Gå til innhold

Hva nbefaller dere??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har i lengre tid tenkt på å flytte hjemme fra, er drittlei av å bo hjemme! Men jeg studerer så jeg har ikke så altfor god råd. Jeg jobber en del, men jeg vasser ikke i penger. Så jeg lurer på hvordan deres erfaringer var når dere flyttet hjemmefra?

Hvordan bodde dere? kollektiv, leilighet, hybel eller??

Hvordan var økonomien?

Hvor lenge anbefaller dere at unge folk bør bo hjemme??

KOz å klem Wemby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flyttet hjemmefra da jeg var 18 og hadde mildt sagt dårlig råd de første årene.. Levde på macaroni med ketchup og amerikansk frossen grønnsaksblanding, MEN det var verdt det. hehe..

Har bodd mange slags steder, første hybel var en etteroms i enebolig hvor badet var i denne familiens yttergang. Ikke akkurat noe drømmested så der ble jeg ikke så lenge. Har bodd på studenthybel, der trivdes jeg i kjempegodt, fikk masse nye venner. Har også bodd i kollektiv men det ble litt slitsomt etterhvert. Så kjøpte jeg meg egen leilighet (Takk banken!) og det har jeg aldri angret på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Flyttet hjemmefra da jeg var 20, skulle begynne å studere langt hjemmefra. Levde på kun studielån + sommerjobber.

Bodde på studenthybel, noe jeg likte veldig godt. Etterhvert ble jeg samboer og vi leide en liten leilighet en god stund.

Hvis du jobber i tillegg til studielån vil jeg tro du har mulighet til å leie en hybel. Hvis du har passert 20 ville jeg anbefale å flytte. Kanskje det ikke bare er deg som er frustrert over at du bor hjemme???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første leiligheten jeg flyttet til, delte jeg med ei jeg studerte med. ( i dag min beste venninde) :blunke: Synes det var helt greit å dele leil. med noen så lenge jeg studerte.

Når jeg kom meg i jobb, ønsket jeg egen leil., og etter det har det blitt mange rare kryp-inn!!! :ler: og mye rar mat!!!

Økonomien er ikke alltid på topp, og mat blir lett nedprioritert!!

Men når jeg var student synes jeg jeg hadde veldig god råd!! kjøpte klær hver måned omtrent, og festet både fredag og lørdag hver helg!!

Hakke råd til det lenger nå nei!! :cry:

så bofellesskap, studenthybel eller dele leil med ei du kjenner er vel en grei start på "voksen-livet" tror jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk i nudler, makaroni og hvis jeg lagde meg skikkelig middag havnet jeg ofte på fiskeboller. De billigste.. :-?

Ikke veldig gode.. mee, men..

Lærte mye av å ha dårlig råd, setter pris på de små ting som å kunne ha råd til å ha litt ost og ketchup på makaronien.

Flyyet når jeg var 19, flyttet sammen med en venninde i to roms leilighet.

Trangt... Men billig..

Glad i dag for at jeg levde trangt og bodde billig, for jeg har ikke studielån på grunn av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å finne en liten hybel i en enebolig der du kan sitte barnevakt for å leie billig? Mange leier ut rom for å få litt avlastning.

Det er også endel eldre som trenger hjelp til innkjøp, lettere husarbeid og evt. snømåking/gressklipping.

Det finnes mange muligheter.

Jeg ble litt sponset av mine snille foreldre de første årene, men da bodde jeg meget billig også.

Havregrøt, makaroni, røkte kjøttpølser og fiskepinner er jo billig!

Alt går an bare man vil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet på hybel når jeg var 16. Betalte da 1800 i mnd (kjempebillig til å være 20 min. fra Ålesund sentrum) og hadde en stor ettroms med kjøkken, stue, balkong og 2 bad som hørte til kollektivet. Jeg bodde der alene og fikk dermed tilgang på alt helt for meg selv. Herlig. Hadde med hunden min da, men likevel. :ler:

Jeg jobbet da på cafè som deltids-ekstrahjelp...

Jeg hadde egentlig lite penger, for jeg tjente bare 3000 og noe i mnd, og prioriterte mat fremfor klær i og med at jeg kun jobbet, ikke studerte.

Mamma og pappa var bekymret for meg og spurte om jeg ikke ville komme hjem og bo gratis, men dette sta-hodet skulle klare seg selv :roll::ler:

Nå, som 18 åring, bor jeg i Oslo og er samboer, eier en 2 roms leilighet sammen med ham og har det igrunn kjempefint med både nok mat, klær og kjærlighet :blunke: Jobber fulltid i barnehage, (men er syk denne uka, derfor sitter jeg her nå..) og trives med det.

Mat har jeg aldri manglet, men det vises ikke på meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet hjemmeifra når jeg var 21(litt over ett år siden) og hadde igjen ett år å studere. Flyttet sammen med kjæresten min. Jeg synes det var herlig å flytte hjemmeifra, og har fått et mye bedre forhold til mamma nå som vi ikke bor oppå hverandre! Vi leide det første året, og hadde bra økonomi siden kjæresten min akkurat var ferdig utdannet og begynte å jobbe. I sommer kjøpte vi oss leilighet sammen, og økonomien er litt trangere da jeg ikke har fått jobb ennå og boutgiftene er høyere.

Har det likevel bra, bedre å betale ned sitt eget lån enn å "gi bort" penger til en huseier.

Kan selvfølgelig ikke shoppe like mye som når jeg bodde hjemme og ikke hadde noen utgifter, men aldri verden om jeg flytter hjem igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler deg å bo hjemme så lenge du kan. hvis det ikke er altfor mange konflikter rundt dette, så kan det være lurt å utsette hybellivet så lenge som mulig. om du bor i sentrale strøk er det utrolig dyrt for bare et bøttekott. de siste årene jeg bodde hjemme som student var jeg egentlig mest på lesesalen alikevel, så det var like greit å bo på pikerommet (sikkert like stor som en middels hybel), som å reise til en hybel om kveldene. angrer på at jeg ikke tok et år eller to til hjemme..

lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...