Gå til innhold

Leiekontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting når det gleder oppsigelsestid på huseier som skal selge hus. 
i kontrakten vår står det at det er tre måneders oppsigelsestid fra en av partene sier opp. Nå har det gått 3 måneder snart og vi har funnet nytt hus. Men hun som skal selge huset sier at det er gjensidig oppsigelsestid. Dette står ingen plass i Min kontrakt. Så lurte jeg derfor på om om det er egne regler hvis man skal selge hus?

Anonymkode: dce12...abf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke egne regler. Nåværende huseier må si opp leietaker for at denne skal måtte flytte før overtakelse til ny eier.

Anonymkode: be429...3c5

Skrevet

Jeg fikk oppsigelse i posten for 3 måneder siden. Men huseier sier jeg må sende skriftlig tilbake fordi h*n sier det er gjensidig oppsigelsestid? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk oppsigelse i posten for 3 måneder siden. Men huseier sier jeg må sende skriftlig tilbake fordi h*n sier det er gjensidig oppsigelsestid? 

Huseieren din er enten en svindler eller en idiot. Gjensidig oppsigelsestid på tre måneder betyr at dere begge har oppsigelsestid på tre måneder hvis en av dere velger å si opp. Det betyr ikke at begge to må si opp for at det skal være gyldig😂

Anonymkode: 814dd...b0e

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Huseieren din er enten en svindler eller en idiot. Gjensidig oppsigelsestid på tre måneder betyr at dere begge har oppsigelsestid på tre måneder hvis en av dere velger å si opp. Det betyr ikke at begge to må si opp for at det skal være gyldig😂

Du trenger altså ikke sende skriftlig tilbake. Det er bare tull. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått oppsigelse så gjelder denne, gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder betyr at dere begga har det. Så om du sier opp så har du 3 måneder, sier husier deg opp så har vedkommende 3 måneder. Men siden du har mottatt oppsigelse så trenger ikke du si opp. 

Regler for leietaker ved oppsigelse av leieforholdet

eller 25. en måned, gjelder oppsigelsen fra den 1. neste måned. Oppsigelsestiden bruker å være gjensidig slik at de samme to eller tre månedene gjelder for utleier også.

Anonymkode: bce78...725

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huseier har totalt misforstått.

Nei, det er ingen forskjell på dette. Det som menes med 3 måneders gjensidig oppsigelsesfrist er at både du og huseier har 3 måneders oppsigelsesfrist mot hverandre. Du kan protestere mot oppsigelsen innen en viss frist, men sier du ikke noe så er oppsigelsen akseptert fra din side. Huseier skal ikke måtte ha noe i retur.

• Liker 2
Skrevet

Å nå ble jeg lettet. Så det holder at bare hun sender oppsigelse og fra den datoen til tre måneder?  Tusen takk for svar! Hun ville vi skulle kjøpe materialer og bygge en veranda så skulle vi få betalt for det etterpå, det er spesielt hele greien. 

Skrevet

Oppsigelsen gjelder vanligvis fra den 1. i mnd etter oppsigelsen ble mottatt/levert.

Ved oppsigelse 27.mai(f.eks), er oppsigelsestiden ute 1.september, og leietager sine plikter da har opphørt, og leieobjektet skal være tilbakelevert før denne dato.

Anonymkode: e671f...da0

Skrevet

Hei. Jeg har ingen mulighet for å vente flere dager på husleie. Jeg har endel som må fikses omgående på mitt hus her på ***** Og er avhengig av husleie kommer inn når den skal. Jeg måtte stoppe byggearbeidet på onsdag, fordi ikke husleie kom inn. Nå får jeg ikke tak i snekkere før august. Jeg har derfor besluttet å selge huset på *******Oppsigelse kommer i posten. Hilsen *** 
Brevet i posten : melding om salg, det vil bli gitt beskjed når megler, fotograf og visning.

teller meldingen??? 

Skrevet

Nei. Meldingen var ingen oppsigelse 

Skrevet

Så meldinger telles ikke når hun skriver at oppsigelse kommer? Så da har jeg misforstått hele greien da. 

Skrevet

Hun skriver at oppsigelse kommer. Det var ingen oppsigelse, med de formalkrav denne gar.
Dersom det heller ikke står om oppsigelse i brevet, så har hun ikke levert noen oppsigelse til deg. 
Ditt leieforhold vil da automatisk overføres til nye eiere.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brevet i posten : melding om salg, det vil bli gitt beskjed når megler, fotograf og visning.

Du fikk altså et brev i posten? Stod ordet oppsigelse nevnt i det brevet? 

Skrevet

Hva er det egentlig dere er uenige om akkurat nå?

Skrevet

Nei bare at hun skal selge huset, tenkte bare når jeg fikk brevet i posten at det var oppsigelsen siden hun hadde skrevet Det på melding. Jeg har også ringt utallige ganger men hun tar den ikke.( Og det skal sis at husleien var 2 dager for sen. Banken la ut meldig om at det var tekniske problemer, bare så det er sakt) 

Skrevet
1 minutt siden, nomore82 skrev:

Hva er det egentlig dere er uenige om akkurat nå?

Jeg trodde jeg hadde tre månder på å flytte ut men hun mener jeg må betale 3 måneder til pga oppsigelse tiden. Syntes bare det er rart hun sa at oppsigelsen kommer i posten også er det ikke en oppsigelse? 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde jeg hadde tre månder på å flytte ut men hun mener jeg må betale 3 måneder til pga oppsigelse tiden. Syntes bare det er rart hun sa at oppsigelsen kommer i posten også er det ikke en oppsigelse? 

Tror du har misforstått, slik jeg forstår det har du ikke fått noen oppsigelse enda

Skrevet

Jeg tror dere begge hadde hatt godt av å sette dere litt bedre inn i hva en leiekontrakt og de ulike ordene innebærer slik at begge parter slipper slike situasjoner i eventuelle fremtidige situasjoner :) En gyldig oppsigelse skal leveres skriftlig og fortelle hvorfor man blir sagt opp/sier opp (utleier må ha en god og gyldig grunn, leietaker kan flytte "på grunn av hva som helst"). At en kontrakt er gjensidig betyr at begge parter har rett til å si opp, men det er vesentlig vanskeligere for utleier å si opp leietaker. 

Dersom utleier i dag sender en gyldig skriftlig oppsigelse og oppsigelsestiden er på 3 mnd, trenger du ikke å være ute før 1. desember. 

Anonymkode: 4c82d...72b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...