Gå til innhold

Uff, jeg orker ikke sånn russetid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg er visst russ i år. Men har ikke tenk noe på det. Ingen forberedelser, har ikke bestilt noe russedrakt og det høres egentlig bare slitsomt ut å bestille masse greier og sånn. Hva gjør jeg? Føler russegreiene er liksom obligatorisk og noe alle MÅ gjøre. Jeg har også traumer fra far som drakk for mye og jeg vil bare gråte når jeg tenker på hvor mange ting som kan trigge meg i den tia. Får behandling og sånn, men ting tar jo tid. Hva gjør jeg?! Er det lov å ikke gjøre det? Isåfall føler man seg veldig utenfor?

Anonymkode: b3d4e...f8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, lov og lov. Alt er lov og du kan bare gå din egen vei. Husk at livet etter VGS er langt og innholdsrikt det også. De du kjenner på VGS nå trenger ikke være blandt dine venner om 2-3 år. Om du derimot har noen venner som kanskje ligner litt på deg så kunne dere kanskje funnet på en slags egen feiring av russetiden bare dere? Det er selvfølgelig helt umulig for meg å sette meg inn i din situasjon, men her er et slags forslag/kompromiss:

Kjøp russebuksen. Thats it. Så kan du blåse i festene/landstreff og evt andre ting som du vet er triggere for deg. Vet du om det er andre alkoholfrie russ? Kunne kanskje hengt med de? Evt. kan du droppe alt og kanskje vurdere å gå i russetoget? Selv om en del av russen er fulle etter champisfrokost så skal det i det minste ikke være drikking i toget (evt må de skjule dette godt). Du trenger ikke kort og alt det andre stæsjet (selv om russejobbebuksa jeg kjøpte var den mest behagelige jeg har hatt i mitt liv så den anbefales ;) ), menen russebukse ville jeg spandert på meg så har du den i bakhånd og du skulle få lyst til å være med på noe.

Lytte til, ts! Alt går bra samme hva du bestemmer deg for! :) 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg er visst russ i år. Men har ikke tenk noe på det. Ingen forberedelser, har ikke bestilt noe russedrakt og det høres egentlig bare slitsomt ut å bestille masse greier og sånn. Hva gjør jeg? Føler russegreiene er liksom obligatorisk og noe alle MÅ gjøre. Jeg har også traumer fra far som drakk for mye og jeg vil bare gråte når jeg tenker på hvor mange ting som kan trigge meg i den tia. Får behandling og sånn, men ting tar jo tid. Hva gjør jeg?! Er det lov å ikke gjøre det? Isåfall føler man seg veldig utenfor?

Jeg droppet å være russ av samme årsak som deg. Liker ikke alkohol inne i bildet! Men, har blitt bedre i de senere årene og har vært med noen kompiser på fest uten at jeg har drukket alkohol. Du kan jo sikkert være med i gjengen når det ikke er alkohol inne i bildet siden du blir lei deg? Russedrakt og sånt behøver du vel kanskje ikke tenke på uansett. Svært tvilsomt at det blir vanlig 17. mai feiring neste år.

Skrevet

Jeg var ikke russ. Jeg så rett og slett ikke vitsen med en slik feiring og var ikke villig til å bruke en masse penger på en slik feiring. En av grunnene kan nok være at jeg hadde panikk for fulle folk pga foreldrene mine.

Gjør det du føler er rett for deg og ikke bry deg om hva klassekameratene dine måtte mene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var ikke russ, og mine grunner var dårligere enn dine. Jeg synes bare at den typen festing, hvor alt dreier seg om å bli fullest mulig, er fullstendig meningsløst, ingen traumer eller noe sånt. Det var stor takhøyde i min klasse, ingen brydde seg om at jeg ikke var russ og at jeg ikke hadde lyst var begrunnelse god nok. Det ble folk av meg også. Om du ikke vil feire så lar du være.

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke det er smart å droppe russetiden. Du vil angre. Den tiden får du bare en gang i livet. Masse fine minner. Ditt første ligg i fylla, masse klining, spille høy musikk mens man cruiser rundt i byen. 

Anonymkode: 1cf63...0ce

Skrevet

Jeg droppet å være russ ( i 2015)

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er smart å droppe russetiden. Du vil angre. Den tiden får du bare en gang i livet. Masse fine minner. Ditt første ligg i fylla, masse klining, spille høy musikk mens man cruiser rundt i byen. 

Nei, hvis man angrer på å ikke oppleve russetiden og det er et høydepunkt, har man ikke mye til liv. Fyll, fest og tull når man er ung er nada viktig. Bedre å spare penger, bruke tiden sin på noe bedre, skolen, ralsjoner, jobb etc.

Er veldig glad jeg ikke var russ :)

Anonymkode: bb1d0...749

• Liker 2
Skrevet

Vi var en liten vennegjeng på vår vgs som hadde vår egen lille russetid. Vi kjøpte hver vår russedress og sånt, som vi dekorerte sammen i løpet av høsten/tidlig på våren, men ikke noe utover det. Kjøpte ikke noen buss eller noe. Vi var ikke med på noen av russefestene eller russedåpen eller slikt, men gjorde noen knuter sammen i russetiden (slike ufarlige som å drikke en liter sjokolademelk på kort tid eller spise masse bamsemums) og fant gjerne på noe vi som en liten gjeng de gangene de andre var på russetreff og andre store tilstelninger. Trenger ikke gjøre mer ut av det enn det du vil :) Jeg ser i hvert fall tilbake på russetiden som en hyggelig tid jeg tilbragte med de beste vennene mine på den tiden, og ikke som en tid med masse rølp og alkohol.

Anonymkode: 3f8a2...c7f

• Liker 1
Skrevet

Du må absolutt ikke være russ. Jeg bestilte klærne, men gjorde ingenting ut av det, tok ingen knuter og deltok ikke med klassen på fest. Jeg angrer på at jeg kjøpte klærne, det var ikke verdt det.

• Liker 1
Skrevet

neste år mener du vel...? Men uansett, fordi om man er russ, betyr det ikke at du må feste og drikke masse, folk er jo forskjellige. 

Anonymkode: 2292b...0d7

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

neste år mener du vel...? Men uansett, fordi om man er russ, betyr det ikke at du må feste og drikke masse, folk er jo forskjellige. 

Anonymkode: 2292b...0d7

Ja mente vel liksom dette skoleåret.

Skrevet

Russ er ikke synonymt med alkohol. Jeg tok 100 russeknuter. Edru hele russetiden og jomfru. Ikke brukte jeg mye penger heller. Hadde ikke russebil eller russebuss. Bare russebukse og russekort.

Anonymkode: c7b41...ac0

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan liksom ikke se hvordan det vil bli gode minner, med panikkanfall og dissosiasjon. Jeg tror jeg foretrekker å ha sex i edru tilstand med en jeg er trygg på. Og den personen har jeg allerede :) men takk for innspill

• Liker 2
Skrevet

Nei,du må ikke være russ. Mange dropper dette, ofte de som ikke synes fyll og fest er det viktigste i livet. Får nesten angst av å tenke på min ungdomstid,og jeg var ikke russ en gang 🙈

Skrevet

Jeg kan tenke meg at å dele ut russekort til barn er ganske koselig. Spørs om hvor mye korona har roet seg ned da, om det er lov å dele ut kort.

Skrevet

Du trenger absolutt ikke å være russ, men det er klart du fort kan ende opp med å havne litt utenfor om alle i vennekretsen din skal være russ. Du kan jo bare kjøpe drakten og bli med på de tingene du selv orker eller vil? Bare fordi du er russ så betyr ikke det at du MÅ dra ut hver dag og bli dritings. Jeg var russ i fjor og selv om jeg ikke gikk ut hver dag så fikk jeg virkelig minner for livet. 

Skrevet

Så kjipe dere er. Jeg fikk en ølkork i lua for å drikke en kasse øl i løpet av en kveld, en ispinne for å bade før 1. Mai, en sløyfe for å ha ligget med russepresidenten og mye annet. Kjempegøy. Rølp og fyll er gøyt en gang i livet før man blir voksen. 

• Liker 2
Skrevet

Spar heller pengene til noe annet. Kan garantere deg at flere på skolen din ikke skal være russ.

Anonymkode: 19905...33c

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Russ er ikke synonymt med alkohol. Jeg tok 100 russeknuter. Edru hele russetiden og jomfru. Ikke brukte jeg mye penger heller. Hadde ikke russebil eller russebuss. Bare russebukse og russekort.

Anonymkode: c7b41...ac0

Jeg var også jomfru den gangen men russetiden var veldig morro. Vi hadde russebil,litt russeklær og kort.Drakk ikke hele tiden og var ikke dritings hver gang man drakk heller. Fikk bronkitt etter et russetreff men gikk fort over. Ville aldri vært foruten. Veldig sosialt og kjekt 🙂🥳 

Anonymkode: 38cce...b4c

Skrevet

Jeg droppet russetiden og angrer ikke i det hele tatt. Ikke fordi jeg ikke likte å feste men rett og slett fordi jeg ikke likte de personene jeg måtte ha feiret tiden med.

I ettertid er jeg kjempeglad for at jeg droppet den. De andre klagde hele tiden i ettertid på at det kostet mye penger, de havnet i trøbbel og neglisjerte skole grunnet alle festene. 4 i klassen ble voldtatt, to gutter anmeldt og dømt for voldtekt. En jente ble gravid med en ukjent person.

Gjør det du synes er best for deg, hva andre måtte mene å si er ikke relevant i det hele tatt.

Anonymkode: e5fe3...e53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...