Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Først må jeg bare si at jeg har selvfølgelig vært i kontakt med lege tidligere, og skal ringe fastlegen min i morgen tidlig.

Når deres baby har hard mage, hvordan er avføring (når den først kommer)? Her i huset er den tilnærmet svart. Egentlig helt svart, noen ganger kan jeg se nyanser av brun eller grønn (dvs at avføring er veldig veldig mørkebrun/grønn). Google forteller meg at jeg skal ta kontakt med lege med en gang ved svart avføring, pga fare for blod langt oppe i systemet. Jeg forstår det slik at avføring da skal være tjæreaktig - det er ikke denne. Dette har skjedd en gang tidligere før sommeren, og jeg tok det da opp med fastlege, barnelege på helsestasjon, en venninne som er lege og helsesøster. Alle sa at jeg mest sannsynlig ikke trengte å bekymre meg så lenge allmenntilstanden er fin. Det var den da, og det er den også nå. Hvis avføring fortsatte å være svart, skulle jeg gå til fastlege og ta avføringsprøve. Sist gang løsnet magen igjen, så vi endte aldri opp med å gjøre det. Men i dag har 2/3 bæsjebleier vært sorte og jeg tenker derfor ringe fastlege i morgen og be om dette. 

Har dere noen erfaringer med dette? Hvordan og hvilken  farge er deres babyers avføring ved hard mage? Egentlig er jeg ikke bekymret siden det har skjedd tidligere og allmenntilstand er fin... Men ja, det er jo litt ekkelt likevel.

Anonymkode: df908...379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er ikke bare veldig mørk, du er helt sikker på at den er svart? 

Anonymkode: 827f0...6dc

Skrevet

Hvor gammelt er barnet og hva har det/evt du spist?

Rødbeter, blåbær, bjørnebær, svisker, sjokolade osv osv gir alle svært mørk avføring...

Anonymkode: e326d...9d7

• Liker 1
Skrevet

Baby er 8 mnd, hun fikk litt sviskemos i kveld for å se om det løsnet litt opp. Men utover det har hun bare fått mm, mme, grøt, brokkoli, potet, egg, skive og pasta bolognese... ikke noe jeg trodde skulle gi den effekt på avføring.

Jeg har sett nøye på den, i sterkt lys og til og med dratt den litt utover (den kommer jo ut som en hard, tørr og rund klump nå - unnskyld detaljer😳) for å studere fargen. Den kan jo selvfølgelig være VELDIG VELDIG mørk, men synes den ser svart ut, kanskje nesten litt gråaktig. Ønsker jo helst se noe brunt eller grønt der, men synes det er vanskelig. 

Skrevet

Men allmenntilstanden er som sagt veldig fin, hun kryper og utforsker som bare det. Sover godt, spiser godt... Sist gang dette var et problem ble jeg betrygget med at så lenge den var fin var det nok ingwnring å bekymre seg over. Men som nevnt: avføring er svart, selv om jeg prøver hardt å se om det ikke bare er en veeeeeldig mørk brunfarge.

Den er også veldig tørr. Kan fargen bare være en reaksjon på at den har ligget lenge i tarmen? Hvis det hadde vært blod, hadde den ikke vært mer tjæret? Eller?

Skrevet

Den blir jo veldig mørk av å ligge i tarmen. Vet ikke om blod i mage/tarm utløser noen andre symptomer du kunne sett etter?

Skrevet

Ingen andre med erfaringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...