AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 Hei. Har lest om mange her inne som har vært gjennom ivf/icsi både gjennom det offentlige og privat. Tenkte å skrive litt om min egen erfaring. Vi har måtte gå gjennom assistert befruktning pga mannen min er steril (født slik) Offentlig: Jeg har her hatt 6 insemineringsforsøk m/donor + 3 ivf forsøk. Ble ikke gravid på noen av førsøkene. Fikk aldri egg på frys. Og eggene som ble satt inn var enten fragmenterte eller så hadde dem sluttet å dele seg. (3 delt satt inn på dag 2, 4 delt satt inn på dag 3 og morula satt inn på dag 5) Ved alle mine insemineringsforsøk var donorsædkvaliteten elendig. Ca 3-4 millioner Alt i alt har opplevelsen gjennom det offentlige vært dårlig. Samlebåndfølelse. 2 min inne for hvert innsett/insemineringsforsøk. Legene var aldri villige til å prøve ut nye ting. Ble aldri hørt. Nye leger ved alle mine forsøk. Ingen faste som fulgte meg opp. Privat klinikk: 1 ivf forsøk resulterte i 60% befruktning. Av disse ble 40% fryst ned i blastocyst stadiet og 1 egg ble satt inn. Ble gravid. Her hadde jeg hele tiden en fast lege og fsst embryolog som passet på eggene mine, og jeg følte hele tiden at dem ville gjøre sitt aller beste for å kunne få oppfyllt drømmen vår. Som dere kan lese er opplevelsen min gjennom det private mye mye bedre enn det offentlige. Og jeg vil sterkt anbefale å gå gjennom dette i det private enn offentlig. Psyken min var helt ødelagt den perioden vi holdt på i det offentlige (holdt på i over 3 år) ingen leger hørte på oss. Ingen ville hjelpe oss. Anonymkode: 63813...213
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #2 Skrevet 24. august 2020 Flott at du skriver erfaring. Dette skjer desverre altfor ofte i det offentlige, selv om jeg selv var utrolig heldig som fikk det til ved første forsøk ved Ullevål sykehus. Vi har desverre lite fagfolk til å støtte og hjelpe par/enslige med den psykiske delen av det å skulle få til ett barn ved ivf. Jeg håper virkelig det vil bedre seg fremover og at det ikke fortsetter å være så tabubelagt når det brukes denne fremgangsmåten for å få det barnet som er så ønsket. Kanskje det kommer litt mere forståelse for infertilitet og donasjoner her i Norge etterhvert og... Anonymkode: d1c8d...da4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Flott at du skriver erfaring. Dette skjer desverre altfor ofte i det offentlige, selv om jeg selv var utrolig heldig som fikk det til ved første forsøk ved Ullevål sykehus. Vi har desverre lite fagfolk til å støtte og hjelpe par/enslige med den psykiske delen av det å skulle få til ett barn ved ivf. Jeg håper virkelig det vil bedre seg fremover og at det ikke fortsetter å være så tabubelagt når det brukes denne fremgangsmåten for å få det barnet som er så ønsket. Kanskje det kommer litt mere forståelse for infertilitet og donasjoner her i Norge etterhvert og... Anonymkode: d1c8d...da4 Gratulerer så godt å høre at det finnes noen som får det til så raskt med assistert befruktning. Anonymkode: 63813...213
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå