Gå til innhold

Huskjøp: oljetank i hagen + ikke målt radon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

vi vurderer huskjøp, men på eiendommen ligger en nedgravd oljetank som huseier ikke vet noe mer om, vet kun ca hvor den ligger. 

vanskelig å komme til der med gravemaskin, må i så fall heises over huset. 

i tillegg er det ikke målt radon, og i følge radonkart over området er det mye av det der. Selv har vi satt inn to radonsug i vår nåværende bolig og det har kostet oss dyrt (over 100.000,-). 

jeg har veldig lyst på dette huset men kjenner jeg er redd for disse kostnadene som KANSKJE kommer og jeg vil egentlig ikke kjøpe huset uten å vite. 

kan dette være et forhandlingskort for å presse ned prisen? Skulle gjerne bydd takst og vel så det men jeg vil evt ha fratrukket disse kostnadene, er set helt urimelig? 

hva ville DU gjort? 

Anonymkode: 98dcf...816

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg var deg, hadde jeg funnet noe annet. Høres ut som at dette kan blir problemer/dyrt.

Du bør i hvert fall sjekke med kommunen angående oljetanken. Mener enkelte kommuner har lokale forskrifter ang. sånt. Radonmåling kan du jo få gjennomført selv?

Skrevet
Akkurat nå, ti10 skrev:

Hvis jeg var deg, hadde jeg funnet noe annet. Høres ut som at dette kan blir problemer/dyrt.

Du bør i hvert fall sjekke med kommunen angående oljetanken. Mener enkelte kommuner har lokale forskrifter ang. sånt. Radonmåling kan du jo få gjennomført selv?

Takk for svar!

Ja men det tar gjerne litt tid å måle radon og da er det jo ikke sikkert vi rekker det før en evt budrunde. 

Skrevet

Selve fjerning av oljetank er ikke nødvendigvis problem. Tanken selv MÅ du ikke fjerne, så fremt den er tømt og fult opp. De kan en lastebil gjøre med en 10 m slange, om det rekker fra veien? Men hvis oljefyr har vært i bruk frem til 2019, så må jo du ordne noe annen fyring nå. Jeg har forhørt meg om prisene for å fjerne oljetank for et par år siden, og de var ikke alt for avskrekkende, ca 20 tusen.

Det finnes en billig måte å fikse radon problemmet også, vifter i kjelleren. Det er også 10-15 tusen med investering.

Men det huset der høres gammelt ut. Så forvent ekstra kostnader uansett. Må tak byttes? Kledning? Må det isoleres? Ny vinduer? Hva med kjelleren, utbedring av drenering? Det er her det fort påløper 1,5 mil ekstra i kostnader. 

Anonymkode: 0637e...7be

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

I Oslo kommune er det ikke krav om at tanken skal fjernes, så lenge den er tømt. Kan også byttes ut med biobrensel.

https://www.oslo.kommune.no/miljo-og-klima/oljetanker/#gref

Anonymkode: c2e53...596

Bioolje er i praksis ikke et reelt alternativ. Jeg vil bare advare. :) Prisen på boiolje er det dobbelte over den vanlige olje som disse ovnene brukte. I Oslo er også bioolje mangelvare, på grunn av bussene bruker det. Vi hadde slik oljeovn i et gammelt hus, og det kostet mer enn 20 tusen i året til å varme huset opp (inkl. varmt vann) med oljefyr. Det var mer enn dyrt nok.  Men bioolje ville kostet 40 tusen! Pluss investering på 15-20 tusen for å gjøre om oljefyr til bioljefyr. Kontra, strømprisene er lave, og luft til luft varmepumpe koster bare 20 tusen inkl installering.. 

Anonymkode: 0637e...7be

Skrevet

Mulig du kan bruke det for å presse prisen ned, men det er også mulig at prisantydning allerede speiler disse tingene og ville vært høyere ellers.

Det du kan gjøre er å ta utgangspunkt i at du kommer til å måtte fjerne oljefyr og sette inn radonsug med alle kostnader det medfører - vil du allikevel ha huset når du vet at du må ta de jobbene og kostnadene?

Anonymkode: 50e31...bd2

Skrevet

Forhandle prisen ned? De selger vel uansett til de som byr høyest?

Anonymkode: afd97...c9a

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

vi vurderer huskjøp, men på eiendommen ligger en nedgravd oljetank som huseier ikke vet noe mer om, vet kun ca hvor den ligger. 

vanskelig å komme til der med gravemaskin, må i så fall heises over huset. 

i tillegg er det ikke målt radon, og i følge radonkart over området er det mye av det der. Selv har vi satt inn to radonsug i vår nåværende bolig og det har kostet oss dyrt (over 100.000,-). 

jeg har veldig lyst på dette huset men kjenner jeg er redd for disse kostnadene som KANSKJE kommer og jeg vil egentlig ikke kjøpe huset uten å vite. 

kan dette være et forhandlingskort for å presse ned prisen? Skulle gjerne bydd takst og vel så det men jeg vil evt ha fratrukket disse kostnadene, er set helt urimelig? 

hva ville DU gjort? 

Vi hadde oljefyr og oljetank inntil for 5 år siden. Tanken fikk vi tømt og renset og kjørt bort av godkjent firma. Samt fylt masse i hullet. Det kostet til sammen ca 20.000,- Om tanken ligger vanskelig til kan du søke kommunen om å la den ligge. Den må i såfall tømmes og renses og fylles med sand eller betong slik at den ikke ruster og lager et synkehull. 

Anonymkode: 0a3c1...1cf

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde oljefyr og oljetank inntil for 5 år siden. Tanken fikk vi tømt og renset og kjørt bort av godkjent firma. Samt fylt masse i hullet. Det kostet til sammen ca 20.000,- Om tanken ligger vanskelig til kan du søke kommunen om å la den ligge. Den må i såfall tømmes og renses og fylles med sand eller betong slik at den ikke ruster og lager et synkehull. 

Anonymkode: 0a3c1...1cf

Dette!

Anonymkode: dc466...cbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...