AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 Når er det for sent å ta antistoff test? Altså hvis man hadde det i mars, vil antistoffene kunne slå ut nå i august feks? Anonymkode: c3e21...1f4
Gjeste mann Skrevet 24. august 2020 #2 Skrevet 24. august 2020 Det med anitstoffer er visst ganske komplisert. Dersom du tar antistoff test nå og den er negativ kan det allikevel hende at du har hatt korona. Forskere har funnet ut at halvparten av alle med covid-19 ikke får antistoffer i blodet, men i stedet utvikler såkalt T-celleimunitet. Denne gir ikke utslag på antistoff testen, men sikrer deg allikevel stor grad av immunitet. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #3 Skrevet 24. august 2020 Man kan også få immunitet via B-celler. Forvirringen er komplett 🙂 https://www.nytimes.com/2020/08/16/health/coronavirus-immunity-antibodies.html Anonymkode: 52aa8...988
Gjeste mann Skrevet 24. august 2020 #4 Skrevet 24. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan også få immunitet via B-celler. Forvirringen er komplett 🙂 https://www.nytimes.com/2020/08/16/health/coronavirus-immunity-antibodies.html Anonymkode: 52aa8...988 Ja, men det ene utelukker ikke det andre. Hele greia er veldig komplisert. Her er en god oversiktsartikkel: https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/08/covid-19-immunity-is-the-pandemics-central-mystery/614956/?fbclid=IwAR2dx9Zcp6MK9nRIRYXN_Hm26viox3D-_z_NFQCUw2J9g3n0oFZhg2fJgFA 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #5 Skrevet 24. august 2020 Vet, men er det noe poeng i å ta antistofftest potensielt 4-5 mnd etter, sånn mtp at hvis man har fått antistoffe rom de vil synes etter den tiden, eller om den vil bli negativ uansett på en måte? Anonymkode: c3e21...1f4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #6 Skrevet 24. august 2020 Jeg hadde ett par dager med litt dårlig form i januar/februar, uten å tenke noe mer over det. På grunn av allergi/astma har jeg nå blitt testet 3 ganger i sommer, alle negativ. Testet meg også, etter siste covid-19 test, for antistoffer, med de par dagene med litt redusert form i januar/februar. Og jaggu hadde jeg antistoffer! På grunn av masse historier om falske resultater, spesiellt for antistoffer, testet jeg meg på nytt for antistoffer nå nylig. Med samme resultat. Masse antistoffer. Så jeg(og legen min) drar to konklusjoner her, - jeg hadde corona allerede i januar/februar, - dette stikk i strid med alle som mener at corona kom til landet i mars. Har ingen anelse hvor jeg ble smittet, hverken jeg eller noen i min omgangskrets har vært på reise. Den andre konklusjonen er at jeg har antistoffer, og er således immun, og burde få drite i alle reiseanbefalinger osv... 😂 Anonymkode: c777d...97b 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #7 Skrevet 24. august 2020 Er man immun hvis man har bare T celle/B celler for korona? Og kan det på noen måte forvirres med immunitet ved andre type forskjølelses-, eller influensa virus? At man får en hvis immunitet pga andre corona type virus? Anonymkode: 316c9...576
Frøkensina Skrevet 24. august 2020 #8 Skrevet 24. august 2020 (endret) Dette lurer jeg også på. Jeg hadde en kraftig sykdom med koronasymptomer fra 6. februar med blant annet feber/hoste og smakstap uten tett nese, men jeg fikk negativt på antistofftesten jeg tok privat i juli. Jeg ble syk i London. Lurer på om det er mest sannsynlig at jeg hadde en influensa med samme symptomer som korona og at testen viser rett, eller om jeg faktisk hadde det og ikke har antistoffer lenger (eventuelt at testen ikke viser rett). Det er så mye usikkerhet alle veier så jeg blir aldri helt sikker på hva det var. Endret 24. august 2020 av Frøkensina 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 Jeg hadde en merkelig sykdom rundt 20. februar. Raskt opp ca 1,5 grader feber og så raskt ned igjen. Var ferdig på et par dager, men hosten etterpå varte veldig lenge. Først i mai var den borte. Har aldri opplevd så langvarig hoste tidligere. Vil ikke bli overrasket hvis toppen for smittede/innlagte var i mars og aldri vil bli høyere fordi veldig mange ble smittet i vinter. Anonymkode: 52aa8...988
Frøkensina Skrevet 24. august 2020 #10 Skrevet 24. august 2020 11 timer siden, Gjeste mann skrev: Ja, men det ene utelukker ikke det andre. Hele greia er veldig komplisert. Her er en god oversiktsartikkel: https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/08/covid-19-immunity-is-the-pandemics-central-mystery/614956/?fbclid=IwAR2dx9Zcp6MK9nRIRYXN_Hm26viox3D-_z_NFQCUw2J9g3n0oFZhg2fJgFA Den var interessant og morsomt skrevet. It’s complicated 😅 1
Anbefalte innlegg