AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #21 Del Skrevet 24. august 2020 10 timer siden, Mrst skrev: Hadde det vært «så enkelt»🙂 For alle kropper er det desverre ikke det. Det er så enkelt. Det er derimot ikke nødvendigvis så lett. Det du gjør, er å gjøre det fryktelig vanskelig. Hvorfor, det må du evt finne ut selv. Alle kropper er forskjellige. Men ingen er unntatt fysikkens lover. Det som gjør at vektnedgang oppleves forskjellig, er forskjellen i personlighet. Anonymkode: cd409...f66 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #22 Del Skrevet 24. august 2020 10 timer siden, Mrst skrev: Er ingenting annet i verden jeg ønsker meg enn at min kropp var helt normal uforhold til mat og vekt. Men bare det at jeg har diabetes type1 gjør at mitt hormon system er anderledes. Og ubalanserte hormoner har mye å si for vekt. Jeg skjønner at dette er vanskelig å forstå for andre, men jeg følges opp av proffe på min sykdom som også klør seg i hodet. Men utganspunktet mitt for denne posten var bare å spørre om mat mengden i Spis deg fri og evt se om det er noe jeg kan ta med meg videre i min kamp. Det du må kjempe mot, er hodet ditt, og markedsføring. Ikke kroppen din. Anonymkode: cd409...f66 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #23 Del Skrevet 24. august 2020 Nå er insulin et fettlagrende hormon, og hvis du er bare i litt ubalanse med mengden insulin du bruker kan det føre til at vekten øker, eller at vektnedgang blir vanskelig. Har du avklart med endokrinologen din at du bruker riktig mengde insulin? Når du spiser så lite karbohydrater som du gjør er det lett å overdosere. 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle kropper er forskjellige. Men ingen er unntatt fysikkens lover. Anonymkode: cd409...f66 Ingen er unntatt fysikkens lover, det er helt riktig, men hvilke av fysikkens lover mener du gjelder for vektnedgang? Den nærmeste jeg kommer er "energi kan ikke oppstå eller forsvinne, bare endre form". (energi tilført gjennom mat endrer form og lagres som fett hvis den ikke blir brukt der og da), men den forklarer ikke hvordan noen kan ha større utfordringer med å nyttegjøre seg av tilgjengelig energi enn andre. Og dessuten, hvis du leser litt om vitenskapfilosofi, ser du at flere av fysikkens lover ikke lar seg gjenskape utenfor et kontrollert miljø, fordi de blir påvirket av andre motvirkende krefter. Når man bruker fysikkens lover for å forklare vektnedgang tar man ikke hensyn til biologi, og biologi kan være en motvirkende kraft for mange. Anonymkode: dab0d...bc7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrst Skrevet 24. august 2020 Forfatter #24 Del Skrevet 24. august 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen skjønner nok, men har muligens "manerer" - det har ikke jeg, for det trenger jeg ikke 😉 Den eneste forklaringen er at du ikke har spist så lite som du tror/sier/skriver. Min mor går på syntetisk insulin, og har normal vekt. Anonymkode: cd409...f66 Legen min skjønner ikke hvorfor kroppen min reagerer som den gjør. Ikke bare på mat. Han er overlege på diabetespoliklinikk og jeg er hans «jeg skjønner ingenting» pasient.Han har kontakt med meg ukentlig fordi jeg er en spennende case. For jeg reagerer ikke «normalt» på insulin sommandre type1 pasienter han har vært borti ihvertfall. Ikke bare på mat, men på stress og andre ting feks . Jeg vet at de fleste diabetikere ikke har problemer med å gå ned i vekt og jeg har andre i familien som også er diabetikere og går på insulin uten at det gjør de overvektige. Legen min mener at det er i mitt tilfelle pga insulinet, jeg er ikke enig. Mener at det virker rart. Men pga at andre diabetikere ikke har alle utfordringene som jeg har så er det lett å ikke tro på meg. Men jeg får ingenting ut av å ikke fortelle sannheten om hva jeg spiser og jeg tracker hver minste ting som går inn i munnen. Skriver ned alt, absolutt alt. Jeg VIL ned i vekt og jeg vil forstå hva som skjer, da må man være ærlig med seg selv om hva man egentlig spiser. Det vet jeg at jeg er. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrst Skrevet 24. august 2020 Forfatter #25 Del Skrevet 24. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er insulin et fettlagrende hormon, og hvis du er bare i litt ubalanse med mengden insulin du bruker kan det føre til at vekten øker, eller at vektnedgang blir vanskelig. Har du avklart med endokrinologen din at du bruker riktig mengde insulin? Når du spiser så lite karbohydrater som du gjør er det lett å overdosere. Ingen er unntatt fysikkens lover, det er helt riktig, men hvilke av fysikkens lover mener du gjelder for vektnedgang? Den nærmeste jeg kommer er "energi kan ikke oppstå eller forsvinne, bare endre form". (energi tilført gjennom mat endrer form og lagres som fett hvis den ikke blir brukt der og da), men den forklarer ikke hvordan noen kan ha større utfordringer med å nyttegjøre seg av tilgjengelig energi enn andre. Og dessuten, hvis du leser litt om vitenskapfilosofi, ser du at flere av fysikkens lover ikke lar seg gjenskape utenfor et kontrollert miljø, fordi de blir påvirket av andre motvirkende krefter. Når man bruker fysikkens lover for å forklare vektnedgang tar man ikke hensyn til biologi, og biologi kan være en motvirkende kraft for mange. Anonymkode: dab0d...bc7 Takk for svar og for at det virker som du forstår litt mere av hva det går i😊 Ja jeg går til endokrinolog fast, i perioder 1 gang i uka og jeg har han på speed dial på telefon lista mi i tillegg. Jeg følges nøye opp. Jeg har veldig stabilt blodsukker og spesielt etter jeg kuttet raffinerte karbohydrater. Vi er enige, legen, det teamet jeg har og jeg at mengden insulin er riktig nå. MEN jeg har veldig forskjellig dagsbehov for insulin. Helt avhengig av hva jeg skal og gjør. Skal jeg noe gøy går blodsukkeret opp, gruer jeg meg til noe går blodsukkeret opp. Helt uavhengig av maten, maten jeg spiste i går og er helt lik i dag kan jeg ikke sette samme mengde insulin til. Har jeg en helt rolig dag trenger jeg mye mindre insulin. Heldigvis har jeg insulin pumpe med en sånn blodsukkermåler som jeg har på 24 timer i døgnet. Den har gjort behandlingen litt enklere det siste året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #26 Del Skrevet 24. august 2020 1 time siden, Mrst skrev: Takk for svar og for at det virker som du forstår litt mere av hva det går i😊 Ja jeg går til endokrinolog fast, i perioder 1 gang i uka og jeg har han på speed dial på telefon lista mi i tillegg. Jeg følges nøye opp. Jeg har veldig stabilt blodsukker og spesielt etter jeg kuttet raffinerte karbohydrater. Vi er enige, legen, det teamet jeg har og jeg at mengden insulin er riktig nå. MEN jeg har veldig forskjellig dagsbehov for insulin. Helt avhengig av hva jeg skal og gjør. Skal jeg noe gøy går blodsukkeret opp, gruer jeg meg til noe går blodsukkeret opp. Helt uavhengig av maten, maten jeg spiste i går og er helt lik i dag kan jeg ikke sette samme mengde insulin til. Har jeg en helt rolig dag trenger jeg mye mindre insulin. Heldigvis har jeg insulin pumpe med en sånn blodsukkermåler som jeg har på 24 timer i døgnet. Den har gjort behandlingen litt enklere det siste året. Så bra. Da kan du se bort i fra insulinet akkurat nå. Og siden du går reglemessig til endokrinolog regner jeg med at de tar full hormonstatus, så du kan se bort i fra hyperkortisolisme, lavt stoffskifte osv også. Da blir mitt neste spørsmål, hvordan er det med fettinntaket ditt? Det er ironisk nok slik at en optimal fettforbrenning (og en del andre fuksjoner) er avhengig av nettopp fett. Og når man går på diett har fettet lett for å bli glemt. Du har redusert karbohydratinntaket ditt, og lever på et lavt kaloriinntak. Lever du veldig magert? Ca 35-50 g av det du spiser i løpet av en dag bør være fett (mest umettet). Det er faktisk ganske mye! (1 ss olje er ca 15 g, så 2-4 ss olje i løpet av en dag er essensielt) Anonymkode: dab0d...bc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #27 Del Skrevet 24. august 2020 Sover du nok? Hvordan er stressnivået? Anonymkode: acce0...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrst Skrevet 24. august 2020 Forfatter #28 Del Skrevet 24. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sover du nok? Hvordan er stressnivået? Anonymkode: acce0...def Sover bra, minst 8 timer hver natt. Stress er vanskelig å si noe om, føler jo ikke jeg stresser, men er nok ikke helt stressfri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrst Skrevet 24. august 2020 Forfatter #29 Del Skrevet 24. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da må jeg nesten spørre om du tar kosttilskudd, og hvorfor du spiser så mye fett, og så lite proteiner. Fett er næringsfattig men energirikt. Slik du beskriver det kan du knappest spise mer enn 50 g proteiner om dagen, og siden du vil ned i vekt gjetter jeg at du veier mer enn 50 kg. Anonymkode: dab0d...bc7 Det har noe med at fett påvirker ikke blodsukkeret. Jeg trenger ikke insulin til det. Insulin er vekst og fett bindende hormon osv. Og jeg kunne sikkert spist mere protein, men jeg trenger mere insulin til protein. Jeg følger Ketogent kosthold og der er filosofien at fett brenner fett. Man kommer i ketose( ikke forveksl det med ketoacidose) Det funker virkelig for andre. Har andre diabetikere jeg kjenner som spiser sånn og går ned i vekt fordi de har kuttet ned på insulin, jeg har kuttet insulinet ca 40% siden jeg begynte å spise sånn. Og Hba1c er bedre enn på mange år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #30 Del Skrevet 24. august 2020 1 time siden, Mrst skrev: Det har noe med at fett påvirker ikke blodsukkeret. Jeg trenger ikke insulin til det. Insulin er vekst og fett bindende hormon osv. Og jeg kunne sikkert spist mere protein, men jeg trenger mere insulin til protein. Jeg følger Ketogent kosthold og der er filosofien at fett brenner fett. Man kommer i ketose( ikke forveksl det med ketoacidose) Det funker virkelig for andre. Har andre diabetikere jeg kjenner som spiser sånn og går ned i vekt fordi de har kuttet ned på insulin, jeg har kuttet insulinet ca 40% siden jeg begynte å spise sånn. Og Hba1c er bedre enn på mange år. Jeg vet hva ketogent kosthold er, men jeg har aldri hørt om noen som har en så høy andel fett som du har i kostholdet ditt. (70-75% fett) De fleste på keogent kosthold spiser en del egg fordi det inneholder mange essensielle næringsstoffer, men med et så høyt fettinntak kombinert med lavt energiinntak har du ikke mulighet til å få i deg der du trenger av næringsstoffer. Kosthold handler ikke bare om kcal, men også om ernæring. Du risikerer å bli særdeles feilernært om du fortsetter med dette over lengre tid. Til slutt. Nå skal ikke jeg belære deg om diabetes, det kan du sikkert nok om, men jeg vil komme med en påminnelse om noe du sikkert allerede vet. Når du spiser ketogent vil kroppen danne den glukosen den trenger selv, og det er derfor du får høyere insulinbehov når du spiser proteiner. Lchf kan være bra for diabetikere, men det må gjøres på riktig måte, og i samråd med lege. Anonymkode: dab0d...bc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #31 Del Skrevet 24. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når du spiser ketogent vil kroppen danne den glukosen den trenger selv, og det er derfor du får høyere insulinbehov når du spiser proteiner. Anonymkode: dab0d...bc7 https://www.diabetes.no/linjen/se-sporsmal/?questionId=331 Sitat Et overskudd av proteiner og fett vil brytes ned og lagres som fettvev. Om du derimot inntar færre karbohydrater enn kroppens behov, vil kroppen måtte danne glukose fra andre stoffer enn karbohydrater, nettopp ved nedbrytning av muskelvev (proteiner) og fettvev. Det er altså ikke et overskudd av proteiner som påvirker blodsukkeret ditt, men mangelen på karbohydrater fra kostholdet som fører til en omdanning av andre næringsstoffer til glukose, som igjen påvirker ditt blodsukker. Anonymkode: dab0d...bc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrst Skrevet 24. august 2020 Forfatter #32 Del Skrevet 24. august 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet hva ketogent kosthold er, men jeg har aldri hørt om noen som har en så høy andel fett som du har i kostholdet ditt. (70-75% fett) De fleste på keogent kosthold spiser en del egg fordi det inneholder