AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 Jeg blir til vanlig ganske ofte forkjølet, og i disse dager er jo ikke det bare bare. Retningslinjene sier nå man skal man testes dersom man har symptomer på luftveisinfeksjon. Jeg synes generelt det er vanskelig å vite hvor grensen for symptomer går. Kan ofte våkne og være litt smågroggy, også bedrer formen seg utover dagen. Hadde en runde i sommer hvor jeg testet meg, og nå har jeg igjen såpass til forkjølelsessymptomer at jeg ble hjemme fra jobb. Arbeidsplassen min tar dette veldig på alvor (noe som selvfølgelig er bra), men jeg føler at det blir så mye styr! Må blant annet levere inn en detaljert oversikt over stedene jeg har oppholdt meg, og hvem jeg har møtt på jobb de siste dagene. Må selvfølgelig også testes igjen, og føler at hele livet blir satt på vent inntil negativt prøvesvar foreligger. Akkurat nå er det laaang ventetid på å få test... Høsten er høysesong for forkjølelse, og det er ikke uvanlig at jeg er småforkjølet en gang i måneden. Ved å følge retningslinjene, så føler jeg at jeg påfører min arbeidsgiver masse ekstra styr. Det er sikkert mange andre som også nærmest er "kronisk forkjølet", hvordan forholder dere dere til det nå? Tar dere test hver gang dere har den minste tendens til snufsete nese eller sår hals? Anonymkode: 06444...f17 1
Hatsumomo Skrevet 24. august 2020 #2 Skrevet 24. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar dere test hver gang dere har den minste tendens til snufsete nese eller sår hals? Hvis arbeidsplassen din krever det, så har du vel ingen valg. 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #3 Skrevet 24. august 2020 Hvor finner du forkjølelsevirus nå da? Har ikke vært forkjøla siden februar, jeg, siden folk holder seg hjemme når de er syke? Anonymkode: 812fc...639 11
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #4 Skrevet 24. august 2020 Sikker på det ikkje er allergi da? Ja det er styr, men må nesten berre væra sånn på ubestemt tid. Viktig med testing kvar gang. Ingen av oss har mikroskopsyn. Anonymkode: 61f70...71d 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #5 Skrevet 24. august 2020 Hvorfor er du så mye forkjølet da? Det må da være veldig slitsomt? Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å finne ut hvorfor jeg er så mye forkjølet. Anonymkode: 2559c...416 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #6 Skrevet 24. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor finner du forkjølelsevirus nå da? Har ikke vært forkjøla siden februar, jeg, siden folk holder seg hjemme når de er syke? Anonymkode: 812fc...639 Det er masse forkjølelse i Oslo området i hvert fall. Anonymkode: 2224d...693 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #7 Skrevet 24. august 2020 5 minutter siden, Hatsumomo skrev: Hvis arbeidsplassen din krever det, så har du vel ingen valg. Arbeidsplassen krever at man kontakter lege eller koronatelefon for å få deres vurdering. Men de på koronatelefonen setter jo opp alle med symptomer til testing. Jeg lurer som sagt veldig på hvordan dere andre vurderer symptomer. Vondt i halsen i noen timer på morgenen, f.eks.? Eller fire nys i løpet av en dag? Hvor går grensen for hva dere anser som symptomer? TS Anonymkode: 06444...f17
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #8 Skrevet 24. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsplassen krever at man kontakter lege eller koronatelefon for å få deres vurdering. Men de på koronatelefonen setter jo opp alle med symptomer til testing. Jeg lurer som sagt veldig på hvordan dere andre vurderer symptomer. Vondt i halsen i noen timer på morgenen, f.eks.? Eller fire nys i løpet av en dag? Hvor går grensen for hva dere anser som symptomer? TS Anonymkode: 06444...f17 Høres ut som om du overreagerer litt. Jeg kan også kjenne litt rusk i halsen en halv dag, og nyse et par ganger til dagen. Tenker at det som regel er tørr inneluft, støv ect. Når jeg faktisk er forkjølet så kjenner det på en annen måte en slike tilfeldige greier, da er man gjerne litt uggen og halsvondten utvikler seg til tett nese. Det er mer vedvarende symptomer som vedvarer tre-fire dager sammenhengende. Skikkelig forkjølelse har jeg ikke opplevd siden mars pga mye mer fokus på smittevern. Anonymkode: 0f3c3...a8a 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikker på det ikkje er allergi da? Ja det er styr, men må nesten berre væra sånn på ubestemt tid. Viktig med testing kvar gang. Ingen av oss har mikroskopsyn. Anonymkode: 61f70...71d Har tatt allergitest for ikke så lenge siden, så tror ikke det er det. Vet heller ikke om allergi kan gi vondt i halsen? 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du så mye forkjølet da? Det må da være veldig slitsomt? Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å finne ut hvorfor jeg er så mye forkjølet. Anonymkode: 2559c...416 Det skulle jeg veldig gjerne visst! Har vært hos legen og tatt noen generelle tester, og fant ikke ut noe annet enn at jeg hadde litt lave verdier på enkelte vitaminer og mineraler. Det er slitsomt ja, og spesielt nå! TS Anonymkode: 06444...f17
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #10 Skrevet 24. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor finner du forkjølelsevirus nå da? Har ikke vært forkjøla siden februar, jeg, siden folk holder seg hjemme når de er syke? Anonymkode: 812fc...639 samme her. Skjønner ikke hvordan folk blir forkjølet for tiden Anonymkode: 0c5fe...b9a 5
Hatsumomo Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg faktisk er forkjølet så kjenner det på en annen måte en slike tilfeldige greier, da er man gjerne litt uggen og halsvondten utvikler seg til tett nese. Det er mer vedvarende symptomer som vedvarer tre-fire dager sammenhengende. Nemlig. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: samme her. Skjønner ikke hvordan folk blir forkjølet for tiden Anonymkode: 0c5fe...b9a 70 stykker i mitt nærmiljø er sjuke og har testet for korona, ingen har korona så de flyr rundt utendørs. Så lett er det. Barnehage og skolestart for tiden. Anonymkode: 5aeb3...40b 7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #13 Skrevet 24. august 2020 Hele familien min nede for telling med kraftig forkjølelse.Testet for korona mange ganger sjøl,da jeg sliter med formen og «sykdomsfølelse» ofte.Skikkelig slitsomt Anonymkode: 492c0...47d 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #14 Skrevet 24. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som om du overreagerer litt. Jeg kan også kjenne litt rusk i halsen en halv dag, og nyse et par ganger til dagen. Tenker at det som regel er tørr inneluft, støv ect. Når jeg faktisk er forkjølet så kjenner det på en annen måte en slike tilfeldige greier, da er man gjerne litt uggen og halsvondten utvikler seg til tett nese. Det er mer vedvarende symptomer som vedvarer tre-fire dager sammenhengende. Skikkelig forkjølelse har jeg ikke opplevd siden mars pga mye mer fokus på smittevern. Anonymkode: 0f3c3...a8a Skjønner hva du mener! Det kan nok være at jeg overreagerer litt, ja. Er jo livredd for å nyse eller hoste ute i offentligheten nå for tiden... Som jeg nevnte, så tar arbeidsplassen min dette på høyeste alvor, og vi har fått streng beskjed om å holde oss hjemme dersom vi har noen form for symptomer. Det kan nok være at jeg har tolket dette i overkant strengt. Samtidig så har jeg nå (og den gangen i sommer) klassisk forkjølelse som du beskriver, hvor jeg har symptomer som utvikler seg over flere dager og allmenntilstanden er ganske dårlig. Hadde en lang periode fra mars til juni hvor jeg nesten ikke møtte folk, og da var jeg ikke omtrent ikke forkjølet. Jeg tror nok dermed at det er mer forkjølelsesvirus i omløp igjen nå, selv om smittetiltakene hjalp mye mot det i vår. Anonymkode: 06444...f17
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #15 Skrevet 24. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner hva du mener! Det kan nok være at jeg overreagerer litt, ja. Er jo livredd for å nyse eller hoste ute i offentligheten nå for tiden... Som jeg nevnte, så tar arbeidsplassen min dette på høyeste alvor, og vi har fått streng beskjed om å holde oss hjemme dersom vi har noen form for symptomer. Det kan nok være at jeg har tolket dette i overkant strengt. Samtidig så har jeg nå (og den gangen i sommer) klassisk forkjølelse som du beskriver, hvor jeg har symptomer som utvikler seg over flere dager og allmenntilstanden er ganske dårlig. Hadde en lang periode fra mars til juni hvor jeg nesten ikke møtte folk, og da var jeg ikke omtrent ikke forkjølet. Jeg tror nok dermed at det er mer forkjølelsesvirus i omløp igjen nå, selv om smittetiltakene hjalp mye mot det i vår. Anonymkode: 06444...f17 Ja, da er du faktisk ikke så ofte forkjølet. Men du er det nå og bør teste deg. Som sagt - alle kan nyse litt tilfeldig, og å være litt groggy et par timer som går over fort er jo ikke infeksjonssykdom nødvendigvis. Anonymkode: 0f3c3...a8a 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #16 Skrevet 24. august 2020 Jeg er forkjølet igjen... skal testes for 3. gang i morgen. Jobber i barnehage. Og har barn på to forskjellige skoler... to av barna mine er også forkjølet. Og på avdelingen min i barnehagen hadde vi i dag 9 av 16 barn. Så forkjølelse finnes definitivt her ihvertfall... Anonymkode: 5b1ee...edf 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #17 Skrevet 24. august 2020 Jeg er kronisk snufsete, vært det i årevis. Særlig om morgenen kan jeg nyse masse, og snyte meg en del uten at jeg har noe som helst slags infeksjon. Så hadde jeg ikke gått på jobb snufsete, hadde jeg måtte blitt langtidssykemeldt i disse koronatider. Anonymkode: f3667...c89 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #18 Skrevet 24. august 2020 Jeg er forkjøla nå og hoster til jeg brekker meg til tider. Men jeg har ikke antydning til feber, og det er det vanligste symptomet ved korona. Avventer derfor test. Jeg kjenner meg ganske sikker på at det er en forkjølelse. Merker allerede bedring etter 3 dager. Anonymkode: ec60b...27b
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #19 Skrevet 24. august 2020 Ja, i høst skal vi få det moro. Sliter med hyppige forkjølelser selv og ser ikke frem til alt styret. Forkjølelse er også den eneste sykdommen jeg får, slipper unna alt annet som regel. Typisk. Så man vet at et lite nys uten feber som regel er uskyldig, samtidig har man det hengende over seg at man kan ta livet av folk hvis man mot alle odds skulle hatt korona, så da må jeg teste meg i hele høst og vinter Anonymkode: 2cdb7...440
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #20 Skrevet 24. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: samme her. Skjønner ikke hvordan folk blir forkjølet for tiden Anonymkode: 0c5fe...b9a Det er jo fordi de bryter smittevernet. Veldig greit at forkjølelse er en synlig markør på at man har med en smittevernsynder å gjøre. Anonymkode: a7bcc...5ef 2
Anbefalte innlegg