AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 Jeg er 24 uker gravid og jobber i et stort norsk firma. Vi har hatt hjemmekontor hele våren grunnet covid-19, men nå etter sommeren måtte vi tilbake til kontoret, og det vil si at jeg må sitte på tbanen hver eneste dag. Jeg nekter å sykle i Oslo-trafikken som gravid, det er for langt å gå, jeg får ikke parkering på jobben, og likevel er det null fleksibilitet å spore hos arbeidsgiver. Graviditet er visstnok ingen unnskyldning for hjemmekontor og det er superviktig at vi alle møtes på kontoret, selv etter oppblomstring. Det er lite tilrettelegging på kontoret, vi sitter fortsatt tett i åpent kontorlandskap.. jeg blir bare så ufattelig lei. Er det flere som har lite fleksibel arbeidsgiver? Jeg syns det er direkte ubehagelig å sitte på tbanen hver eneste dag. Vi viste jo arbeidsgiver veldig godt at vi var like effektive på hjemmekontor, så jeg fatter og begriper ikke at det skal være vanskelig å vise litt skjønn. Anonymkode: e6837...e81
snurk Skrevet 24. august 2020 #2 Skrevet 24. august 2020 Det finnes dessverre mange dårlige ledere der ute som har fått det for seg at arbeidere ikke er effektive nok med mindre de alle sitter i et kontrollert kontorlandskap 😒 Jeg jobber for en skandinavisk virksomhet og vi har alle hjemmekontor på fast basis og jobber fra mamge forskjellige steder i verden, det fungerer utmerket. Jeg er i uke 32 og setter veldig stor pris på hjemmekontor. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #3 Skrevet 24. august 2020 Dersom du prater med jordmor kan hun og lege i samråd anbefale svangerskapspenger eller hva det nå kalles i siste oppløp mot permisjon og evt anbefale/kreve tilrettelegging som alternativ Anonymkode: 58dd8...d21 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #4 Skrevet 24. august 2020 Buhu. Gravide er ikke i risikogruppen, ta deg sammen. Anonymkode: 3ca56...731 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #5 Skrevet 24. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du prater med jordmor kan hun og lege i samråd anbefale svangerskapspenger eller hva det nå kalles i siste oppløp mot permisjon og evt anbefale/kreve tilrettelegging som alternativ Anonymkode: 58dd8...d21 Herregud, dette kvalifiserer ikke til svangerskapspenger. Anonymkode: 3ca56...731 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #6 Skrevet 24. august 2020 Hvorfor er det så viktig for arbeidsgiver at alle kommer tilbake på kontoret når effektiviteten har vært like høy med hjemmekontor? Vi har den samme greia, like høy produktivitet som før, og sykefraværet har falt markant. Mange tiltak ved fysisk oppmøte hos oss, og arbeidsgiver ser helst at de som kan jobbe hjemmefra gjør det. Alt annet likt høres arbeidsgiveren din ganske firkantet ut her vil jeg si. Anonymkode: 91765...610 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #7 Skrevet 24. august 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, dette kvalifiserer ikke til svangerskapspenger. Anonymkode: 3ca56...731 Du må gjerne være uenig men ifølge jordmor og lege hvor jeg bor er det en praksis som har vært brukt under korona. Går jo an å sjekke iallefall, hvis en er redd for helsa til seg og barnet. Hjelper ikke TS at folk er enige i at arb.giver er tverr, hun må likevel på jobb. Anonymkode: 58dd8...d21 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #8 Skrevet 24. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må gjerne være uenig men ifølge jordmor og lege hvor jeg bor er det en praksis som har vært brukt under korona. Går jo an å sjekke iallefall, hvis en er redd for helsa til seg og barnet. Hjelper ikke TS at folk er enige i at arb.giver er tverr, hun må likevel på jobb. Anonymkode: 58dd8...d21 Du kan jo drømme. Nav avslår dette med én gang. Anonymkode: 3ca56...731
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo drømme. Nav avslår dette med én gang. Anonymkode: 3ca56...731 Jeg har heldigvis en veldig fleksibel arbeidsgiver så det er ikke aktuelt for meg, men har info rett fra kilden (lege/jordmor), dvs at søknader på dette grunnlaget anses som gyldig også hos Nav. Det kan selvfølgelig bero på hvor medmenneskelig saksbehandling en møter på, men en vordende mor som frykter for barnets helse er ikke det verste eksempelet ift hva Nav kan, bør, vil og har godtatt gjennom tidene. En pandemi er tross alt en pandemi :) lykke til uansett utfall TS! Anonymkode: 58dd8...d21 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #10 Skrevet 24. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har heldigvis en veldig fleksibel arbeidsgiver så det er ikke aktuelt for meg, men har info rett fra kilden (lege/jordmor), dvs at søknader på dette grunnlaget anses som gyldig også hos Nav. Det kan selvfølgelig bero på hvor medmenneskelig saksbehandling en møter på, men en vordende mor som frykter for barnets helse er ikke det verste eksempelet ift hva Nav kan, bør, vil og har godtatt gjennom tidene. En pandemi er tross alt en pandemi lykke til uansett utfall TS! Anonymkode: 58dd8...d21 Rett fra kilden 🤣 Anonymkode: 3ca56...731
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rett fra kilden 🤣 Anonymkode: 3ca56...731 Fint da🙂 Da kan ts dobbeltsjekke med NAV, og så kan du gå og drikke resten av glasset ditt med piss og eddik et annet sted? Anonymkode: 91765...610
-lykke- Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rett fra kilden 🤣 Anonymkode: 3ca56...731 Du virker som en superhyggelig person... alle svarene dine i denne tråden er veldig empatiske, må jeg si... Ts, jeg vet ikke hva jeg kan råde deg til, men jeg forstår deg veldig godt. Jeg er selv såpass heldig at jeg får fortsette med hjemmekontor. Jeg var dog forberedt på å mer eller mindre kreve det. Jeg trenger ikke være på kontoret, og jobber faktisk mer effektivt hjemmefra. Samtidig oppfordres man til å fortsette å jobbe hjemmefra ut året (for oss som jobber/bor i Oslo). Altså, jeg skal snart føde. Det burde være argument nok for de som er i vår situasjon. Man risikerer å ikke ha krefter til fødsel hvis man blir ordentlig syk, eller så risikerer man jo å føde alene uten partner. Jeg vil gjøre det jeg kan for å unngå det. Kanskje du kan snakke med legen din og/eller jordmor?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 Jeg ville snakket med lege. De kan gi anbefaling til arbeidsgiver om tilpassing i form av hjemmekontor. Om arbeidsgiver ikke kan eller vil tilrettelegge, skriver de dette på skjema til NAV og da får du svangerskapspenger. (Men forhåpentligvis innser de at det er bedre å la deg jobbe hjemmefra, enn å ikke la deg jobbe i det hele tatt.) Lykke til! Anonymkode: 7fd00...8ce 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå