Gå til innhold

Fortsett med livene deres! Dere har blitt overdrevent redde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oxford-professor sier at man nå har nedjustert dødeligheten og da bør myndighetene også kommunisere dette og trygge befolkningen.

Han sier at veldig mange nå overestimerer og misforstår risikoen i sitt daglige liv. Noe som er ødeleggende for samfunnet.

Coronaviurs is not as deadly as was thought and the public fear that is stopping the country returning to normal is unfounded, a leading expert says. Carl Heneghan, Professor of Evidence-based medicine at Oxford University, called for the government to intervene and "proactively reassure the population".

https://www.express.co.uk/news/uk/1326293/coronavirus-death-rate-UK-fatality-rate

Anonymkode: 426c2...82c

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettopp. Bare en stor vits alt sammen. Men underholdende og se på den redde og hysteriske saueflokken. 

Det gir oss i det minste noe og le av. 

Anonymkode: e7d4c...ab5

• Liker 7
Skrevet

Hvis det nå blir en smittebonanza og det blir flere corona pasienter enn beregnet så vil jo dette gå ut over ordinære pasienter, det er jeg veldig bekymret for. Kjenner 3 stykker nå  som har fått utsatt behandlingen og utredning  på grunn av corona, det kan få ganske heftige konsekvenser for det er ikke bagateller vi prater om her. Og når det gjelder corona, er det fortsatt folk som ikke har fått det med seg at denne dritten vil ingen ha?? Altså senskader og friske unge mennesker som sliter et halvt år etter de var syke... Man er da ikke redd og hysterisk om man tar forholdsregler, de aller fleste av oss fortsetter med livene våre men tar hensyn til de nye forholdsreglene. 

• Liker 3
Skrevet

det var jo dette som skjedde i sommer, og smitten gikk opp igjen .... 

Anonymkode: 4081b...03b

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Hvis det nå blir en smittebonanza og det blir flere corona pasienter enn beregnet så vil jo dette gå ut over ordinære pasienter, det er jeg veldig bekymret for. Kjenner 3 stykker nå  som har fått utsatt behandlingen og utredning  på grunn av corona, det kan få ganske heftige konsekvenser for det er ikke bagateller vi prater om her. Og når det gjelder corona, er det fortsatt folk som ikke har fått det med seg at denne dritten vil ingen ha?? Altså senskader og friske unge mennesker som sliter et halvt år etter de var syke... Man er da ikke redd og hysterisk om man tar forholdsregler, de aller fleste av oss fortsetter med livene våre men tar hensyn til de nye forholdsreglene. 

Det er jo ikke Koronaen som har gjort at behandlinger er blitt utsatt, men frykten for Korona.

Anonymkode: 8ac87...493

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke Koronaen som har gjort at behandlinger er blitt utsatt, men frykten for Korona.

Anonymkode: 8ac87...493

Tenk hvordan det bli HVIS det nå blir mange sykehusinnleggelser...hvor mange flere som vil "miste" behandlingen" de trenger. Når man nå har såpass mange pasienter som mister muligheten bare på grunn av frykten. For frykten er ikke grunnløs, tror man det så må man se til de andre landene der corona virkelig har blomstret.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Tenk hvordan det bli HVIS det nå blir mange sykehusinnleggelser...hvor mange flere som vil "miste" behandlingen" de trenger. Når man nå har såpass mange pasienter som mister muligheten bare på grunn av frykten. For frykten er ikke grunnløs, tror man det så må man se til de andre landene der corona virkelig har blomstret.

Tror man bør slippe opp alle tiltak nå. Blir det flere sykehusinnleggelser enn i mars, så strammer man inn.

Men nå strammer man inn lenge før vi nærmer oss 5% av belegget i mars. Det gir ingen mening. Vi skulle jo flate ut kurven, ikke drepe den helt.

Anonymkode: 426c2...82c

• Liker 9
Skrevet

Nå argumenterer du jo med udokumenterte påstander mot noen som faktisk har peiling. Det er mye av den slags dessverre som bidrar til nettopp det han påpeker; at man har en overdreven frykt og risikovurdering 

Anonymkode: 0fb78...f00

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

det var jo dette som skjedde i sommer, og smitten gikk opp igjen .... 

Anonymkode: 4081b...03b

Og hvor er smittebølgen tenker du? Det er knapt noen innlagt på sykehus og selv om de tester mer enn noen gang finner de ingen. Det hele er en gedigen skandale, og nå bør myndighetene gjøre sitt for å rette opp skadene de har gjort. Men det tør de ikke for det er politisk selvmord. 

Anonymkode: 44651...c2c

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Bare en stor vits alt sammen. Men underholdende og se på den redde og hysteriske saueflokken. 

Det gir oss i det minste noe og le av. 

Anonymkode: e7d4c...ab5

Hadde det bare ikke ødelagt hverdagen så skulle jeg gjerne ledd av det. Men det hele er for tragisk til å le av, jeg blir bare forbanna. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det bare ikke ødelagt hverdagen så skulle jeg gjerne ledd av det. Men det hele er for tragisk til å le av, jeg blir bare forbanna. 

Jeg er også mektig irritert nå. Ytringsfriheten er virkelig ynkelig i Norge. De som sier at nok er nok våger ikke ta til ordet. De blir mobbet. Slik er det blitt også i forhold til andre ømfintlige områder som klima og innvandring. Saklig kritikk blir møtt med mobbing og ekskludering. 

Anonymkode: 53061...771

• Liker 2
Skrevet

Ja, skjønner at det er veldig populært akkurat nå å kalle folk sauer og hysteriske. Det har vært sånne hele tiden, men nå har flere "sauer" hoppet på dette klagekoret. 

I mellomtiden så lever folk livene sine i et åpent samfunn, uten å være redde, men med fornuftige holdninger til smittevern. 

Anonymkode: 83ee3...ad5

• Liker 5
Skrevet

Det blir helt feil å sammenligne Norge med feks Italia, Usa, Spania eller andre land hvor det har vært høyere dødlighet. Årsakene til det er mange. Feks bor det 10 ganger så mye mennesker i Italia som i Norge, og bosetningsmønteret er anderledes.Samme gjelder Spania. I både Spania og Italia bor folk gjerne tett, og gjerne i generasjonsboliger. Det er også en hel annen kultur der nede når det gjelder klemming og sosiale normer. I tilegg er mange immune mot antibotika behandling.  Folk lever altså mye tettere enn man gjør i Norge.

Når det gjelder USA så bor det jo 375 mill mennesker der. Mange har ikke helseforsikringer (fordi dem ikke har råd), og behandling både hos lege og på sykehus koster altfor mye. Mange får heller ikke sykelønn for å være syk fra jobben, og fordi veldig mange amerikanere ikke har råd til å miste lønna si noen dager så drar amerikanerne seg på jobb samme hva. Og når de da drar på jobben med feks corona, så er det stor sjans for at man smitter kollegaene sine. Dødligheten i USA blir også høyere når flere ikke drar lege og sykehus pga økonomiske forhold.

Så har man Norge med sine 5,3 millioner innbyggere. Her bor folk både tett, og mer sprett (spørs hvor man er bosatt). Generasjonsboliger er ikke normen, og Ola og Kari Nordmann er gjerne kalde ovenfor fremmede mennesker. Det å holde 1m om ikke mer avstand til nærmete person på feks en bussholde plass (selv før corona kom), er vanlig atferd hos mange nordmenn. VI vil ikke ha fremmede mennesker innpå oss. Når det gjelder klemming, så er noen klemmepersoner til folk de kjenner, mens noen klemmer ytterest noen få (feks barna sine) Vi holder mer sosial avstand til andre enn feks det en franskmann ville ha gjort. I tillegg er de fleste nordmenn flinke til å holde seg hjemme hvis de er syke + samt evt dra til lege ved behov. Det er også gratis helsetjenester (bortsett fra tannlege) + en god sykelønn ordning for de som blir syke fra jobb. Og nettopp på bakgrunn av alt dette kan vi ikke sammenligne Norge med feks ITalia, Spania, Usa..

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skjønner at det er veldig populært akkurat nå å kalle folk sauer og hysteriske. Det har vært sånne hele tiden, men nå har flere "sauer" hoppet på dette klagekoret. 

I mellomtiden så lever folk livene sine i et åpent samfunn, uten å være redde, men med fornuftige holdninger til smittevern. 

Om det hadde vært kun fornuftige holdninger til smittevern så hadde det vært helt greit. Faktum er at folk puttes i karantene over en lav sko. Breddeidretten får ikke lov til å trene, og forretningsreiser selv til Sverige er umulig. Ungdommer plager naboene sine fordi utestedene er stengt og tusenvis er fremdeles permittert. Det er helt meningsløst når man ser alt som faktisk er lov og som ikke bidrar til smittespredning.

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Skrevet

Det er nok av tilfeller av folk i verden som forandrer mening når de selv får covid, eller ser hvordan det påvirker de rundt seg. Ta det heller litt ekstra på alvor enn å bli forbanna senere når dere kommer til å mene at myndighetene ikke gjorde nok.

Hvis dette var så ufarlig, så hadde ikke kineserne slått så hardt ned på det.

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, Callisto83 skrev:

Det er nok av tilfeller av folk i verden som forandrer mening når de selv får covid, eller ser hvordan det påvirker de rundt seg. Ta det heller litt ekstra på alvor enn å bli forbanna senere når dere kommer til å mene at myndighetene ikke gjorde nok.

Kineserne anser også ytringsfrihet og google som farlig.. 

Anonymkode: 0426f...06e

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, Callisto83 skrev:

Det begynner å bli ganske mange som har hatt korona nå, men veldig få der konsekvensen har rettferdiggjort tiltakene. Jeg har hatt korona og kjenner flere som har hatt det. Ingen var alvorlig syke og ingen har problemer i etterkant. 

Jeg tror ikke du skal bruke Kina som eksempel. De påstår at de hadde 2000 tilfeller i en befolkning på 1 milliard. 

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det begynner å bli ganske mange som har hatt korona nå, men veldig få der konsekvensen har rettferdiggjort tiltakene. Jeg har hatt korona og kjenner flere som har hatt det. Ingen var alvorlig syke og ingen har problemer i etterkant. 

Jeg tror ikke du skal bruke Kina som eksempel. De påstår at de hadde 2000 tilfeller i en befolkning på 1 milliard. 

Ta en titt rundt omkring i verden, og spør deg selv om du synes tiltakene vi har her er så ille. Hvis det er en nasjon som lever livet tilnærmet likt vanlig nå, så er det Norge. Likevel klager enkelte nordmenn..

Jeg bruker Kina som eksempel, for de ville vært de første til å la sykdommen gå sin gang i befolkningen, hvis det ikke var så farlig.  

Skrevet
1 minutt siden, Callisto83 skrev:

Ta en titt rundt omkring i verden, og spør deg selv om du synes tiltakene vi har her er så ille. Hvis det er en nasjon som lever livet tilnærmet likt vanlig nå, så er det Norge. Likevel klager enkelte nordmenn..

Jeg bruker Kina som eksempel, for de ville vært de første til å la sykdommen gå sin gang i befolkningen, hvis det ikke var så farlig.  

Jeg bor ikke i Norge og synes det er strengt her. Jeg bor i sentral-Europa, kann reise som jeg vil, breddeidretten begynte å trene i juli,  vi har idrettsarrangementer osv. 

Anonymkode: 0426f...06e

• Liker 2
  • Opprett ny...