mange essensielle næringsstoffer, men med et så høyt fettinntak kombinert med lavt energiinntak har du ikke mulighet til å få i deg der du trenger av næringsstoffer. Kosthold handler ikke bare om kcal, men også om ernæring. Du risikerer å bli særdeles feilernært om du fortsetter med dette over lengre tid. Til slutt. Nå skal ikke jeg belære deg om diabetes, det kan du sikkert nok om, men jeg vil komme med en påminnelse om noe du sikkert allerede vet. Når du spiser ketogent vil kroppen danne den glukosen den trenger selv, og det er derfor du får høyere insulinbehov når du spiser proteiner. Lchf kan være bra for diabetikere, men det må gjøres på riktig måte, og i samråd med lege. Anonymkode: dab0d...bc7 Jeg har ikke hørt om noen som ikke spiser 70% fett. Alle forum jeg følger, alle jeg kjenner som spiser keto gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #33 Del Skrevet 25. august 2020 10 timer siden, Mrst skrev: Jeg har ikke hørt om noen som ikke spiser 70% fett. Alle forum jeg følger, alle jeg kjenner som spiser keto gjør det. Beklager, det var klønete formulert av meg. Det jeg mente å si var at så høyt fettinntak kombinert med et så lavt energiinntak er uvanlig fordi det gjør det umulig å få i seg tilstrekkelig næringsstoffer. Det var derfor jeg spurte om du brukte kosttilskudd. Anonymkode: dab0d...bc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrst Skrevet 25. august 2020 Forfatter #34 Del Skrevet 25. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, det var klønete formulert av meg. Det jeg mente å si var at så høyt fettinntak kombinert med et så lavt energiinntak er uvanlig fordi det gjør det umulig å få i seg tilstrekkelig næringsstoffer. Det var derfor jeg spurte om du brukte kosttilskudd. Anonymkode: dab0d...bc7 Glemte å skrive det, sorry. Jeg tar magnesium, jern og B vitaminer til daglig. Jeg har akkurat tatt blodprøver for å sjekke vitaminer o.l og jeg hadde litt lavt jern. Så jeg har begynt å spise litt mere kjøtt og tar jerntilskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #35 Del Skrevet 25. august 2020 3 minutter siden, Mrst skrev: Glemte å skrive det, sorry. Jeg tar magnesium, jern og B vitaminer til daglig. Jeg har akkurat tatt blodprøver for å sjekke vitaminer o.l og jeg hadde litt lavt jern. Så jeg har begynt å spise litt mere kjøtt og tar jerntilskudd. Det er bra at du har sjekket ernæringsstatus. Det som er klart er at det du gjør nå ikke fungerer, det var jo derfor du skrev inn her. Jeg har følgende forslag til deg. Ved å øke karbohydratinntaket ditt opp til 30-50 g vil du fortsatt være i ketose (selv om ketosen kanskje ikke vises på urinsticks så vil det vises på blodprøver). Da reduserer du sannsynligheten for at kroppen din må omdanne proteiner til glukose, og du får en bedre insulinbalanse. Jeg vet ikke hvor aktiv du er, om du trener, eller hvor mye du veier, men når du er i ketose anbefales 1,5-2 g protein pr kg kroppsvekt hvis du er aktiv. Resten av energibehovet fylles opp med fett. Med en diett på 1500 kcal vil da regnestykket se slik ut (i dette eksempelet veier du 80 kg, siden du sa at du har 20-25 kg å gå på) : Proteiner - 120 - 160 g (480 - 640 kcal, 32 - 43 % av totalt energiinntak) Karbohydrater - 30 - 50 g (120 - 200 kcal, 8 - 13 % av totalt energiinntak) Fett - 73 - 100 g (660 - 900 kcal, 44 - 60 % av totalt energiinntak) (samme som du inntar nå, men med høyere energiinntak, så prosentandelen blir litt lavere) Anonymkode: dab0d...bc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrst Skrevet 25. august 2020 Forfatter #36 Del Skrevet 25. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bra at du har sjekket ernæringsstatus. Det som er klart er at det du gjør nå ikke fungerer, det var jo derfor du skrev inn her. Jeg har følgende forslag til deg. Ved å øke karbohydratinntaket ditt opp til 30-50 g vil du fortsatt være i ketose (selv om ketosen kanskje ikke vises på urinsticks så vil det vises på blodprøver). Da reduserer du sannsynligheten for at kroppen din må omdanne proteiner til glukose, og du får en bedre insulinbalanse. Jeg vet ikke hvor aktiv du er, om du trener, eller hvor mye du veier, men når du er i ketose anbefales 1,5-2 g protein pr kg kroppsvekt hvis du er aktiv. Resten av energibehovet fylles opp med fett. Med en diett på 1500 kcal vil da regnestykket se slik ut (i dette eksempelet veier du 80 kg, siden du sa at du har 20-25 kg å gå på) : Proteiner - 120 - 160 g (480 - 640 kcal, 32 - 43 % av totalt energiinntak) Karbohydrater - 30 - 50 g (120 - 200 kcal, 8 - 13 % av totalt energiinntak) Fett - 73 - 100 g (660 - 900 kcal, 44 - 60 % av totalt energiinntak) (samme som du inntar nå, men med høyere energiinntak, så prosentandelen blir litt lavere) Anonymkode: dab0d...bc7 Tusen takk for mange gode råd. Jeg skal teste dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #37 Del Skrevet 25. august 2020 Spis deg fri er ypperlig for oss som mangler viljestyrke. Klarer du å spise ketogent uten å skeie ut er det jo supert! jeg elsker SDF, men jeg scorer veldig høyt på den avhengighetsskalaen. blir helt matt av de som tror kaloriunderskudd er eneste vei, og at det er så enkelt som å spise mindre enn man forbruker. Det er jo masse kjemi involvert, hormoner og genetikk og ikke minst egenstøy i hodet! Grete Roede for meg var konstant sult, måtte ligge på 1100kcal for å gå ned maks en halv kg i uken (med høyintensiv trening hver dag). Men jeg tenkte jo ikke på annet enn mat, ble helt besatt av neste måltid. SDF gir meg ro og støyen i hodet er helt borte. Nå begynner spisemønster å bli automatisk. Veiingen er styrete, men det er mest i begynnelsen. har også spist keto før og det var helt nydelig for kroppen det også. Men der ble det vanskelig å være striks i lengden. snakk m legen om SDF. Bli m i Facebookgruppen og hør andres erfaringer rundt diabetes. Følg noen av instakontoene som poster måltider og oppskrifter. Lykke til 😊 Anonymkode: 50889...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #38 Del Skrevet 26. august 2020 På 24.8.2020 den 9.17, Mrst skrev: Legen min skjønner ikke hvorfor kroppen min reagerer som den gjør. Ikke bare på mat. Han er overlege på diabetespoliklinikk og jeg er hans «jeg skjønner ingenting» pasient.Han har kontakt med meg ukentlig fordi jeg er en spennende case. For jeg reagerer ikke «normalt» på insulin sommandre type1 pasienter han har vært borti ihvertfall. Ikke bare på mat, men på stress og andre ting feks . Jeg vet at de fleste diabetikere ikke har problemer med å gå ned i vekt og jeg har andre i familien som også er diabetikere og går på insulin uten at det gjør de overvektige. Legen min mener at det er i mitt tilfelle pga insulinet, jeg er ikke enig. Mener at det virker rart. Men pga at andre diabetikere ikke har alle utfordringene som jeg har så er det lett å ikke tro på meg. Men jeg får ingenting ut av å ikke fortelle sannheten om hva jeg spiser og jeg tracker hver minste ting som går inn i munnen. Skriver ned alt, absolutt alt. Jeg VIL ned i vekt og jeg vil forstå hva som skjer, da må man være ærlig med seg selv om hva man egentlig spiser. Det vet jeg at jeg er. Hadde det vært tilfelle så hadde du ikke trengt å henvise deg til kvinneguiden for hjelp. Anonymkode: 5dea9...012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #39 Del Skrevet 26. august 2020 Legene "skjønner ingenting" fordi de som oss skjønner at det du sier ikke STEMMER skulle det stå. Anonymkode: 5dea9...012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #40 Del Skrevet 26. august 2020 Som det blir skrevet i denne tråden så kan ikke energi oppstå eller forscinne av seg selv. Så hvis man spiser 1000kcal uten å gå ned i vekt hvis man forbruker 2000kcal hver dag så undrer jeg på hvor pasientene mener de får energien til å bevege seg kommer fra? Hvordan klarer kroppen å bevege seg dersom den ikke bruker energi? Det er forskjell på folk, men det er ikke slik at noen kropper holder seg i bevegelse uten å bruke energi. Og selvfølgelig skjønner ikke legene noen ting av folk som hevder å spise lite uten å gå ned i vekt, de er tross alt leger og vet ganske mye om kjemi, vitenskap og naturens lover. Anonymkode: 67de2...b77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå