AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 Når kom mistanken, og hva var de første tegnene? Hvordan er hverdagen, livet i barnehage/skole? Takk på forhånd til dere som vil dele erfaringer! Anonymkode: 7b480...e9d
Gjest Kirsebæra Skrevet 24. august 2020 #2 Skrevet 24. august 2020 (endret) Oi, det kan bli langt. Trenger nok konkrete spørsmål for ellers skriver jeg en hel stil😅 Jeg mistenkte "noe" fra 6 mnd. Han hadde ikke blikkontakt, illsint av nærkontakt, som om at han spente seg i bru når jeg prøvde å holde han inntil meg. Amming var en vits. Soving også, fant aldri roen. Det var aldri noen magisk "det går over når han bikker 3 mnd!" Begynte i bhg og de mistenkte adferdsvansker, PPT ble innblandet og de var enig. Henvist BUP og etter lang utredning fikk han ADHD diagnose som 4.5 åring (den er riktig) og lav dose ritalin/medikinet som femåring. Ble merkbart bedre, men fortsatt var det store sprik i det sosiale samspillet. Han kan ikke leke, forstår ikke hvordan man leker. Forstår rett og slett ikke hvordan man leker med biler f.eks. det er mer enn bare "kræsje med hverandre" det var bare ødelegge og rasere. Man så tydelig at han imiterer andre og ikke har egne innlærte metoder. Var tatt ut på grupper, eller alene med spes.ped for å lære samspill, turtaking, tålmodighet etc. Skoletiden var et mareritt. Alt av forandringer var ødeleggende for dagen. Bytte av lærer eller bare skolepult. Vi fikk flere små bemerkninger om at "han har noen autistiske trekk" og jeg klarte ikke legge det fra meg. Tok det opp flere ganger med BUP, men de mente vi trengte PMTO (som jeg forøvrig mener er en vits om man har barn med sutismeu, det fungerer ikke å være rigid MOT et rigid barn. Blir som klikkertrening) og vi måtte gjennom to runder med det, og en utskrivelse før vi igjen ble tatt inn. Til slutt drog jeg stolen foran døra hos behandleren og sa noe ala "nå går jeg ikke før dere henviser til autismeteamet!" Og så ble han det. Da var han 11. Fikk diagnosen 6 mnd senere etter heftige intervjurubder, observasjoner og flere tester. Ingen PU, men i nedre del av normal IQ. Ligger på 7.klasse pensum i 9.klasse, mye pga sen diagnose. Men U.skolen har fått han opp et klassetrinn på ett år da! Okei, ble langt! Endret 24. august 2020 av Kirsebæra
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #3 Skrevet 24. august 2020 Tusen takk for at du tok deg tid til å fortelle💕 Anonymkode: 7b480...e9d 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 For vår del kom mistanken da han var omtrent halvannet år, først og fremst fordi han hadde så dårlig språkutvikling. Via fastlegen ble vi henvist til PPT og så Barnehabiliteringen, en omfattende utredning ble satt igang og han fikk autismediagnosen like før han fylte tre. Han fikk veldig god hjelp av et treningsprogram i barnehagen (med mye oppfølging fra barnehabiliteringen), og fikk ganske kjapt mye bedre språk. Nå går han i barneskolen (har litt støttepedagog), og er faglig sterk, men har litt utfordringer med det sosiale (glad i folk, men kan ha vansker med sosiale koder osv.) Det er viktig for meg å presisere at han ikke hadde så mange av de klassiske symptomene som nevnes over her, han har for eksempel alltid sovet godt, og er ekstremt glad i kos og nærhet, så det er viktig å huske på at autisme kan være så mye - det kalles ikke et spekter for ingenting. Anonymkode: 2af03...8fa 2
Gjest Kirsebæra Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 Min hadde også sen språkutvikling,var ørebarn og hadde veldig dårlig språk frem til tre-årsalder. Dette mente de var pga ørene, men i utredningen mente de det var pga diagnosen. Han sover fortsatt ikke av seg selv og må ha hjelp av melatonin. Er fortsatt mye våken på natt. Han soner en del ut og dette gjør at BUP er bekymret for ikke-anfalls epilepsi (husker ikke navnet?) Så vi må på søvndeprivert EEG. Spekteret er stort ja. Min virker utad høytfungerende, men er i realiteten ikke det, og jeg har pleiepenger for å være hjemme fordi han krever så mye oppfølging, og kan ikke/klarer ikke være alene hjemme selvom han er 14 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå