Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 9 åring er utrolig ufokusert. 
Må minne på hele tiden. Glemmer eller gidder ikke, jeg vet ikke. 
Eks.morgen: hun må bli bedt om å gjøre de samme tingene som man gjør hver morgen opo igjen hele tiden. Og hvis jeg maser så blir hun sur. Hvis jeg ikke sier noe så skjer det ikke, så blir hun sur fordi hun får det travelt. Kan be henne pakke sekken 4-5 ganger, før hun sier: «Åja, det glemte jeg» eller «det hørte jeg ikke at du sa» Nei men må jeg virkelig si det hver eneste dag? Har prøvd det meste. 

På kvelden er det påan igjen. 
Må si alt hun skal gjøre hver eneste kveld. 
Sier jeg det ikke så skjer det ingenting.  
Prøver å finne en gyllen middelvei slik at det ikke blir for mye mas. 
Vil også at hun dkal være litt selvstendig slik at jeg slipper å være med på badet hver eneste morgen og kveld. 
Har to mindre barn også som trenger litt hjelp. 
Jeg og samboer bytter på å si ifra til henne, men det blir mest jeg. 
Jeg blir så innmari sliten av det. 

og hun drar ut tiden for alt hun skal gjøre. Prøver å ikke kommentere det så mye da det virker som at hun tester. Later som ingenting og teller til 100 inni meg. 
Jeg blir snart helsprø.

Hva gjør dere? 

Anonymkode: ab5ac...f7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en 8 åring med mye av det samme. Ting tar veldig lang tid og må minnes mye på.

Jeg satt i ste og lurte på om jeg skulle lage en slags dagsplan/krysseliste så det blir mer visuelt alt som må gjøres i overganger.. det er jo det samme hver dag, så det er ikke mye jobb akkurat. Han liker krysseliste om morgenen når han skal komme seg avgårde til skolen selv. 

Anonymkode: da69d...5d6

• Liker 1
Skrevet

Men burde ikke en 9 åring klare de tingene det er å gjøre uten en krysseliste? 
Når hun var 8 hadde vi stjernedryss, så kan sikkert finne frem igjen den. 
Er sikkert bare jeg som mener at disse tingene bør gå av seg selv. 

Skrevet

Prøv å ta i bruk dagstavle.

Anonymkode: 8d321...cbd

Skrevet

Vær mye strengere med henne!
Gi henne et slags ultimatum; enten pakker hun skolesekken først og deretter det hun holder på med, ellers fratar du henne en liten rettighet som en slags straff?

• Liker 1
Skrevet

Kan det være mulig at hun har ADD/ADHD? Har hatt det selv hele livet men fikk ikke diagnose før jeg var 30. Så sånne ting du beskriver har vert frustrerende både for meg selv og de rundt meg. Men det er ikke alle som kan noe for det, rett og slett. Kanskje du burde undersøke dette litt nærmere om hun er ufokusert og oppmerksom, og glemmer lett, rotete osv. det er typiske symptomer. 

Anonymkode: 319e7...cd2

• Liker 3
Skrevet

Burde og burde... Det kommer jo an på så mangt. Hvis du er helt sikker på at hun har fått god nok opplæring og støtte til å vite og huske på at hun skal gjøre, og at hun velger å la være, så kan du jo ta to skritt bakover og la henne ordne selv det hun skal ordne. Snakk med henne kvelden før, snakk med henne om det hun må huske og forklar at du ikke skal mase og at hun derfor må huske på selv. Så lar du være å mase og så ble resultatet som det blir. 

Når det gjelder krysseliste/dagsplan, så tenker jeg ikke på belønningsskjema. Jeg tenker kun som en visuell støtte hvis hun rett og slett ikke klarer helt å holde fokus selv gjennom alt som skal skje. Så da får hun visuell hjelp til det, og hjelp til å huske på alt hun må huske. 

Jeg har gjerne slike lister selv hvis jeg må huske på noe jeg absolutt ikke vil glemme. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Destroyer skrev:

Vær mye strengere med henne!
Gi henne et slags ultimatum; enten pakker hun skolesekken først og deretter det hun holder på med, ellers fratar du henne en liten rettighet som en slags straff?

Har prøvd. Ingenting som biter. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde og burde... Det kommer jo an på så mangt. Hvis du er helt sikker på at hun har fått god nok opplæring og støtte til å vite og huske på at hun skal gjøre, og at hun velger å la være, så kan du jo ta to skritt bakover og la henne ordne selv det hun skal ordne. Snakk med henne kvelden før, snakk med henne om det hun må huske og forklar at du ikke skal mase og at hun derfor må huske på selv. Så lar du være å mase og så ble resultatet som det blir. 

Når det gjelder krysseliste/dagsplan, så tenker jeg ikke på belønningsskjema. Jeg tenker kun som en visuell støtte hvis hun rett og slett ikke klarer helt å holde fokus selv gjennom alt som skal skje. Så da får hun visuell hjelp til det, og hjelp til å huske på alt hun må huske. 

Jeg har gjerne slike lister selv hvis jeg må huske på noe jeg absolutt ikke vil glemme. 

Hun vet akkurat hva hun skal gjøre. Er godt opplært i rutiner fra liten. 
Vet også godt hva jeg forventer. 
Det er jo bare snakk om finne klær, pusse tenner etter frokost, børste håret, pakke sekken. 
Problemet er det at hun begynner for så p miste fokuset. Begynner med helt andre ting. Og så må jeg lede henne inn på rett spor igjen. Det er greit noen ganger det, men når det blir hele tiden for alt hun skal gjøre så blir det slitsomt. 

Spørs om jeg må gi henne enda mer ansvar med å huske på ting selv ja. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Men burde ikke en 9 åring klare de tingene det er å gjøre uten en krysseliste? 
Når hun var 8 hadde vi stjernedryss, så kan sikkert finne frem igjen den. 
Er sikkert bare jeg som mener at disse tingene bør gå av seg selv. 

9-åringer er veldig forskjellige. Min 9-åring er helt lik. Han er akkurat ferdig med utredning for ADHD. Det var flere grunner til det, men dette var en av tingene vi tok opp. Konklusjonen var at han ikke fikk noen diagnose, og at han er helt normal for alderen. (Selvfølgelig under gjennomsnittet på akkurat dette, men likevel innenfor det som er normalt.)

Anonymkode: 9633a...a03

Skrevet

Be ho legga ut klær dagen før. Sett tannkost, tannkrem og kopp på eit brett. Pakk sekken dagen før. Mange folk trenger tid til å våkne opp i hue om morgonen, alle her trenger det. Det fungerer veldig bra for oss. Eg tar til og med vann og kaffi i traktaren dagen før, trykke barra på kanppen.

• Liker 1
Skrevet

Og ja, hva man gjør... man må bare fortsette å øve. Som de på Bup forklarte sønnen min: Alle er ikke like flinke til alt, og noen ting må vi øve ekstra mye på for å bli gode på det.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være mulig at hun har ADD/ADHD? Har hatt det selv hele livet men fikk ikke diagnose før jeg var 30. Så sånne ting du beskriver har vert frustrerende både for meg selv og de rundt meg. Men det er ikke alle som kan noe for det, rett og slett. Kanskje du burde undersøke dette litt nærmere om hun er ufokusert og oppmerksom, og glemmer lett, rotete osv. det er typiske symptomer. 

Vi har hatt det oppe som et spørsmålstegn for både skolen og ppt. 
Skal også sies at alt hun gjør er med perfeksjonisme. Og kan aldri gjøre noe halvferdig. 
Men hvis jeg sier at hun skal gå å ordne seg så kan jeg komme og pusse tenner når hun er klar, så finner jeg henne plutselig på rommet sitt med ett eller annet. Eller så har hun funnet ut at hun måtte rydde i skapet på badet. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ja, hva man gjør... man må bare fortsette å øve. Som de på Bup forklarte sønnen min: Alle er ikke like flinke til alt, og noen ting må vi øve ekstra mye på for å bli gode på det.

Det er sant. Vi må nok bare fortsette, så kommer det vel etterhvert. 

Skrevet

Barn i den alderen kan lett bli ufokuserte, det er helt normalt. Ting som tidligere gikk på rutine kan falle ut. Det er mye som skjer i hjernen med utvikling, og da kan andre ting bli glemt. Støtter forslaget om en huskeliste som henger på kjøleskapet el badet. Be barnet sjekke at alt på lista er gjort. Da blir det mindre mas, enklere for både barn og foreldre. Og barnet må ta ansvar allikevel. 

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt det oppe som et spørsmålstegn for både skolen og ppt. 
Skal også sies at alt hun gjør er med perfeksjonisme. Og kan aldri gjøre noe halvferdig. 
Men hvis jeg sier at hun skal gå å ordne seg så kan jeg komme og pusse tenner når hun er klar, så finner jeg henne plutselig på rommet sitt med ett eller annet. Eller så har hun funnet ut at hun måtte rydde i skapet på badet. 

Ja, men folk kan ha diagnosen på forskjellige måter. Er det noe man engasjerer seg for så kan man være veldig flink på det, mens man sliter med helt hverdagslige ting som regnes som "lettere" for de fleste. Å hyperfokusere på ting er også en del av diagnosen.

Det virker ikke som at hun gjør dette med vilje. Kanskje hun rett og slett trenger litt hjelp med noen ting? Jeg er over 30 som sakt og sliter fortsatt veldig med å holde orden, og være organisert og beregne tidspunkter. Sånne helt hverdagslige ting. Men jeg liker godt å jobbe og sånt og har mye ståpåvilje der. Men på hjemmefronten er jeg ganske håpløs (bortsett fra matlaging, der jeg jeg ganske rå 😅)

Håper du også drar fram hennes postive sider, for ting kan bli veldig negativt når man konstant blir hakka på. 

Skrevet

Har en 12 åring som må ha hundre beskjeder på alt hver eneste dag, og en 7 åring som har stålkontroll på alt han må huske. Veldig frustrende, blir helt matt til tider.. 

Skrevet
1 minutt siden, Skalperud skrev:

Har en 12 åring som må ha hundre beskjeder på alt hver eneste dag, og en 7 åring som har stålkontroll på alt han må huske. Veldig frustrende, blir helt matt til tider.. 

Vel, folk er forskjellige. 12 åringen har sikkert positive sider også. 

• Liker 1
Skrevet

Har ei på straks 9 år og det du skriver kjenner jeg meg veldig igjen i. Jeg har derimot trodd det er alderen.

Anonymkode: d6dad...b33

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be ho legga ut klær dagen før. Sett tannkost, tannkrem og kopp på eit brett. Pakk sekken dagen før. Mange folk trenger tid til å våkne opp i hue om morgonen, alle her trenger det. Det fungerer veldig bra for oss. Eg tar til og med vann og kaffi i traktaren dagen før, trykke barra på kanppen.

Vi har prøvd det også. Hun må putte matboksen i sekken sin. Det må nesten vente til samme dag. 
Skjønner at noen trenger å våkne litt på morgenen, men hva med kvelden da? 😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...