Gå til innhold

Kan hunden bli syk av å ikke få valper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har hørt at katter kan få kreft hvis de aldri får kattunger....Lurer på om det ofte skjer med hunder også?

Jeg og kjæresten har en 2 år gammel flatcoatid retriver og vi er veldig usikre på om vi skal la henne få valper eller ikke. Hadde jo vært fint for henne å oppleve selvfølgelig,men vi tror kanskje det kan bli litt for mye styr+at kjæresten er litt for redd for at jeg ikke vil kunne klare å gi fra meg valpene og at vi da blir sittende igjen med 7 spinnville små svartinger løpende rundt i leiligheten.

Håper noen vet dette for hadde vært litt greit å vite det...

Er det ikke slik at nesten alle katter sol ikke får kattunger får kreft og at det liksom holder med den ène gangen??

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en gammel myte, som muligens har oppstått pga at katter som ikke får kattunger ofte har blitt foret med ufattelige mengder p-piller.

En hund som enten er sterilisert, eller blir holdt borte fra hannhunder i løpetiden vil ikke ha større sjanse for kreft enn en tispe som får et kull eller to.

Så poenget mitt her er, steriliser frøkenen når dere har anledning til det :)

Gjest feliscatus
Skrevet
Hei!

Har hørt at katter kan få kreft hvis de aldri får kattunger....Lurer på om det ofte skjer med hunder også?

Som skrevet i forrige innlegg er bare dette en myte, som desverre lever videre. Ikke rart det er altfor mange kattunger i forhold til gode kattehjem.

Faktsik er det mye mindre fare for kreft hos en kastrert hunnkatt, siden livmor/eggstokker fjernes og det dermed ikke er mulig å utvikle kreft i et organ som er fjernet. Riktig at p-piller er meget kreftfremallende, det er derfor det anbefalers å kastrere katten i ung alder (gjerne før første løpetid).

Når det gjelder avl på tispa, bør dette være mer velovervveid enn at du "ønsker at hunden skal opplve det å bli mamma". Enkelte raser er utsatt for en rekke arvelige sykdommer, og det er i rasens interesse at bare de beste og friskeste dyrene avels på videre. Bør også vurdere om gemyttet til tispa di er noe som du mener skal videreføres. Seriøse oppdrettere vil det beste for rasen, og bruker mye tid på å sette seg inn i avl og genetikk, og avler ikke på dyr som kan vøre med å gjøre rasen som helhet dårligere. Hundene bør dessuten testes for flere sykdommer som man kan kartlegge, dessuten sette seg inn i begge hunders stamtavler. Du bør også tenke på om du finner gode hjem til dyra (men er lettere hvis du har et renrasa valpekull).

Er imidlertid overrasket over at folk faktisk kan få seg til å si at man skal la kjæledyret få avkom kun på sitt eget kjæeldyr premisser, og uten tanke på avkommets beste. I norge har vi en lovgivning som sier at et liv skal være et mål i seg selv, ikke et middel. Når folk mener "det er bra for dyret å få et kull", mener jeg de bruker avkommet som et middel. For er det sikkert avkommet får et godt hjem og et verdig liv? Lurer på om de som mener alle dyr bør få et kull hadde godtatt at deres 16-årige datter kom hjem og sa hun skulle få baby "siden det er bra for mental modning", for deretter dumpe babyen når den kunne spise selv...

Nå er ikke alt jeg har skrevet her ment til trådstarter, jeg bare er generelt oppgitt over at noen kan påstå at alle katter bør få kull, med tanke på situasjonen med forlatte/hjemløse og misligholdte katter vi har her i landet.

Her står litt om hvorfor man ikke bør få "kun et kull":

http://www.bichonfriserescue.co.uk/justonelitter.htm

Gjest feliscatus
Skrevet

Også må jeg legge til at dette såkalte morsinstinktet utelukkende er hormonstyrt. Verken hunder elelr katter går rundt og lengter etter å få et kull. Avkom er for dem ikke en del av det å stifte famlie, slik det er for mennesker. Det er et voldsomt stress å ha så mye hormoner i kroppen som overstyrer adferd, og katter kan avvise ungene ganske tidlig hvis de får nye løpetid.

Så kastrer kjæledyra deres folkens:)

Skrevet
Så kastrer kjæledyra deres folkens:)

:Nikke:

Skrevet

Det er som andre sier her, det er kun en myte at katter og hunder må ha et kull. Ikke avl på hunden din bare for å avle, det blir det ikke noe greie på.

Skrevet

Takk for svar! :)

Vi får se hva vi gjør,om vi blir enige om at hun ikke skal få valper,kastrerer vi henne nok ja. Men jeg har så lyst på valper :forvirret:

Skrevet

Kastrering er ikke lov i Norge med mindre spesielle omstendigheter gjør det nødvendig. Sånn apropo. Men det burde vært lov.

Og i forhold til avl så bør man gjøre mye undersøkelser før man går i gang med sliktno. Hvilke egenskaper ønsker man og hvilke egenskaper ønsker man ikke.

Skrevet

De fleste veterinærer ser ganske løst på den regelen (og jeg er noe usikker på om den eksisterer ennå?).

Jeg har pr dags dato ikke hørt om noen som ikke har fått sterilisert tispa si. Mulig det er mulig at fjerning av livmor og eggstokker er mer restriktivt.

Skrevet

står i dyrevernloven. Men mulig du har rett at det er forskjell på å sterilisere og fjerne alt.

Jeg fjernet alt på min og fikk det på forsikring og alt pga anbefalt av vet.

Gjest Guest
Skrevet

Hva snakker dere om???

Standard steriliserings/kastrerings prosedyre hos hunder og katter i Norge:

- Hann: kastrering- begge testiklene fjernes.

- Hunn: Livmor og eggstokker blir operert bort.

Skrevet

som sagt ...mulig hun hadde rett. Altså jeg vet ikke.

Gjest Guest
Skrevet

Det var jeg som skrev inn som gjest ovenfor.

Selvfølgelig er disse prosedyrene lovlige (hos veterinær selvsagt). Tidligere i år ble nye regler innført angående kastrering av grisunger. Til nå har bøndene faktisk kunne gjort dette selv...? (horribelt!!)

Alle autoriserte veterinærer i Norge utfører slike operasjoner, og de anbefaler også dyreeiere til å gjøre det (spesielt viktig for å unngå overpopulasjonen av katter).

Har selv vært med på sterilisering og kastrering av hundrevis av dyr hos veterinær (har jobbet der), og vet nøyaktig hva som fjernes under operasjonen. Dessuten er risikoen for komplikasjoner svært liten, og dyret er som regel seg selv igjen etter kort tid!

P.S Er man ikke sikker på en ting, burde man kanskje ikke uttale seg i en slik tråd.

Skrevet (endret)
P.S Er man ikke sikker på en ting, burde man kanskje ikke uttale seg i en slik tråd.

men steike da! Jeg sa mulig...som i jeg vet ikke. Er man nødt til å være skråsikker også nå da?

§ 1. Kva dyr lova gjeld.

Denne lova gjeld levande pattedyr, fuglar, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr.

§ 13. Forbod mot visse inngrep.

Det er forbode:

1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst. Departementet kan bestemme at også andre enn veterinær kan kastrera reinsbukk og nytta svæving til dette. Departementet kan gje føresegn med forbod mot å kastrera gris.

Hentet fra lovdata.

Med mindre det ikke er samme lov for hunn som hannhund så vil jeg si at det ikke er lovlig med mindre det er spesiele omstendigheter. Vis meg gjerne den loven som sier at jeg tar feil.

Endret av Cherie
Gjest Violetta
Skrevet

Er det virkelig slik at man anbefaler å kastrere en hannhund også? Jeg har en blandingshund, hann, men har selvfølgelig ikke tenkt å la han få valper. Men jeg har da aldri tenkt på at det er nødvendig å kastrere han!

Han går vanligvis i bånd, og de gangene han er løs har jeg han også under kontroll.

Er det vanlig å kastrere hannhunder?

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det blir vanligere, men har ingen tall på dette. Det er vel stort sett hormonbomber og strie hannhunder eierne velger å kastrere.

Gjest Violetta
Skrevet

Ja det har jeg hørt om Cherie, men min er hverken stri eller noen hormonbombe. Bare snill og grei han, men han er jo bare litt over ett år, så mye kan gjerne forandre seg.

Skrevet

Med mindre hannhunder er mye utsatt for kreft i familiejuvelene så ser jeg da liten grunn for at folk med harmoniske hanner skal kastrere disse. Etter hva jeg vet så er det et inngrep som krever narkose og jeg legger i alle fall ikke min hund i narkose med lett hjerte som det så fint heter.

Skrevet

Nå er jeg ikke 100 % sikker på om jeg husker rett, men jeg mener det er forskjell på begrepene kastrering og sterilisering.

Slik jeg fikk det forklart fra en bekjent av meg som er veterinær:

Kastrering: Indre kjønnorganer fjernes (Livmor, eggstokker, testikler)

Sterilisering: Dyret gjøres sterilt, men beholder indre kjønnorganer. Steriliseringen utføres da ved at eggledere eller sædledere kappes over. (Omtrent samme prosedyre som på mennesker)

Jeg kjenner ikke til at sterilisering (slik det er definert her) blir utført på dyr, men det skjer sikkert nå og da. (Mener enkelte velger det for å unngå adferdsendring hos dyret, selv om de ønsker at det skal være sterilt).

Jeg har vært tilstede ved det som blir kalt sterilisering an hunnkatt flere ganger, og det som da ble gjort er flerning av livmor og eggstokker, så på meg virker det som om begrepene er litt sammenblandet.

Gjest Gjest
Skrevet

Kastrering: Indre kjønnorganer fjernes (Livmor, eggstokker, testikler)

Sterilisering: Dyret gjøres sterilt, men beholder indre kjønnorganer. Steriliseringen utføres da ved at eggledere eller sædledere kappes over. (Omtrent samme prosedyre som på mennesker)

Jeg kjenner ikke til at sterilisering (slik det er definert her) blir utført på dyr, men det skjer sikkert nå og da. (Mener enkelte velger det for å unngå adferdsendring hos dyret, selv om de ønsker at det skal være sterilt).

Stemmer dette du sier her. DVs at man utfører kastrering av begge kjønn. At man sier "sterilisering" er bare en misvisende uttrykksmåte som har festnet seg. Det er imidlertid mulig å kun sterilisere dyr. Men dette er sterkt frarådelig. Kattene vil fortsatt ha løpetid og parre seg, med alt det negative det innebærer: smitte av sykdommer (særlig kattehiv som er alvorlig), streifing, urinmarkering, stress osv.

Når det gjelder kastrering av hund:

Stemmer også at dette formelt er ulovlig her i Norge. Akkurat som det var ulovlig å kastrere katter helt fram til 1993! Men katter ble jo kastrert før denne tid her i landet. Det heter at det skal være gode grunenr for å kastrere hund, en vurdering den enkelte veterinær gjør og dermed gir dispensasjon fra loven. For katter var grunn god nok å unngå unødige kull. Den samme vurderingen kan en veterinær gjøre ang hunder (blir født altfor mange uønskede blandingskull). I tillegg er gode grunner gjenntatte inbilte svangerskap, adferdsproblemer som aggresivitet overfor andre hunder osv.

I Norge har man en holdning at man ikke skal gripe inn i naturen. Dette har ført til en veldig streng lovgivning på området. Vi ligger langt etter i Norge. Mens 2/3 av hundene blir kastrert i england er det bare 1/3 her i Norge.

Jeg tror Norge komemr til å følge etter resten av verden etetrhvert, og at forbudet mot kastrering etterhvert vil bli opphevet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...