AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 Er med i en termingruppe på fb der det er en tråd der fokk bekjenner sine synder. Ble veldig overrasket over at flere lar babyen sove på magen igjennom natten. Altså, jeg har gjort det selv, men det har vært på dagtid, og da har jeg sittet og fulgt med. Hvis babyen hadde dødd i krybbedød fordi jeg valgte å la han sove på magen, hadde jeg aldri tilgitt meg selv! Vet ikke alle at det er veldig farlig? vet du om folk som gjør det? Vet liksom ikke hva jeg skal svare når jeg ser sånt. Alle vet jo at det er farlig. Anonymkode: 493ef...a85 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #2 Skrevet 24. august 2020 Har aldri gjort deg med noen av mine to. Vet heller ikke om noen som gjør det, men det er vel ikke akkurat noe folk vil innrømme. Syns det høres merkelig ut, men har vage minner om at folk skrev dette i første termingruppa mi for fire år siden også. Kan ikke fatte og begripe at folk tar sjansen Anonymkode: 2be5b...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #3 Skrevet 24. august 2020 Krybbedød er definert som plutselig og uventet dødsfall blant spedbarn der man ikke klarer å finne noen sikker dødsårsak selv etter grundig obduksjon og undersøkelse av omstendighetene rundt dødsfallet. Altså er det ikke noen garanti for at det å sove på rygg, på siden eller ikke sove på magen kan forhindre eller hjelpe - desverre. Når jeg ble mor første gang skulle barna sove på magen, andre gang skulle de ligge på siden, nå skal de ligge på ryggen? Jeg kan se mange potensielle farer der også, den største er vel om de gulper og ikke klarer kvitte seg med det og "kveles" så jeg tenker at man skal ha litt is i magen og være den beste forelderen man kan og lære barnet sine behov - sover barnet best på magen så får man la barnet ligge i nærheten så man hører det hvis det "kjemper" på noen måte, sover det best på ryggen gjelder samme forslag - som forelder kan man ikke gjøre bedre enn sitt aller beste.. Anonymkode: c2ad4...230 2
Gjest Lama_Drama Skrevet 24. august 2020 #4 Skrevet 24. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Krybbedød er definert som plutselig og uventet dødsfall blant spedbarn der man ikke klarer å finne noen sikker dødsårsak selv etter grundig obduksjon og undersøkelse av omstendighetene rundt dødsfallet. Altså er det ikke noen garanti for at det å sove på rygg, på siden eller ikke sove på magen kan forhindre eller hjelpe - desverre. Anonymkode: c2ad4...230 Dette er jo helt feil! FORSKNING viser at det å sove på rygg gjør at krybbedødraten går ned. Drastisk ned!
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #5 Skrevet 24. august 2020 Det har jeg aldri gjort og kommer aldri til å gjøre 😶😶 søstera til ei venninne gjorde dette, og de fant den 5 måneder gamle datteren livløs i senga. Det knytter seg i magen, bare ved tanken. Anonymkode: 57bd3...0ef 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #6 Skrevet 24. august 2020 La henne aldri på magen da hun skulle sove, men når hun begynte å snu seg selv, lot jeg henne ligge. Det gjør jeg fortsatt, hun liker seg godt på magen. Anonymkode: f4bd4...29f
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #7 Skrevet 24. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Krybbedød er definert som plutselig og uventet dødsfall blant spedbarn der man ikke klarer å finne noen sikker dødsårsak selv etter grundig obduksjon og undersøkelse av omstendighetene rundt dødsfallet. Altså er det ikke noen garanti for at det å sove på rygg, på siden eller ikke sove på magen kan forhindre eller hjelpe - desverre. Når jeg ble mor første gang skulle barna sove på magen, andre gang skulle de ligge på siden, nå skal de ligge på ryggen? Jeg kan se mange potensielle farer der også, den største er vel om de gulper og ikke klarer kvitte seg med det og "kveles" så jeg tenker at man skal ha litt is i magen og være den beste forelderen man kan og lære barnet sine behov - sover barnet best på magen så får man la barnet ligge i nærheten så man hører det hvis det "kjemper" på noen måte, sover det best på ryggen gjelder samme forslag - som forelder kan man ikke gjøre bedre enn sitt aller beste.. Anonymkode: c2ad4...230 Det er jo helt feil. Da de begynte å anbefale å legge barnet på rygg istedet for magen gikk antall krybbedødsfall drastisk ned. Det er jo bevist at det tryggeste er å ligge på ryggen. (Og mange andre faktorer som bidrar til et trygt sovemiljø for en baby). Anonymkode: 3d52d...fcd 15
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #8 Skrevet 24. august 2020 Jeg har aldri gjort det selv eller hørt om andre som gjør det. Anonymkode: b50e1...14f
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 Hvor gammel er babyen? Vår på 5 måneder skal kun sove på magen, så da blir det slik. Anonymkode: 9b621...489
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #10 Skrevet 24. august 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er babyen? Vår på 5 måneder skal kun sove på magen, så da blir det slik. Anonymkode: 9b621...489 2. Mnd. Stort sett alle i gruppen er det. Flere som skryter av at babyen sover mye lengre når de sover på magen. ts Anonymkode: 493ef...a85
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2. Mnd. Stort sett alle i gruppen er det. Flere som skryter av at babyen sover mye lengre når de sover på magen. ts Anonymkode: 493ef...a85 Høres ikke bra ut. Anonymkode: 9b621...489 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 3 timer siden, Lama_Drama skrev: Dette er jo helt feil! FORSKNING viser at det å sove på rygg gjør at krybbedødraten går ned. Drastisk ned! Absolutt! Det ble vanlig på begynnelsen av 90 tallet, magen er ikke bra. Anonymkode: 1dcd5...8be 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #13 Skrevet 24. august 2020 Ville aldri lagt babyen til å sove på magen selv, men når det er sagt: Svært få tilfeller av krybbedød uansett. Sikkert farligere å kjøre bil/ha babyen på stellebord etc. Anonymkode: 26cb8...78c 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #14 Skrevet 24. august 2020 Jeg lar aldri baby ligge på magen. Nå er hun fem måneder og vrir og vrenger seg, men jeg må innrømme jeg er litt redd hun skal komme seg over på magen og ikke klare å snu seg rundt. Hun foretrekker å ligge på siden da Anonymkode: 66174...68f
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #15 Skrevet 24. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville aldri lagt babyen til å sove på magen selv, men når det er sagt: Svært få tilfeller av krybbedød uansett. Sikkert farligere å kjøre bil/ha babyen på stellebord etc. Anonymkode: 26cb8...78c Det er svært få tilfeller av krybbedød fordi man har gått bort ifra den viktigste risikofaktor for krybbedød, nemlig magesoving. Antall krybbedødsfall har sank fra 145 til 85 første året de begynte å anbefale ryggsoving, og var i løpet av fem år nede på tredvetallet. Anonymkode: 9cc47...2cd 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #16 Skrevet 24. august 2020 Norge hadde jo forsøk på babyer i 1991. Alle nyfødte SKULLE ligge på magen, ellers fikk du kjeft av jordmor. Vet ikke om dette gjaldt alle norske sykehus/områder. Krybbedød økte for å si det sånn. Anonymkode: f009f...806
Gjest Lama_Drama Skrevet 24. august 2020 #17 Skrevet 24. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ville aldri lagt babyen til å sove på magen selv, men når det er sagt: Svært få tilfeller av krybbedød uansett. Sikkert farligere å kjøre bil/ha babyen på stellebord etc. Anonymkode: 26cb8...78c Fordi man legger ungene på ryggen. Snur man dem over på magen igjen så øker jo selvfølgelig krybbedødsfaren betraktelig. Det er klart farligere å legge unger på magen for å sove en å ha de på stellebordet. Hjelpes.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #18 Skrevet 24. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norge hadde jo forsøk på babyer i 1991. Alle nyfødte SKULLE ligge på magen, ellers fikk du kjeft av jordmor. Vet ikke om dette gjaldt alle norske sykehus/områder. Krybbedød økte for å si det sånn. Anonymkode: f009f...806 Nei, det er omvendt. Det var forsøk på ryggsoving og da gikk krybbedødraten drastisk ned. Anonymkode: 9cc47...2cd 5
Gjest Lama_Drama Skrevet 24. august 2020 #19 Skrevet 24. august 2020 Jepp. De kjørte på med bodyer med "denne siden opp" og greier. Så høye var krybbedødstallene at det ble en nasjonal bevegelse.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #20 Skrevet 24. august 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Krybbedød er definert som plutselig og uventet dødsfall blant spedbarn der man ikke klarer å finne noen sikker dødsårsak selv etter grundig obduksjon og undersøkelse av omstendighetene rundt dødsfallet. Altså er det ikke noen garanti for at det å sove på rygg, på siden eller ikke sove på magen kan forhindre eller hjelpe - desverre. Når jeg ble mor første gang skulle barna sove på magen, andre gang skulle de ligge på siden, nå skal de ligge på ryggen? Jeg kan se mange potensielle farer der også, den største er vel om de gulper og ikke klarer kvitte seg med det og "kveles" så jeg tenker at man skal ha litt is i magen og være den beste forelderen man kan og lære barnet sine behov - sover barnet best på magen så får man la barnet ligge i nærheten så man hører det hvis det "kjemper" på noen måte, sover det best på ryggen gjelder samme forslag - som forelder kan man ikke gjøre bedre enn sitt aller beste.. Anonymkode: c2ad4...230 Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Man legger barnet sitt på ryggen. Dersom baby selv snur seg over på magen så trenger man ikke snu tilbake, men man legger virkelig ikke baby ned på magen selv, for at det skal sove bedre. Det er en av de aller største risikofaktorene for uventet barnedød. Anonymkode: 55906...c14 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå