Energi-jenta Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 (endret) Sønnen min på to år har akkurat begynt i ny barnehage. Det er litt spesielle tider nå mtp korona, men synes likevel hvordan håndteringen ved levering av barnet om morgenen ikke er helt greit. Dette er tredje uken han går i ny barnehage med nye ansatte og nye barn. I barnehagen har de tilvenningsdager av nye barn hver uke, til og med denne. Når jeg skal levere sønnen min om morningen får han ikke lenger være med den tildelte omsorgspersonen han har blitt trygg på. Hun skal bli kjent med nye barn og jeg får ikke lov å gå inn i bygget der hun er pga korona-restriksjoner. Når vi ankommer barnehagen blir han klengete på meg for han synes det er litt skummelt med ny plass. De ansatte har ikke tid til å prate med meg på grunn av korona-og tilvenningsdager, og må forte seg å nesten rive sønnen ifra meg mens han hyler og gråter når jeg går. I den andre barnehagen var det alltid en ansatt som kunne sitte litt med meg i et par minutter når vi kom inn døren slik at sønnen fikk bli litt trygg på henne og omgivelsene før jeg ble nødt til å gå. Er dette normalt? Hva tenker dere? Jeg synes det er fælt å levere sønnen min til barnehagen om morningen. Sånn var det ikke i den andre barnehagen. Edit: Oppdatering. Etter tips her inne sendte jeg melding til barnehagen om at jeg ønsket at sønnen min kunne få et par minutter mer omsorgspersonen ved levering om morgenen. Det har de tatt til seg og vi fikk en mye bedre mottakelse i dag. Så lenge det fortsetter sånn framover så er jeg fornøyd Endret 25. august 2020 av Energi-jenta 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #2 Skrevet 24. august 2020 Det er ikke greit. I vår barnehage får foreldre til barn som er nye/ny på avdeling være med inn, og de ansatte hilser, slår av en prat og lar hun få litt tid før jeg går. Anonymkode: 28a09...87b 7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #3 Skrevet 24. august 2020 Det er stor forskjell på kor imøtekommande personalet er ved tilvenning i barnehagen, har eg inntrykk av. Har lese at fleire barnehagar opererer med ein fast kontaktperson. Og at foreldre og barn ofte blir møtt i garderoben. Slik var det ikkje her. Fekk følelsen av at det alltid var for lite folk på jobb. Sikkert stressande for dei tilsette. Anonymkode: 3185e...b23 1
Energi-jenta Skrevet 24. august 2020 Forfatter #4 Skrevet 24. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke greit. I vår barnehage får foreldre til barn som er nye/ny på avdeling være med inn, og de ansatte hilser, slår av en prat og lar hun få litt tid før jeg går. Anonymkode: 28a09...87b Så bra de gjør det sånn i barnehagen din. Jeg følte de alltid gjorde det i den andre barnehagen også, men i denne barnehagen har til nå vært veldig stresset. Har det startet noen nye barn i den avdelingen i høst da? Hvis ikke så kan det være derfor de har tid til å hilse litt på dere om morningen
Energi-jenta Skrevet 24. august 2020 Forfatter #5 Skrevet 24. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er stor forskjell på kor imøtekommande personalet er ved tilvenning i barnehagen, har eg inntrykk av. Har lese at fleire barnehagar opererer med ein fast kontaktperson. Og at foreldre og barn ofte blir møtt i garderoben. Slik var det ikkje her. Fekk følelsen av at det alltid var for lite folk på jobb. Sikkert stressande for dei tilsette. Anonymkode: 3185e...b23 Så det er flere som meg ja. Hvordan tar barnet ditt det når du leverer? Blir hen utrygg og redd, eller går det greit likevel?
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #6 Skrevet 24. august 2020 Akkurat nå, Energi-jenta skrev: Så det er flere som meg ja. Hvordan tar barnet ditt det når du leverer? Blir hen utrygg og redd, eller går det greit likevel? Det gikk ikkje så bra. Jenta mi begynte i barnehagen for to år sidan. Er av den forsiktige typen, og syntes det var litt skummelt med mange barn i rommet. Det tok lang tid før ho vart trygg, mykje gråting ved levering. Eg ønska at ein fast person kunne møte ho om morgonen, men det gikk ikkje. Ville da bli for vanskelig å lage bemanningsplan. Greitt nok, men eg er ikkje fornøgd med måten tilvenninga foregikk. Eg synes at det i dei første vekene burde vere nok personale til at nokon kan møte foreldre og barn med eit smil og "hei". Samme opplegg fra barnehagen si side nå også, det er sjelden at nokon kjem og møter oss om morgonen. No skyldes dette delvis korona, i tillegg til at det er fleire inngangar til avdelinga, slik at tilsette må springe imellom (er ikkje plass til at alle barn bruker samme garderobe) Men no gjer det ingenting. Jenta spring inn og finn fort nokon å leike med. 🙂 Anonymkode: 3185e...b23 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #7 Skrevet 24. august 2020 Jeg skjønner at det ikke er noe ålreit å gå ifra han sånn. Og at det oppleves utrygt for dere begge. Men samtidig så er det ikke så lett for den ansatte heller da, den skal jo være tilgjengelig for de nye barna som har begynt etter dere. Det blir litt sånn press på alle, at de barna som begynner først helst skal være trygge før det kommer nye i ukene etterpå, for da krever jo de en del. Tilvenningsperioden kan være vanskelig 😕 Anonymkode: d8501...d94 2
Energi-jenta Skrevet 24. august 2020 Forfatter #8 Skrevet 24. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner at det ikke er noe ålreit å gå ifra han sånn. Og at det oppleves utrygt for dere begge. Men samtidig så er det ikke så lett for den ansatte heller da, den skal jo være tilgjengelig for de nye barna som har begynt etter dere. Det blir litt sånn press på alle, at de barna som begynner først helst skal være trygge før det kommer nye i ukene etterpå, for da krever jo de en del. Tilvenningsperioden kan være vanskelig 😕 Anonymkode: d8501...d94 Jeg har litt forståelse for det også altså, men jeg håper ikke det er sånn det kommer til å bli i den nye barnehagen framover. Jeg skal høre med dem om jeg kan levere til et fast klokkeslett hvor de kan avse noen minutter til å ta imot sønnen min om morningen. Det burde jo ikke være så vanskelig. Kan heller levere han super tidlig hvis det er det som må til.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 Det er selvfølgelig helt galskap at barnehager, skoler, SFO og andre institusjoner etter 5 måneder ikke har funnet gode løsninger under Korona-tiden. Greit nok at det i mars eller april var mye usikkerhet, men at man bruker Korona-tiltak som unnskyldning nå holder ikke mål. Ledere og de ansvarlige har snart hatt et halvt år på å forberede seg til skole-/barnehage/SFO-start. Anonymkode: b6cf3...319 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #10 Skrevet 24. august 2020 I barnehagen vi brukte, pre-korona, hadde de som prinsipp at alle barn på småbarns skulle bli møtt av en pedagog i garderoben når de kom på morgenen. De skulle tas imot av et blidt ansikt som ønsket dem velkommen og småpratet litt for å gjøre overgangen lettere. Både nye barn, og etablerte barn. De skulle helst bli møtt av sin faste person, litt avhengig av vaktene (ettermiddagsvakten startet først 09 tror jeg). Iblandt ble jeg med inn et par minutter, til barnet kom igang med leken. Barnas behov har jo ikke endret seg, selv om korona kom. Høres ut som et rart opplegg, som ikke akkurat trygger en tass på 2 år. Anonymkode: b680d...80b 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 Hos oss tar de seg tid ved behov. Merker de setter veldig pris på mi som bare går inn selv, men har vi behov for en prat så får vi den, tross korona og en haug nye barn som hyler inne på avdelingen. Men jeg gjør det kortest mulig for dem, har vært i bhg såpass mange år nå at jeg vet at akkurat denne perioden er kinkig for de ansatte og for både de nye barna og får de et år eldre som plutselig "blir overlatt til seg selv" fordi alle de nye gråter. De første par mnd på høsten er aldri de beste for noen... Men syns jo de skulle tatt de to minuttene da, hos oss gjør de det ser jeg. Vi står stadig og venter på å få levert til de er ferdige med å bruke tid på å ta imot de nyeste Og det er helt greit for meg. Så det går an tross korona, utvilsomt. Snakk med bhg! De må få vite hvordan du opplever det. Ta en telefon eller send en sms og be om en rask prat. Sier du ingenting tenker de at det går greit. Veldig viktig å gi beskjed. Ikke på KG men til barnehagen, til ped.leder helst. Anonymkode: 85079...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 Uff, dette høres ikke greit ut. Dette hadde jeg tatt opp med ledelsen. Det gjorde jeg da mitt barn fikk ny kontaktperson igjen og igjen i og etter tilvenningstiden. Etter det skjerpet de inn rutinene, slik at det ikke ble for mange bytter på barna. Vi har fått en begrensning på 15 minutter ved henting og levering, noe enkelte av foreldrene synes er litt for kort. Jeg hadde synes det var hårreisende om jeg skulle blitt dyttet ut døra etter få minutter, dersom barnet mitt viste at hun ikke var trygg på situasjonen. I etterkant av korona har vi egentlig vært litt heldige, for alle barna er ute, uansett vær. Dermed så er det alltid et kjent ansikt i nærheten, selv om det jobber i en annen avdeling eller gruppe den dagen. Anonymkode: 78e65...de3 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #13 Skrevet 24. august 2020 Må legge til en ting jeg syntes var så fint i vår bhg; når 1-åringene startet så fikk de i stor grad velge sin kontaktperson selv. Småbarna fikk ulik kjemi med de faste ansatte, og festet seg først til 1, så utvidet de. Anonymkode: b680d...80b 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #14 Skrevet 24. august 2020 7 timer siden, Energi-jenta skrev: Så bra de gjør det sånn i barnehagen din. Jeg følte de alltid gjorde det i den andre barnehagen også, men i denne barnehagen har til nå vært veldig stresset. Har det startet noen nye barn i den avdelingen i høst da? Hvis ikke så kan det være derfor de har tid til å hilse litt på dere om morningen Ja, alle som har gått over fra småbarnsavd. til storbarnsavd., og det er ganske mange. Det var sånn da hun begynte på småbarnsavd. også Anonymkode: 28a09...87b 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #15 Skrevet 24. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: I barnehagen vi brukte, pre-korona, hadde de som prinsipp at alle barn på småbarns skulle bli møtt av en pedagog i garderoben når de kom på morgenen. De skulle tas imot av et blidt ansikt som ønsket dem velkommen og småpratet litt for å gjøre overgangen lettere. Både nye barn, og etablerte barn. De skulle helst bli møtt av sin faste person, litt avhengig av vaktene (ettermiddagsvakten startet først 09 tror jeg). Iblandt ble jeg med inn et par minutter, til barnet kom igang med leken. Barnas behov har jo ikke endret seg, selv om korona kom. Høres ut som et rart opplegg, som ikke akkurat trygger en tass på 2 år. Anonymkode: b680d...80b Så det var kun pedagoger som kunne ha tidligvakter? Det går jo ikke opp, at samtlige hver dag skal møtes av sin primærkontakt, for noen ganger så må jo den kontakten ha senvakt. Som starter 9.30 om barnehagen er åpen til 17. Men på min jobb blir alle blir såklart møtt av en voksen hver dag i garderoben, sånn til vanlig hvertfall. Nå må de leveres ute. Anonymkode: d8501...d94 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #16 Skrevet 24. august 2020 Du skjønner at når den gamle barnehagen hadde tid til å sitte med deg, så var det tid som ble tatt fra de andre barna? Se for deg at du leverer tidlig, og så skal den trygge voksne du leverer barnet til ta imot 6 andre barn og i tillegg sitte litt med foreldrene. Barnet ditt må vente. Det tar tid og det blir mange avbrytelser for de barna som kommer tidlig. Prat med personalet og spør om de har noe forslag som kan trygge deg og barnet ditt. Anonymkode: 2dee6...676
Energi-jenta Skrevet 24. august 2020 Forfatter #17 Skrevet 24. august 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Du skjønner at når den gamle barnehagen hadde tid til å sitte med deg, så var det tid som ble tatt fra de andre barna? Se for deg at du leverer tidlig, og så skal den trygge voksne du leverer barnet til ta imot 6 andre barn og i tillegg sitte litt med foreldrene. Barnet ditt må vente. Det tar tid og det blir mange avbrytelser for de barna som kommer tidlig. Prat med personalet og spør om de har noe forslag som kan trygge deg og barnet ditt. Anonymkode: 2dee6...676 I den andre barnehagen klarte den ansatte fint å sitte ned to minutter med meg mens de andre barna lekte litt rundt oss. Det var aldri et problem. Foreløbig har jeg kun levert i den nye barnehagen etter klokka 09 hvor det alltid har vært tre ansatte til stede. Likevel så har de ikke tid. Hovedgrunnen til at jeg har levert så sent er fordi jeg ønsker at min sønn skal få et par minutter med hovedomsorgspersonen. Det er ikke å kreve mye. Har nå tatt kontakt med barnehagen for å høre om det er et spesifikt klokkeslett jeg kan levere og hvor de har mulighet til å avse et par minutter å ta imot sønnen min når vi kommer framover. Forhåpentligvis vil det hjelpe. TS Endret 24. august 2020 av Energi-jenta
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #18 Skrevet 25. august 2020 23 timer siden, Energi-jenta skrev: Sønnen min på to år har akkurat begynt i ny barnehage. Det er litt spesielle tider nå mtp korona, men synes likevel hvordan håndteringen ved levering av barnet om morgenen ikke er helt greit. Dette er tredje uken han går i ny barnehage med nye ansatte og nye barn. I barnehagen har de tilvenningsdager av nye barn hver uke, til og med denne. Når jeg skal levere sønnen min om morningen får han ikke lenger være med den tildelte omsorgspersonen han har blitt trygg på. Hun skal bli kjent med nye barn og jeg får ikke lov å gå inn i bygget der hun er pga korona-restriksjoner. Når vi ankommer barnehagen blir han klengete på meg for han synes det er litt skummelt med ny plass. De ansatte har ikke tid til å prate med meg på grunn av korona-og tilvenningsdager, og må forte seg å nesten rive sønnen ifra meg mens han hyler og gråter når jeg går. I den andre barnehagen var det alltid en ansatt som kunne sitte litt med meg i et par minutter når vi kom inn døren slik at sønnen fikk bli litt trygg på henne og omgivelsene før jeg ble nødt til å gå. Er dette normalt? Hva tenker dere? Jeg synes det er fælt å levere sønnen min til barnehagen om morningen. Sånn var det ikke i den andre barnehagen. Ville tatt det opp med styrer.Og sagt at du holder barnet ditt hjemme til de kan gi han en trygg start!ALDRI om jeg hadde gått fra ett så lite barn o. det gren og var redd..Og ingen trygge voksne.. Anonymkode: 6830b...285
Sunnfjording Skrevet 25. august 2020 #19 Skrevet 25. august 2020 Har medfølelse både med dere foreldre som skal ha tilvenning under denne rare perioden og med personalet som skal mestre dette. Selv brukte jeg nok tid inne i bhg i starten til at jeg ikke forlot før jeg så personalet hadde tid til barnet. Hvordan dette ville fungert i et nytt coronaregime vet jeg ikke helt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå