AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 Hei! Jeg og barnefar gikk fra hverandre for ca 1 måned siden, og jeg har enda 1 måned igjen til termin. Når vi var sammen var planen at baby skulle få mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn til slutt, men nå når vi ikke er sammen lenger så lurer jeg på om jeg vil bytte om og bruke mitt etternavn sist? Barnet kommer til å bli boende mest hos meg uansett, hvertfall de første leveårene.. hva synes dere? Og hva gjør jeg vis barnefar ikke går med på dette? Han er egentlig fast bestemt på å ha sitt etternavn til slutt.. Anonymkode: 9c872...1f7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #2 Skrevet 24. august 2020 Hvis dere ikke blir enige og melder inn et navn får barnet automatisk mors etternavn. Men hvorfor har bruddet noe å si for etternavn, kan dere ikke gjøre slik dere ble enige om? Vi har også gått fra hverandre og barnet er naturligvis mest hos meg, men har fortsatt fars etternavn for det var det vi ble enige om. Det spiller da ingen praktisk rolle? Anonymkode: 66dfa...aff 10
Arkana Skrevet 24. august 2020 #3 Skrevet 24. august 2020 Jeg skjønner heller ikke hvorfor bruddet påvirker barnets etternavn. Barnet er like mye fars barn selv om dere to ikke er et par. jeg synes det er naturlig at man holder seg til det man ble enige om. 14
Fru Uperfekt Skrevet 24. august 2020 #4 Skrevet 24. august 2020 Her må du nesten gjøre det du føler er best. Om far ikke er enig vil barnet bare ende opp med ditt etternavn, med mindre fars etternavn er beskyttet er det ikke vanskelig å legge det til i etterkant 3
cthulhu'lhu Skrevet 24. august 2020 #5 Skrevet 24. august 2020 Skjønner TS godt. Det vil kanskje se rart ut på postkassa med ulike etternavn på barnet og deg. Jeg ville valgt å ha samme etternavn som barnet. Enten du går for ditt eget ellers fars etternavn. 13
Konungr Skrevet 24. august 2020 #6 Skrevet 24. august 2020 Det naturlige er at barnet får fars etternavn. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #7 Skrevet 24. august 2020 4 minutter siden, Konungr skrev: Det naturlige er at barnet får fars etternavn. Hvorfor det? Anonymkode: f9745...669 26
Konungr Skrevet 24. august 2020 #8 Skrevet 24. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Anonymkode: f9745...669 God gammel tradisjon. 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 Hvis dere brøt fordi han var psykisk eller fysisk voldelig, han kommer ikke til å bli en god far eller noe forstår jeg godt at du vil ha ditt etternavn til sist. Hvis han blir en god far og dere gikk fra hverandre av en annen årsak er det mest naturlig å holde seg til det dere ble enig om. Anonymkode: ae8be...1a0 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #10 Skrevet 24. august 2020 Skal du straffe han fordi han gikk fra deg? Skikkelig barnslig, hold deg til avtalen. Dette er grunnen til at man bør være godt gift før man blir gravid. Anonymkode: f4da9...9fb 9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 6 minutter siden, Konungr said: God gammel tradisjon. ? Anonymkode: 4bac7...85d 14
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg og barnefar gikk fra hverandre for ca 1 måned siden, og jeg har enda 1 måned igjen til termin. Når vi var sammen var planen at baby skulle få mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn til slutt, men nå når vi ikke er sammen lenger så lurer jeg på om jeg vil bytte om og bruke mitt etternavn sist? Barnet kommer til å bli boende mest hos meg uansett, hvertfall de første leveårene.. hva synes dere? Og hva gjør jeg vis barnefar ikke går med på dette? Han er egentlig fast bestemt på å ha sitt etternavn til slutt.. Anonymkode: 9c872...1f7 Var det du eller han som gikk? Og hvorfor? Det vil ha betydning for hvor mye konflikt og såre følelser et evt navnebytte vil føre med seg. Anonymkode: d59e7...33a
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #13 Skrevet 24. august 2020 21 minutter siden, cthulhu'lhu skrev: Skjønner TS godt. Det vil kanskje se rart ut på postkassa med ulike etternavn på barnet og deg. Jeg ville valgt å ha samme etternavn som barnet. Enten du går for ditt eget ellers fars etternavn. Bryr folk seg seriøst om hvordan det ser ut på postkassen? Jeg ville gjort det man ble enige om. Barnet er like mye fars og drt har ingen praktisk betydning. Dessuten vil barnet ha ditt navn og. Anonymkode: 94ba8...c03 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #14 Skrevet 24. august 2020 Jeg hadde brukt mitt eget etternavn i ditt tilfelle. Da dere var sammen var det kanskje i tankene at du også etterhvert skulle ha samme etternavn etter hvert. Jeg tenker at samlivsbrudd endrer alt. Du kan sende inn et papir hvor du da vil få foreldreansvar alene når dere ikke har samme folkeregistrerte adresse ved fødsel. Dersom far ønsker å endre på det, må han gå til retten. Innen han rekker det kan du velge navn slik du måtte ønske. Anonymkode: 19382...518 7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #15 Skrevet 24. august 2020 12 minutter siden, Konungr skrev: God gammel tradisjon. Det er en tradisjon fra en tid da fars etternavn var det eneste som betydde noe. Dette var fordi kvinner i hovedsak enten var under sin fars kontroll og da hadde hans etternavn og siden under sin mann kontroll og etternavnet ble dermed byttet for å vise hvem hun hadde tilknytning til. Mens sønner er de som fikk videreføre navnet. Dette er ikke en god tradisjon, dette kommer utelukkende fra en tid der kvinner praktisk talt ble sett på som eiendom. Jeg håper for framtiden at vi kan slutte å gi barna våre mannens etternavn fordi det er tradisjon og at det heller er fordi foreldrene har diskutert begge navn og deretter tatt et valg. Uansett om etternavnet da blir kvinnen eller mannens. Anonymkode: 7751e...1ff 19
cthulhu'lhu Skrevet 24. august 2020 #16 Skrevet 24. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bryr folk seg seriøst om hvordan det ser ut på postkassen? Jeg ville gjort det man ble enige om. Barnet er like mye fars og drt har ingen praktisk betydning. Dessuten vil barnet ha ditt navn og. Anonymkode: 94ba8...c03 Ja, dessverre tror jeg folk bryr seg om slikt. Det viktigste er å ta hensyn til barnet, ikke stoltheten til far og mor. Navnet skal ikke være et eiendomsmerke på barnet, men noe som knytter familien sammen. Det beste er at alle tre har samme etternavn. Men det krever at en av foreldrene svelger stoltheten og tenker på barnet først
Månestjerne Skrevet 24. august 2020 #17 Skrevet 24. august 2020 Jeg endret navn på barnet mitt etter at vi gikk fra hverandre. Faren ville ikke ha så mye ansvar, så det føltes riktig. Hun bodde 100% hos meg og fare hadde svikta, dermed skulle mitt etternavn til slutt. Han hadde ikke noe imot det. De har et godt, nært forhold i dag. 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #18 Skrevet 24. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde brukt mitt eget etternavn i ditt tilfelle. Da dere var sammen var det kanskje i tankene at du også etterhvert skulle ha samme etternavn etter hvert. Jeg tenker at samlivsbrudd endrer alt. Du kan sende inn et papir hvor du da vil få foreldreansvar alene når dere ikke har samme folkeregistrerte adresse ved fødsel. Dersom far ønsker å endre på det, må han gå til retten. Innen han rekker det kan du velge navn slik du måtte ønske. Anonymkode: 19382...518 Heldigvis helt riv ruskende feil. Mor kan da aldeles ikke frata far foreldreansvar «ved å sende inn et papir». Man får automatisk delt foreldrerett - og det må ganske mye til for at en av dem skal miste den. Jeg kjenner VOLDELIGE fedre som fremdeles er tilkjent samværsrett av domsstol. Så det er overhodet ikke så enkelt som du sier, heldigvis. Anonymkode: 66dfa...aff 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #19 Skrevet 24. august 2020 Jeg synes det er latterlig arkaisk at mannens etternavn automatisk er hovednavnet i alle situasjoner. Her kom det ikke på tale at jeg skulle bære og føde et barn, og så skulle ikke barnet få mitt navn. Så vi har beholdt vårt eget etternavn, og barnet har fars etternavn som mellomnavn, og mitt sist. Jeg ville puttet mitt eget navn sist. Anonymkode: 48e4a...fba 17
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #20 Skrevet 24. august 2020 Hos eldstemann fikk jeg ikke lagt til etternavnet til faren før noen mnd etter han var født, da far av div. grunner ikke fikk skrevet under på farskapspapirene før da. Nå ville jeg at han skulle ha begge våre navn som etternavn med bindestrek, men de første mnd hadde han bare mitt etternavn. Anonymkode: bee79...3eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå