AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #1 Del Skrevet 23. august 2020 Hei, alle sammen. Jeg og min mann har ønsket oss hund i noen år nå, og har begynt å seriøst planlegge for det. Han vil helst ha schæfer, da han vokste opp med en som han ble veldig glad i. Jeg synes også dette er flotte hunder, men jeg har noen spørsmål: Hvor mye aktivitet trenger en schæfer, sammenlignet med en Golden retriever, for eksempel? Er det ulike typer aktivitet de trenger? Ser på NKK at GR står under "middels aktivitetsnivå" mens schæfer står under "høyt". Hvor mye er høyt? Hvem av disse er "mest krevende"? Jeg har lest at Schæfer er en "enmannshund", altså at det primært knytter seg til 1 person. Dette uroer meg litt, da jeg ønsker at den skal være like knyttet til begge to. Jeg er hjemme om dagene, og hunden vil da få mat og mest tid med meg, mens mannen vil ta de lange gode turene på fjellet, samt leke mye med den. Hvem vil den knytte seg mest til? Kan noen av dere dele deres erfaring med det å ha schæfer? Pros and cons? Anonymkode: 81224...47a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #2 Del Skrevet 23. august 2020 PS. Forstår at det er umulig for dere å svare på om vi bør få oss schæfer når jeg ikke kommer med mer info om oss, så jeg søker egentlig bare svar på det jeg spør om i hovedinnlegget (Ja, vi kommer til å gå masse turer og gi den det den trenger). Anonymkode: 81224...47a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25916993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #3 Del Skrevet 23. august 2020 En schæfer krever mye ja, mer enn bare gåturer. Mental trening i massevis. Da jeg hadde schæfer kunne vi gå lange fjellturer og han var fremdeles klar for mer. Så mental trening er alfa-omega. Den knytter seg nok mest til én person ja, men schæfer er en fantastisk familiehund som knytter seg til alle. Behandler du den riktig får du en svært hengiven og god hund. Skulle gjerne hatt en til, men den krever mer enn jeg kan gi nå. Lykke til uansett hva det blir, håper dere leser dere godt opp og gir den et godt liv 😊 Anonymkode: 480c0...6d5 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25917036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #4 Del Skrevet 23. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En schæfer krever mye ja, mer enn bare gåturer. Mental trening i massevis. Da jeg hadde schæfer kunne vi gå lange fjellturer og han var fremdeles klar for mer. Så mental trening er alfa-omega. Den knytter seg nok mest til én person ja, men schæfer er en fantastisk familiehund som knytter seg til alle. Behandler du den riktig får du en svært hengiven og god hund. Skulle gjerne hatt en til, men den krever mer enn jeg kan gi nå. Lykke til uansett hva det blir, håper dere leser dere godt opp og gir den et godt liv 😊 Anonymkode: 480c0...6d5 Takk for svar. Hvordan vil du sammenligne aktivitetsbehovet med en Golden retriever, for eks? Anonymkode: 81224...47a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25917041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #5 Del Skrevet 23. august 2020 En schäfer bør brukes til noe, spor, lydighet, rundering, feltsøk, det er en brukshund og ikke noe man skaffer seg fordi man synes det er "flotte hunder". Det kan ikke sammenlignes med en golden retriever, en golden er som du sier en hund med middels aktivitetsnivå, det innebærer for den jeg har ihvertfall 1-1,5 times hovedtur pluss tisseturer i hverdagen med lengre turer innimellom pluss div. søksøvelser eller annen mentalaktivisering en halvtimes tid hver dag. Det er noe som passer for de fleste, men for å ha en schäfer bør du være over gjennomsnittet aktiv og opptatt av trening av hund, de trenger å få jobbe skikkelig. Anonymkode: 43b09...6bc 5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25917048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sammie Skrevet 23. august 2020 #6 Del Skrevet 23. august 2020 (endret) Hei, Som du skriver så er det umulig å svar på om dere bør skaffe dere schæfer, men skal prøve å svare på de konkrete spørsmålene😊 1) De trenger både fysisk og ikke minst mental stimuli. Tispen min vil gjerne gå tur hele tiden hun, men klarer seg med en liten morgen- og kveldstur samt en lengre ettermiddagstur på mellom 1-2 timer. Noen ganger går vi kortere, men erstatter en del av turen med lek i hagen og mentaltrening. På fridager og i helgene går store deler av dagen med til hunden, men jeg trives ute i naturen selv og vi koser oss med lek og søk. Andre i familien min har GR og den trenger egentlig vel så mye tur og trening som schæferen min. Den er dog mindre masete på tur enn min. 2) Jeg har vokst opp med schæfere og har til sammen hatt 6 stk. Ingen av de har vært utpregede enmannshunder, men har nok hatt 1-2 de trekker mest mot. Min elsker alle som tilbringer tid med henne og går tur/leker, men bryr seg lite om fremmede som bare vil hilse. 3) Jeg har som sagt hatt 6, hvorav 3 var omplasseringshunder, så jeg mener tydeligvis at det er flere pros enn cons😁 Min erfaring er at de er flotte familiehunder. De krever en del når det gjelder aktivitet så det må man ta høyde for. Det er også helt nødvendig å trene lydighet, men det mener jeg er nødvendig med alle raser. Den største ulempen med schæfer som jeg har støtt på er at det er så mange som er redde denne rasen og som har dårlig erfaringer (grunnet feil eiere). De kan i tillegg være ganske høylytte når de leker som kan skremme vannet av hundeeiere som ikke kan nok om hundeadferd. Endret 23. august 2020 av Sammie Lagt til noe 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25917079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #7 Del Skrevet 23. august 2020 Den type hund er krevende. Passer ikke for vanlige folk med stresset hverdag og lavt til middels aktivitetsnivå. Det er en hund som må ha eiere som er svært opptatt av dem og har et aktivt liv. De må ha mental stimuli hver dag og mye fysisk trening. Det er en brukshund, og passer for erfarne hundeeiere. Er dere mest ute etter en familiehund ville jeg valgt en annen rase. Ville heller vurdert en mindre territorial og krevende hund som førstegangshund. Det er veldig, veldig viktig at dere får en hund som først og fremst passer til deres livsstil. Ellers blir det bare mas og adferdsproblemer. Uansett må dere være innstilt på lydighetstrening og lange turer dersom dere ønsker en større hund. En annen ting er at det er vanskeligere å få hundepass til større hunder blant familie og venner. Koster endel i fór også. Tenk dere veldig godt om, og ta gjerne kontakt med Norsk Kennelklubb. De har også en forenklet rasevelger- men send dem gjerne mail også. https://www.nkk.no/rasevelger/ Anonymkode: 851be...ff4 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25917155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #8 Del Skrevet 23. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den type hund er krevende. Passer ikke for vanlige folk med stresset hverdag og lavt til middels aktivitetsnivå. Det er en hund som må ha eiere som er svært opptatt av dem og har et aktivt liv. De må ha mental stimuli hver dag og mye fysisk trening. Det er en brukshund, og passer for erfarne hundeeiere. Er dere mest ute etter en familiehund ville jeg valgt en annen rase. Ville heller vurdert en mindre territorial og krevende hund som førstegangshund. Det er veldig, veldig viktig at dere får en hund som først og fremst passer til deres livsstil. Ellers blir det bare mas og adferdsproblemer. Uansett må dere være innstilt på lydighetstrening og lange turer dersom dere ønsker en større hund. En annen ting er at det er vanskeligere å få hundepass til større hunder blant familie og venner. Koster endel i fór også. Tenk dere veldig godt om, og ta gjerne kontakt med Norsk Kennelklubb. De har også en forenklet rasevelger- men send dem gjerne mail også. https://www.nkk.no/rasevelger/ Anonymkode: 851be...ff4 Supert svar. Personlig tror jeg en Golden passer oss bedre. Skal vise min samboer denne tråden. Anonymkode: 81224...47a 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25917183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #9 Del Skrevet 23. august 2020 2 timer siden, Sammie skrev: Hei, Som du skriver så er det umulig å svar på om dere bør skaffe dere schæfer, men skal prøve å svare på de konkrete spørsmålene😊 1) De trenger både fysisk og ikke minst mental stimuli. Tispen min vil gjerne gå tur hele tiden hun, men klarer seg med en liten morgen- og kveldstur samt en lengre ettermiddagstur på mellom 1-2 timer. Noen ganger går vi kortere, men erstatter en del av turen med lek i hagen og mentaltrening. På fridager og i helgene går store deler av dagen med til hunden, men jeg trives ute i naturen selv og vi koser oss med lek og søk. Andre i familien min har GR og den trenger egentlig vel så mye tur og trening som schæferen min. Den er dog mindre masete på tur enn min. 2) Jeg har vokst opp med schæfere og har til sammen hatt 6 stk. Ingen av de har vært utpregede enmannshunder, men har nok hatt 1-2 de trekker mest mot. Min elsker alle som tilbringer tid med henne og går tur/leker, men bryr seg lite om fremmede som bare vil hilse. 3) Jeg har som sagt hatt 6, hvorav 3 var omplasseringshunder, så jeg mener tydeligvis at det er flere pros enn cons😁 Min erfaring er at de er flotte familiehunder. De krever en del når det gjelder aktivitet så det må man ta høyde for. Det er også helt nødvendig å trene lydighet, men det mener jeg er nødvendig med alle raser. Den største ulempen med schæfer som jeg har støtt på er at det er så mange som er redde denne rasen og som har dårlig erfaringer (grunnet feil eiere). De kan i tillegg være ganske høylytte når de leker som kan skremme vannet av hundeeiere som ikke kan nok om hundeadferd. Så du sier at Schæfer og Golden krever like mye mosjon? Anonymkode: 81224...47a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25917973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #10 Del Skrevet 23. august 2020 Pass på å få en frisk hund i så fall mye sykdommer på denne rasen pga ensidig avl kun på utseende. Les deg godt opp på dette, jeg måtte avlive en halvannet år gammel hund på grunn av dette. Anonymkode: 46874...f51 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25918005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #11 Del Skrevet 23. august 2020 Jeg har akkurat kjøpt schæfer, men så er jeg også ganske aktiv. Hadde aldri skaffet meg denne hunden om jeg ikke allerede brukte mye tid på å utholdenhetstrening. Synes brukshundene må få lov til å bruke kroppen sin litt mer enn ved å bare gå tur. Jeg går mye på ski om vinteren, noe som gjør at hun vil få muligheten til å trekke (arbeide) mye om vinteren når hun blir stor nok. Elsker å snørekjøre med hund! På vår/sommer/høst sykler og jogger jeg mye. I tillegg går jeg mye i fjellet. Vi bor også på et gammelt gårdsbruk, så eiendommen er stor og inngjerdet. Her kan hun få være løs ute så mye hun vil når hun blir større. Samboer glimter også til med både skiturer og joggeturer. Tror faktisk han kommer til å gjøre dette enda mer når han kan ta hunden med. Ikke at jeg forventer det av han da det er jeg som har kjøpt og valgt hund. I tillegg kommer den mentale treningen. Jeg ser for meg at vi kommer til å være aktiv i hundeklubben. Hva slags aktiviteter vi skal være med på må jeg se an. Må selvfølgelig legge inn mye mental trening hjemme også. Det er absolutt ingen latmannshund 😅 Anonymkode: 7f2c5...9ef 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25918985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #12 Del Skrevet 23. august 2020 Det er generelt stor forskjell på en Golden og en Schäferhund med tanke på gemytt. Schäferhund har mye skarpere gemytt, og kan også være dominant og aggressiv overfor andre hunder. Slike problemer opplever man sjelden med en Golden. Jeg synes Schäferhunden er en av de aller vakreste hundene, men den er også krevende, den er intelligent og årvåken, og skjønner at den har "makt" i form av at mange har respekt for den, og frykter den på grunn av dens størrelse og noe ulvelignende utseende. Dessverre har en del feil mennesker slike hunder nettopp på grunn av at de vil imponere med en "tøff hund". Mine hunder har vært veldig omgjengelige overfor mennesker, men ikke gått like godt sammen med andre (fremmede) hunder. De hadde også utpreget vaktinnstinkt, og voktet eiendommen vår (stor hage). De er veldig beskyttende overfor familien sin. Anonymkode: 6022a...fc4 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25919870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 24. august 2020 #13 Del Skrevet 24. august 2020 Jeg har en golden retriever. Nå i sommer har det holdt med tisseturer og svømming en halvtime/time på kvelden, hun har ikke orket mer. Hun tåler fint en rolig dag, men kan fint være mer aktiv en annen dag. Frøkna vår var litt gæren før hun ble 1 år, det har nok en sammenheng med at hun var valp, men i etterkant har vi blitt mer obs på at hun skal sove 16-18 timer i døgnet (voksen hund). Hun er alltid veldig glad, aldri vært agressiv, stikker ikke langt unna når hun er løs og har stålkontroll på hvor vi befinner oss. Hun har også et godt hundespråk og går godt overens med andre hunder. Kan bare anbefale golden retriever! 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25923648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sammie Skrevet 24. august 2020 #14 Del Skrevet 24. august 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du sier at Schæfer og Golden krever like mye mosjon? Anonymkode: 81224...47a Ja, så og si. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25923929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sammie Skrevet 24. august 2020 #15 Del Skrevet 24. august 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er generelt stor forskjell på en Golden og en Schäferhund med tanke på gemytt. Schäferhund har mye skarpere gemytt, og kan også være dominant og aggressiv overfor andre hunder. Slike problemer opplever man sjelden med en Golden. Jeg synes Schäferhunden er en av de aller vakreste hundene, men den er også krevende, den er intelligent og årvåken, og skjønner at den har "makt" i form av at mange har respekt for den, og frykter den på grunn av dens størrelse og noe ulvelignende utseende. Dessverre har en del feil mennesker slike hunder nettopp på grunn av at de vil imponere med en "tøff hund". Mine hunder har vært veldig omgjengelige overfor mennesker, men ikke gått like godt sammen med andre (fremmede) hunder. De hadde også utpreget vaktinnstinkt, og voktet eiendommen vår (stor hage). De er veldig beskyttende overfor familien sin. Anonymkode: 6022a...fc4 Er noe enig med deg, men synes at golden har et noe ufortrent flettfritt rykte. Har møtt flere goldener med aggressiv adferd overfor andre hunder. Var på tur for noen mnd. siden og møtte på en gjeng med tilsammen 7 goldener. Rett etter at de passerte oss barket 3 av de kraftig sammen. Ikke et pent syn. Uansett hvilken rase man ønsker å skaffe seg er det alfa og omega at man går inn med åpne øyner og er klar over at det er et stort og tidkrevende ansvar. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25924045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 24. august 2020 #16 Del Skrevet 24. august 2020 2 timer siden, Sammie skrev: Er noe enig med deg, men synes at golden har et noe ufortrent flettfritt rykte. Har møtt flere goldener med aggressiv adferd overfor andre hunder. Var på tur for noen mnd. siden og møtte på en gjeng med tilsammen 7 goldener. Rett etter at de passerte oss barket 3 av de kraftig sammen. Ikke et pent syn. Uansett hvilken rase man ønsker å skaffe seg er det alfa og omega at man går inn med åpne øyner og er klar over at det er et stort og tidkrevende ansvar. Har motsatt erfaring. Ingen regel uten unntak selvfølgelig. Majoriteten av Schæferne vi har møtt/møter på tur klarer sjelden å passere en annen hund uten bjeffing/knurring og utfall mot møtende hund. Flotte dyr, men «mye» hund. Viktig å gå inn i det med åpne øyer som du sier. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25925438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #17 Del Skrevet 25. august 2020 Jevnt over vil jeg påstå at skaffer du seg en schæfer bør du være innstilt på at de krever en del, og vil påstå at de generelt er mer krevende enn en golden - men husk også at det er individuelle forskjeller på hundene på samme måte som med mennesker. Dvs. at selv i en schæfer så kan du få alle neder av skalaen så gjør at godt forarbeid ved valg av oppdretter. Foreldrene mine har to schæfere nå som helt klart er utpregede enmannshunder - men ingen av disse har vokst opp hos foreldrene mine, og de har begge hatt det veldig ustabilt tidligere med tanke på hjem og personer i livet sitt som kan være med på å forklare dette. Ingen av de andre hundene vi har hatt har vært sånn. Valpen vi har nå favoriserer nok meg en del foreløbig men det er fordi jeg har vært hjemme med henne hver dag i 2 mnd - vi regner begge med at dette blir bedre når jeg er tilbake på kontoret igjen Vi bruker mye tid på mental trening med hundene våre og kan fint droppe langtur noen dager i uken til fordel for dette. I stedet for å gå en lang tur i skogen kan vi f- eks være ute en time og jobbe søksøvelser i skogen i stedet. Vi beveger oss ikke langt hjemmefra men kan love deg at frøkna vi hadde før ble sliten likevel. Schæfere er også veldig smarte hunder så det er veldig viktig å være konsekvent i treningen fra starten av. De plukker opp dårlige vaner raskt, og det kan være veldig vanskelig å trene av dette igjen. Og det tar lang tid å oppdra en schæfer. Før vi skaffet vår første egne hund ble vi fortalt at det tar minst 2 år å oppdra en schæfer. Hvis du legger ned mye innsats i de to årene så får du en fin hund (også må du selvfølgelig vedlikeholde treningen da). Jeg anbefaler det ikke å skaffe en schæfer om du ikke har planer om å legge ned denne innsatsen. Hvis du skaffer en schæfer bør du også være innstilt på at mange har fordommer mot schæfere. F. eks - schæfere jevnt over er veldig vokale og mange synes dette er både skummelt og plagsomt. Schæfere har også en tendens til å bruke munnen veldig aktivit når de leker. Mange hundeeiere som ikke har kjennskap til rasen (eller som bare ikke har veldig peiling på hund og hundespråk) kan mistolke dette som aggresivitet. Den valpen vi har nå er veldig sosial i forhold til mennesker. Hun faller lett til ro både hjemme og når vi tar henne med nye steder. Hun har et god sovehjerte og er generelt flink til å slappe av - selv om hun kun er 4 mnd, men i det øyeblikket vi drar frem båndet og signaliserer at det er tid for tur - eller drar frem en pose godbiter for å trene, så spretter hun opp fra gulvet. Da er det full fart, og fult fokus på det kun skal gjøre. Hun bjeffer foreløbig ikke på fremmede og har ikke vist noe jaktinnstinkt ovenfor bile r, syklister eller joggere. Hun er dog noe engstelig ovenfor fremmede hunder og reagerer ofte med å bjeffe på hunder på tur. Dette oppdaget vi allerede første dag vi hadde henne og er noe vi jobber med hele tiden - og hun er ganske lett å distrahere. Hun har også blitt litt skvetten i det siste men det kan også være alderen. Anonymkode: 9e5e0...53c Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402230-b%C3%B8r-vi-f%C3%A5-oss-sch%C3%A6fer/#findComment-25926822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå