AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 Hei. Vi er foreldre til et barn som nå har begynt i 3.klasse. Grunner våre faste arbeidstider i kommunal sektor, henter vi på sfo ca 1630 hver dag. Hjem og lage middag, så lekser. Hodet er tungt etter en lang dag, og leksene er mye i år, daglig minst 15 min lesing, engelsk, matte og skriftlig norsk pluss diktat. Er det andre familier som har løst korte ettermiddager med gode lekserutiner? Hun har to fritids aktivitet, 1 påb30 min dra kl 17, og en på 90 min FRA kl 18(tar 25 min å kjøre dit). Trenger sårt tips til å lage gi de rutiner nå fra starten. Er det virkelig slik at barn fra 3.klasse må avstå fra alt av fritidsakt for å klare leksene? Anonymkode: 9a9f9...fa6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #2 Skrevet 24. august 2020 Gjør de ikke lekser på sfo lenger? Vi leste 15 minutter på sengen hver kveld. Det fungerte i alle fall for oss. De andre leksene har jeg ikke tips for. Anonymkode: 819f7...302 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #3 Skrevet 24. august 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør de ikke lekser på sfo lenger? Vi leste 15 minutter på sengen hver kveld. Det fungerte i alle fall for oss. De andre leksene har jeg ikke tips for. Anonymkode: 819f7...302 Ingen lekser på sfo i vår kommune. Hun er veldig trøtt ved legging, så er usikker på om det går-men kan selvsagt forsøke Anonymkode: 9a9f9...fa6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #4 Skrevet 24. august 2020 Vår 3. klassing går hjem rett etter skolen, og starter på leksene. Det fungerer veldig godt. Vi ser over sammen med han når vi kommer hjem. Leseleksene gjør vi på senga, sammen. Anonymkode: f68e7...5c1 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #5 Skrevet 24. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vår 3. klassing går hjem rett etter skolen, og starter på leksene. Det fungerer veldig godt. Vi ser over sammen med han når vi kommer hjem. Leseleksene gjør vi på senga, sammen. Anonymkode: f68e7...5c1 2 timer alene hjemme uten naboer er for lenge for vår datter Anonymkode: 9a9f9...fa6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #6 Skrevet 24. august 2020 Regner med dere har ukeplan? Da kan dere planlegge leksene for uka. Om det er trening feks mandag og torsdag og lite tid til lekser de to dagene så får dere gjøre lekser de 5 andre dagene i uka. Det er ingen forbud mot å gjøre litt lekser lør/søn, om man prioriterer trening to ukedager. Lesing må gjøres hver dag. Diktatord kan øves på, både av barnet alene og sammen med en voksen, mens middagen lages. Resten må dere fordele på de andre dagene. Tror planlegging er et godt stikkord😊 Anonymkode: 777d8...203 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #7 Skrevet 24. august 2020 Vår tredjeklassing har to dager uten SFO for å gjøre lekser, går da hjem slene, far jobber redusert for å bistå med lekser den ene ettermiddagen da får de unna mye for de andre dagene også. To fritidsaktiviteter tenker jeg er utelukket når dere er hjemme så seint! Det er ikke leksene som er i veien for fritidsaktivitetene men tidspunktet dere er hjemme på. Syntes en av dere burde jobbe redusert, å kreve at en tredjeklassing skal gjøre lekser seint hver eneste dag er ikke greit. Ut over det hørtes dette ut som mye lekser. Max 30 min til dagen i den alderen. Anonymkode: fae42...f09 7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #8 Skrevet 24. august 2020 La barnet slippe Sfo som mange andre tredjeklassinger, så får barnet gjort de leksene hun eller han klarer selvstendig hjemme. Penger spart og problem løst. Anonymkode: a834f...db6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med dere har ukeplan? Da kan dere planlegge leksene for uka. Om det er trening feks mandag og torsdag og lite tid til lekser de to dagene så får dere gjøre lekser de 5 andre dagene i uka. Det er ingen forbud mot å gjøre litt lekser lør/søn, om man prioriterer trening to ukedager. Lesing må gjøres hver dag. Diktatord kan øves på, både av barnet alene og sammen med en voksen, mens middagen lages. Resten må dere fordele på de andre dagene. Tror planlegging er et godt stikkord😊 Anonymkode: 777d8...203 Ukeplanen blir sendt med hjem på mandager Anonymkode: 9a9f9...fa6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #10 Skrevet 24. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: La barnet slippe Sfo som mange andre tredjeklassinger, så får barnet gjort de leksene hun eller han klarer selvstendig hjemme. Penger spart og problem løst. Anonymkode: a834f...db6 Ikke sfo betyr å ta rutebuss alene i 25 min, gå 30 min hjem og være alene, (uten naboer) i 1.5 -2 timer. Det er ikke vår datter moden nok til å takle. Har øvd på å ta bussen alene siden jan i år, medført mye stress. Alle barn er ikke like! Anonymkode: 9a9f9...fa6 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 Herregud det er ikke rart unger går på en smell i dag... det blir bare mer og mer lekser, i tillegg skal de være aktive og være med venner. Jarra Anonymkode: d5903...2e9 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår tredjeklassing har to dager uten SFO for å gjøre lekser, går da hjem slene, far jobber redusert for å bistå med lekser den ene ettermiddagen da får de unna mye for de andre dagene også. To fritidsaktiviteter tenker jeg er utelukket når dere er hjemme så seint! Det er ikke leksene som er i veien for fritidsaktivitetene men tidspunktet dere er hjemme på. Syntes en av dere burde jobbe redusert, å kreve at en tredjeklassing skal gjøre lekser seint hver eneste dag er ikke greit. Ut over det hørtes dette ut som mye lekser. Max 30 min til dagen i den alderen. Anonymkode: fae42...f09 De to aktivitenr er arenaer hvor vår datter virkelig får selvtillit og motivasjon. De er utendørs, og hun vil dra dit selv i øsende regn. Vi som foreldre synes det er viktig at hun etablerer god selvtillit og har trua på seg selv. Disse aktivitetene hjelper på det. Anonymkode: 9a9f9...fa6 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #13 Skrevet 24. august 2020 Mulig å avtale et par dager i uken med andre foreldre? Kanskje en annen f.eks kan hente datteren din og en venninne kan en dag bli hentet litt tidligere av venninnens foreldre og sammen kan de gjøre lekser- så tar dere en annen dag? Anonymkode: 4520a...b0c 9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #14 Skrevet 24. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud det er ikke rart unger går på en smell i dag... det blir bare mer og mer lekser, i tillegg skal de være aktive og være med venner. Jarra Anonymkode: d5903...2e9 Jeg vil påstå at venner viktig for barn. Vår skole har praktisert vennegrupper fra dag 1 på skolen, og det har vært bare positivt. Kan selvsagt gå for en streber uten nære venner Anonymkode: 9a9f9...fa6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #15 Skrevet 24. august 2020 Hva skjer på SFO? Hvis det kun er frilek og ikke noe organisert aktivitet, kan hun vel sitte for seg selv og gjøre lekser? Anonymkode: 3d48c...ad5 7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #16 Skrevet 24. august 2020 Du skriver at fritidsaktivitetene er viktige. Er det mulig å gjennomføre noe på helg isteden? Lekser er ikke valgfritt og jobben deres er ikke valgfri. Det betyr at barnet må tydeligvis være på SFO samme hva til 16.30. Hva andre gjør? Enten har de barn som takler såpass mye, ellers så kutter de ut ting i hverdagen som skaper konflikter. Man pumper ikke i ungen energidrikk eller kaffe akkurat, det finnes ingen magisk løsning. Dere vet hva løsningen er, og det er roligere ettermiddager med ingen fritidsaktiviteter til barnet er enten gammel nok til å kutte ut sfo og gjøre store deler av leksene på egenhånd eller dere kutter ned på stillingen så dere slipper tidsklemma og bruker litt mer våkentid med barnet. Anonymkode: 21339...731 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #17 Skrevet 25. august 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Vi er foreldre til et barn som nå har begynt i 3.klasse. Grunner våre faste arbeidstider i kommunal sektor, henter vi på sfo ca 1630 hver dag. Hjem og lage middag, så lekser. Hodet er tungt etter en lang dag, og leksene er mye i år, daglig minst 15 min lesing, engelsk, matte og skriftlig norsk pluss diktat. Er det andre familier som har løst korte ettermiddager med gode lekserutiner? Hun har to fritids aktivitet, 1 påb30 min dra kl 17, og en på 90 min FRA kl 18(tar 25 min å kjøre dit). Trenger sårt tips til å lage gi de rutiner nå fra starten. Er det virkelig slik at barn fra 3.klasse må avstå fra alt av fritidsakt for å klare leksene? Anonymkode: 9a9f9...fa6 Dere gjør det jo vanskelig for dere selv med å ha to fritidsaktiviteter for barnet. Det er mer enn nok med 1. Man skal kunne følge opp dem også! Lekser er mye viktigere enn organisert fritidsaktivitet. Kan med fordel vurdere å droppe det helt til fordel for uorganisert lek med venner i en periode for at dere skal få hodet over vannet. Det har dere jo ikke nå. Anonymkode: ded95...3aa
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #18 Skrevet 25. august 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: De to aktivitenr er arenaer hvor vår datter virkelig får selvtillit og motivasjon. De er utendørs, og hun vil dra dit selv i øsende regn. Vi som foreldre synes det er viktig at hun etablerer god selvtillit og har trua på seg selv. Disse aktivitetene hjelper på det. Anonymkode: 9a9f9...fa6 Vi møter alle på valg her i livet. Dette med å kutte ned/ut på fritidsaktivitet er nok et smart valg for deres del, virker det som. Og det kan hende datteren deres modnes av å bli tatt med på en slik avgjørelse også. Anonymkode: ded95...3aa 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #19 Skrevet 25. august 2020 Er det forbudt å gjøre lekser på SFO? Det er tydigvis langt til skole/sfo, da synes jeg at SFO bør tilrettelegge for lekser. Hun er sikkert ikke det eneste barnet som ville hatt nytte av det. Jeg ville bedt henne gjøre lekser på SFO (sammen med venninner?) og ev sett over dem sammen med henne senere eller lagt lekser til de dagene det ikke er aktiviteter. Jeg er uenig i at hun bør slutte på aktiviteter som hun gleder seg til og som bygger selvfølelse. Den ene dagen med sein aktivitet blir jo lang, men det får man tilpasse slik at det likevel blir nok hvile. Anonymkode: f159a...72b 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #20 Skrevet 25. august 2020 Krev av SFO at de legger til rette for at de som vil kan gjøre lekser der. Anonymkode: 35c20...151
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå