Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger noen tips og råd fra noen som har kanskje også har møtt på de samme utfordringene..

Jeg har en tysk kjæreste, og forholdet er ganske nytt (ca halvt år). Jeg skal være med i bryllup i Tyskland nå snart, og jeg er den eneste der som ikke er tysktalende. De jeg har møtt i familien hittil har stort sett hele veien vært flinke på å snakke engelsk og inkludere meg, og kjæresten min oversetter når det er behov for det.

Men når vi skal i bryllup er det jo litt annerledes, for det er jo langt ifra jeg som skal stjele noe fokus eller oppmerksomhet, og det skal være et ganske lite selskap, kun de nærmeste. Og kjæresten må jo få tid til å være med familie uten å måtte være "barnevakt" og tolk for meg hele tiden. Så jeg er ganske nervøs for hvordan dette skal blir, og er redd for å ha en litt kjip helg dersom det er få som vil snakke med meg fordi de må snakke engelsk. Jeg synes også at denne type sosiale settinger kan være ganske skummelt selv uten språkutfordringen, så denne blir litt tøff. Samtidig vil jeg jo ikke grue meg. 

Så hvordan skal jeg komme meg gjennom den første helga med den tyske svigerfamilien? Hva kan jeg for eksempel gjør hvis de rundt meg snakker på tysk og jeg føler meg utafor? Hvordan få tiden til å gå uten å sitte på telefonen og ha det kjipt? Hvordan komme meg inn i en samtale selv om den er på tysk?

Hjelp!!

PS. Bor allerede i et naboland til Tyskland, skal til et område med lite smitte, og skal ikke til Norge i nærmeste fremtid, om noen skulle tenke på corona og smitte. 

Anonymkode: 8e40e...138

Skrevet

Er det verre enn dansk bryllupshelg? 😂😂😂😂😂😂😂

Anonymkode: a860d...425

• Liker 9
Skrevet

Begynn å lære deg tysk og benytte muligheten til å lære mer mens du er der? Det er ingen som vil forvente at du snakker tysk flytende, men du kan lære litt, fylle på med engelsk og prøve deg frem. Med endel schnaps innabords går det enda bedre...

Bare styr unna nazivitser....

Anonymkode: e8661...640

• Liker 18
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det verre enn dansk bryllupshelg? 😂😂😂😂😂😂😂

Anonymkode: a860d...425

Egentlig mye bedre. Dansker regner med at vi skal forstå de. Tyskere forstår at vi ikke nødvendigvis gjør det. Tyskere er stort sett ganske gode i engelsk, så blir neppe noe problem. Bare husk å ikke snakke om krigen.

• Liker 6
Skrevet

Heldig som har tysk kjæreste da! Hvordan møttes dere? :) Hva brakte deg til et naboland? Skal du bo der resten av livet?

Anonymkode: 71220...78a

Skrevet
Akkurat nå, Brunello skrev:

Egentlig mye bedre. Dansker regner med at vi skal forstå de. Tyskere forstår at vi ikke nødvendigvis gjør det. Tyskere er stort sett ganske gode i engelsk, så blir neppe noe problem. Bare husk å ikke snakke om krigen.

Hvorfor ikke snakke om krigen? 

Skrevet

Du rekker nok ikke  lære deg tysk før dette bryllupet, men det er noe du MÅ gjøre.  Din fremtidige sviger familie er tysk og det er viktig for forholdet mellom dere at du kan snakke med dem på deres eget språk.

I bryllupet klistrer du på deg et smil, bruker engelsk når det er mulig og jeg tror du vil bli overrasket over hvor mye tysk du forstår. Alle mennesker tåler en kveld hvor man kjeder seg. Jeg synes også at å stirre på telefonen er absolutt fy fy.  Da forteller du hele selskapet at du kjeder deg noe grusomt og det er dårlig gjort overfor brudeparet.

• Liker 9
Skrevet

Bare stup uti det. Sannsynligvis går det fint, og du storkoser deg. Alt du har opplevd så langt tyder jo på det. 

Om de rundt deg snakker tysk kan du likevel smile og se interessert ut. Jeg har opplevd det flere ganger (jobber internasjonalt), og griper alltid inn med en spøk, for eksempel i bryllup: "so, I guess you are talking about the dress?". Eller i møtet "I agree, the coffee is terrible". Det blir bare latter og god stemning, og samtalen er tilbake på engelsk. 

Og blir det en vond kveld for deg der du blir ignorert ville jeg tenkt to ting. 1) joda, kjæresten skal ha det kjekt, men i denne sammenhengen har han primært et ansvar for deg, så det forteller mye om hvordan han egentlig er. 2) øvrige gjester er lite inkluderende, slik oppfører man seg rett og slett ikke, uansett om det er språk eller andre ting som er hinderet. 

Anonymkode: 7c45a...d71

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er et svært sensitivt tema og ihvertfall ikke egnet i et bryllup. 

Anonymkode: 55e66...336

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er et svært sensitivt tema og ihvertfall ikke egnet i et bryllup. 

Men er jo ingen som lever nå som var skyldig i det. 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det slår nok an😂

Anonymkode: 94ac4...152

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Tyskland, det er likevel sensitivt og ikke det de vil assosieres med. Om man vil ha en hyggelig helg og bli godt mottatt er det ikke det riktige temaet. 

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger noen tips og råd fra noen som har kanskje også har møtt på de samme utfordringene..

Jeg har en tysk kjæreste, og forholdet er ganske nytt (ca halvt år). Jeg skal være med i bryllup i Tyskland nå snart, og jeg er den eneste der som ikke er tysktalende. De jeg har møtt i familien hittil har stort sett hele veien vært flinke på å snakke engelsk og inkludere meg, og kjæresten min oversetter når det er behov for det.

Men når vi skal i bryllup er det jo litt annerledes, for det er jo langt ifra jeg som skal stjele noe fokus eller oppmerksomhet, og det skal være et ganske lite selskap, kun de nærmeste. Og kjæresten må jo få tid til å være med familie uten å måtte være "barnevakt" og tolk for meg hele tiden. Så jeg er ganske nervøs for hvordan dette skal blir, og er redd for å ha en litt kjip helg dersom det er få som vil snakke med meg fordi de må snakke engelsk. Jeg synes også at denne type sosiale settinger kan være ganske skummelt selv uten språkutfordringen, så denne blir litt tøff. Samtidig vil jeg jo ikke grue meg. 

Så hvordan skal jeg komme meg gjennom den første helga med den tyske svigerfamilien? Hva kan jeg for eksempel gjør hvis de rundt meg snakker på tysk og jeg føler meg utafor? Hvordan få tiden til å gå uten å sitte på telefonen og ha det kjipt? Hvordan komme meg inn i en samtale selv om den er på tysk?

Hjelp!!

PS. Bor allerede i et naboland til Tyskland, skal til et område med lite smitte, og skal ikke til Norge i nærmeste fremtid, om noen skulle tenke på corona og smitte. 

Anonymkode: 8e40e...138

Høres ut som at du har den riktige innstillingen, så da går det nok bra! Med det mener jeg at du ikke forventer at kjæresten din skal være barnevakt for deg. Samtidig har kjæresten et ansvar overfor deg, du kan kanskje snakke med kjæresten på forhånd om at dere er sammen i starten slik at han får introdusert deg for folk (som kan engelsk) i starten, så blir du mer selvgående etterhvert som du blir kjent med noen. Ville også lent meg litt på familien du allerede har møtt, dvs at kjæresten sier til dem at det er fint om de tenker ekstra på å inkludere deg (på engelsk). Så lenge du ikke klenger deg på en av dem hele helgen, bør ikke det være noe problem.

Ellers ville jeg også vært forberedt på å ha noen stunder hvor du må klare deg litt alene, men ikke hele helgen. Kanskje laste ned en bok eller noe på mobilen på forhånd som en slags nødløsning.

Men jeg tror du vil klare deg helt fint.  🙂

Anonymkode: e4619...39c

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt veldig sensitivt, og ikke noe man spør direkte om. 

Jeg har møtt flere kollegaer og kunder som har bodd i tidligere øst, eller som har slektninger med en historie. Det er lov å stille åpne spørsmål om de kommer inn på temaet, men derfra lar du dem snakke, og stiller kun spørsmål til det de forteller. Enkelte er glad i å dele, da særlig de som har opplevd å bo i Øst-Berlin. Men mange foretrekker å unngå temaet. 

Anonymkode: 7c45a...d71

• Liker 5
Skrevet

Det kjem truleg til å gå heilt fint, veldig mange tyskarar snakkar veldig godt engelsk, og vil sikkert ta seg litt av deg, dette går bra. 

Kos deg!

Skrevet

Jeg har ikke kjennskap til Tyskland eller kulturen der, men jeg har bodd i et land der jeg ikke kunne språket. Flyttet dit for å jobbe i et internasjonalt selskap der det ble snakket engelsk, men barna gikk i lokal barnehage/skole så jeg måtte lære meg litt av språket.
Begynte med å lære meg noen greie hverdags-fraser som f.eks.: god morgen, hvordan har du det? Fint vær i dag, Hva skal du i helgen? Til å begynne med skjønte jeg ikke så mye av svarene jeg fikk, men etterhvert kjente jeg igjen noen ord her og der. 

Pugget en del verb i forbindelse med barnas aktivitet i barnehagen/på skolen. Som f.eks.: å spise, å leke, å gå tur, å løpe, å gå, å sove, å hoppe, å le, å lese osv. I starten lærte jeg meg bare infinitivsformen, og etterhvert lærte jeg meg presensformene. Gjorde meg overraskende godt forstått likevel. Det virket som om folk satte veldig stor pris på at jeg prøvde å snakke litt av språket deres, selvom jeg sa veldig mye feil. Så jeg vil anbefale deg å prøve å pugge noen ord og fraser, sånn at du i det minste vil forstå noe av det som blir sagt rundt bordet når du er på besøk hos svigerfamilien din. Det er vel såpass mange tyske ord som minner om norsk eller engelsk, at det bør være rimelig greit å pugge noen ord selv om du har kort tid på deg. 

Anonymkode: 8dcf8...385

• Liker 5
Skrevet

I hvilket område av Tyskland skal du?   De fleste tyskere kan litt engelsk, men de vil gjerne være sikre på at de ikke dummer seg ut.  Med en gang de skjønner at din tysk er håpløs blir de vennligere stemt. 

Mange ord i tysk er veldig like norske ord så når det lugger kraftig kan det godt hende det norske ordet gjør susen.

• Liker 4
Skrevet

Det vil nok gå bra. De rundt deg vil nok 'glemme' deg litt nå og da og diskutere i vei på tysk. Da må du IKKE sitte på telefonen. Sitt der og ta det helt med ro. En av de vil legge merke til at 'oi, nå føler hun dama til x seg litt utenfor' og prate litt med deg på engelsk. Du kan også tenke litt på hvilke spørsmål du kanskje kan spørre folk om når du føler at du havner litt utenfor. Spørsmål om byen, om de og hva de jobber med osv osv.

Det vil nok gå fint 😊 tyskere er jo flinke i engelsk, og spesielt yngre folk liker jo å teste seg selv i engelsk litt. Prøv å 'separer' deg litt fra kjæresten, så han ikke føler at han må passe på deg hele tiden. Ha en mental liste over hva du kan spørre folk om og hvordan du kan starte samtaler etc

Anonymkode: bee10...a51

• Liker 2
Skrevet

Nå blir antagelig Tyskland rødt, så du kan ikke dra... problemet ute av verden 🤣

Skrevet

Lær deg "unnskyld, jeg snakker ikke tysk, snakker du engelsk?" så bruker du det når noen henvender seg til deg. Be kjæresten din om å fortelle deg litt om noen av de andre gjestene i bryllupet, så har du noen knagger å henge folk på. Jeg datet en tysktalende mann i noen år, og det er overraskende hvor lett det er å følge kontekst dersom dialekten ikke er for heftig. Det går nok helt fint.

Still spørsmål om maten, om området, la dem vise frem kulturen sin. Og kos deg i bryllup!

Anonymkode: ae02a...836

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...