Gjest Violetta Skrevet 22. juli 2005 #21 Skrevet 22. juli 2005 Gjest: Mener du at det er ønskelig å kastrere flest mulig hannhunder? Det kan jeg ikke forstå. Hunder går jo som oftest i bånd i motsetning til katter.
Cherie Skrevet 22. juli 2005 #22 Skrevet 22. juli 2005 Ja, ser ikke grunn tili at en hund som ikke skal brukse i avl ikke kan kastreres. Min hund var utrolig plaget av inbildt svangerskap og ble en mye mer harmonisk hund når hun fikk vekk litt av alle hormonene. I tillegg er to mulige områder for kreft vekke.
Gjest gjest1 Skrevet 24. juli 2005 #23 Skrevet 24. juli 2005 Da min hund fikk livmorbetennelse sa vetrinæren at eldre tisper som ikke har fått valper har større sjanse for å få nettopp denne sykdommen. Livmoren har jo ikke blitt brukt til noe. I naturen ville dette vært en naturlig måte å luke ut svake individer på, "ufruktbare" dyr er ikke nyttige for videreføring av rasen. Survival of the fittest osv. Alt i følge vetrinæren altså, så skyt ikke meg. Det jeg vet er at stakkars vofsen min ble kjempesyk og kunne ha dødd i løpet av noen dager hvis ikke vi hadde fått henne til vetrinæren. Alt av indre kjønnsorganer måtte fjernes.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2005 #24 Skrevet 25. juli 2005 Da min hund fikk livmorbetennelse sa vetrinæren at eldre tisper som ikke har fått valper har større sjanse for å få nettopp denne sykdommen. ← Ja, det stemmer at gjentatte løpetider kan føre til livmorbetennelse og også livmorkreft. Men hvis du hadde kastrert tispa di i ung alder siden hun jo ikke skulle brukes i kontrollert avl, hadde aldri dette skjedd. Dette fordi livmor og eggstokker fjernes ved kastrasjon, og man kan som kent ikke få kreft i organer som ikke finnes. Bla det at man fjerne sjansen for enkelte kreftformer, gjør at jeg synes man bør revurdere synet på kastrering her i Norge. Hvis man skal se dette fra naturens side, så skulle jo egentlig ikke kjæledyra våre blitt så gamle som de blir når de blir tatt vare på av oss mennesker. I naturen er jo målet å videreføre genene, og individet trenger ikke leve så mye lenger etter det har fått avkom. Kroppen bruker masse energi på å få produsert avkom, men etter dette har ikke individet noen "funksjon". Så om dyret da dør av kreft i høy alder har ingenting å si for det naturlige utvalg og "survival of the fittest". Genene er da allerede videreført! Både katter og hunder blir jo kjønnsmodne i ung alder. I naturen vil disse dyrene få flere kull med kort intervall, for deretter dø i en alder av 4-5 år (katter over 6-7 år regnes som seniorer). Dette har gjort at disse dyrene ikke har utviklet noe klimakterium (overgangsalder), så når de blir gamle hos oss mennesker vil de fortsette å ha gjentatte løpetider. Det er klart det sliter ut kroppen å ha gjentatte løpetider i senioralder. Derfor mener jeg det er en del av vårt ansvar som eiere å sørge for at kjæledyra våre kan få en rolig alderdom ved å slippe å løpe hele tida (i tillegg til at det altså er en kreftfare ved det). Det beste er å kastrere i ung alder, med tanke på narkosen og legingen av operasjonssåret. Det er bare tull at alle kjæledyra trenger å få et kull i løpet av livet, akkurat som ikke alle mennesker trenger å få det for helsas skyld!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå