AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 Hei damer! Har et dilemma. Trenger litt tips og lurer på hvordan dere gjør det. Mine foreldre er skilt og derfor har jeg feiret annenhvert år med mamma og pappa og dems kjærester. Jeg er nå samboer og vi har et barn på vei. Han har også skilte foreldre, men ferier bare med sin mor, ikke far. Hans mor er singel og har sin mor og bror å feire med. Hun har min samboer og en datter, datteren har kjæreste, så de feirer annenhvert år hos hennes svigerforeldre og moren. Hvordan skal vi gjøre dette? Familiene våres kjenner hverandre ikke så godt. Det er i år pappas tur og vi tenker å slå sammen pappa og svigermor i år. Men svigermor vil ha jul hos seg selv, istedenfor at vi feirer her hos oss. Syns det blir litt rart å dra pappa, søsteren min og nevøer og alt hjem til svigermor som dem ikke har noen tilknytning til og til et hus dem ikke har vært i før. Det hadde også vært rart å dratt svigermor hjem til pappas hus, hun vil heller ikke det. Men mener fortsatt at hun skal ha julaften hjemme hos seg... føler at vi må ta hensyn til svigermor, ingen andre.. Samboeren min syns synd på mamman sin og vil gjøre det på hennes måte.. mens jeg mener vi må gjøre det beste for alle. Hvordan gjør dere det? Jeg har et fantastisk forholdt til svigermor! Det er bare dette med julaften som er vanskelig. Anonymkode: b20be...be9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 24. august 2020 Dere feirer selvsagt hjemme hos dere og sier at alle er velkomne dit. Om hun ikke kommer er det hennes problem. Anonymkode: 783d0...168 61
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #3 Skrevet 24. august 2020 Enten sier dere at det er hos dere og de som vil kommer, ellers så inviterer dere med dere familie til svigers. Dere må finnenut selv hva som er rett for dere. Anonymkode: fc21a...645 1
LillEve Skrevet 24. august 2020 #4 Skrevet 24. august 2020 Hun kan jo ikke akkurat få i pose og sekk. Det er dessverre sånn at barna med årene skal feire med sine ny familier, og da må man bytte på. Hun er faktisk utrolig heldig som ikke nå må feire to juler uten dere i det hele tatt, men faktisk blir invitert til feiringen du skal ha med faren din. Jeg syns dere gir henne et veldig bra tilbud. Dere skal bli en egen, ny familie, og det er naturlig at dere begynner å feire jul i eget hjem. Så forstår deg kjempegodt! Syns svigermor får ta et valg; enten feirer hun alene hjemme eller så feirer hun med dere hjemme hos dere. 13
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #5 Skrevet 24. august 2020 Akkurat nå, LillEve skrev: Hun kan jo ikke akkurat få i pose og sekk. Det er dessverre sånn at barna med årene skal feire med sine ny familier, og da må man bytte på. Hun er faktisk utrolig heldig som ikke nå må feire to juler uten dere i det hele tatt, men faktisk blir invitert til feiringen du skal ha med faren din. Jeg syns dere gir henne et veldig bra tilbud. Dere skal bli en egen, ny familie, og det er naturlig at dere begynner å feire jul i eget hjem. Så forstår deg kjempegodt! Syns svigermor får ta et valg; enten feirer hun alene hjemme eller så feirer hun med dere hjemme hos dere. Ja jeg også syns at det er en grei løsning. Hun er veldig vár på det med julaften.. far til hennes barn gikk fra henne for 10-15 år siden. Hun sliter fortsatt med det og detfor er julaften hellig for henne da han gav henne julaften med barna.. jeg har en veldig stor familie.. og vi rr veldig sammensveiset, mens samboers familie er liten og de er ikke så sammensveiset.. for meg er det viktig å kunne feire annenhvert år som er «normalen».. ikke måtte ha med svigermor hvert år fordi hun er vandt med å ha barna sine hvert år... Anonymkode: b20be...be9 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #6 Skrevet 24. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere feirer selvsagt hjemme hos dere og sier at alle er velkomne dit. Om hun ikke kommer er det hennes problem. Anonymkode: 783d0...168 Ja, takk!! Akkurat det jeg mener også.. men så er det denne dårlige samvittigheten da.. men pappa får oss annenhvert år, min mamma får oss annenhvert år, så svigermor kan ikke forvente å få sine barn hvert år! Anonymkode: b20be...be9 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #7 Skrevet 24. august 2020 Så fint at det har kommet opp såpass tidlig, da har man tid til å forventningsstyre alle involverte og unngå at noen ha detaljplanlagt, handlet inn og bakt til noe som ikke blir slik en hadde tenkt. Bli enig med samboeren din, slik at dere står samen om det dere bestemmer. Nå er det dere som er kjernefamilien, som skal lage egen jul. Inviter til julaften hos dere, si at dere blir hjemme hos dere uansett, og at dere gleder dere til at de andre kommer til dere. Stå fast på dette. La det heller bli lit trangt hvis flere enn dere hadde tenkt kommer til dere, det er bare hyggelig, og gjør ikke noe om man ikke har perfekt spiseplass med matchende stoler og juleservise til alle.. Ikke lag et rigid system for alle julaftener fremover, mht hvilke besteforeldre dere skal være hos når. i såfall har dere ingen fleksibilitet de neste åtte årene..(Kanskje dere allikevel bør være hjemme hos dere neste jul også, slik at det ikke blir slik at det er fint å være hos mormor men ikke hos farmor, liksom..) Husk at julen er _mye_ mer enn julaften mellom klokken 17 og 23. Innfør nye tradisjoner og løsninger, som julegrøt om formiddagen på julaften hos bestefar, eller andrejuledagslunsj hos farmor eller lillenyttårsaftenbrunsj hos tante osv. Be om bidrag og hjelp til det du vet bestefar eller tante liker å ordne til jul, om det er pynting, ribbesteking eller en bestemt julekake. Da blir de ikke plutselig satt helt på sidelinjen. God jul! Anonymkode: b6727...d59 8
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #8 Skrevet 24. august 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere feirer selvsagt hjemme hos dere og sier at alle er velkomne dit. Om hun ikke kommer er det hennes problem. Anonymkode: 783d0...168 Ja. Det er kanskje nå på tide å bryte mønsteret og lage andre tilpassede tradisjoner. Som passer dere ( altså TS) Anonymkode: e045f...0bc 2
Sirah Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 Hjemme hos dere ja. Da blir det "like rart for alle" Om noen velger å ikke komme så er det deres eget problem. 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #10 Skrevet 24. august 2020 50 minutter siden, Sirah skrev: Hjemme hos dere ja. Da blir det "like rart for alle" Om noen velger å ikke komme så er det deres eget problem. Ja alle er jo nå vandt til å være hos oss og vandt til huset vårt, så tenker at det er bare hyggelig om alle kommer hit! Samboer får vondt Av mamman sin uansett hva.. så jeg står litt mellom barken og veden. Anonymkode: b20be...be9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så fint at det har kommet opp såpass tidlig, da har man tid til å forventningsstyre alle involverte og unngå at noen ha detaljplanlagt, handlet inn og bakt til noe som ikke blir slik en hadde tenkt. Bli enig med samboeren din, slik at dere står samen om det dere bestemmer. Nå er det dere som er kjernefamilien, som skal lage egen jul. Inviter til julaften hos dere, si at dere blir hjemme hos dere uansett, og at dere gleder dere til at de andre kommer til dere. Stå fast på dette. La det heller bli lit trangt hvis flere enn dere hadde tenkt kommer til dere, det er bare hyggelig, og gjør ikke noe om man ikke har perfekt spiseplass med matchende stoler og juleservise til alle.. Ikke lag et rigid system for alle julaftener fremover, mht hvilke besteforeldre dere skal være hos når. i såfall har dere ingen fleksibilitet de neste åtte årene..(Kanskje dere allikevel bør være hjemme hos dere neste jul også, slik at det ikke blir slik at det er fint å være hos mormor men ikke hos farmor, liksom..) Husk at julen er _mye_ mer enn julaften mellom klokken 17 og 23. Innfør nye tradisjoner og løsninger, som julegrøt om formiddagen på julaften hos bestefar, eller andrejuledagslunsj hos farmor eller lillenyttårsaftenbrunsj hos tante osv. Be om bidrag og hjelp til det du vet bestefar eller tante liker å ordne til jul, om det er pynting, ribbesteking eller en bestemt julekake. Da blir de ikke plutselig satt helt på sidelinjen. God jul! Anonymkode: b6727...d59 Takk for svar! Dette var fin løsning! Anonymkode: b20be...be9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 Hjemme hos dere! Så inviterer dere og de som vil komme kan komme. Om noen vil feire hos seg kan de gjøre det Gir jo mest mening å ha det hos dere så blir det ikke rart for noen, + dere har barn på vei. Ikke deres feil at folk har skilt seg og gjort ting vanskelig Anonymkode: 0b051...327 2
Brunello Skrevet 24. august 2020 #13 Skrevet 24. august 2020 (endret) Jeg ser absolutt ikke noe problem ved å være "her eller der", så lenge alle har noen å feire julaften med. Dersom svigermor vil ha jul hos seg, kan hun da få lov til det. Forutsetningen er at det er greit for alle at det blir der. Når det er sagt, er det ekstremt mye enklere å feire jul hjemme med små barn. Endret 24. august 2020 av Brunello
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #14 Skrevet 24. august 2020 Nå når dere skal ha barn, ville jeg sagt at dere ønsker å etablere egne juletradisjoner som familie nå, og ønsker å feire denne julen hjemme. Og at i hovedsak vil dere feire hjemme i årene fremover. Julen er barnas høytid, nå er svigermors barn voksne, så da må hun akseptere at julen organiseres rundt neste generasjon barn. Forøvrig godt poeng at alle kan få sitt lille selskap utover julen. Jeg synes det er unaturlig å drasse med dine nevøer til svigermor, de er også barn og skal få sine kjente tradisjoner. Det er viktigere enn svigermor sine. Om et par-tre år når alle er blitt bedre kjent gjennom diverse felles sammenkomster, så kan svigermor få holde, kanskje, ikke si noe før det er sikkert. Ellers kan svigermor være medvertinne hos dere, og lage sine spesialiteter, hvis dere går godt overens. Anonymkode: eeb47...b53 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #15 Skrevet 24. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå når dere skal ha barn, ville jeg sagt at dere ønsker å etablere egne juletradisjoner som familie nå, og ønsker å feire denne julen hjemme. Og at i hovedsak vil dere feire hjemme i årene fremover. Julen er barnas høytid, nå er svigermors barn voksne, så da må hun akseptere at julen organiseres rundt neste generasjon barn. Forøvrig godt poeng at alle kan få sitt lille selskap utover julen. Jeg synes det er unaturlig å drasse med dine nevøer til svigermor, de er også barn og skal få sine kjente tradisjoner. Det er viktigere enn svigermor sine. Om et par-tre år når alle er blitt bedre kjent gjennom diverse felles sammenkomster, så kan svigermor få holde, kanskje, ikke si noe før det er sikkert. Ellers kan svigermor være medvertinne hos dere, og lage sine spesialiteter, hvis dere går godt overens. Anonymkode: eeb47...b53 Problemet er det at min mor bor 3-4 timer unna, så når vi skal til dem, så overnatter vi og er der i noen dager. Dette syns da svigermor blir urettferdig når vi ellers må ha jul hjemme pga barna. Men når vi skal til min mor, så kan vi være der... skjønner? Anonymkode: b20be...be9
Ginny Skrevet 25. august 2020 #16 Skrevet 25. august 2020 Kanskje på tide at svigermor lærer seg at livet er urettferdig for alle, også henne. Hun kan ikke få presset gjennom viljen sin hele tiden lenger, men hun er velkommen til å delta i de nye planene. Ja vel så må dere overnatte hos din mor og være der litt lengre hvis dere først drar så langt, det skjønner vel alle. Prøv å tilby at hun kan få nyttårsaften hvis dere blir borte rundt julaften, så får hun noe og. Det er vanskelig med skilte foreldre, særlig hvis de gjør seg vanskelige og ikke kan feire sammen. Men dere skal ha barn, dere er en ny kjernefamilie, og dere må gjøre det som er rett for dere. Så lenge ingen blir sittende alene hvert eneste år uten god grunn så burde alle være fornøyde. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 25. august 2020 #17 Skrevet 25. august 2020 Julen består av flere dager enn julaften. Dette må alle de skilte i denne familien forstå. Alle kan ikke få ha hele familien rundt seg hjemme hos seg selv hvert år når det er nye partnere involvert. Og det der med "urettferdig": Hva skal din mor si når hun ikke får sett barnebarnet sitt så ofte - skal dere fortelle svigermor at nei, hun kan nok ikke få sett barnebarnet ukentlig for det får ikke din mor? Det er helt vanlig at barn slutter å feire hver eneste jul hos sine foreldre når de får nye partnere. Det lure er å invitere til dere så får de som ikke har lyst å komme la det være. Glad i min familie som har skjønt at det finnes både lillejulaften og 1. juledag i tillegg til julaften og at det ikke er noe nederlag at man ikke har familien hos seg på julaften eller må "ta til takke med" lillejulaften. Man skaper tradisjoner på den måten også, som er vel så hyggelige. Det viktigste er at ingen blir sittende alene på julaften - det er mye viktigere enn om man er her eller der.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #18 Skrevet 25. august 2020 Er det jul alt? Anonymkode: 38485...914
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #19 Skrevet 26. august 2020 Vi har med svigermor til mine foreldre, det går veldig fint selv om hun sikkert også syntes det var litt rart helt i starten. Men da slipper vi å bytte på men kan feire alle sammen (liten familie og hun ville ellers vært alene). Om svigermor er 1 person så tenker jeg at hun bør tilpasse seg dere annenhvert år og bli med til din far, eller komme til dere sammen med faren din. Dere kan jo inkludere henne i planleggingen, slik at hun kanskje kan bidra med noe mat eller liknende så hun får noe slik hun er vant til og liker Anonymkode: 53c90...c34
-venter- Skrevet 26. august 2020 #20 Skrevet 26. august 2020 22 timer siden, Blondie65 skrev: Julen består av flere dager enn julaften. Dette må alle de skilte i denne familien forstå. Alle kan ikke få ha hele familien rundt seg hjemme hos seg selv hvert år når det er nye partnere involvert. Og det der med "urettferdig": Hva skal din mor si når hun ikke får sett barnebarnet sitt så ofte - skal dere fortelle svigermor at nei, hun kan nok ikke få sett barnebarnet ukentlig for det får ikke din mor? Det er helt vanlig at barn slutter å feire hver eneste jul hos sine foreldre når de får nye partnere. Det lure er å invitere til dere så får de som ikke har lyst å komme la det være. Glad i min familie som har skjønt at det finnes både lillejulaften og 1. juledag i tillegg til julaften og at det ikke er noe nederlag at man ikke har familien hos seg på julaften eller må "ta til takke med" lillejulaften. Man skaper tradisjoner på den måten også, som er vel så hyggelige. Det viktigste er at ingen blir sittende alene på julaften - det er mye viktigere enn om man er her eller der. Slik er det min svigermor. Hun syntes det er skikkelig urettferdig at vi sover over hos min mor tre-fire helger i halvåret. Selv ser hun ungene ukentlig, og nåde oss om det går 14 dager, da savner hun dem fordervet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå