Gå til innhold

Så mye metthet som mulig for penga!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden fattig student etter en uforutsigbar stor utgift, med ca. 40 kroner til mat per dag frem til lønning om nesten tre uker. Jeg har heller ikke et fungerende kjøkken å tilberede mat i, eneste jeg har er kjøleskap. Tips til hva jeg kan kjøpe som gjør meg god og mett? Ideelt sett tre forskjellige ting hver dag, men det kan godt være det samme hver dag. Må bare komme meg gjennom disse ukene. Er allerede undervektig og kan ikke miste mer.

Anonymkode: d71c2...dd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Havregryn, knekkebrød, egg. Linser og bønner som f.eks kikerter eller erter metter godt. Hvis du bor i en by vil jeg anbefale appen "Too good to go" selv om det vil koste hele dagsbudsjettet ditt.

Anonymkode: 08ae1...091

• Liker 2
Skrevet

Så du kan ikke lage varmmat i det hele tatt? Da blir det jo litt begrenset , mye brødmat / salat. Nudler/rett i koppen hvis du har vannkoker.  Mye frukt og bær å sanke nå. Kan du gå på slang? 

Eller selge eiendeler? 

Anonymkode: 24111...fcb

Skrevet

Havregryn. Du får 2,4 kilo(2 poser) havregryn til 30 kr på Rema nå. Blir mye mat av det! Kjedelig i lengden da, men sunt i det minste.

Anonymkode: 7fe21...360

Skrevet

Egg, Løk, Poteter, Pasta, Picnic skinke på boks, Melk. Pesto, Havregryn. First price tomatsuppe. (se etter first price)

Potet suppe: stek løk og kok poteter, mix i blender med melk og tilsett salt tilslutt.

Pasta, pesto og picnic skinke.

Omelett med poteter og løk.

Tomat suppen kan bostes opp m mer pasta eller egg.

dette er middager, havregrøt til frokost, alt dette er ok ernæingsmessig og du har råd utifra hva jeg kan regne ut :) 

Anonymkode: c7e0a...355

Skrevet

Må du være "mett og god" til enhver tid da? Fråtsing kalles det. Ekkelt.

Anonymkode: 95388...ca3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må du være "mett og god" til enhver tid da? Fråtsing kalles det. Ekkelt.

Anonymkode: 95388...ca3

Fortell oss hvordan man frotser for 40 kr dagen, det ville vært fint! :P 

Anonymkode: c7e0a...355

• Liker 13
Skrevet

Kjøleskapgrøt med havregryn, melk, kanel og frosne bær. (Velg de billigste, jeg bruker blåbær eller skogsbær). Jeg bruker 50g havregryn, 2 dl melk og bær, legger i skål med lokk i kjøleskapet på kvelden, så er den klar til frokost.

Anonymkode: 86d65...2cc

Skrevet

Musli med nøtter og forskjellige tørkede frukt er bare så godt! Ta ønsket mengde i en skål og hel kokende vann over. La den stå i 3 mnd. Veeeeldig mettende og næringsrik. Finnes i mange prisklasser, kan variere smakene.

Du har vel en vannkoker?

Skrevet

Storpakker med ferdigstekte kyllinglår på rema. 

Majones og røkte kjøttpølser i stor pakk (om du synes de er greie å spise kalde).

Lage majonesbaserte salater (kyllingkjøttet, piknikkskinke, løk) og ha på knekkebrød.

Få låne eggekoker hos noen du kjenner? Hardkokte egg er god næring, metter godt og er ikke dyrt.

Leverpostei får du til en grei pris.

Har du vannkoker så fungerer havregrøt greit.

Kalde fiskekaker, raspet gulrot og majones.

Anonymkode: ff139...f4d

Skrevet

Handle inn : (gjerne fra First price): kokt skinke, egg, ris, knekkebrød, havregryn (sukker og kanel), smør, leverpostei, melk, mel, syltetøy, ost og men rett i koppen (gjerne tomat).

Da kan du lage havregrøt, tomatsuppe med kokt egg, omelett, pannekaker, stekt ris og i tillegg til brødmat (knekkebrød). Uten å ha for mye kokkefedigheter.

Anonymkode: bd0e1...2a7

Skrevet

Ups så du bare hadde kjøleskap... Har du mikro kan du lage noe av dette da.

Anonymkode: bd0e1...2a7

Skrevet

Det du spør om, går ikke.

Kontakt Frelsesarmeen. Og opplys at du ikke har kokemuligheter.

Anonymkode: 00cc1...8a5

• Liker 2
Skrevet

Det første eg ville gjort var å lete på gratissider på Finn og facebook og se om du får tak i vannkoker, toastjern/bordgrill, kokeplate,hybelkomfyr. Også ville jeg kjøpt inn store pakker med frosne grønnsaker og bær .Brød fra dagen før (eg kjøper det på Bunnpris for 10 kroner, feks Ingers rugbrød holder seg en liten uke, røverkjøp for 10 kroner;)  Kyllinglår,fiskekaker,kjøttpølser, bønner og linser finner en ofte til god pris. Sjekk alltid halv pris disken i butikken, mange røverkjøp der. Spis havregryngrøt til frokost og et egg. 

Anonymkode: f5779...b2e

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for tiden fattig student etter en uforutsigbar stor utgift, med ca. 40 kroner til mat per dag frem til lønning om nesten tre uker. Jeg har heller ikke et fungerende kjøkken å tilberede mat i, eneste jeg har er kjøleskap. Tips til hva jeg kan kjøpe som gjør meg god og mett? Ideelt sett tre forskjellige ting hver dag, men det kan godt være det samme hver dag. Må bare komme meg gjennom disse ukene. Er allerede undervektig og kan ikke miste mer.

Anonymkode: d71c2...dd4

Da er det bare å begynne med dumpsterdiving :)

Anonymkode: d7757...c92

Skrevet

Det er en del som ser ut for å ikke ha fått med seg at Ts. ikke har kjøkken, bare et kjøleskap....  

Hva med venner/ medstudenter? Går det an å slå seg sammen og lage middag hos noen enkelte dager i uka? Det blir jo begrenset hvor variert det kan bli uten koke/stekemuligheter....  Det er sikkert ikke noe problem å leve med litt ensformig kost i noen få uker, men du bør jo gå inn for å skaffe deg muligheter for å tilberede noe varm mat selv.  Inntil videre får du leve på billig kneipp og grove knekkebrød + en del forskjellig pålegg. F.eks: Tubeost, kaviar, first price fiskekaker, banan, syltetøy, peanøttsmør, makrell i tomat, leverpostei. Spis frukt og grønnsaker i tillegg, lag en salat.  :) 

Anonymkode: 2809f...eee

Skrevet

Hva har du laget til nå da? 

Anonymkode: 8c0a4...326

Skrevet

Jeg har et tips til deg. Matsentralen samarbeider med organisasjoner som deler ut mat til de som trenger det! Ta kontakt med en av organisasjonene! https://www.matsentralen.no/motta-mat

Anonymkode: 08ae1...091

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...