Gå til innhold

Bråkete naboer med små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev i en annen tråd her, men jeg kjenner vi trenger råd fra andre som kan ha opplevd noe liknende. 

Vi bor i et område med eneboliger, men de ligger tett. Mange hus, ganske landlig.

I to av de nærmeste husene bor det barn mellom 2 og 7 år. To i hvert hus. Hver morgen i helger og hele sommerferien (pluss da alt var stengt under corona) ble ungene sluppet ut tidlig. Som regel 9, også før. 

Ungene i de to husene leker sammen.
Problemet er støynivået. De snakker ikke sammen, de skriker høyt. Brøl og skrik og vræl, det høres ut som de kjører karusell konstant ut fra lyden de lager. Når de ikke brøler så krangler de og griner høyt. Foreldrene brøler også til barna ( ikke krangle, ikke rop osv)

De er ute hele dagen, like bråkete hele tiden. 
De slutter i 20-tiden hver kveld. 

Vi har snakket med dem to ganger i sommer pga bråket, hver gang har de beklaget og sagt de skal skjerpe seg. 

Sist gang kokte det over for meg, da hadde de brølt i timer, og mitt barn fikk ikke sove. Lå i senga og holdt seg for ørene. 

Jeg vet at andre naboer også har klaget..

Det ble bedre en stund, så har de tydeligvis glemt det. Hyl og skrik. I dag var det nok for en annen nabo, hun ble veldig sint og ba dem skjerpe seg. Da beklager alle de voksne og det ble ok lydnivå resten av dagen. 

Jeg regner med at de husker på å begrense lydnivået en stund, før de glemmer det igjen. 

Hva søren gjør vi?? 
Kan man klage noe sted?

Jeg orker ikke denne skrikingen hele dagen. Vi kan ikke sitte ute uten å høre hyl, brøl og illskrik fra ungene der. Blir gal snart. 

For ordens skyld, jeg har flere barn selv. Jeg jobber med barn, og tåler mye lyd. Dette er ikke vanlige lekelyder, det er unger som skriker av full hals hele tiden. 

Jeg har også bodd i større byer i flere år, jeg tåler vanlige lyder altså. 

Det er ikke borettslag, dessverre. 

Anonymkode: 9278c...473

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herlighet for en skrikekultur. Jeg jobber selv med barn og har barn, men har en grense for hva jeg tolererer. Her er det jo foreldrene som må dresseres. Fortsett å gi beskjed! 

Anonymkode: 23294...bac

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet for en skrikekultur. Jeg jobber selv med barn og har barn, men har en grense for hva jeg tolererer. Her er det jo foreldrene som må dresseres. Fortsett å gi beskjed! 

Anonymkode: 23294...bac

Må jo det. Neste gang har jeg lyst til å tipse dem om at det ikke må skrike tilbake til ungene når de vræler. 🙈

Skrevet

Kanskje de har ADHD eller noe. Foreslå til foreldrene at de kan heller ta med barna på en fotball bane unna folk og så kan de brøle ut der. Fortsett å si ifra. Går det ut over helsen så de det nokså alvorlig.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Cinnamondiva skrev:

Kanskje de har ADHD eller noe. Foreslå til foreldrene at de kan heller ta med barna på en fotball bane unna folk og så kan de brøle ut der. Fortsett å si ifra. Går det ut over helsen så de det nokså alvorlig.

Alle fire ungene? 
Jeg tror de bare girer opp hverandre, det er jo to familier.  Ene gjengen begynner, så henger resten seg på. Galskap. 

Men ja, det er kort vei til lekeplasser, kan be dem gå dit. 

• Liker 3
Skrevet

Vi snakket med dem i går. Samme regla, beklager, så flaue ut til og med. 

I dag skriker ungene igjen.

De startet klokka 16.00, og holder fortsatt på. Brøl, hyl, vræl. Skrikete lek og krangling.

Datteren min skal legge seg nå, men det bråker altså så mye inn her at jeg satte på musikk for å dempe støyen utenfra. Vi har lukka alle vinduer. 

Hva skal til for å nå inn til slike folk? 

• Liker 1
Skrevet

Siden flere av naboene også er plaget så ville jeg gått sammen i en gruppe og ta problemet opp med naboene sammen. Ta gjerne lydopptak av skrikingen (ikke video) og forklar med eksempler hvor mye dere er plaget av lyd.

Evnt kan dere be konfliktrådet om hjelp. Det du beskriver er en typisk sivil sak som dere kan få hjelp til å løse av en upartisk mekler. Det er gratis å få hjelp av konfliktrådet. 

Anonymkode: 6a5b7...bba

• Liker 11
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden flere av naboene også er plaget så ville jeg gått sammen i en gruppe og ta problemet opp med naboene sammen. Ta gjerne lydopptak av skrikingen (ikke video) og forklar med eksempler hvor mye dere er plaget av lyd.

Evnt kan dere be konfliktrådet om hjelp. Det du beskriver er en typisk sivil sak som dere kan få hjelp til å løse av en upartisk mekler. Det er gratis å få hjelp av konfliktrådet. 

Anonymkode: 6a5b7...bba

Tusen takk! 🙌🏻

Skrevet

Irriterende ja, ulovlig nei. Alminnelig ro skal det være mellom 2300-0600 på hverdager. Barn er jo barn og kan bråke noe inni granskauen, foreldre kan jo prøve å roe dem litt men er nok ikke lett

• Liker 2
Skrevet

Det jeg stusser mest over er 2 åringer som er ute hele dagen og opp seint på kvelden.  Kjøp deg en vifte å ha i datterens rom i hvertfall. Løser ikke hovedproblem, men hvitstøy hjelper nok med innsovningen slik hun ikke blir forstyrret. 

Anonymkode: 4aede...878

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde gått direkte bort til barna og snakket til de jeg.

Anonymkode: 7e52e...81b

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde gått direkte bort til barna og snakket til de jeg.

Er jo ikke ulovlig å leke selv om det kan være ekstremt irriterenes?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Loff77 skrev:

Irriterende ja, ulovlig nei. Alminnelig ro skal det være mellom 2300-0600 på hverdager. Barn er jo barn og kan bråke noe inni granskauen, foreldre kan jo prøve å roe dem litt men er nok ikke lett

De må få leke, selvfølgelig. Og som sagt jeg tåler en del lyd. Det er denne skrikingen og vrælingen jeg ikke orker mer av. 

Les gjerne hele hovedinnlegget.. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Loff77 skrev:

Er jo ikke ulovlig å leke selv om det kan være ekstremt irriterenes?

Det går fint an å leke uten å være høylydt. Jeg hadde gått bort og bedt de dempe seg.

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De må få leke, selvfølgelig. Og som sagt jeg tåler en del lyd. Det er denne skrikingen og vrælingen jeg ikke orker mer av. 

Det har jeg, har vært borti det samme som deg jeg også med unger som hopper på trampoliner og hyler og bærer seg. Helt jævlig men man kommer ingen vei med det. Heldigvis blir de eldre. I prinsippet kan jo folk hamre og pigge opp betong i nabohuset hele året mellom 23-0600 det er ikke noe bedre

Skrevet

Det går fint an å leke uten å være høylydt. Jeg hadde gått bort og bedt de dempe seg.

Og hvor lenge varer det med barn? Problemet her er att foreldrene ikke har satt noen grenser på lek og støy

Skrevet
Akkurat nå, Loff77 skrev:

Det har jeg, har vært borti det samme som deg jeg også med unger som hopper på trampoliner og hyler og bærer seg. Helt jævlig men man kommer ingen vei med det. Heldigvis blir de eldre. I prinsippet kan jo folk hamre og pigge opp betong i nabohuset hele året mellom 23-0600 det er ikke noe bedre

Foreldrene tar det jo til seg hver gang noen ringer på og snakker med dem, så det virker jo som om de ikke ønsker å være til bry på denne måten.. det er bare det at de glemmer etter en stund og starter igjen. 

Ideen lenger opp om lydopptak og gå sammen flere naboer var god. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Loff77 skrev:

Og hvor lenge varer det med barn? Problemet her er att foreldrene ikke har satt noen grenser på lek og støy

Da får andre prøve å sette gernser for dem.

• Liker 3
Skrevet
På 25.8.2020 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke orker det så får du flytte et sted der det ikke er lyd. Ikke kjipt ment. Men det er ikke ulovlig eller mot regler for barn å lage lyd når de leker. Hvis du ønsker å lage kvalme for familiene så kan du jo alltid sende en bekymringsmelding til barnevernet. 

Anonymkode: 4073f...b4c

• Liker 3
Skrevet
På 25.8.2020 den 19.26, Loff77 skrev:

Unger på trampoline er et mareritt.  Høres ut som de blir knivdrept hver gang de gjør et hopp. Grusomme lyder. Å høre på denne gaulingen fra morgen til kveld, er utmattende.  

Anonymkode: 2984c...c3b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...