AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 Etter kontroll på verksted, og en estimert regning som jeg ikke ønsker å dekke pga lite kjøring, har jeg bestemt meg for å selge bilen. Hvordan gjør man dette? Bare skriver en helt vanlig annonse, og tar med hva som er feil og at bilen dermed selges "i den stand den er"? Anonymkode: 0d063...453
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #2 Skrevet 24. august 2020 Du bør opplyse om absolutt alt som feiler den, legg ved bilde av regningen og beskrivelse av feilene. Prisen bør også gjenspeile kostnaden av hva det koster å reparere den. Det er ingenting som heter "selges som den er" lengre, man kan ikke avtale seg bort fra reklamasjon. Kjøper har i utgangspunktet to års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler, dette gjelder også om bilen selges som delebil. Anonymkode: 3ee1a...d01 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #3 Skrevet 24. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du bør opplyse om absolutt alt som feiler den, legg ved bilde av regningen og beskrivelse av feilene. Prisen bør også gjenspeile kostnaden av hva det koster å reparere den. Det er ingenting som heter "selges som den er" lengre, man kan ikke avtale seg bort fra reklamasjon. Kjøper har i utgangspunktet to års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler, dette gjelder også om bilen selges som delebil. Anonymkode: 3ee1a...d01 Det er bare mot skjulte mangler som selger har holdt tilbake. En plikter å opplyse om det man vet, noe annet kreves ikke. Derfor lønner det seg å selge med tilstandsrapprt. En privatperson kan umulig vite mer enn en mekaniker som har gått igjennom bilen. Anonymkode: 258de...8c5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #4 Skrevet 24. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør opplyse om absolutt alt som feiler den, legg ved bilde av regningen og beskrivelse av feilene. Prisen bør også gjenspeile kostnaden av hva det koster å reparere den. Det er ingenting som heter "selges som den er" lengre, man kan ikke avtale seg bort fra reklamasjon. Kjøper har i utgangspunktet to års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler, dette gjelder også om bilen selges som delebil. Anonymkode: 3ee1a...d01 Men om jeg skriver alt jeg vet om, så kan ikke jeg ta ansvar for evnt følgeskader? Da må kjøper ta høyde for at en feil kan medføre en annen feil? Jeg kan ikke bil, og har ingen forutsetning for å kunne ane om det ene kan føre til det andre? Anonymkode: 0d063...453
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #5 Skrevet 24. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare mot skjulte mangler som selger har holdt tilbake. En plikter å opplyse om det man vet, noe annet kreves ikke. Derfor lønner det seg å selge med tilstandsrapprt. En privatperson kan umulig vite mer enn en mekaniker som har gått igjennom bilen. Anonymkode: 258de...8c5 Jeg hadde bilen til EU knt i april, og årlig service i juni. Da ble det ikke funnet noe. Så kom dette nå helt uventet. Men jeg er så lei av å ha ansvar for en bil jeg knapt bruker, så derfor tenker jeg at nå er det på tide å gi ansvaret videre. Anonymkode: 0d063...453
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #6 Skrevet 24. august 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde bilen til EU knt i april, og årlig service i juni. Da ble det ikke funnet noe. Så kom dette nå helt uventet. Men jeg er så lei av å ha ansvar for en bil jeg knapt bruker, så derfor tenker jeg at nå er det på tide å gi ansvaret videre. Anonymkode: 0d063...453 Gjør det , så tar du en NAF-test og legger ved. Da har du ryggen fri. Anonymkode: 258de...8c5 1
ajarRun Skrevet 24. august 2020 #7 Skrevet 24. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Etter kontroll på verksted, og en estimert regning som jeg ikke ønsker å dekke pga lite kjøring, har jeg bestemt meg for å selge bilen. Hvordan gjør man dette? Bare skriver en helt vanlig annonse, og tar med hva som er feil og at bilen dermed selges "i den stand den er"? Anonymkode: 0d063...453 Man selger den med feil. Da må det tydelig fremkomme av annonse, i kommunikasjon med kjøper og det må noteres tydelig i kontrakten. Jeg ville også fått en bruktbiltest fra NAF så har du den som vedlegg til kontrakten og noteres: "Selges i den stand beskrevet i NAF-rapport", da er du trygg mot alle feil de finner. Jeg kjøpte en motorsykkel som hadde et eksosproblem, da skrev vi noe ala: "Hvit eksos ved oppstart, mulig oljelekkasje i motoren". Da kan ikke jeg reklamere på det.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #8 Skrevet 24. august 2020 Man selger den og holder kjeft om feil. Case closed Anonymkode: 49f95...367
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 Her ser du en som valgte en underholdende måte å løse det på https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185450941 Anonymkode: 14295...536
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #10 Skrevet 24. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her ser du en som valgte en underholdende måte å løse det på https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185450941 Anonymkode: 14295...536 M1n bil er noen år yngre,så håper jeg får litt mer. Men uansett en artig vri ja. Og den ble solgt! Anonymkode: 0d063...453 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her ser du en som valgte en underholdende måte å løse det på https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185450941 Anonymkode: 14295...536 hater sånne "morsomme" tekst varianter. Det hadde holdt å skrive riper, bulker og en stk clutch mangler/må fikses ellers ok. Anonymkode: 8dea2...f56
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: hater sånne "morsomme" tekst varianter. Det hadde holdt å skrive riper, bulker og en stk clutch mangler/må fikses ellers ok. Anonymkode: 8dea2...f56 Denne var verre. Hverken morsom eller godt skrevet. Eksempel på hvordan det ikke skal gjøres https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=188124556 Anonymkode: 0d063...453
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #13 Skrevet 24. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man selger den og holder kjeft om feil. Case closed Anonymkode: 49f95...367 Veldig smart... kjøper kan da komme i etterkant å kreve at feilene blir rettet på selgers regning, har man holdt tilbake informasjon om en mangel som fører til store skader så kan det bli veldig dyrt for selger. Anonymkode: 3ee1a...d01 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #14 Skrevet 26. august 2020 Lovens intensjon er vel å legge opp til at folk er ærlige med hverandre, og at det skapes forutsigbarhet. Gjør du som folk over sier, bør du ha ditt på det rene. Når jeg selger bil pleier jeg gjerne å ha en liste over alt som er gjort de siste fem årene, for å vise til god, ordinær vedlikehold, og så nevner jeg direkte feil og forventet vedlikehold i teksten. Anonymkode: 05e94...e8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå