Gå til innhold

Hvilket yrke har du og hvor fleksibel er sjefen med ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber selv i hjemmesykepleien. Vi må i løpet av september komme med ønsker. Som regel har vi to puljer ferie. Et år tidlig sommerferie og beste år sen sommerferie. Vi må også bestemme oss for 5 uke. Men er vanskelig å vite hva man skal året etter. Lurer på om det er like rigid i andre yrker?

Vet jo at ting må gå opp mtp turnuser osv, men skjer ofte jeg blir invitert med på noe og må si nei selv om det er i god tid og jeg forsøker å få byttet feriedager.

Anonymkode: 45f31...d7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber som ingeniør og har tvungen ferie både påske, sommer og jul. Har én ferieuke jeg kan disponere, og den kan jeg ta når som helst

Anonymkode: f4d9d...cb2

Skrevet

Skjønner at det kan være litt drøyt at man må planlegge neste års ferie allerede i september året før, men se også fordelen med at det faktisk planlegges. Hos oss er det kaos, noen ganger får vi ikke vite ferien før noen dager eller uker før den skal inntre. Det er ganske slitsomt når det gjelder planlegging. 

Anonymkode: 963b5...134

Skrevet

Tannhelsesekretær. Må planlegge ferie samtidig som tannlegen. Og det må passe med andre tannlegeteam på kontoret Og andre klinikker i område. Og det må være klart inne april. 

Anonymkode: acfcc...95c

Skrevet

Barneverntjenesten. Leder er så fleksibel som hun kan være. Så lenge det er nok folk på jobb får vi ferie, flekse, avspasere etc. 

Anonymkode: e4c81...5d6

Skrevet

Elektroingeniør, ferie når det passer meg.

Anonymkode: 1fb34...9e0

Skrevet

Lærer, ingen flex, hverken ferie eller avspasering. Tvinges til ferie og avspasering  når det er dyrest å reise... 😕

Skrevet

IT-konsulent. Sjefen/firmaet ønsker at vi har 3 uker sammenhengende på sommeren, og at mye av det er i juli. Men det er ikke et krav og det er ganske fleksibelt. Det er ikke noe stort behov for at det alltid må være noen på jobb, og de fleste får ferie når de ønsker bare det ikke krasjer med større prosjekter og man søker litt tid i forveien. Har ikke fått nei selv noen gang hittil på 5 år. Men har ofte ikke lagt inn (søkt) når jeg skal ha sommerferie før i april samme år.

Anonymkode: 6bd51...1a1

Skrevet

Jobber i familiebedrift, så her bestemmer vi selv når vi tar ferie så sant det ikke er noen prosjekt som skal ferdigstilles innen en bestemt frist. 

Anonymkode: 9e8f1...c45

Skrevet

Jurist i staten, bestemmer selv når jeg vil ha ferie.

Anonymkode: f6733...096

Skrevet

Jobber på sjøen. Følger fast 1:1 rotasjon og kan ikke bestemme selv når jeg vil ha fri.

Skrevet

Resepsjonist. Fleksibel ferie. Legger alltid inn ferieønsker tidlig og jeg får alltid ønskene oppfylt. 

Anonymkode: 44dcd...1c6

Skrevet

Jeg jobber innen IT og vi får velge helt selv. Så har spredt de fem ukene jeg har utover året. Måtte bestemme de resterende ukene for året i år i april/mai pga. Corona, tidligere år har det vært helt fritt når man planla ferie. 

Moren min var sykepleier før hun ble pensjonert, så kjenner godt igjen det med tidlig/sen sommerferie og å måtte planlegge nesten et år frem i tid, siden jeg vokste opp med den typen ferieplanlegging. Må si jeg foretrekker den friheten jeg har, men det må jo alltid være sykepleiere (og mange andre yrker) på jobb, så skjønner at det ikke er gjennomførbart i alle yrker.

Anonymkode: 010f5...34d

Skrevet

Hm? Jeg jobber også i hjemmesykepleien, og vi har det veldig fleksibelt! Vi har ønsker inne til mars/april samme år. Vi hører til en pulje sen/tidlig, - men det lar seg alltid gjøre å endre på dette. Vi får stort sett ferie når vi vil. 

Anonymkode: 396d5...fdc

Skrevet

Formannskapssekretær/politisk sekretariat i kommune. Jeg legger opp ferien sånn at den ikke kolliderer med møteplanen, for det går ikke å sette inn noen andre i min jobb, men ellers er det rimelig fleksibelt, mellom møter styrer jeg mesteparten av tiden selv.

Anonymkode: 1760c...83d

Skrevet

Lærer, så fleksibelt er det jo ikke, men det er i alle fall forutsigbart. Det er fint å vite at man alltid har fri i jule- og påskeferien. Men av og til skulle jeg ønske jeg fikk avspasere for eksempel to uker i januar, fremfor å alltid ha fri når «alle andre» har fri den samme uken. Drømmen om to uker i Thailand lar seg liksom ikke oppfylle uten at jeg søker om ulønnet permisjon...

Anonymkode: 45f8c...d7f

Skrevet

Digital markedsføring. Full flex, kan ta meg fri når jeg vil og så lenge jeg vil om gangen, dvs 2 dager eller 3 uker, gjerne på kort varsel. Må bare forberede og delegere før jeg drar. 

Anonymkode: f9fa2...258

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...