AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #1 Skrevet 23. august 2020 Skolen vi hører til nekter å ta i mot barn som er snørrete etter forkjølelse, selv med negativ test. Kan skolen velge å gjøre dette? Anonymkode: 00358...6ed
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 Ja. Man skal være symptomfri. Anonymkode: ec0f4...4dc 26
Nysgjerrig95 Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 Tror det har noe med å gjøre at man vil unngå å smitte andre, selv om det ikke er covid-19. Hvis andre blir syke må jo de også teste seg uansett. 9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 Skolen overdriver. https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/sikkerhet-og-beredskap/informasjon-om-koronaviruset/smittevernveileder/skoletrinn-1-7/smitteforebyggende-tiltak/#nar-skal-elever-foresatte-og-ansatte-mote-pa-skolen-og-nar-kan-de-mote-pa-sfo Når skal elever, foresatte og ansatte møte på skolen og når kan de møte på SFO? Elever og ansatte skal komme på skolen/SFO: Når de ikke har symptomer på sykdom. Ved gjennomgått luftveisinfeksjon kan elever komme tilbake når de har god allmenntilstand og ansatte komme tilbake når de er symptomfrie. Hvis en i husstanden har symptomer på luftveisinfeksjon, men ikke bekreftet covid-19, skal eleven og den ansatte møte i skole/SFO som normalt. Disse skal imidlertid gå hjem fra skolen/SFO dersom de får symptomer (se under). Elever og ansatte med typiske symptomer på pollenallergi (kjent pollenallergi, rennende nese, rennende/kløende øyne) kan møte på skole/SFO. Mange yngre barn har ofte rennende nese uten andre symptomer på luftveis-infeksjon, og særlig etter at de har vært ute. Disse barna kan komme på skolen/SFO såfremt barnet ikke har feber og ellers er friskt. Noen barn kan ha restsymptomer etter en gjennomgått luftveisinfeksjon som for eksempel rennende nese (uavhengig av farge på nesesekret) eller sporadisk hoste. Disse elevene kan komme på skolen/SFO dersom allmenntilstanden er god og eleven er tilbake i sin vanlige form. Foresatte som er friske og ikke har symptomer på luftveisinfeksjon, kan følge og hente barna sine på skole/SFO som normalt. Anonymkode: fe9f6...bda 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 Enkelte unger er snørrete fra de er 2 år til de er nesten 18 år. Å holde friske unger med litt snørr hjemme er latterlig. Anonymkode: fee27...856 13
Jdz Skrevet 23. august 2020 #7 Skrevet 23. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skolen vi hører til nekter å ta i mot barn som er snørrete etter forkjølelse, selv med negativ test. Kan skolen velge å gjøre dette? Anonymkode: 00358...6ed Er det i forbindelse med en forkjølelse synes jeg man har å holde seg hjemme, også i "normale" tider uten COVID-19. 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #8 Skrevet 23. august 2020 Litt rest-snørr etter gjennomgått infeksjon er ifølge retningslinjene OK for barneskole-barn, men ikke for ungdommer og ansatte. Selv ville jeg sett det litt an, hvis ungen nyser og snørrer i ett sett hadde jeg holdt hjemme- for å spare resten av klassen for evt smitte/ karantene/ testing. Selv om det ikke er corona. Anonymkode: a4013...80a 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #9 Skrevet 23. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt rest-snørr etter gjennomgått infeksjon er ifølge retningslinjene OK for barneskole-barn, men ikke for ungdommer og ansatte. Selv ville jeg sett det litt an, hvis ungen nyser og snørrer i ett sett hadde jeg holdt hjemme- for å spare resten av klassen for evt smitte/ karantene/ testing. Selv om det ikke er corona. Anonymkode: a4013...80a Helt greit å se det an, men her sier skolen at de ikke kan være snørrete i det store og det hele. Noen barn er jo snørrete lenge etter de er blitt i god form. ts Anonymkode: 00358...6ed
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #10 Skrevet 23. august 2020 3 timer siden, Jdz skrev: Er det i forbindelse med en forkjølelse synes jeg man har å holde seg hjemme, også i "normale" tider uten COVID-19. Da er det mange som vil miste skolegangen hvis man skal holde seg hjemme fordi man er snørrete, en ting er nå under en pandemi, men til vanlig så går man. Anonymkode: e7967...af4 7
stan Skrevet 23. august 2020 #11 Skrevet 23. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det mange som vil miste skolegangen hvis man skal holde seg hjemme fordi man er snørrete, en ting er nå under en pandemi, men til vanlig så går man. Anonymkode: e7967...af4 Men det er jo pandemi nå. Derfor er det spesielle regler nå. Når engang pandemien er over vil man igjen kunne dra på jobb og skole snørrete. 8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #12 Skrevet 23. august 2020 Skal alle barn teste seg? Ser det står på FHI «se det an to dager om barnet er under 10». Hva ser man etter da, - forverring? Om det ikke er forverring - så venter man til en dag etter symptomfrihet? Anonymkode: 5d0cf...d5c
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #13 Skrevet 23. august 2020 Noen småbarn snørrer jo konstant fra september til april så dette var i overkant restriktivt. Anonymkode: d5014...554 5
Jdz Skrevet 23. august 2020 #14 Skrevet 23. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da er det mange som vil miste skolegangen hvis man skal holde seg hjemme fordi man er snørrete, en ting er nå under en pandemi, men til vanlig så går man. Anonymkode: e7967...af4 Er man snørrete på grunn av allergi, greit. Er mann snørrete på grunn av forkjølelse, influensa eller COVID-19, hold deg hjemme. At noen blir sykere enn andre er ikke unikt for COVID-19 og for samfunnsøkonomien bør man ikke dra på jobb/skole og smitte andre når man et syk. Man mister ikke skolegangen av å være syk hjemme noen dager.... 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #15 Skrevet 23. august 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen småbarn snørrer jo konstant fra september til april så dette var i overkant restriktivt. Anonymkode: d5014...554 Les hva som står da. Det er snakk om barn som har vært forkjølte og som har blitt frisk bortsett fra at de fremdeles er litt snørrete. Det er noe annet enn friske barn med allergi eller litt rennende nese ved f.eks. kulde, som de fleste barn har. Anonymkode: 8dfc7...1f1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #16 Skrevet 23. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt greit å se det an, men her sier skolen at de ikke kan være snørrete i det store og det hele. Noen barn er jo snørrete lenge etter de er blitt i god form. ts Anonymkode: 00358...6ed Hvis det er snakk om barn under 10 år er det ikke i henhold til retningslinjene. Det hadde ikke jeg funnet meg i, som forelder ville jeg tatt dette videre til kommunen. Skolene kan ikke sitte og finne på sine egne smittevernrutiner. Det har de ikke kompetanse til. Anonymkode: 9c504...e16 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #17 Skrevet 23. august 2020 1 time siden, stan skrev: Men det er jo pandemi nå. Derfor er det spesielle regler nå. Når engang pandemien er over vil man igjen kunne dra på jobb og skole snørrete. Og i mellomtiden mister ungen ett eller flere skoleår. Hvem skal erstatte det? Hvordan skal disse barna klare seg som voksne uten utdanning? Anonymkode: 1a8d6...70d 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #18 Skrevet 23. august 2020 1 time siden, stan skrev: Men det er jo pandemi nå. Derfor er det spesielle regler nå. Når engang pandemien er over vil man igjen kunne dra på jobb og skole snørrete. Det var jo DET jeg sa, 4 timer siden, Jdz skrev: Er det i forbindelse med en forkjølelse synes jeg man har å holde seg hjemme, også i "normale" tider uten COVID-19. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da er det mange som vil miste skolegangen hvis man skal holde seg hjemme fordi man er snørrete, en ting er nå under en pandemi, men til vanlig så går man. Anonymkode: e7967...af4 Anonymkode: e7967...af4 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #19 Skrevet 23. august 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen småbarn snørrer jo konstant fra september til april så dette var i overkant restriktivt. Anonymkode: d5014...554 Nettopp fordi de aldri får tid til å bli friske!! Hold snørrete barn hjemme! Anonymkode: 38917...aec 7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #20 Skrevet 23. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp fordi de aldri får tid til å bli friske!! Hold snørrete barn hjemme! Anonymkode: 38917...aec Hvem skal gi disse barna undervisning hvis de må være hjemme i flere måneder? Anonymkode: 1a8d6...70d 3
Anbefalte innlegg