Gå til innhold

Noen som er på Spis deg fri?

Mrst

Anbefalte innlegg

Jeg har lest boka, men når jeg fikk ny tlf for en stund siden glemte jeg at jeg hadde den lagret der så nå er den borte.. Når jeg kjøpte den var jeg ikke klar. 
Nå har jeg spist keto i 11 uker og faster 18 timer i døgnet. Ingen sukker, ingen mel. Vekta rikker seg ikke. Nå tenker jeg at jeg kanskje burde bruke noe av metoden til spis deg fri. Fordi jeg har type1 diabetes  kan jeg ikke spise frukt eller andre karbohydrater og km defor ikke følge absolutt alt SDF gjør. Hvis jeg får i meg noe karbo som har over 5 GR PR 100 så sliter jeg med blodsukkeret i flere dager. Så jeg hadde lyst til å teste å veie maten med denne metoden. Men jeg skjønner ingenting av det. Er det fast hvor mange proteiner, fett og grønnsaker det er til hvert måltid? Hva blir beregnet som fett og protein osv? 
Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplegget til Susan Peirce Thompson er først og fremst myntet på mennesker med ekstremt og utemmelig søtsug. Opprinnelig var ideen hennes helt genial. Det var enkelt og greit å spise normale, oppmålte porsjoner med god gammeldags mat, tre ganger om dagen. Fokuset på "sukker og mel" var helt underordnet. Etterhvert har hun (måttet) "markedstilpasse". er det nærmest "spis deg inn i et nytt matfengsel".

For friske mennesker er det ingen problemer å faste i 18 timer i døgnet. Som diabetiker - type 1! - må du avklare slike ting med legen din. 

Vekta rikker seg ikke hvis du ikke har et kaloriunderskudd. Hvis du vil lykkes med vektnedgang, gjør du dette:

1. Du sørger du for at du er i et kaloriunderskudd hver uke. 2. Du spiser på en måte som legen din har godkjent. 3. Du unngår å gjøre noe som helst vanskeligere enn det trenger å være.

Anonymkode: cd409...f66

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tirius skrev:

Hele lydboka finnes gratis som podcast på Spotify om du har det :)

Gjør den😃 Supert! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på det et halvt år og gikk ned 22 kilo. Syntes det var litt kronglete å skjønne hvor mye jeg skulle ha av hver matgruppe, så jeg endte med å lage min egen vri. Jeg er fryktelig glad i både sukker og mel, så de to første ukene var veldig vanskelige. 

Anonymkode: 80588...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så dumt at folk tror det trenger å være såpass avansert å gå ned i vekt:( Går du ikke ned i vekt, må du spise mindre kalorier. Nei, selvfølgelig trenger du ikke å måle proteiner! Litt variasjon er det jo, men spiser du lite nok så går du ned i vekt. 

Anonymkode: 14c0b...81a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på det et halvt år og gikk ned 22 kilo. Syntes det var litt kronglete å skjønne hvor mye jeg skulle ha av hver matgruppe, så jeg endte med å lage min egen vri. Jeg er fryktelig glad i både sukker og mel, så de to første ukene var veldig vanskelige. 

Ja akkurat det syntes jeg virker litt avansert.Men får prøve å sette meg inn i det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så dumt at folk tror det trenger å være såpass avansert å gå ned i vekt:( Går du ikke ned i vekt, må du spise mindre kalorier. Nei, selvfølgelig trenger du ikke å måle proteiner! Litt variasjon er det jo, men spiser du lite nok så går du ned i vekt. 

Hadde det vært «så enkelt»🙂 For alle kropper er det desverre ikke det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mrst said:

Du kan selvfølgelig velge å ikke tro på meg når jeg sier hva jeg har spist. Legen skjønner heller ingenting, har tatt endel blodprøver for å sjekke, men alt er fint. Eneste forklaringen han har er at jeg tar syntetisk insulin, noe jeg selvfølgelig må siden kroppen min ikke produserer insulin selv. 

Jeg synes det er mer synd at ikke man har større forståelse for at folk er forskjellige :) Jeg har hørt Spis deg fri, tatt med meg det jeg likte og latt resten ligge. Vi er alle forskjellige!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et aldri så lite tips på et eksperiment du kan prøve. Prøv å spis et måltid med fisk/skalldyr om dagen. Leste en forskningsrapport der det ser ut til at fiskeprotein ser ut til å hjelpe med vektnedgang. Kanskje prøve dette i en uke, mens alt annet er som vanlig? Er det mulig å gjøre litt mer hverdags aktiviteter? 

Anonymkode: 51395...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mrst skrev:

Hadde det vært «så enkelt»🙂 For alle kropper er det desverre ikke det.

Men hvorfor var det da ingen overvektige i konsentrasjonsleirer eller sultrammede områder? Du lurer deg selv til å tro at din kropp er unik og at fysikkens lover ikke gjelder deg. Det er bedre å innse realiteten, du spiser for mye. Spis normal sunn mat, men i små nok mengder. Det er ikke farlig å være sulten.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et aldri så lite tips på et eksperiment du kan prøve. Prøv å spis et måltid med fisk/skalldyr om dagen. Leste en forskningsrapport der det ser ut til at fiskeprotein ser ut til å hjelpe med vektnedgang. Kanskje prøve dette i en uke, mens alt annet er som vanlig? Er det mulig å gjøre litt mer hverdags aktiviteter? 

Det kan jeg absolutt prøve, elsker fisk og spiser det endel, men ikke hver dag. Skal testes👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Mrst skrev:

Det kan jeg absolutt prøve, elsker fisk og spiser det endel, men ikke hver dag. Skal testes👍🏼

Kult :) Gi oss oppdatering når du har fullført da. Krysser fingrene for deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor var det da ingen overvektige i konsentrasjonsleirer eller sultrammede områder? Du lurer deg selv til å tro at din kropp er unik og at fysikkens lover ikke gjelder deg. Det er bedre å innse realiteten, du spiser for mye. Spis normal sunn mat, men i små nok mengder. Det er ikke farlig å være sulten.

Er ingenting annet i verden jeg ønsker meg enn at min kropp var helt normal uforhold til mat og vekt. Men bare det at jeg har diabetes type1 gjør at mitt hormon system er anderledes. Og ubalanserte hormoner har mye å si for vekt. Jeg skjønner at dette er vanskelig å forstå for andre, men jeg følges opp av proffe på min sykdom som også klør seg i hodet. 
Men utganspunktet mitt for denne posten var bare å spørre om mat mengden i Spis deg fri og evt se om det er noe jeg kan ta med meg videre i min kamp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mrst skrev:

Ja akkurat det syntes jeg virker litt avansert.Men får prøve å sette meg inn i det.

Jeg har slanket meg tidligere også, med kaloriunderskudd. Men da følte jeg at vekta svingte veldig opp og ned, selv om det var hovedsakelig ned. Med Spis Deg Fri gikk jeg ned en kilo i uka, hver uke. Jeg er som sagt veldig glad i søtt, men etter de første 14 dagene tenkte jeg ikke på det. Jeg kuttet ut sukkertrstatninger også. Skal ikke si at jeg ikke var sulten, men det er til å leve med.

Jeg er ikke så avhengig av å spise forskjellig hver dag, så jeg lagde mat for flere dager frem i tid. Det er noe av det jeg likte best, for da var det bare å varme. Sparte masse tid på matlaging. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spis deg fri....for penger 😊

Anonymkode: 1538e...89b

Det kostet med 490 kroner. Det tipper jeg at jeg sparte inn på mat, brus og godteri allerede etter to uker...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, Tirius skrev:

Jeg synes det er mer synd at ikke man har større forståelse for at folk er forskjellige :) Jeg har hørt Spis deg fri, tatt med meg det jeg likte og latt resten ligge. Vi er alle forskjellige!

Jepp og det er mitt mål også. Og måler mitt med denne tråden var å finne ut av mat mengden i Spis deg fri å se om det er noe jeg kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mrst said:

Jepp og det er mitt mål også. Og måler mitt med denne tråden var å finne ut av mat mengden i Spis deg fri å se om det er noe jeg kan bruke.

Det jeg tok med meg videre var alt snakket om vaner og situasjonsbetinget mat. Og klokkeslett til måltider for å automatisere prosessen litt. Det siste fungerer fantastisk for meg, det har blitt helt stille i hodet mitt. Klokka 9, 12, 16 og 20 er det mat. Tenker ikke på mat utenom og kjenner på at å være sulten går helt fint i korte perioder. Å kutte ut sukker og mel, samt endel andre ting kommer jeg ikke til å ta med meg, det funker ikke for meg rett og slett. 

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mrst skrev:

Du kan selvfølgelig velge å ikke tro på meg når jeg sier hva jeg har spist. Legen skjønner heller ingenting, har tatt endel blodprøver for å sjekke, men alt er fint. Eneste forklaringen han har er at jeg tar syntetisk insulin, noe jeg selvfølgelig må siden kroppen min ikke produserer insulin selv. 

Legen skjønner nok, men har muligens "manerer" - det har ikke jeg, for det trenger jeg ikke 😉 Den eneste forklaringen er at du ikke har spist så lite som du tror/sier/skriver.

Min mor går på syntetisk insulin, og har normal vekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mrst skrev:

Det er åpenbart hvorfor du ikke vil lykkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...