Gå til innhold

Hvordan ta stikling av Monstera?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har googlet, men sliter litt med å forstå hva som skal gjøres og hvordan. Er usikker på hva en "node" er -hvor man skal kutte på plantestilken og ikke minst hva som er best etterpå. Sett noen sette i vannglass, noen i mørke glass/kopper. Noen rett i jord, noen i blanding av jord og perlite, noen i mose og noen nevner "air propegating". Blir helt forvirret her..

Noen som kan forklare (med bilde gjerne) step by step for en nybegynner?

Anonymkode: 0542c...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noden er en liten mørk utvekst du ser på stilken. Du må ha med en node, for at det skal bli en hel plante senere :)

images?q=tbn:ANd9GcS6RdHxDwDusqXrS0Vjy7o

Det er mye smak og behag når det gjelder roting. Jeg foretrekker i vann, og da helst en mørk potte så det blir kjappere røtter. Jeg har en stor sort potte som jeg setter mindre vaser oppi, da er bladene over kanten og får lys, og røttene i le.

Anonymkode: b5a95...eaa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noden er en liten mørk utvekst du ser på stilken. Du må ha med en node, for at det skal bli en hel plante senere :)

images?q=tbn:ANd9GcS6RdHxDwDusqXrS0Vjy7o

Det er mye smak og behag når det gjelder roting. Jeg foretrekker i vann, og da helst en mørk potte så det blir kjappere røtter. Jeg har en stor sort potte som jeg setter mindre vaser oppi, da er bladene over kanten og får lys, og røttene i le.

Anonymkode: b5a95...eaa

Så; ha med node og luftrot? Altså klippe rett under en node eller luftroten? (Beklager dumt spm, men er helt fersk på dette og skal ta stikling av mamma sin monstera) Og takk for svar!

Anonymkode: 0542c...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Monsteran vokser så mye her, så  tar stikling når den beskjæres for ikke blir for stor. Oftest blir det ny plante, noen ganger ikke. :P  Om jeg har plass setter jeg i vann først, men også rett i jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...