AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #1 Skrevet 23. august 2020 Har blitt tilbydd en ny stilling med lederansvar men ikke noen lønnsøkning. Hvordan hadde dere stilt dere til det? Anonymkode: 7300c...6ec
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #3 Skrevet 24. august 2020 Sagt forsiktig at stillingen ikke er interessant med mindre det følger en lønnsøkning. Med lederansvar følger ofte ugunstige arbeidstider når andre plutselig blir syke. Og selvfølgelig annet som bør lønnes. Anonymkode: a1481...2ed
Ze.Xhx Skrevet 24. august 2020 #5 Skrevet 24. august 2020 Hvis det er lederansvar for eksisterende kolleger hadde jeg uten tvil stått på kravene. Som leder så er du i mange tilfeller helt venneløs, og det er du som får skylda hvis det upopulære beslutninger som tas. Lykke til! 😉 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #6 Skrevet 24. august 2020 Enig med hun over. Det er belastende. Man er ikke lenger en «venn», - man blir den kollegene skjuler ting for. De vokter sine ord. Hadde ikke takket ja med mindre jeg fikk en kraftig lønnsøkning. Anonymkode: 3c8bf...4ad
Grandidosa83 Skrevet 24. august 2020 #7 Skrevet 24. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har blitt tilbydd en ny stilling med lederansvar men ikke noen lønnsøkning. Hvordan hadde dere stilt dere til det? Anonymkode: 7300c...6ec I hovedsak enig med de over. Gitt, etter forsøk, du ikke får økt lønn, ville jeg nok tenkt taktisk rundt det hele. Typisk; hvor mye merarbeid er det opp mot fordelen(e) erfaringen vil gi deg. Ser du eksempelvis uansett for deg å skifte jobb om et år eller tre, vil kanskje ledererfaring gjøre deg enda mer attraktiv for ny arbeidsgiver.
Gjest Thoringen Skrevet 24. august 2020 #8 Skrevet 24. august 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Har blitt tilbydd en ny stilling med lederansvar men ikke noen lønnsøkning. Hvordan hadde dere stilt dere til det? Anonymkode: 7300c...6ec Sagt nei takk. Altså... Hvis planen din er å bruke økt erfaring som brekkstang videre i karrieren så er det sikkert noen som vil være enig med deg men for å nyttiggjøre seg av ledererfaring på en CV bør den vare av en vis lengde. Samtidig det å få tilbudt lederansvar (=betraktelig mer arbeid) uten lønnskompensasjon er såpass cowboy at jeg ville tenkt meg over hva slags folk er det jeg jobber for og om lederansvar på et slikt sted er verdt det.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med hun over. Det er belastende. Man er ikke lenger en «venn», - man blir den kollegene skjuler ting for. De vokter sine ord. Hadde ikke takket ja med mindre jeg fikk en kraftig lønnsøkning. Anonymkode: 3c8bf...4ad Da er du en dårlig leder. Her blender lederene inn med oss på gulvet. Jeg ser på sjefen min som en venn og jeg vet ho gjør det samme. når det er sagt hadde jeg aldri funnet meg i lederansvar uten lønnsøkning. Veldig spesielt at det ikke følger med en lønnsøkning når man har lederansvar. Det tror jeg Inge her hadde funnet seg i Anonymkode: c4ba8...7f9 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #10 Skrevet 24. august 2020 Å gå fra vanlig stilling til lederstilling utgjør en rekke endringer for deg. Du er ikke normal kollega og venn lenger med dine medansatte, men sjef. Du må endre tanker og holdninger, og ta avgjørelser som kanskje ikke er like populære. Det utgjør mer ansvar, mer belastning, tyngre arbeidsoppgaver og mer arbeidsoppgaver. Det er helt naturlig at man da også stiger i lønn. Ganske mye også. Hvis du ikke får mer lønn, så bør du takke nei. For så lukrativt er det ikke å være sjef i dag, selv om det ser og høres bra ut på CV og på folkemunne. Anonymkode: af86b...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 ..Som leder må du også medregne litt arbeid utenom arbeidstid, som du vanligvis ikke får ekstra lønnskompensasjon for. Alt fra møter, telefoner, mail og annet forefallende og fortløpende arbeid. Og ikke minst: hodebry. Anonymkode: af86b...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 Hell no. Jeg har vært der, og de gangene jeg har fått lønnsøkning har det vært lite å skryte av. Du ender fort opp med å bli overarbeidet og bitter for at du ikke får noe igjen for strevet. Som tidligere skrevet her får du en helt annen arbeidsdag, et helt annet forhold til dine kolleger, og en helt annen hverdag generelt. Nå vet jeg ikke hvilket område dette er under, men du kan ofte bare glemme tanken på å legge fra deg arbeidet på jobb, for det blir telefoner, meldinger, mailer, planlegging på fritiden, vaktlister, fylle opp vaktliste ved sykdom og whatnot. Hadde ikke gjort det. Anonymkode: 77d4a...e19
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #13 Skrevet 24. august 2020 Et sånt ansvar bør medførr økt lønn. Om du allikevel takker ja, les kontrakten nøye. Jeg månalltid være tilgjengelig for mine ansatte, og får ikke betalt overtid(derfor lønnsøkning). Anonymkode: e8a28...d65
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #14 Skrevet 24. august 2020 Har de sagt hvorfor du ikke får mer i lønn? Ligger du feks allerede langt over tariff eller de andre kollegaene ? Anonymkode: cfbc7...e12
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #15 Skrevet 24. august 2020 jeg er leder, og hadde aldri akseptert et sånt ansvar uten lønnsøke. vær forberedt på at uansett hva du gjør i jobben, vil noen være misfornøyde. du står også med ansvar ved sykdom etc. jeg ønsker meg ny jobb uten personalansvar. kjenner mange nå etterhvert som har blitt utbrent i lederstillinger. det høres fint ut, men er ikke alltid realiteten. jeg slutter når jeg har funnet enn annen jobb, og er villig til å gå ned i lønn. fordi det går på helsa løs. Anonymkode: 5d64e...abc
Ze.Xhx Skrevet 24. august 2020 #16 Skrevet 24. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da er du en dårlig leder. Her blender lederene inn med oss på gulvet. Jeg ser på sjefen min som en venn og jeg vet ho gjør det samme. når det er sagt hadde jeg aldri funnet meg i lederansvar uten lønnsøkning. Veldig spesielt at det ikke følger med en lønnsøkning når man har lederansvar. Det tror jeg Inge her hadde funnet seg i Anonymkode: c4ba8...7f9 For det første så er det forskjell på å være leder og sjef. Som leder er du mer på gulvet og blant fotsoldatene. Hvis lederen din er en "venn", så er noe galt. På grunn av konfidensialitet så er det litt begrenset hva jeg kan skrive her, men jeg har veldig mange eksempler på at det å være "venn" blir feil. Generelt... De fleste bedrifter har en VMS, og alle deler av bedriften skal forholde seg til et derivat av eller til de definerte strategiene. Og det er her konfliktene starter. Skal man gjøre det som er best for en gitt person, for gruppa eller bedriften? Hvis du er leder og din "venn" vil jobbe med oppgave A, mens bedriftens strategi krever at han jobber med oppgave B - hva gjør du da? Jeg kan love deg at det er mye bedre å holde en litt stram linje fra starten av for å slippe konflikter på "vennskapsnivå". 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #17 Skrevet 24. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er du en dårlig leder. Her blender lederene inn med oss på gulvet. Jeg ser på sjefen min som en venn og jeg vet ho gjør det samme. når det er sagt hadde jeg aldri funnet meg i lederansvar uten lønnsøkning. Veldig spesielt at det ikke følger med en lønnsøkning når man har lederansvar. Det tror jeg Inge her hadde funnet seg i Anonymkode: c4ba8...7f9 Det er helt feil. Man må holde en distanse for å kunne stå i upopulære avgjørelser. Alle ansatte går heller ikke overens. Da blir utfallet fort slik at noen ansatte oppfatter leder som partisk og uprofesjonell; man tør ikke fortelle om utfordringer en må ha osv, fordi en antar lederen slarver eller «velger side» med noen kolleger. Det går ikke. En leder skal ikke være en venn. Anonymkode: 3c8bf...4ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå