Gå til innhold

Kan hunden bli syk av å ikke få valper?

Fremhevede innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Gjest: Mener du at det er ønskelig å kastrere flest mulig hannhunder? Det kan jeg ikke forstå. Hunder går jo som oftest i bånd i motsetning til katter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ser ikke grunn tili at en hund som ikke skal brukse i avl ikke kan kastreres. Min hund var utrolig plaget av inbildt svangerskap og ble en mye mer harmonisk hund når hun fikk vekk litt av alle hormonene.

I tillegg er to mulige områder for kreft vekke.

Gjest gjest1
Skrevet

Da min hund fikk livmorbetennelse sa vetrinæren at eldre tisper som ikke har fått valper har større sjanse for å få nettopp denne sykdommen. Livmoren har jo ikke blitt brukt til noe. I naturen ville dette vært en naturlig måte å luke ut svake individer på, "ufruktbare" dyr er ikke nyttige for videreføring av rasen. Survival of the fittest osv. Alt i følge vetrinæren altså, så skyt ikke meg.

Det jeg vet er at stakkars vofsen min ble kjempesyk og kunne ha dødd i løpet av noen dager hvis ikke vi hadde fått henne til vetrinæren. Alt av indre kjønnsorganer måtte fjernes.

Gjest Gjest
Skrevet
Da min hund fikk livmorbetennelse sa vetrinæren at eldre tisper som ikke har fått valper har større sjanse for å få nettopp denne sykdommen.

Ja, det stemmer at gjentatte løpetider kan føre til livmorbetennelse og også livmorkreft. Men hvis du hadde kastrert tispa di i ung alder siden hun jo ikke skulle brukes i kontrollert avl, hadde aldri dette skjedd. Dette fordi livmor og eggstokker fjernes ved kastrasjon, og man kan som kent ikke få kreft i organer som ikke finnes. Bla det at man fjerne sjansen for enkelte kreftformer, gjør at jeg synes man bør revurdere synet på kastrering her i Norge.

Hvis man skal se dette fra naturens side, så skulle jo egentlig ikke kjæledyra våre blitt så gamle som de blir når de blir tatt vare på av oss mennesker. I naturen er jo målet å videreføre genene, og individet trenger ikke leve så mye lenger etter det har fått avkom. Kroppen bruker masse energi på å få produsert avkom, men etter dette har ikke individet noen "funksjon". Så om dyret da dør av kreft i høy alder har ingenting å si for det naturlige utvalg og "survival of the fittest". Genene er da allerede videreført!

Både katter og hunder blir jo kjønnsmodne i ung alder. I naturen vil disse dyrene få flere kull med kort intervall, for deretter dø i en alder av 4-5 år (katter over 6-7 år regnes som seniorer). Dette har gjort at disse dyrene ikke har utviklet noe klimakterium (overgangsalder), så når de blir gamle hos oss mennesker vil de fortsette å ha gjentatte løpetider. Det er klart det sliter ut kroppen å ha gjentatte løpetider i senioralder. Derfor mener jeg det er en del av vårt ansvar som eiere å sørge for at kjæledyra våre kan få en rolig alderdom ved å slippe å løpe hele tida (i tillegg til at det altså er en kreftfare ved det). Det beste er å kastrere i ung alder, med tanke på narkosen og legingen av operasjonssåret.

Det er bare tull at alle kjæledyra trenger å få et kull i løpet av livet, akkurat som ikke alle mennesker trenger å få det for helsas skyld!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...