AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #1 Del Skrevet 24. august 2020 Hei, jeg skal inn til sykehuset i september/okt for og sjekkes for cøliaki. Og på keto virker det som at ikke skal ha noe gluten? Er dette riktig? Man må nemlig ha aktiv betennelse når man sjekkes for cøliaki, og derfor kan jeg ikke slutte med gluten før sjekk. Må jeg altså vente med og starte til etter jeg har sjekket meg? Anonymkode: 7fa61...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #2 Del Skrevet 24. august 2020 Hvorfor skal du gidde å sjekke deg for cøliaki hvis du uansett har tenkt å spise ketogent? Anonymkode: cfb3b...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 24. august 2020 #3 Del Skrevet 24. august 2020 (endret) Det må du. Vent til du har vært på sykehuset. Keto fungerer helt fint som cøliaker (for min del) Du spiser stort sett ren og uprossessert mat. Lavkarbo fungerer også. Vær obs på bivirkninger ved keto. De ligner mye på cøliakiplager. ps: Jeg har fremdeles plager fra magen selv 3 år etter jeg fikk diagnosen. Endret 24. august 2020 av Sprinkle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 24. august 2020 #4 Del Skrevet 24. august 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du gidde å sjekke deg for cøliaki hvis du uansett har tenkt å spise ketogent? Anonymkode: cfb3b...46c Dette er ikke allergi men en autoimmun sykdom. Man bør ha diagnosepapirene i orden først. Dette blant annet for stønad til mat, samt vaksinekø, fremtidige sykdommer som henger sammen med cøliaki etc Endret 24. august 2020 av Sprinkle 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #5 Del Skrevet 24. august 2020 6 minutter siden, Sprinkle skrev: Dette er ikke allergi men en autoimmun sykdom. Man bør ha diagnosepapirene i orden først. Dette blant annet for stønad til mat, samt vaksinekø, fremtidige sykdommer som henger sammen med cøliaki etc Er ikke det litt på kanten? Er det ikke "glutenfrie produkter" som "medfører et fordyret kosthold"? Og får man sykdommer som henger sammen med cøliaki, hvis man ikke spiser gluten? Anonymkode: cfb3b...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #6 Del Skrevet 24. august 2020 Glutenfritt på cøliaki er en helt annen type glutenfri enn på diett av andre årsaker. Tarmen blir syk bare man har små mengder melrester på redskaper e.l. Anonymkode: 6394d...086 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 24. august 2020 #7 Del Skrevet 24. august 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det litt på kanten? Er det ikke "glutenfrie produkter" som "medfører et fordyret kosthold"? Og får man sykdommer som henger sammen med cøliaki, hvis man ikke spiser gluten? Anonymkode: cfb3b...46c Som sagt så er det en autoimmun sykdom. Autoimmune sykdommer kommer sjeldent alene. Mange som har cøliaki kan få andre autoimmune sykdommer senere. Å vite at man er genetisk disponibel for slike sykdommer er derfor veldig viktig. alle med cøliaki har rett på støtte til fordyret kosthold enten du kjøper det eller ei. De færreste vanlige mennesker lever uten gluten, og vil derfor være dyrere å leve glutenfritt uansett hvordan du ser på det. Det er noe annet å leve glutenfritt fordi du må, enn å velge det selv. Alle med cøliaki har tilnærmet like gode leveutsikter som andre når de lever glutenfritt! Men det er viktig å huske på at man kan få andre sykdommer også Endret 24. august 2020 av Sprinkle 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #8 Del Skrevet 24. august 2020 Jeg ville ventet med å starte på keto til jeg hadde fått sjekket meg slik at de kan få sjekket det skikkelig. Man skal jo spise gluten før de sjekker. Med mindre du tilfører rent gluten, så er det for mye karbohydrater i varer som inneholder gluten. Anonymkode: 844a2...e13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Del Skrevet 24. august 2020 1 minutt siden, Sprinkle skrev: Som sagt så er det en autoimmun sykdom. Autoimmune sykdommer kommer sjeldent alene. Mange som har cøliaki kan få andre autoimmune sykdommer senere. Å vite at man er genetisk disponibel for slike sykdommer er derfor veldig viktig. alle med cøliaki har rett på støtte til fordyret kosthold enten du kjøper det eller ei. Alle med cøliaki har tilnærmet like gode leveutsikter som andre når de lever glutenfritt! Men det er viktig å huske på at man kan få andre sykdommer også Okei, skjønner! Takk 🙂 Anonymkode: cfb3b...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #10 Del Skrevet 24. august 2020 29 minutter siden, Sprinkle skrev: Det må du. Vent til du har vært på sykehuset. Keto fungerer helt fint som cøliaker (for min del) Du spiser stort sett ren og uprossessert mat. Lavkarbo fungerer også. Vær obs på bivirkninger ved keto. De ligner mye på cøliakiplager. ps: Jeg har fremdeles plager fra magen selv 3 år etter jeg fikk diagnosen. Takk! Da venter jeg litt til, ventet på denne timen i et år nå, så greit og ikke gjøre noe galt da 😅 Anonymkode: 7fa61...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Del Skrevet 24. august 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du gidde å sjekke deg for cøliaki hvis du uansett har tenkt å spise ketogent? Anonymkode: cfb3b...46c Sprinkle forklare det godt syntes jeg Anonymkode: 7fa61...db8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 24. august 2020 #12 Del Skrevet 24. august 2020 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk! Da venter jeg litt til, ventet på denne timen i et år nå, så greit og ikke gjøre noe galt da 😅 Anonymkode: 7fa61...db8 Det er lurt! selv skal jeg til nye undersøkelser snart, ettersom jeg enda ikke er bra. Biopsien i fjor viste at tarmene var normale igjen, men hvorfor sliter jeg fortsatt? Mistenker at det er noen andre sykdommer på gang her dessverre.. Endret 24. august 2020 av Sprinkle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå