Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har 100% fast jobb innenfor finansbransjen, og som kvinne har jeg dessverre lavere lønn enn mine mannlige kolleger. Jeg har fått en del oppgang i det siste, men ligger fortsatt urettferdig(!) lavt ifht. Storparten av kollegene mine. Nå har det kommet en stillingsutlysning i en konkurrerende fillial, og jeg vet at sjansen for at jeg kan få jobben er stor. 

Jeg har tidenes fineste sjef og kolleger, og kjenner at jeg vegrer meg for å søke. Poenget er at jeg IKKE vil si ja til jobben - dersom jeg får den. Jeg vil kun bruke bruke tilbudet til å (forhåpentligvis) få opp lønnen. 
(Hadde min sjef hatt det siste ordet i en lønnsforhandling hadde jeg hatt mer enn hva jeg har i dag, men HR-avdelingen er på bærtur).

Hadde du søkt på en annen jobb i håp om å få høyere lønn der du er?

Anonymkode: 73cf1...18a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvis du ikke får høyere lønn, hva gjør du da? Jeg ville ikke søkt uten å være klar for å ta jobben. Det gjorde jeg også, men heldigvis tok lederen min til vettet og ga meg en solid lønnsøkning.

Anonymkode: f3a31...640

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis du ikke får høyere lønn, hva gjør du da? Jeg ville ikke søkt uten å være klar for å ta jobben. Det gjorde jeg også, men heldigvis tok lederen min til vettet og ga meg en solid lønnsøkning.

Om jeg får tilbudet, så kommer jeg naturlig nok til å ta litt betenkningstid. Så kommer jeg til å ta en god prat med sjefen å si at jeg vurderer tilbudet, men at jeg til syvende og sist ikke ønsker å bytte jobb da jeg «trives» så godt her hvor jeg er. Om hun da ikke kan etterkomme, så hadde jeg nok uansett ikke skiftet jobb, men hadde da sagt at jeg bestemte meg for at det ble feil - tross høyere lønn.

Skrevet

Jeg hadde gjort det. Jeg gjorde noe lignende og arbplassen betalte tre års videre utdanning og gav meg lønnspålegg for å holde på meg

Anonymkode: f5461...be1

• Liker 8
Skrevet

Jeg opplevde 100k+ lønnsøkning hvert år jeg truet med å slutte, så ja det kan funke.

Anonymkode: fae89...da0

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Du mister troverdighet hos nåværende arbeidsgiver hvis de sier nei til lønnsøkning, og du likevel blir. 

Anonymkode: 9db1d...a3c

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har 100% fast jobb innenfor finansbransjen, og som kvinne har jeg dessverre lavere lønn enn mine mannlige kolleger. Jeg har fått en del oppgang i det siste, men ligger fortsatt urettferdig(!) lavt ifht. Storparten av kollegene mine. Nå har det kommet en stillingsutlysning i en konkurrerende fillial, og jeg vet at sjansen for at jeg kan få jobben er stor. 

Jeg har tidenes fineste sjef og kolleger, og kjenner at jeg vegrer meg for å søke. Poenget er at jeg IKKE vil si ja til jobben - dersom jeg får den. Jeg vil kun bruke bruke tilbudet til å (forhåpentligvis) få opp lønnen. 
(Hadde min sjef hatt det siste ordet i en lønnsforhandling hadde jeg hatt mer enn hva jeg har i dag, men HR-avdelingen er på bærtur).

Hadde du søkt på en annen jobb i håp om å få høyere lønn der du er?

Hvilken bank er du i ? ;)

Anonymkode: d252e...bbe

• Liker 2
Skrevet

Arbeidsgivere kan være en utfordring. På min tidligere jobb fikk vi dårlige lønnstillegg fordi det var så få som sluttet, så arbeidsgiver mente det ikke var viktig å gi oss gode oppgjør. Hvis noen fikk tilbud om annen jobb så fikk de heller ikke høyere lønn, fordi "da var de på vei ut i alle fall.."

Skrevet

Har du ikke andre muligheter til å forhandle lønn? Prestasjoner, egne arbeidsoppgaver som ikke kan løses a andre, nye kurs/utdanning som øker din kompetanse etc? Hvis det er et stort gap mellom deg og mennene bør du absolutt forhandle. De har jo tydeligvis mer å gi, så lenge man er mann... 

Anonymkode: 35b1f...a27

• Liker 1
Skrevet

Jada, kjør på. Bare vær sikker på hva du gjør, dvs. at du f.eks. ikke faktisk må slutte og begynne i den andre jobben hvis du ikke vil.

Og ikke vær så sikker på at det ikke er sjefen din som holder lønnen din nede. Det er et ganske velkjent triks å skylde på andre når ledere tar upopulære beslutninger, men samtidig vil beholde "husfreden".

Skrevet

Kjør på så lenge det gagner, vær kynisk og egoistisk. Alltid. Arbeidsgivere er jo det. :)

Anonymkode: 898e9...f30

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjør på så lenge det gagner, vær kynisk og egoistisk. Alltid. Arbeidsgivere er jo det. :)

gagner deg*

Skrevet

Jeg er leder og avgjør lønnen til de jeg har personalansvar for. Truing og pressing på denne måten er en lite effektiv taktikk, hvertfall hos meg. Og du oppnår at jeg anser deg som useriøs arbeidstaker. Kanskje jeg til og med blir motvillig for å øke lønnen din og du får et tvert nei. 

Presenter heller resultat og hvorfor du fortjener mer lønn. Jeg liker svært godt arbeidstakere med god selvinnsikt som vet hva de er god på og hvordan de skal fremheve det for meg i eventuelle lønnsforhandlinger. 

Anonymkode: 1e994...217

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er leder og avgjør lønnen til de jeg har personalansvar for. Truing og pressing på denne måten er en lite effektiv taktikk, hvertfall hos meg. Og du oppnår at jeg anser deg som useriøs arbeidstaker. Kanskje jeg til og med blir motvillig for å øke lønnen din og du får et tvert nei. 

Presenter heller resultat og hvorfor du fortjener mer lønn. Jeg liker svært godt arbeidstakere med god selvinnsikt som vet hva de er god på og hvordan de skal fremheve det for meg i eventuelle lønnsforhandlinger. 

Poenget er at jeg viser til gode prestasjoner, og sjefen min er mer enn godt fornøyd med meg. Etter den nye sjefen begynte, økte han lønnen min med 60.000,- og var meget enig i at lønnen min var «drit dårlig». Han poengterte det at han ikke kunne gi mer (HR-avdelingen sa nei), selv om han hadde bedt om en lønnsøkning på 100.000,-. Til syvende og sist var det ikke hans avgjørelse (sier han selv). Han sier at jeg takket ja til en alt for lav lønn når jeg startet, slik at jeg nå må forvente at det vil ta noen år før jeg har en «god» lønn. Synes dette er meget urettferdig. Vi gjør den samme jobben på kontoret, og lønnen som skiller oss er flere hundre tusen. Jeg vet at jeg er attraktiv på arbeidsmarkedet, jeg er ung og dyktig. Jeg vet hva jeg er god for. Har innfunnet meg med at jeg må være innstilt på å faktisk si opp i jobben jeg har nå, dersom sjefen/ledelsen ikke kan etterkomme et eventuelt nytt tilbud.

• Liker 3
Skrevet
På 24.8.2020 den 22.55, AnonymBruker skrev:

Hvilken bank er du i ? ;)

Anonymkode: d252e...bbe

En liten privat Sparebank på Østlandet.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du er altså en useriøs arbeidsgiver som ikke ønsker at arbeidstakere skal få lik lønn for likt arbeid. Interessant.

• Liker 7
Skrevet
12 minutter siden, aishaaa skrev:

Poenget er at jeg viser til gode prestasjoner, og sjefen min er mer enn godt fornøyd med meg. Etter den nye sjefen begynte, økte han lønnen min med 60.000,- og var meget enig i at lønnen min var «drit dårlig». Han poengterte det at han ikke kunne gi mer (HR-avdelingen sa nei), selv om han hadde bedt om en lønnsøkning på 100.000,-. Til syvende og sist var det ikke hans avgjørelse (sier han selv). Han sier at jeg takket ja til en alt for lav lønn når jeg startet, slik at jeg nå må forvente at det vil ta noen år før jeg har en «god» lønn. Synes dette er meget urettferdig. Vi gjør den samme jobben på kontoret, og lønnen som skiller oss er flere hundre tusen. Jeg vet at jeg er attraktiv på arbeidsmarkedet, jeg er ung og dyktig. Jeg vet hva jeg er god for. Har innfunnet meg med at jeg må være innstilt på å faktisk si opp i jobben jeg har nå, dersom sjefen/ledelsen ikke kan etterkomme et eventuelt nytt tilbud.

Etter å ha lest det her syns jeg absolutt du burde gå for det! Det er utrolig urettferdig og helt merkelig at de kan skylde på at du takket ja til for god lønn i utgangspunktet. Er denne «jevne stigningen« reell? Høres rart ut og som en dårlig unnskyldning. Er det at lønnen må stige over tid et solid argument mot «lik lønn for likt arbeid»? Hvem har bestemt det?

Er det du som dame som har dårligere lønn enn alle mennene? 

Blir litt provosert på dine vegne egentlig! Hold oss oppdatert:)

Skrevet

Vanlig taktikk i min bransje, men det handler meir om opprykk med bedre lønn. 

Enset er om du ikke klare å slå igjennom, da tapper du litt ansikt. 

Anonymkode: 969b8...9b2

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du som leder, som motiverer de ansatte til å yte maks?

Anonymkode: 30df6...6e9

• Liker 2
Skrevet
På 24.8.2020 den 22.08, AnonymBruker skrev:

Enig. Du mister troverdighet hos nåværende arbeidsgiver hvis de sier nei til lønnsøkning, og du likevel blir. 

Anonymkode: 9db1d...a3c

Lurer på hva slags arbeidsgiver du har. Det å sondere markedet og vite hva alternativer er men å velge å bli pga trivsel er jo et kvalitetsstempel og til og med noe man kan bruke i neste lønnsforhandling. Typ jeg viser at jeg er trofast mot arbeidsgiver - til tross. Dere burde investere i meg på sikt, for jeg er en attraktiv arbeidstaker for andre også. 

Jobber også i finans, TS, og dette er ikke en dum ting å gjøre. Så lenge det ikke skjer hver måned liksom så kjør på. Finansforbundet er forøvrig veldig fokusert på lik lønn for likt arbeid for tiden så hvis forutsetningene er like som hos dine mannlige kolleger mtp ansvar og tid i selskapet OG du er organisert så er det rart om du ikke skulle få lik lønn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...