Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

At en baby sover i korte strekk er jeg klar over. Men så sover jo en baby flere ganger iløpet av døgnet også. I graviditeten har jeg nesten ikke sovet noe fram til 6 om morgenen men sovet kjempegodt mellom 6-10. Det har reddet dagen min og jeg går ikke rundt som en zombie. Kan jeg ikke fortsette litt det mønsteret med en baby også?🙈 Ser at venninnene mine står opp 7 om morgenen og er dødstrøtte fordi de har sovet så lite. Men om man kan gå ett par timers søvn til ville jo det ha reddet mye😅 Iallefall for min del. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å amme baby i søvn igjen hvis jeg trenger mer søvn, på lørdag sov vi til 11 😅 greit p snu det før bsrnehagestart bare

Anonymkode: c431f...db9

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor tar du sorgene på forskudd?

Du aner jo ikke hvordan kroppen din  reagerer etter svangerskap, eller hvilket sovemønster babyen får 

• Liker 13
Skrevet

Jeg har alltid latt begge mine(nå 2 og 3 år) sove så lenge de vil om morgenen, de dagene vi ikke skal noe. De sover lett til 10-12, selv med leggetid 19 - 20 :P

Anonymkode: 33d0f...91a

• Liker 6
Skrevet

Når min når nyfødt sto vi gjerne opp i ni-titida. Hun våknet jo en del ganger i løpet av natta men det var bare å amme og så snorka vi videre begge to. 

Verre nå som hun er ett år og våkner konsekvent før 6 😬

Anonymkode: e6db3...e2f

• Liker 3
Skrevet

Hvis babyen sover på morgen/formiddag så kan vel du også det? Hvis du er hjemme alene med baby så tenker jeg at det er lurt å sove når babyen sover. Døgnrytmen endrer seg ofte og plutselig de første mnd, det er i allefall min erfaring. Jeg ville bare tatt det litt som det kommer. Men i starten så er det ikke noe vits i å tenke at du ikke kan sove da og da, sov npr du kan 😊

• Liker 6
Skrevet

Babyen sover når den vil og våkner når den vil, det er ikke noe du kan planlegge. Vi hadde noen måneder med morgen kl 0430. En periode som nyfødt sov hun en del og vi kunne ligge i senga til kl 10 men var noe våken på natta. Nå er hun litt over 1,5 og står opp mellom 05 og 06.

• Liker 17
Skrevet

I dag sto vi opp i 7 tiden for å få storesøskene på skolen. Så sov vi fra 8 til 10 ❤️

• Liker 4
Skrevet (endret)

De første ukene sov vi til 10-11, så hadde han en lang periode han var lysvåken 06 og nå som snart 1åring sover han godt hele natta og kan sove til 9 hvis vi ikke vekker han😀

Når det er sagt så er alle barn ulike, så du må nesten ta det som det kommer. Men det er ikke helt utenkelig at du får sove til lenger enn 7 i hvert fall de første ukene! 

Endret av Charminia
  • Liker 4
Skrevet

Min sov til 11 de første 10 månedene, men etter det startet han med å våkne kl 04.30, og det har han gjort siden. Han er straks 2 år nå. Så de venninnene som klager på å stå opp kl 7(!) vet ikke hvor godt de har det😅 Drømmer om å sove så lenge igjen! 

Anonymkode: a0583...50d

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke sikkert :) Eldste sov ofte til 9-10 og jeg sov sammen med henne. Hun hadde en periode hun våknet 5 og var lys våken, husker jeg. Da stod vi opp, var oppe i to timer, la oss 7 og sov til ca 10. Babyen vi har nå våkner ofte 7, men jeg kan sove sammen med henne på dagtid mens storesøster er i barnehagen hvis jeg blir veldig trøtt. 

Anonymkode: 00c3f...f6f

Skrevet

De første mnd lå vi ofte til 12:00 de dagene vi ikke hadde noen planer. Fikk selfølgelig bleieskift og pupp innimellom. Godt å samle litt energi mens man kan. Den dagen hun skulle opp kl 05:00 kom fort nok..

Anonymkode: 61bbd...24a

• Liker 2
Skrevet

Da min var baby sov han hele natta (våkna 1-2 ganger for mat men sovna igjen med en gang) og sov til 9-10 hver dag, i veldig mange måneder. Var vel først når han var rundt året og slutta med mat på natta at han begynte våkne før. Og sov mye på dagen, så jeg var heldig sånn sett 😄

Anonymkode: e196d...257

Skrevet

Akkurat når og hvor mye babyen din sover kan du dessverre ikke styre så voldsomt mye, men forhåpentligvis klarer du å sove når babyen sover. Min sov mye og senere på morgenen i begynnelsen, nå er hun 5 mnd og jeg er dødsfornøyd hvis hun klarer 3 timer i strekk og sover helt til 7, klarer dessverre ikke å sove når hun sover på dagen, men det er uansett ikke så lenge heller. Men det er helt utrolig hvor lite søvn man klarer seg på. 

Anonymkode: ca3f7...704

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sov når baby sover. Prioritering av søvn er det absolutt viktigste du kan gjøre for egen helse og din og babyen sin velvære ❤️ 

Endret av Raven.Writingdesk
Edit, leste igjen og ser at du ikke har fått babyen enda..
  • Liker 3
Skrevet

Lå ofte i sengen til 10-11 tiden i starten, men da hadde hun gjerne ikke roet seg før 23-24 tiden kvelden før. Ammet osv selvfølgelig, men det reddet meg mye med den samsovingen i starten. Når hun så etterhvert begynte å legge seg tidligere, så våknet hun jo tidligere også. Nå sover hun dra 19 til 06 og kan savne tiden litt med å sove lengre. Til gjengjeld sover jeg hele natten uten oppvåkninger og det er ganske nydelig det også, må bare legge seg tidlig nok :)

Anonymkode: 0516b...3bc

Skrevet

Kommer litt an på baby og familierytmen generelt, men min baby hadde verken døgnrytme eller behov for noe særlig "våkentid" utenom mat/stell i starten. Likevel så ble det til at jeg stod opp relativt tidlig fordi ammingen var litt pes og jeg var avhengig av å sitte oppreist, noe som var enklere i sofaen enn i sengen. Baby likte også best å sove i armene mine, så da var det dessverre ikke så lett å sove selv :P

Men det gikk seg til, og jeg synes selv at jeg hadde mer energi som nybakt mamma enn som høygravid, men hører om de som opplever deg motsatt også. Får bare se an, tenker jeg.

Anonymkode: 232e6...006

Skrevet
22 minutter siden, Hun_der86 said:

At en baby sover i korte strekk er jeg klar over. Men så sover jo en baby flere ganger iløpet av døgnet også. I graviditeten har jeg nesten ikke sovet noe fram til 6 om morgenen men sovet kjempegodt mellom 6-10. Det har reddet dagen min og jeg går ikke rundt som en zombie. Kan jeg ikke fortsette litt det mønsteret med en baby også?🙈 Ser at venninnene mine står opp 7 om morgenen og er dødstrøtte fordi de har sovet så lite. Men om man kan gå ett par timers søvn til ville jo det ha reddet mye😅 Iallefall for min del. 

Da min var relativt nyfødt våknet hun tidlig på morgenen for å spise og sluknet igjen til rundt 12. Gikk relativt kjapt over, nå er vi på fjerde året med å stå opp klokken 7.....

Skrevet

Klart du kan ligge lenger, hvis du merker at babyen godtar og trives med dette. Du må nok regne med amming og bleieskift tidlig på morgenen, men det er jo bare å legge seg igjen etter det, hvis ikke babyen viser at dette er noe h*n mistrives sterkt med. De fleste jeg kjenner har valgt å legge baby samtidig som seg selv på kvelden, siden de uansett ammer mye, og det gjør jo at babyen gjerne syns det er greit å ligge litt utpå dagen. 

Anonymkode: 8ff00...98b

Skrevet

Min våknet og var klar for dagen klokka fem hver morgen de første 8 månedene. Det var først etter det at klokken både bikket seks og sju før hun startet dagen. Nå er vi helt opp i halv åtte, ren luksus 😅 men det kan være du får en baby som sover mye på morgenen, og det bare er å amme/gi flaske for at den skal sove litt lenger. Det funket ikke her. Dette er ting du ikke vet før baby er født, men det lureste du gjør er å følge babyens egen rytme. Sov når baby sover hvis du er trøtt :) 

Anonymkode: 9b14b...fd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...