AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #1 Skrevet 23. august 2020 Jeg har litt problemer på jobb for tiden, og føler stadig at sjefen prøver å lure meg fordi jeg er ung og ikke særlig kravstor. Jeg jobbet 60-80% i butikk. I 2019 sluttet den eneste kollegaen min som jobbet 100% og som hadde vært der lengre enn meg. Jeg så dermed frem til å endelig få fulltidsstillingen som kollegaen min hadde hatt. Men før jeg fikk blunket hadde sjefen min kalt inn en person (som han kjente til) til intervju. H*n ble ansatt på dagen. Jeg gikk rett til sjefen og sa at jeg ønsket å jobbe 100%. H*n sa da at jeg og den nye kollegaen min måtte jobbe 50/50, altså 3-4 dager i uken hver. På dette tidspunktet visste jeg ikke at jeg hadde krav på å få større stilling før ny kollega ble ansatt. H*n var fullstendig klar over dette, men ga meg likevel ikke tilbudet. Bare for å nevne en tilleggsopplysning, så var denne nye kollegaen et mareritt å jobbe med. Kjefting, hemmelighold, og dårlig stemning hele veien. Jeg ga beskjed til sjefen ved flere anledninger, og h*n var enig i at dette ikke gikk an, men gjorde ingenting med saken. Lang historie kort, etter å ha fått høre at jeg hadde mye lavere lønn en den nye kollegaen, og ingen mulighet for større stilling, så valgte jeg å ta et årsstudium. Jeg har forsøkt å beholde timene mine, men hvis jeg sier at "den uken har jeg eksamen, så jeg må ta ut en feriedag", så bruker h*n det timeantallet som grunnlag for neste timeliste. Hvis jeg drar på tannlegen en dag, så har jeg plutselig en halv dag mindre på timelistene fremover. På den nyeste timelisten har jeg nå kun 1 dag i uken, og den dårligste vakten. Jeg har altså blitt sidestilt med ekstrahjelper som nettopp har begynt hos oss. Hva gjør jeg? Jeg er organisert, jobben er ikke. Jeg er høyere utdannet enn kollegaen min (relevant utdanning), og arbeidserfaringen vår er omtrent identisk. Anonymkode: d8f9b...d39
Gjest HarryDotter Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 Jeg hadde tatt en ærlig prat med sjefen direkte. Ta opp alt det du skriver her. Da vil du få en reaksjon. Sjefen din har ingen som helst peiling på hvordan være en leder, så du har ingenting å tape. Og om du er organisert, så kontakt dem og fortell dem historien din. Da vil du få gode råd i forhold til de rettighetene du har.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 Om jeg forstår det rett har heller ikke den nye kollegaen din fått 100% stilling, dere jobber begge 60-80%? Å heller ha to ansatte i mindre stillinger enn en person som jobber 100% er jo ganske vanlig i butikk, da har man flere å spille på ved fravær osv. Kanskje det har vært bestemt at når den personen som hadde 100% stillingen en dag sluttet så skulle h*n ikke erstattes med en i samme stilling, men en lavere stillingsprosent? Anonymkode: 76125...0ca
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg forstår det rett har heller ikke den nye kollegaen din fått 100% stilling, dere jobber begge 60-80%? Å heller ha to ansatte i mindre stillinger enn en person som jobber 100% er jo ganske vanlig i butikk, da har man flere å spille på ved fravær osv. Kanskje det har vært bestemt at når den personen som hadde 100% stillingen en dag sluttet så skulle h*n ikke erstattes med en i samme stilling, men en lavere stillingsprosent? Anonymkode: 76125...0ca Glemte å skrive det, men jo, i det han har redusert stillingen min, har denne personen fått 100% stilling. Sjefen begrunnet det med at h*n ikke trodde jeg hadde tid, og derfor ikke spurte meg. Anonymkode: d8f9b...d39
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 du jobber i coop Anonymkode: ef716...d9b
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #6 Skrevet 23. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: du jobber i coop Anonymkode: ef716...d9b Langt i fra. Anonymkode: d8f9b...d39
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #7 Skrevet 23. august 2020 Søk nye jobber. Anonymkode: 3ad77...5bf 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #8 Skrevet 23. august 2020 Hva står det ø kontakten din? Håper du var smart nok til å få stillingsprosenten din ned i en ny kontrakt. Har du ikke dette så kan sjefen gjøre som han vil. Da har du bare ord mot ord på hvor mye du egentlig skal jobbe. Anonymkode: 6e9ca...293
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #9 Skrevet 24. august 2020 Men er du bare ringehjelp i kontrakten din? Ellers har du krav på alle timene dine. Står du som 60 % ansatt, skal du ha de vaktene du har krav på. Det er ingen regel om at du har krav på større stilling før de ansetter flere dog. Hos oss ansetter sjefen heller flere i små stillinger enn å gi få personer flere vakter, rett og slett for å ha flere tilgjengelige ansatte ved sykdom, ferier ol. Anonymkode: 9e6da...e3a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå