Gå til innhold

Noen andre som har gått opp 8,5kg innen uke 30? Tips for å ikke gå opp mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er som sagt i uke 30 og ser nå jeg har gått opp 8,3kg siden før jeg ble gravid. Har hele svangerskapet spist som normalt før, men kroppen bare lagrer på alt tydeligvis. 
Har også litt vann i beina og fingre. 
Hva kan jeg gjøre for å unngå å gå opp særlig mer nå de siste 6-10 ukene før fødsel? Bør jeg øke aktivitetsnivå (går bare en tur på ca. 4-5km hver dag, pga bekkenplager og vondt i rygg klarer jeg ikke hardtrening. Eller bør jeg isteden redusere kaloriinntak ned kanskje 500kcal? Eller Kombinere med å gå kanskje 2km lenger for dag og i tillegg da redusere kalorier med 300 kalorier med 300?

Anonymkode: 583f3...441

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal prate med legen om din ekstreme panikk over en vektoppgang som er helt normal, og videre vektøkning er helt etter boken. Med mindre man er en av de syke mødrene som har fokus på å få en liten baby fremfor å få en sunn og frisk baby. 

Anonymkode: de5fd...763

• Liker 34
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skal prate med legen om din ekstreme panikk over en vektoppgang som er helt normal, og videre vektøkning er helt etter boken. Med mindre man er en av de syke mødrene som har fokus på å få en liten baby fremfor å få en sunn og frisk baby. 

Anonymkode: de5fd...763

Enig her!

Anonymkode: c0365...0bc

• Liker 3
Skrevet

8,3 kg er under det som er anbefalt vektoppgang (for en normalvektig). Bare sjekk denne kalkulatoren: https://www.calkoo.com/nb/vektokning-i-svangerskapet

Jeg hadde gått opp 10-11 kg til uke 30 og fikk hele tiden høre at jeg var så liten og at det var lov å unne seg noe i graviditeten. Jordmor og annet helsepersonell omtalte meg som slank, og jeg hadde en helt normal BMI før graviditeten, altså ikke undervektig.  Mulig man legger veldig ulikt på seg, men jeg var i hvert fall ikke stor med 10-11 kg + i uke 30. Hadde sikkert ikke vært farlig om jeg hadde et par kilo mindre, men jeg var i hvert fall ikke stor og hadde en mage som var på grensen til å være så liten at jeg måtte ha ekstra oppfølging. 

Anonymkode: a1feb...110

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er som sagt i uke 30 og ser nå jeg har gått opp 8,3kg siden før jeg ble gravid. Har hele svangerskapet spist som normalt før, men kroppen bare lagrer på alt tydeligvis. 
Hva kan jeg gjøre for å unngå å gå opp særlig mer nå de siste 6-10 ukene før fødsel? Bør jeg øke aktivitetsnivå (går bare en tur på ca. 4-5km hver dag, pga bekkenplager og vondt i rygg klarer jeg ikke hardtrening. Eller bør jeg isteden redusere kaloriinntak ned kanskje 500kcal? Eller Kombinere med å gå kanskje 2km lenger for dag og i tillegg da redusere kalorier med 300 kalorier med 300?

Altså, du bygger et barn. 8,3 kg er IKKE mye når du er 30 uker på vei. Det er helt fint og normalt. 

Spis godt og sunt, beveg deg om det føles greit. Dette er ikke tiden for å slanke seg. 

Anonymkode: 260ca...e62

• Liker 4
Skrevet

Det høres ut som helt normal vektøkning. Jeg ville ikke gjort noe, spis bare normalt. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

8,3 kg er under det som er anbefalt vektoppgang (for en normalvektig). Bare sjekk denne kalkulatoren: https://www.calkoo.com/nb/vektokning-i-svangerskapet

Jeg hadde gått opp 10-11 kg til uke 30 og fikk hele tiden høre at jeg var så liten og at det var lov å unne seg noe i graviditeten. Jordmor og annet helsepersonell omtalte meg som slank, og jeg hadde en helt normal BMI før graviditeten, altså ikke undervektig.  Mulig man legger veldig ulikt på seg, men jeg var i hvert fall ikke stor med 10-11 kg + i uke 30. Hadde sikkert ikke vært farlig om jeg hadde et par kilo mindre, men jeg var i hvert fall ikke stor og hadde en mage som var på grensen til å være så liten at jeg måtte ha ekstra oppfølging. 

Ja sjekket med den kalkulatoren. Det står jeg skal legge på meg minimum 5,8kg, gjennomsnittlig 7kg og max 8kg. 

Skrevet

Jeg gikk mest opp andre trimester, har nå kun gått opp en kg fra uke 27-36. Har ikke endret noe, spiser normalt (noe mer iskrem og søtt), og går litt kortere turer innimellom. Så ville ikke stresset med det. 8.5 kg er helt normalt. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør noe! Spis når du er sulten og gå turer om du orker, ta det med ro, og ikke gå inn for noe slanking. Det er vanlig at man går opp og dette forsvinner fort etter fødsel. Hvis du stresser over det blir det vanskelig å gå ned i vekt. 

Anonymkode: a6047...99a

Skrevet

Spis sunt og nok og beveg deg så mye du kan. Kiloene renner av når du ammer, så lenge du fortsetter å spise sunt og bevege deg. Sunt er variert med grønnsaker, brødmat, fisk, rent kjøtt. Men selvfølgelig lov å kose seg med godt iblandt. ;)

Anonymkode: aaf3a...ffa

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja sjekket med den kalkulatoren. Det står jeg skal legge på meg minimum 5,8kg, gjennomsnittlig 7kg og max 8kg. 

Da var du overvektig i utgangspunktet. Jeg må oppgi en vekt på over 20 kg mer enn mitt utgangspunkt for å få de samme tallene, og jeg hadde BMI på 21,5 som utgangspunkt. Du burde nok ha oppgitt startvekt/BMI i HI, for alle som svarer har nok tolket det dithen at du er en av disse overfladiske mødrene som er mer opptatt av utseende sitt enn babyens helse.

Da kan jeg skjønne at du stresser litt mer, men det er ikke mye annet du kan gjøre enn å spise sunt. Ellers vil jeg råde deg til både å sjekke stoffskifte og ta det opp med jordmor eller annet helsepersonell, da de kan hjelpe deg og/eller vurdere om vektoppgangen din er for stor.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...