AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #1 Skrevet 23. august 2020 Hvorfor heller ikke andre europeiske filmer/serier? Hvorfor skal alle se på amerikansk media? er det egentlig ikke litt teit og underdanede å neste bare se filmer/serier far et annet kontinent?? Er det dette dem mener med ''cultural hegemony'' altså at USA har tatt over verden med alle filmene sine, og propaganda? Anonymkode: df9f9...224 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 Jeg mente hvorfor folk bare ser på amerikanske filmer nesten. ikke at ''hvorfor man ser på amerikanske filmer overhodet'' Anonymkode: df9f9...224
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #3 Skrevet 24. august 2020 Fordi Amerikanske serier og filmer er mye bedre enn filmer og serier fra andre steder. Anonymkode: 3a630...600 3
Mezzosoprena Skrevet 24. august 2020 #4 Skrevet 24. august 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi Amerikanske serier og filmer er mye bedre enn filmer og serier fra andre steder. Anonymkode: 3a630...600 Akkurat det er virkelig ikke sant 🤣 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #5 Skrevet 24. august 2020 Folk ser mest på dem fordi de har et mye større budsjett og kan lage mer storslåtte filmer og serier. Men prisen vi betaler, er at vi blir tvangsforet med deres syn på historien slik de vil at vi skal oppfatte historien samt verdier, interesser, signaler de vil formidle, eller drukne oss i. Ett eksempel er signalet om at Amerika er størst, best og viktigst. Men det er bare ett eksempel. Anonymkode: d8389...92e 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #6 Skrevet 24. august 2020 2 timer siden, Teatrica skrev: Akkurat det er virkelig ikke sant 🤣 Tviler på at du kan nevne 20 serier fra Europa som er verd å se. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ett eksempel er signalet om at Amerika er størst, best og viktigst. Men det er bare ett eksempel. Anonymkode: d8389...92e Det er kanskje fordi Amerika er størst, best og viktigst. Anonymkode: 3a630...600 3
Sheik Skrevet 24. august 2020 #7 Skrevet 24. august 2020 Jeg ser på det fordi jeg sliter med å se filmer/serier med annet enn norsk, svensk, dansk eller engelsk tale, og jeg takler ikke dub. Derfor ser jeg hovedsakelig på amerikanske filmer med unntak av noen få filmer/serier fra Norden. 4
Blomsterjente92 Skrevet 24. august 2020 #8 Skrevet 24. august 2020 Mange grunner, men mest preferanse. Nå liker jeg best sci fi o.l og det er vel manko på. Selv hater jeg å høre på svensk og dansk, norsk er jeg heller ikke glad i, av en eller annen grunn høres det så ugenuint ut og kleint. Jeg tror ikke på det nok rett og slett 🤷♀️ jeg bruker heller aldri tekst, og liker å ha ting i bakgrunn, orker ikke å måtte sitte limt inntil tekst alltid. Jeg er bare ikke noe fan. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kanskje fordi Amerika er størst, best og viktigst. Anonymkode: 3a630...600 Gratulerer, du er ferdig indoktrinert Anonymkode: d8389...92e 7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #10 Skrevet 24. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer, du er ferdig indoktrinert Anonymkode: d8389...92e Er nok heller du som ikke vil akseptere virkeligheten. Anonymkode: 3a630...600
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er nok heller du som ikke vil akseptere virkeligheten. Anonymkode: 3a630...600 Dette kan vi holde på med fram og tilbake lenge. Men virkeligheten er ikke slik den blir framstilt på film og serier, det tror jeg de fleste skjønner. Ihvertfall de som er voksne. Det er nok du som bør ta av deg skylappene, komme ut av bobla og prøve å ikke bli så lett påvirket. Men du er kanskje amerikansk? Da skjønner jeg patriotismen. Anonymkode: d8389...92e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 Kan godt se spanske og franske filme tog serier men de krever en helt annen konsentrasjon og må følge med på teksten hele tiden. Engelsk kan enn ha på i bakgrunnen. Liker britiske serier da, gjerne fra bbc. De gjør mye bra. Dansk krim er greit. Bollywood er totalt uinteressant. USA er de som produserer mest som er verdt å se. Har vel vært så helt fra begynnelsen. Anonymkode: cdfd5...344 3
abc123detvardet Skrevet 24. august 2020 #13 Skrevet 24. august 2020 Fordi det finnes ikke så mange bra TV-serier i andre land. Orker ikke å se på TV-serier som ikke er på engelsk. Britene er bedre på dokumentarer.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #14 Skrevet 24. august 2020 3 timer siden, abc123detvardet skrev: Fordi det finnes ikke så mange bra TV-serier i andre land. Orker ikke å se på TV-serier som ikke er på engelsk. Britene er bedre på dokumentarer. Flott, vi vokser jo opp med en hel generasjon som får teskje med amerikansk propaganda.... Jeg klarte ikke sette fingen på hvorfor Norge føles så annerledes idag enn for 20 år siden... Men nå skjønte jeg det! Folk er jo snart mer amerikansk enn amerikanerne selv takket være alle tv-seriene som de har sendt de siste 10 åra. Fordi alle bryr seg mer om hva som skjer der tydeligvis. Anonymkode: df9f9...224 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #15 Skrevet 24. august 2020 Fordi amerikanerne vet hvordan man skal lage bra tv og underholdning. Enkelt og greit! Jeg syns b.la norske serier er tragisk dårlig. Mange utrolig dårlige skuespillere også, hvor man nesten "hører" at de leser det de sier. Anonymkode: dc324...644 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #16 Skrevet 24. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi amerikanerne vet hvordan man skal lage bra tv og underholdning. Enkelt og greit! Jeg syns b.la norske serier er tragisk dårlig. Mange utrolig dårlige skuespillere også, hvor man nesten "hører" at de leser det de sier. Anonymkode: dc324...644 Kanskje før ja, men idag er skuespillerne mye dyktigere... kommer jo an på hva man liker også, av sjanger. Synes du virkelig at Terje Formoe er en dårlig skuespiller? Nei, synes faktisk ikke amerikanere er gode skuespillere, med unntak av et få filmer. De fleste er overdramatiske ''Oh my god! I can't believe they just said that'' blablalba. ''the house is gonna explode! RUN RUUN RUN!!!'' Skriker jo nærmest. JA, prøvde å beskrive så godt jeg kan, men dere skjønner kanskje hva jeg mener Anonymkode: df9f9...224 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #17 Skrevet 24. august 2020 Terje Formoe?😂 Har ikke sett han siden Kaptein Sabeltann og da var jeg sikkert rundt 4 år gammel og ukritisk til det meste. Anonymkode: dc324...644 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #18 Skrevet 24. august 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal alle se på amerikansk media? er det egentlig ikke litt teit og underdanede å neste bare se filmer/serier far et annet kontinent?? Markedet styrer, og flertallet synes amerikanerne lager best filmer. Enkelt og greit er det derfor de fleste ser på disse. Anonymkode: d0606...75f
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #19 Skrevet 24. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Markedet styrer, og flertallet synes amerikanerne lager best filmer. Enkelt og greit er det derfor de fleste ser på disse. Anonymkode: d0606...75f Sikker på det, og at det ikke egentlig handler om tilgjengelighet og PR? Anonymkode: 82988...25f 1
Lisa Rowe Skrevet 24. august 2020 #20 Skrevet 24. august 2020 Fordi utvalget er både større og bedre. Jeg har prøvd å sett haugevis av europeiske serier, men har så langt kun funnet én som kunne måle seg med tilbudet amerikanerene kommer med. Er også typisk i f.eks norske tv-serier at fem stykk som skal spille en familie har ulike dialekter, og det synes jeg blir alt for urealistisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå