Gå til innhold

Tourettes og jobb i barnehage. Meninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet pedagog, og hadde en diskusjon med min mor i går angående Tourettes-syndrom. Hun snakket om en sak for en stund tilbake, der ei jente i 20-årene med Tourettes hadde søkt på jobb i barnehage. Hun fikk da ikke jobben, i og med hun bannet og hadde mye stygge ord som ikke egnet seg i barnehagen. Min mor synes dette var forferdelig diskriminerende, mens jeg sa at jeg skjønte beslutningen til styreren. Selv om denne jenta sikkert var veldig flink med barn og ikke kunne noe for banningen - så vil jeg ikke si det er diskriminerende. Det er jo ikke slik at alle passer like godt i alle yrker, slik er det bare. 

Men min mor var forferdet over at jeg som pedagog kan ha slike meninger, og jeg ble nysgjerrig på hva andre mener om saken?

Anonymkode: 84a4d...f6b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. 

• Liker 11
Skrevet

Da får man heller forklare barna at hun har en sykdom som gjør at hun banner så mye. Hvis hun ellers var godt kvalifisert.

Anonymkode: 134a8...afe

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en venninne med Tourettes. Banner aldri. Fantastisk menneske som hadde gjort seg i en barnehage- ! Alle med Tourettes har ikke de ticsene. Kan ofte bli bedre også.

Anonymkode: 27393...38f

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får man heller forklare barna at hun har en sykdom som gjør at hun banner så mye. Hvis hun ellers var godt kvalifisert.

I en barnehage? Det synes jeg ikke er greit, barna skal ikke komme hjem å si at Tone gikk å ropte fuck, faen og fitte og hun har en sykdom... 

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne med Tourettes. Banner aldri. Fantastisk menneske som hadde gjort seg i en barnehage- ! Alle med Tourettes har ikke de ticsene. Kan ofte bli bedre også.

Denne jenta hadde "fu*k" og "fit*te" som noen av ordene som gikk igjen. Jeg og har ei venninne med Tourettes som jobber i skole, hun har og bare tics - verdens herligste menneske 🙂 men jeg hadde ikke vært komfortabel med slik banning i barnehagen.

Ts

Anonymkode: 84a4d...f6b

• Liker 2
Skrevet

Spørsmålet er om det kom inn søknader fra andre kvalifiserte søkere. Da kan jeg godt skjønne at andre kom fremfor henne i køen... 

Fryktelig kjedelig for den det gjelder, men dersom denne personen har hatt samme banneordene som går igjen i flere år var kanskje en utdanning med barn lite lurt. 

• Liker 4
Skrevet

Ikke alle kan jobbe i alle yrker.. slik er det bare 

Anonymkode: 11459...b8e

• Liker 8
Skrevet

Kanskje ikke så lurt yrkesvalg når man har tics hvor man banner ukontrollert... hun kunne jo funnet mye som jobber med voksne/eldre? 

Anonymkode: 56335...cea

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg. Eg hadde ikkje likt at mine barn kom heim med den type vokabular.

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, FrøkenMånestråle said:

I en barnehage? Det synes jeg ikke er greit, barna skal ikke komme hjem å si at Tone gikk å ropte fuck, faen og fitte og hun har en sykdom... 

Hvorfor ikke? Høres ut som noe de hadde lært av, og husket hele livet. 

Anonymkode: 5d22c...b7c

Skrevet

Jeg er også pedagog og støtter deg i dette. 

Anonymkode: f432b...c85

• Liker 2
Skrevet

Tja. Jeg er litt både ja og nei. Hvis hun klarer å holde stemmen og vesenet sitt varmt og godt til tross for banneord så synes jeg det er langt skadeligere ting man kan si og gjøre i en barnehage, feks bli veldig sint eller drive med straff (skamme seg i seler i tripp trapp stol) på små barn når de ikke gjør som de skal. Jeg har også opplevd voksne som ikke gir omsorg og støtte til barna, og som heller ikke viser noe interesse for det de holder på med. Da vil jeg heller ha en bannende, varm og omsorgsfull ansatt. Særlig på småbarn. 

Men jeg kan nok tenke meg at det er vanskelig for henne å komme i posisjon for å få vist hva hun duger til, med et slikt handicap. Men jeg hadde ikke brydd meg, hvis det hadde blitt forklart at det var Tourettes, og hun viste seg å være en dyktig ansatt ellers. Banneord har mine barn lært av venner med eldre søsken, og det er uansett min jobb å lære de når sånt passer seg å si, og ikke passer.  

Men det er også sånn at egenskaper ved oss gjør at noen jobber ikke passer så godt. Hun kunne kanskje ikke heller vært profesjonell skuespiller hvis hun plutselig kunne sagt banneord midt i oppsetningen. Personlig gjør egenskaper ved meg at jeg ikke passer til en del jobber, så da satser jeg ikke på de jobbene. Jeg har feks for dårlig syn til å bli pilot, og er for lav for å bli flyvertinne. Jeg tenker ikke at det handler om diskriminering.

Folk må passe inn i den jobben de skal gjøre også, men vi kan ikke ha et jobbmarked hvor ingen jobber passer for oss som er for dårlig syn, er for lav eller har tourettes. Det er diskriminerende. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Høres ut som noe de hadde lært av, og husket hele livet. 

Anonymkode: 5d22c...b7c

Ja, de hadde husket det ja men ikke på en positiv måte.  Hvorfor ikke, er ikke passende, rett og slett, er en tid og sted for alt.

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg. De fleste stillinger har implisitte krav til personlig egnethet. En person som banner ufrivillig er ikke personlig egnet til å jobbe i barnehage.

Anonymkode: 5c309...3ab

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men nå hadde hun som ble nevnt i HI de ticsene da! Hvis du leser, så bannet hun og kom med stygge ord.

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Skrevet

Syns det var forståelig at hun fikk avslag. 

• Liker 3
Skrevet

Tenke det ikkje er diskriminering. No er det ikkje ein menneskerett og jobbe med akkurat det en vil.. eg kunne gjerne tenkt meg å vært redningsmann/kvinne på luftambulansen - men med ledd som kan kreve rullestol i perioder innser eg jo at det kanskje ikkje er heilt ideelt... men det finst mange jobber der ute, og det finst nok en perfekt jobb for også denne jenta, Kanskje vil det være lettere i en liten barnehage på bygda der «alle kjenner alle» prinsippet råder og barna veit at «Nei, men ho Kari er no berre sånn», eller på småbarnsavdeling med 1 åringer. 

Anonymkode: 1efc2...362

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenke det ikkje er diskriminering. No er det ikkje ein menneskerett og jobbe med akkurat det en vil.. eg kunne gjerne tenkt meg å vært redningsmann/kvinne på luftambulansen - men med ledd som kan kreve rullestol i perioder innser eg jo at det kanskje ikkje er heilt ideelt... men det finst mange jobber der ute, og det finst nok en perfekt jobb for også denne jenta, Kanskje vil det være lettere i en liten barnehage på bygda der «alle kjenner alle» prinsippet råder og barna veit at «Nei, men ho Kari er no berre sånn», eller på småbarnsavdeling med 1 åringer. 

Anonymkode: 1efc2...362

Dette. Av og til setter helsa en stopper for å oppnå drømmejobben. Det er ikke diskriminering, det er uflaks. 

Anonymkode: 23563...5fe

• Liker 1
Skrevet

Banning: nei. 

Andre tics: spørs hva ticsene går ut på. Er det ufrivillige fysiske bevegelser med armer og bein hvor hun kan ende opp med å denge til/sparke til barn: nei. Er det snakk om grimaser: ja. 

Anonymkode: b7158...88f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...