Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innser at jeg beveger meg inn på omstridt territorium nå - men når ble baby interessert i ipad/tv og kunne sitte med det en liten stund? Jeg er alene med en ekstremt krevende tass på 10 mnd, og lengter så vanvittig etter å få tatt en dusj uten at han raserer badet, eller faktisk få satt meg ned å spist selv (har ikke gjort siden fødsel). Har prøvd å sette på diverse barneprogrammer på ipaden, men han bryr seg ikke i det hele tatt. Er han for ung, eller bare for travel?

Anonymkode: a9a84...242

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå får jeg sikkert mye refs, men min baby på 8 mnd ser på TV og syns det er gøy. Ser kun på TV på kvelden før leggetid, en episode. Av og til på dagen om hun ikke vil leke / har leke ferdig hvis det er noe jeg må gjøre. Har prøvd iPad, det går ikke.

Anonymkode: 099db...876

• Liker 1
Skrevet

Tv/ipad titting gjør ingen skader så lenge man ikke overdriver 😊 Det skal være kjekt og koselig, men er uansett viktig at man får gjort andre aktiviteter løpet av dagen. 

Har en første klassing som ikke har noen lesebøker, men en egen ipad fra barneskolen! 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå får jeg sikkert mye refs, men min baby på 8 mnd ser på TV og syns det er gøy. Ser kun på TV på kvelden før leggetid, en episode. Av og til på dagen om hun ikke vil leke / har leke ferdig hvis det er noe jeg må gjøre. Har prøvd iPad, det går ikke.

Anonymkode: 099db...876

Heldig, min bryr seg som sagt ikke :( 

2 minutter siden, Kenelz skrev:

Tv/ipad titting gjør ingen skader så lenge man ikke overdriver 😊 Det skal være kjekt og koselig, men er uansett viktig at man får gjort andre aktiviteter løpet av dagen. 

Har en første klassing som ikke har noen lesebøker, men en egen ipad fra barneskolen! 

Nei det tenker jeg og - har som sagt bare tenkt å bruke det som middel for at jeg skal få gjort noe eller sittet ned for å spise 🤩 Blir ikke snakk om timesvis, for jeg er egentlig litt imot skjermbruk for de minste selv - men nå ser jeg behovet 😅

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Heldig, min bryr seg som sagt ikke :( 

Nei det tenker jeg og - har som sagt bare tenkt å bruke det som middel for at jeg skal få gjort noe eller sittet ned for å spise 🤩 Blir ikke snakk om timesvis, for jeg er egentlig litt imot skjermbruk for de minste selv - men nå ser jeg behovet 😅

Du som mor vet som regel hva som er best for barnet ☺️ Du skal ikke få dårlig samvittighet over noe så smått!

Sett på tv og spis frokosten i fred når barnet blir distrahert av det som er på skjermen 😂 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Kenelz skrev:

Du som mor vet som regel hva som er best for barnet ☺️ Du skal ikke få dårlig samvittighet over noe så smått!

Sett på tv og spis frokosten i fred når barnet blir distrahert av det som er på skjermen 😂 

Ja det var jo håpet, men han bryr seg som sagt ikke 🙄🙄🤦🏼‍♀️ Ser kanskje 3 min før han flyr avgårde igjen for å gjøre mer pøbelskap 😂

• Liker 1
Skrevet

Tror hun var 3 mnd 😅 Nå er hun 9 mnd og kan sitte en stund hvis jeg holder på med noe. Er som deg, egentlig imot, men bruker det når det er nødvendig 🙈

Anonymkode: 9d396...aea

• Liker 1
Skrevet

Vår snudde seg tydelig etter tv da han var 4 måneder, så han hadde elsket å få se på. Men uaktuelt å la han se på noe skjerm, derfor tok vi alltid av tv når han våknet. Han kommer ikke til å få se noe skjerm før han er ett år. 

Anonymkode: 8f9ff...43e

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, Kenelz skrev:

Og det vet du? Verdens helseorganisasjon er nemlig ikke enig med deg...

https://www.nrk.no/norge/who_-barn-bor-ikke-se-pa-tv-for-de-er-to-ar-1.14527696#:~:text=For barn under ett år,mindre jo bedre%2C skriver organisasjonen.

En førsteklassing kan overhodet ikke sammenlignes med en baby. 

(For ordens skyld: jeg forstår TS sitt behov og dømmer ikke de som velger å la babyen se på TV. Men å bastant påstå at skjerm hos baby ikke gjør noen skade er noe spesielt når ekspertene åpenbart mener at det gjør det.)

Anonymkode: 32923...770

• Liker 16
Skrevet

Har ei på 15 mnd, som er høyt og lavt hele tiden og har vært det siden hun begynte å greie å dra seg fram på gulvet rundt 3 mnd, men har faktisk ikke falt meg inn en gang å ty til iPad og tv. For slike som våre som er superaktive er det jo enda mer viktig at de lærer seg å aktivisere seg selv med vanlige leker og også å kjede seg uten å bli hysteriske i stedet for å venne seg til å bli underholdt til en hver tid.

Anonymkode: 16cf2...ac4

• Liker 7
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Og det vet du? Verdens helseorganisasjon er nemlig ikke enig med deg...

https://www.nrk.no/norge/who_-barn-bor-ikke-se-pa-tv-for-de-er-to-ar-1.14527696#:~:text=For barn under ett år,mindre jo bedre%2C skriver organisasjonen.

En førsteklassing kan overhodet ikke sammenlignes med en baby. 

(For ordens skyld: jeg forstår TS sitt behov og dømmer ikke de som velger å la babyen se på TV. Men å bastant påstå at skjerm hos baby ikke gjør noen skade er noe spesielt når ekspertene åpenbart mener at det gjør det.)

Neste gang håper du leser resten 😉 «Så lenge man ikke overdriver» etc. 

Å titte i ca. 5-10 minutter sånn mor får spist eller dusjet gjør tviltsomt skader. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ei på 15 mnd, som er høyt og lavt hele tiden og har vært det siden hun begynte å greie å dra seg fram på gulvet rundt 3 mnd, men har faktisk ikke falt meg inn en gang å ty til iPad og tv. For slike som våre som er superaktive er det jo enda mer viktig at de lærer seg å aktivisere seg selv med vanlige leker og også å kjede seg uten å bli hysteriske i stedet for å venne seg til å bli underholdt til en hver tid.

Anonymkode: 16cf2...ac4

Fint og flott det men det klarer han overhodet ikke per tid, og da får det bare være med 5-10 min ipad/tv tid. Er som sagt bare for at jeg skal få spise eller dusje, for det kan gå dagesvis mellom hver gang jeg gjør noen av delene slik ting er nå 😛 

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, Kenelz skrev:

Neste gang håper du leser resten 😉 «Så lenge man ikke overdriver» etc. 

Å titte i ca. 5-10 minutter sånn mor får spist eller dusjet gjør tviltsomt skader. 

Jeg leste alt, men WHO er fremdeles ikke enig med deg i at det er uproblematisk "så lenge man ikke overdriver". De fraråder all skjermbruk til barn under 2 år. 

Igjen: hvilket belegg har du for å si at det "tvilsomt gjør skade"?

• Liker 7
Skrevet

Min datter ble ikke interessert før hun var 2 år. Vi så aldri på TV eller brukte noe skjerm, så hun savnet det ikke. Helt ok å bruke litt skjerm i blant, bare ikke bruk det hele tiden som barnevakt 😊

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg leste alt, men WHO er fremdeles ikke enig med deg i at det er uproblematisk "så lenge man ikke overdriver". De fraråder all skjermbruk til barn under 2 år. 

Hva skader gjør det med 5-10 min? Vokste opp med mye skjermtitting, samme gjorde mange andre uten å ha fått problemer i senere tid. Tantebarna mine vokste opp enda tidligere med skjermtitting og har ingen «skumle» symptomer eller utviklet «autisme». 

Ut i fra WHO virker det som det er total forbud for å unngå nettopp overdrivelse. 

«En av hovedkonklusjonene i denne rapporten er at digitale spill og apper er en del av de minste barnas liv også i Europa, men at bruken balanseres bra med andre aktiviteter. Som å leke med andre leker eller være ute.

De mener det er mye positivt med at barn bruker digital teknologi. At appene og spillene kan utfordre barna kreativt og være lærerike.

De legger imidlertid til at det burde lages informasjonsmateriell for å hjelpe foreldrene til å lære barna nettvett og kritisk tenkning på digitale plattformer allerede fra tidlig alder.»

https://forskning.no/barn-og-ungdom-samfunn/advarer-mot-skjerm-til-babyen/493138 

• Liker 1
Skrevet

Min snudde seg tydelig etter tv før hun var 3 måneder... Nærmer seg 4 måneder nå. Slår av tv når hun er våken, ellers ligger hun bare og ser på den 🙈

Anonymkode: 3d851...bd1

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som kan passe barnet litt, så du får dusjet og spist? Hva når barnet sover? Kan du ikke dusje da? 

Anonymkode: 9efc0...8fd

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har du forsøkt serien minibarna ? Det ligger blandt annet på nrk appen og nfk superappen.  Rolig fin serie rettet mot de aller minste . Aner ikke hva slags magi de har puttet i den , men er det eneste eldsge som nå er 2 år og minste på 10 mnd liker. Miste har likt det siden 8 mnd ca . 

Og til dere hatere . Det blir aldri lenge av gangen. Men å kunne sette på en episode mens man lager middag uforstyrret, er fantastisk 

Endret av Cyndaquil
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Min er 1,5 år, og fortsatt lite interessert i TV. Hvis jeg setter på favorittsangene hennes på YouTube, stopper hun opp og ser litt før hun løper avgårde for å leke eller hun setter seg ned med ei bok. Fantorangen kan hun se litt på, men alt annet enn det er uinteressant for henne. Nettbrett har hun ikke, ser ikke noe behov for det :) 

Endret av Marisana
Skrevet
På 24.8.2020 den 8.25, Kenelz skrev:

Og.. dette er noe å skryte av? 

Vet du hvor enormt store fordeler lesing av barnebøker har de første leveårene? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...