Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som rev snart 3 år gammel.

Jeg har hatt så vanskelig graviditet, og traumatisk fødsel. Ikke nok med det, kolikk barn som var våken hver natt til h*n ble 1 år! Jeg var som en zombie i første året, og hadde ingen som kunne hjelpe meg. 
Nå har endelig alt roet seg, barnet går på barnehage, sover hele natta, og jeg har fått «gleden» tilbake.

Men! Og så føler jeg press nå om barn nr 2. Jeg vil selv også, ønsker jo at barnet skal ha søsken.

Men søren 😞  bare å tenke å gå gjennom dette engang til, gjør meg deppa. Våkner netter, bleier, mating, og enda et unge TIL til jeg må også prioritere.

Håper ikke jeg er alene om dette her? Er det vanlig å tenke sånn? 

Anonymkode: ce5b4...2a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt å tenke sånn. Har man hatt en tøff tid så et det jo ikke noe man direkte gleder seg til å gjøre igjen. Jeg har 3,5 år mellom mine og selv om nr 2 var både planlagt og ønsket så fikk jeg brått panikk da jeg faktisk ble gravid 😅 hvordan det gikk? Det har gått helt greit egentlig. Minste er nå 2 år og noe har vært vanskeligere og noe enklere enn med førstemann. Men generelt syntes jeg det var utrolig mye lettere å få baby andre gang. Med første baby følte jeg meg helt satt ut og det var så overveldende. Jeg er veldig glad vi har fått to barn, men det er klart at det innebærer mer jobb også. Så det er noe man må tenke nøye gjennom. 

Anonymkode: 507ca...505

Skrevet

Det er nok helt vanlig å tenke sånn. Jeg tenkte sånn til ungen var bikka 10 🙈 Men så snudde tankegangen, og jeg følte meg virkelig klar for nummer to. Det har nok mye å si hvilken livssituasjon man har. Nå har vi mer på stell, og føler endelig jeg har overskudd til en til. Men igjen, mange får tette, og det er jo bedre aldersforskjell på søskenene sånn sett :) Og foreldrene overlever jo, selv om småbarnsperioden med flere små blir veldig intens. Mitt råd til deg er å ikke forhaste deg i alle fall. Finn ut hva du egentlig vil, hvor vil du være om 20 år? Hvilken familie tenker du passer for dere? Slik begynte jeg å tenke, og da ble valget lett etter hvert :)

Anonymkode: 95fe5...a1f

Skrevet

Hva slags press er det snakk om? Det er du som skal stå i det og da er det utelukkende du som bestemmer.

Anonymkode: 2704a...99e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags press er det snakk om? Det er du som skal stå i det og da er det utelukkende du som bestemmer.

Anonymkode: 2704a...99e

Mamma som ofte «kommenterer» Ja, h’n blir jo snart 3 år, har du tenkt på enda et unge til? 

Svigersøster som så må alltid nevne at det er allerede stor aldersforskjell siden barnet mitt er 3 år snart, og jeg må forte meg! 

Venninne som spør hver gang vi møttes om jeg eg gravid. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma som ofte «kommenterer» Ja, h’n blir jo snart 3 år, har du tenkt på enda et unge til? 

Svigersøster som så må alltid nevne at det er allerede stor aldersforskjell siden barnet mitt er 3 år snart, og jeg må forte meg! 

Venninne som spør hver gang vi møttes om jeg eg gravid. 

Så din mor skal få bestemme om du skal ha en unge til. Alvorlig talt, det er slik alle maser om, ikke ta det til deg. 

Anonymkode: c4b28...bc2

• Liker 1
Skrevet

Veldig bra du anonymiserer kjønnet, ellers hadde jeg skjønt hvem du var med én gang.

Anonymkode: 5ac63...f34

• Liker 4
Skrevet

Jeg har nettopp fått nummer 2 og ønsker allerede å begynne med nr 3. Er nesten 10 år mellom nr 1 og nr 2, så jeg ventet lenge, men følte heller ingen press. 

Anonymkode: 862c8...59d

Skrevet

Hvis omgivelsene pusher deg for en til, er du vel sannsynligvis fortsatt sammen med barnefaren. Hvor POKKER er han her, han stiller jo ikke opp i det hele tatt?!?

Anonymkode: c0d10...9eb

Skrevet

Jeg føler det på samme måte som deg, men det er heldigvis ingen rundt meg som presser meg. Det er mer jeg som legger press på meg selv, har i tillegg ikke all verden med tid å tenke på siden jeg allerede er 34 år. Har et barn som straks blir 2 år, og jeg klarer egentlig ikke tanken på en til fordi jeg hadde en tøff graviditet, tøff fødsel og fikk fødselsdepresjon. I tillegg sover barnet vårt fremdeles dårlig, våken mange ganger hver natt og starter dagen mellom kl 4 og 5. Men samtidig har jeg alltid sett for meg to barn og ønsker at han skal få søsken. Er neimen ikke så lett dette her.. Så jeg forstå godt hvordan du har det. Jeg har også fått spørsmål fra noen om vi ikke skal ha flere og da har jeg bare vært helt ærlig og fortalt hvorfor jeg er i tvil. Ingen har spurt flere ganger da. 

Anonymkode: c958c...237

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra du anonymiserer kjønnet, ellers hadde jeg skjønt hvem du var med én gang.

Anonymkode: 5ac63...f34

Forstår ikke....

Anonymkode: 0e86c...1bd

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke....

Anonymkode: 0e86c...1bd

Ts skriver h*n, hvorfor skjønner ikke jeg heller. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis omgivelsene pusher deg for en til, er du vel sannsynligvis fortsatt sammen med barnefaren. Hvor POKKER er han her, han stiller jo ikke opp i det hele tatt?!?

Anonymkode: c0d10...9eb

Rolig 😳 Min men vil også ha en til, men han presser meg ikke, og sier at det er jeg som bestemmer her.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts skriver h*n, hvorfor skjønner ikke jeg heller. 

Jeg vet ikke hvorfor jeg gjorde det heller 🤭 leser ofte innlegg med «h*n» når det gjelder barn. Tror det kom automatisk.

Skrevet

Hadde det på samme måte. Gutten min sov hele natten først lenge etter fylte 2 år. Var våken hver eeeneste time første året, så gradvis sov han lenger og lenger. Krevende på dagen også. Husker bare bruddstykker fra den bobla jeg var i verste tiden. Nå er han 3 år og jeg har nettopp fått positiv test. Gruer meg veldig, men gleder meg også. Nå vet jeg vertfall at det går over, men gidder ikke stresse med NÅR det går over.

Anonymkode: 08bbf...814

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...