Gå til innhold

tilbakevendende hovne lymfeknuter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. "Sliter" med hovne lymfeknuter(? litt usikker, kuler på halsen i hvert fall. den på høyre er vesentlig større enn den andre). De var hovne forrige uke (da besvimte jeg en gang også), så hadde jeg noen bra dager. I dag våknet jeg og det var tilbake. Har ikke særlig annet til symptomer utenom at jeg føler meg litt varm, tidvis sår hals, trøtthet (eller, sover mye - samtidig sliter jeg med å sove fordi det tar lang tid før jeg sovner pga en følelse av at jeg ikke får puste). 

Noen råd?

Anonymkode: 75bb9...ade

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor store er disse lymfeknutene? Og hvor lenge har du hatt dem?

Anonymkode: f28e0...8bb

Skrevet

Jeg har selv nå blitt henvist til ultralyd pga hevelse nederst på halsen, som begynte svakt i januar, som har blitt større. Kanskje du skulle dratt til legen å hørt? 

Forresten, noen som har blitt henvist til ultralyd og vet hvor lang tid det tok fra henvisningen til ultralyd? 

IMG_20200822_003755.jpg

Anonymkode: bf04f...826

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv nå blitt henvist til ultralyd pga hevelse nederst på halsen, som begynte svakt i januar, som har blitt større. Kanskje du skulle dratt til legen å hørt? 

Forresten, noen som har blitt henvist til ultralyd og vet hvor lang tid det tok fra henvisningen til ultralyd? 

IMG_20200822_003755.jpg

Hvor hen på dette bildet er hevelsen på halsen?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor hen på dette bildet er hevelsen på halsen?

Helt nederst :) legen kjente det selv. Det ble også hevelse på andre siden da jeg ble forkjøla nå i august, men den var mykere og der kjente man lymfeknuter. På andre siden det har vedvart er det hardt. Du ser andre siden er helt rett nedover, mens motsatt side på høyre er det bulk ut. 

Skrevet

Bildet av halsen din ser normalt ut, men jeg er ikke lege. Jeg hadde for mange år siden en svulst i skjoldbruskkjertelen som er nederst på halsen, midt på. Den kulen syntes ganske godt og vokste fort, jeg syns ikke det ser ut som dette er tilfellet for deg. 

Lymfene hovner opp når de jobber med en infeksjon, feks. influensa. Kan det være noe sånt? Har du feber? 

Da jeg tok ultralyd gikk det ganske fort, men det er jo noen år siden. 

Anonymkode: 2139e...f2e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bildet av halsen din ser normalt ut, men jeg er ikke lege. Jeg hadde for mange år siden en svulst i skjoldbruskkjertelen som er nederst på halsen, midt på. Den kulen syntes ganske godt og vokste fort, jeg syns ikke det ser ut som dette er tilfellet for deg. 

Lymfene hovner opp når de jobber med en infeksjon, feks. influensa. Kan det være noe sånt? Har du feber? 

Ja jeg og legen vet ikke hva det er, siden det er så hardt der, Vs på den andre siden. Man kjenner veldig godt at det er hovent. Det er nok lymfeknuter, men denne har jo vedvart en god stund, mens andre siden krymper fort. Så er jo det som er litt pussig. :) men det er ikke bare pga hoven lymfeknute at jeg vil sjekke det ut. Jeg har siden jeg ble syk i desember, bare fått kasta på meg en ekstrem slitenhet jeg aldri har hatt før, kan sovne mens jeg spiser 🙈😅 itillegg rundt januar fikk jeg små røde prikker som klør og blør. Og nattesvette. Så det er litt derfor også jeg er obs.

Var den godarta? :)

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det jeg er mest plaga av utenom trøttheten, er smerter under ribbeina. Jeg har vært veldig lenge plaga med smerter helt nederst ved venstre ribben, sånne stikk/brenn smerter, akkurat som om noen stikker nåler inn. Men første symptomet på de, siste 2 forkjølelsene har vært at det har kjentes ut som det har brent under begge ribbeina, så jeg ikke klarer å gå eller bevege meg. Før forkjølelsen i juni, når det starta sånn, varte det et par dager, så ble jeg tett. 

Mens når det begynte nå i august, våkna jeg av de, smertene og jeg ble helt tett på kvelden. Så det er litt rart, har ellers ikke merka det ved andre forkjølelser 🤔

Skrevet

Da må du jo dra til legen. Hovne lymfekjertler over lengre tid skal sjekkes ut. Da det i tillegg kommer symptomer sammen med de som ikke går over på et par uker, så skal man i hvertfall sjekke det ut. 

Jeg har selv to hovne lymfekjertler på halsen, har hatt de i flere år. Men dette er sjekket ut og de har ikke kommet sammen med andre symptomer. 

Anonymkode: 27aae...077

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg og legen vet ikke hva det er, siden det er så hardt der, Vs på den andre siden. Man kjenner veldig godt at det er hovent. Det er nok lymfeknuter, men denne har jo vedvart en god stund, mens andre siden krymper fort. Så er jo det som er litt pussig. :) men det er ikke bare pga hoven lymfeknute at jeg vil sjekke det ut. Jeg har siden jeg ble syk i desember, bare fått kasta på meg en ekstrem slitenhet jeg aldri har hatt før, kan sovne mens jeg spiser 🙈😅 itillegg rundt januar fikk jeg små røde prikker som klør og blør. Og nattesvette. Så det er litt derfor også jeg er obs.

Var den godarta? :)

Ja, det var den. Heldigvis. De som får kreft i skjoldbruskkjertelen får også en veldig "snill" og lite aggressiv type. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var den. Heldigvis. De som får kreft i skjoldbruskkjertelen får også en veldig "snill" og lite aggressiv type. 

Så bra 😊  ikke barebare med kroppen 🙈 når jeg var hos legen nå sist hvor hun kjente på halsen, så sa hun at hun fikk ingen umiddelbar bekymring, men henviste fordi det var hardt og annerledes der, sånn for sikkerhetsskyld. :) så vi får bare se. Jeg klarte å si at jeg trodde jeg har kreft, har prøvd å si det lenge uten å ha turt å si de ordene høyt 😅 men vi får se på ultralyden hva de sier. Ofte er det ikke så ille som man tenker :)

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet
På 23.8.2020 den 17.12, AnonymBruker skrev:

Hei. "Sliter" med hovne lymfeknuter(? litt usikker, kuler på halsen i hvert fall. den på høyre er vesentlig større enn den andre). De var hovne forrige uke (da besvimte jeg en gang også), så hadde jeg noen bra dager. I dag våknet jeg og det var tilbake. Har ikke særlig annet til symptomer utenom at jeg føler meg litt varm, tidvis sår hals, trøtthet (eller, sover mye - samtidig sliter jeg med å sove fordi det tar lang tid før jeg sovner pga en følelse av at jeg ikke får puste). 

Noen råd?

Anonymkode: 75bb9...ade

hvordan går det med deg? fått noe svar?

• 1 år senere...
Skrevet

Hei hvordan går det med deg? Fant dere ut hva det kom av? 🤔 💕

Jeg har det AKKURAT sånn selv nå. Har hatt 2 heftige omganger med influensa siden januar og lymfene mine hovna opp. Ser egt veldig lik ut som deg, men jeg har blitt sånn ved ørene, under haka, puppene, under armene, lysken, ryggen osv i tillegg... Det kjennes stramt i ryggen når jeg strekker på meg 😵 også blir jeg veldig varm og får feberfølelse hvis jeg er aktiv, så nå har jeg fryst treningsabbonementet fordi man ikke burde trene når man har det. 😅 Også har jeg blitt veldig tett i lungene mine, så bra at jeg hadde forstlver apparat her hjemme 😊 

Håper du har mulighet til å fortelle hvordan det går med deg. Eller om du vil fortelle meg det privat? 

Jeg skal ta ultralyd av halsen etter sommeren, men om en uke så skal jeg ta MR av hendene for å se etter leddgikt. Så hadde vært interessant å vite om du har fått vite hvorfor du ble/er sånn osv, ettersom det høres ut som akkurat det samme har skjedd med meg. 😃🙏🏻

Føler jeg har levd på Paracet og ibux for å roe ned smertene, så nå skal jeg prøve ut Voltaren og Paracet isteden en stund for å se om det hjelper på smertene 😵

• 9 måneder senere...
Skrevet

Hvordan gikk det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...