AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #1 Skrevet 23. august 2020 Hei, jeg er en 21 år gammel jente som studerer maskiningeniør, og har nok med det så langt. Jeg har ikke nye obligatorisk, men det innebærer også at jeg må jobbe mye på egenhånd med skole. Jeg har en jobb på siden som forventer at jeg skal jobbe så jævlig mye for dem. Denne uken som kommer nå, er jeg faen meg satt opp til å jobbe 84 timer i uken. Altså 12 timer hver dag i ukedagene. Denne arbeidsplassen gir ikke ut overtidsbetaling. Jeg jobber ikke i offentlig sektor som dere kanskje skjønner. Men jeg forventer hvert fall litt rettigheter. 84 timer på en uke høres horribelt ut. Anonymkode: f97e2...130
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 Arbeidskontrakten min sier at jeg kun skal jobbe 2-3 ganger i uken! Hva faen er det de egt holder på med? Hvor kan jeg gå med dette? Det eneste jeg får av dem for å jobbe der, er pizza og brus. Men det er jo helt sykt å gjøre Anonymkode: f97e2...130
abc123detvardet Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor kan jeg gå med dette? Enten bli fagorganisert eller Arbeidstilsynet.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 1 minutt siden, abc123detvardet skrev: Enten bli fagorganisert eller Arbeidstilsynet. Er det lov å jobbe så mye i løpet av en uke? Jeg fant en kilde som sa at det ikke bar lov å jobbe mer enn 48 timer i uken Anonymkode: f97e2...130
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 Om kontrakten din sier 2-3 dager i uken så hadde jeg sagt ifra til de at listen de har satt opp passer ikke og følger ikke kontrakten. Anonymkode: 797a6...206
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #6 Skrevet 23. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om kontrakten din sier 2-3 dager i uken så hadde jeg sagt ifra til de at listen de har satt opp passer ikke og følger ikke kontrakten. Anonymkode: 797a6...206 Det har jeg prøvd å si. Men de «trenger» folk som kan ta timene for dem. De driter jo i oss. Men jeg kan ikke begripe at noen ikke har klaget over dette før Anonymkode: f97e2...130
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #7 Skrevet 23. august 2020 Har tenkt å si opp hele jævla kontrakten og bare brenne den. Er drittlei av stedet. Er forøvrig den verste arbeidsplassen man kan befinne seg i Anonymkode: f97e2...130
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #8 Skrevet 23. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det har jeg prøvd å si. Men de «trenger» folk som kan ta timene for dem. De driter jo i oss. Men jeg kan ikke begripe at noen ikke har klaget over dette før Anonymkode: f97e2...130 Kunne du ha sagt at det ikke passer pga oppsatte obligatoriske timer ved studiene? Desverre er det mange sleipe arbeidsgivere som utnytter unge, opplevd det selv. Forsøkte å si ifra om urettferdighet og lav lønn men fikk bare tilbake «men du får jo erfaring». Anonymkode: 797a6...206 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #9 Skrevet 23. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunne du ha sagt at det ikke passer pga oppsatte obligatoriske timer ved studiene? Desverre er det mange sleipe arbeidsgivere som utnytter unge, opplevd det selv. Forsøkte å si ifra om urettferdighet og lav lønn men fikk bare tilbake «men du får jo erfaring». Anonymkode: 797a6...206 Ja, sjefene mine er veldig spesielle. Jeg har 130kr i timen. Også må jeg selge 10 salg for å få provisjon. Og da får jeg 400kr, og 50kr per salg etter det. Det er helt elendige ordninger. Det er helt utrolig. Jeg tror jeg seriøst sender saken til VG om de ikke gir meg mindre timer. Dette finner jeg meg ikke i! For noen dritt sjefer du må ha hatt. Stakkars deg!! Anonymkode: f97e2...130 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #10 Skrevet 29. august 2020 Organiser deg og meld inn til arbeidstilsynet. Du har en kontrakt, de skal forholde seg til den. Anonymkode: b8465...49a 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #11 Skrevet 29. august 2020 Det er ikke lov å jobbe så mye og iallfall ikke uten overtidsbetaling. Les arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 688b8...285 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #12 Skrevet 31. august 2020 Hvis du skal bli ingeniør, meld deg inn i Nito eller Tekna som studentmedlem. Arbeidsmiljøloven paragraf 10 omhandler arbeidstid. Anonymkode: 699ae...cd6 1
Whistler Skrevet 31. august 2020 #13 Skrevet 31. august 2020 På 24.8.2020 den 0.12, AnonymBruker skrev: ............ 84 timer på en uke høres horribelt ut. Anonymkode: f97e2...130 84 timer per uke er ikke bare horribelt, men ulovlig. Maksimal arbeidstid for en uke er (såvidt jeg husker) 54 timer. 48 timer per uke kan gjennomsnittberegnes over 17 uker. Fagforeningen din kan hjelpe deg. For du er vel medlem? 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #14 Skrevet 31. august 2020 De kan ikke sette deg opp så mye de vil. De skal holde seg til arbeidsavtalen. Skal de sette deg opp mer enn avtalen, så må de ha din aksept først. Har du tidligere jobbet så mye overtid så meld fra til arbeidstilsynet. Du kan også kreve å få utbetalt overtid. Så lenge du har timelister, sms, mail eller lignende som bevis. Hvis de nekter å betale kan du begjære dem konkurs. Anonymkode: 2e832...238 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #15 Skrevet 1. september 2020 På 30.8.2020 den 0.35, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov å jobbe så mye og iallfall ikke uten overtidsbetaling. Les arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 688b8...285 Jeg får ikke overtidsbetaling fordi jeg kan få «provisjon». Men jeg ble veldig sliten forrige uke. Fikk ikke tilstrekkelig med søvn en gang med tanken på at jeg jobbet 12 timer og sov 7-8 timer Anonymkode: f97e2...130
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #16 Skrevet 1. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: De kan ikke sette deg opp så mye de vil. De skal holde seg til arbeidsavtalen. Skal de sette deg opp mer enn avtalen, så må de ha din aksept først. Har du tidligere jobbet så mye overtid så meld fra til arbeidstilsynet. Du kan også kreve å få utbetalt overtid. Så lenge du har timelister, sms, mail eller lignende som bevis. Hvis de nekter å betale kan du begjære dem konkurs. Anonymkode: 2e832...238 Jeg har jo ikke noe bevis av det du nevnte, men jeg har lønnsslipp som viser nøyaktig hvor mye jeg har jobba inn denne mnd. Så det burde egentlig holde. Jeg krangla veldig med dem forrige uke ang timene mine. Anonymkode: f97e2...130
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #17 Skrevet 1. september 2020 12 timer siden, Whistler skrev: 84 timer per uke er ikke bare horribelt, men ulovlig. Maksimal arbeidstid for en uke er (såvidt jeg husker) 54 timer. 48 timer per uke kan gjennomsnittberegnes over 17 uker. Fagforeningen din kan hjelpe deg. For du er vel medlem? Ja, er medlem. Men jobben min sa «du kan få provisjon om du jobber her, og dermed gir vi ikke overtidsbetaling» og jeg fatter ikke det. Fordi jeg var satt opp til å jobbe over min kontrakt Anonymkode: f97e2...130
Whistler Skrevet 1. september 2020 #18 Skrevet 1. september 2020 Provisjon kontra overtidsbetaling er selvagt et veddemål mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som skal inspirere til økt innsats. Det er relativt få stillinger som er såpass "særlig selvstendige" at de faller under unntaksbestemmelsene, så om jeg var deg ville jeg snakket med fagforeningsrepresentanten lokalt, og om ikke det finnes, noen i den sentrale delen som er skolerte på arbeidstidsbestemmelser og som kan vurdere kontrakten din. Hovedregelen sier at døgnhvile skal være 11 timer. Altså skal du ha elleve timer fri etter et skift om du ikkehar avtalt deg bort fra det. I tillegg skal du ha ukefri på minst 25 timer pluss de 11, altså 36 timer sammenhengende fri minst en gang i uken. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #19 Skrevet 1. september 2020 Får du 400kr som enkeltsum etter 10 salg? Det er i såfall ikke mye å skryte av når lønna et såpass lav, du er vel ikke under 18 og må ta til takke med en slikk og ingenting. Ellers er det mange gode svar her ang rettigheter ifht arbeidstid, hadde ikke nølt med å slenge papira i bordet til arbeidsgiver. Skulle dog ikke forundre meg om de skal kverulere seg bort fra det. Hvis du ikke er absolutt avhengig av den jobben, så luret jeg på hvorfor du ikke sier opp. Anonymkode: 7d5df...fca
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #20 Skrevet 1. september 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du 400kr som enkeltsum etter 10 salg? Det er i såfall ikke mye å skryte av når lønna et såpass lav, du er vel ikke under 18 og må ta til takke med en slikk og ingenting. Ellers er det mange gode svar her ang rettigheter ifht arbeidstid, hadde ikke nølt med å slenge papira i bordet til arbeidsgiver. Skulle dog ikke forundre meg om de skal kverulere seg bort fra det. Hvis du ikke er absolutt avhengig av den jobben, så luret jeg på hvorfor du ikke sier opp. Anonymkode: 7d5df...fca Jeg selger canal digital kanaler på parabol, og dermed er det slik at jeg når har nådd 10 salg, da får jeg 400kr på 10 salg. Etter det er det 50kr per salg. Jeg studerer samtidig som jeg jobber, og har veldig dårlig råd til andre ting som jeg ellers trenger. Og dermed blir det slik at jeg må jobbe litt på sida❤️ Anonymkode: f97e2...130 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå