Gå til innhold

Korona-navnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er mange som irriterer oss over at dette viruset kalles Korona. Dette er jo egentlig et koselig navn som vanligvis assosieres med eksempelvis jordbær på et festlig midtsommerlag eller en øl på en hyttetur med et vennepar der det hele utarter seg til en partnerbytte-seanse (men det er en digresjon). 

Mitt hypotetiske (men seriøse) spørsmål er; hvis du jobbet i WHO og fikk i oppgave å døpe dette viruset. Hva ville du kalt det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viruset tilhører en familie virus som kalles koronavirus. Navnet fikk de fordi de ligner litt på solens korona i mikroskop. 

SARS-CoV-2 er vel et greit navn, men alternativt kanskje nyttårsviruset, siden det ble kjent nyttårsaften 2019.

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, frk.jus skrev:

Vi er mange som irriterer oss over at dette viruset kalles Korona. Dette er jo egentlig et koselig navn som vanligvis assosieres med eksempelvis jordbær på et festlig midtsommerlag eller en øl på en hyttetur med et vennepar der det hele utarter seg til en partnerbytte-seanse (men det er en digresjon). 

Mitt hypotetiske (men seriøse) spørsmål er; hvis du jobbet i WHO og fikk i oppgave å døpe dette viruset. Hva ville du kalt det?

Jeg ville kalt det Spiky-19😏

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, Coronas said:

Jeg ville kalt det Spiky-19😏

Kina virus?

Demokrat Virus?

Hysteri virus?

Anonymkode: 5d6a6...17f

• Liker 1
Skrevet

20-talls viruset, ettersom jeg regner med det varer dette tiåret.

Anonymkode: 37f3d...029

Skrevet

SARS-CoV ble kalt SARS. Hvorfor kunne ikke SARS-CoV-2 bli kalt SARS 2?

Skrevet

Her i England heter viruset Covid-19 eller SARS-CoV-2, og er en type corona virus. Corona, som betyr krone, har med fasongen å gjøre, alle knottene som stikker ut ser ut får det til å se ut som en konge krone.

• Opprett ny...