Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gitt at man har råd. Hvor mange Ultralyder vil dere anbefale? Og når ville dere tatt dem? 

Anonymkode: 1be6a...8bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uke 7, 12, 18-20 og 32

Anonymkode: 2562a...59d

Skrevet

I tillegg til den ordinære man må ha, så anbefaler jeg UL i uke 8 og 13. Tar alltid disse selv, og det har spart meg for mange uker med "unødvendig graviditet."

Oppdaget MA i uke 8, og hadde jeg ikke tatt den kunne det gått enda noen uker før det kom ut av seg selv. Også opplevd å få beskjed om organfeil i uke 14 så det ble abort. Hadde jeg ikke gått på den da hadde ikke beskjeden kommet før uke 18. Fælt med abort, men enda verre å gå uvitende i uker mer enn man må. 

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, Amatariel skrev:

I tillegg til den ordinære man må ha, så anbefaler jeg UL i uke 8 og 13. Tar alltid disse selv, og det har spart meg for mange uker med "unødvendig graviditet."

Oppdaget MA i uke 8, og hadde jeg ikke tatt den kunne det gått enda noen uker før det kom ut av seg selv. Også opplevd å få beskjed om organfeil i uke 14 så det ble abort. Hadde jeg ikke gått på den da hadde ikke beskjeden kommet før uke 18. Fælt med abort, men enda verre å gå uvitende i uker mer enn man må. 

Det er ingen ultralyd man må ha. 

Skrevet

Jeg mener det holder med ordinær ultralyd.

Anonymkode: 4d7d8...21c

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det holder med ordinær ultralyd.

Hvorfor? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? 

Fordi det er en medisinsk undersøkelse, som ved feilaktig bruk kan være skadelig, og det er ingenting man kan få gjort om det skulle gå galt før, eller etter for den sakens skyld, ordinær ultralyd. 

Jeg synes det er feil og rart å kikke inn mer enn man absolutt burde. 

Jeg er førstegangs nå, og jeg har ikke vært til ultralyd enda, og den er fremdeles én uke unna. 

Jeg forstår og respekterer at andre har et annet behov enn meg, så da forventer jeg det samme tilbake. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er en medisinsk undersøkelse, som ved feilaktig bruk kan være skadelig, og det er ingenting man kan få gjort om det skulle gå galt før, eller etter for den sakens skyld, ordinær ultralyd. 

Jeg er førstegangs nå, og jeg har ikke vært til ultralyd enda, og den er fremdeles én uke unna. 

Jeg forstår og respekterer at andre har et annet behov enn meg, så da forventer jeg det samme tilbake. 

Kan du forklare det første du skriver? 

Alt er nemlig feil. 

Skrevet
Akkurat nå, Sinsiew skrev:

Kan du forklare det første du skriver? 

Alt er nemlig feil. 

Alt er nemlig feil, sier du? Hvordan kan du si det? 

Mener du at ultralyd ikke er en medisinsk undersøkelse? Hva er det isåfall da? 

Begynner du å blø eller noe lignende før uke 22, så er det ingenting som blir gjort. Eller gjør ditt helsevesen noe utenfor normen? 

Angående at det kan være skadelig ved feilaktig bruk synes jeg er rart du ikke har hørt om. Vet du hvordan ultralyd fungerer? Det er ikke et kamera nemlig, for mors underholdning. https://www.dsa.no/nyheter/88352/unngaa-unoedig-ultralydeksponering-av-foster

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan du visst ikke så mye om. Det er nemlig en grunn til at alle nå skal få TUL rundt uke 12. Flere steder i landet har de også en vekstkontroll rundt uke 32. Alt dette er medisinske undersøkelser, det er ikke fordi det er så innmari koselig med ultralyd. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så nøye for deg å vite om det er en eller to inni der? Downs syndrom gjør deg heller ingenting?

Anonymkode: a9d14...e5d

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt er nemlig feil, sier du? Hvordan kan du si det? 

Mener du at ultralyd ikke er en medisinsk undersøkelse? Hva er det isåfall da? 

Begynner du å blø eller noe lignende før uke 22, så er det ingenting som blir gjort. Eller gjør ditt helsevesen noe utenfor normen? 

Angående at det kan være skadelig ved feilaktig bruk synes jeg er rart du ikke har hørt om. Vet du hvordan ultralyd fungerer? Det er ikke et kamera nemlig, for mors underholdning. https://www.dsa.no/nyheter/88352/unngaa-unoedig-ultralydeksponering-av-foster

Ved feilaktig bruk. Er du klar over hvor mange som må ha drøssevis med ultralyder under graviditeten? Er nok best du holder deg unna den OUL, så er du på den sikre siden. 

Skrevet

Jeg synes det er helt bak mål at dere sier jeg ikke vet noen ting, samt "angriper" meg fordi jeg mener det er nok med en ultralyd. 

Har jeg sagt noe om deres valg? Eneste jeg har sagt i mot er da det ble sagt "alt jeg sa var feil", noe som heller ikke stemmer. 

Hva jeg velger å gjøre med min kropp min graviditet, spiller vel ingen rolle for noen av dere vel? 

Hva jeg tenker, synes og føler er vel dere revnende likegyldig? Hvorfor bry dere? 

Skal jeg slakte dere fordi dere velger å ta flere ultralyder enn meg? 

Skjerp dere, og oppfør dere som folk med folkeskikk. 

• Liker 2
Skrevet

Kommer helt an på. Gutten min var litt liten, så de sjekket han med ultralyd 11 ganger. Hadde egentlig bare trengt en gang for min del.

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt bak mål at dere sier jeg ikke vet noen ting, samt "angriper" meg fordi jeg mener det er nok med en ultralyd. 

Har jeg sagt noe om deres valg? Eneste jeg har sagt i mot er da det ble sagt "alt jeg sa var feil", noe som heller ikke stemmer. 

Hva jeg velger å gjøre med min kropp min graviditet, spiller vel ingen rolle for noen av dere vel? 

Hva jeg tenker, synes og føler er vel dere revnende likegyldig? Hvorfor bry dere? 

Skal jeg slakte dere fordi dere velger å ta flere ultralyder enn meg? 

Skjerp dere, og oppfør dere som folk med folkeskikk. 

Du kommer med feilinformasjon, det må korrigeres. Og som sagt skal TUL nå bli et tilbud for alle, så da mener kvalifisert helsepersonell at det ikke holder med én ultralyd. Hva om du trenger hyppige vekstkontroller, vil du takke nei? 

• Liker 4
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sa jo følgende:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da sier du jo akkurat noe om andres valg og kan da ikke bli fornærmet når noen kritiserer deg tilbake..?

Anonymkode: 942ff...278

• Liker 6
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer med feilinformasjon, det må korrigeres. Og som sagt skal TUL nå bli et tilbud for alle, så da mener kvalifisert helsepersonell at det ikke holder med én ultralyd. Hva om du trenger hyppige vekstkontroller, vil du takke nei? 

Det er politikk, vel så mye som faglig kvalifikasjoner som har avgjort akkurat dette punktet. Kjære vene. Det blir for dumt. Det har vært et tilbud for utsatte svangerskap hvor kvinnen er eldre, risikosvangerskap osv. Det er ikke medisinske indikasjoner for at ALLE friske gravide bør ta denne undersøkelsen. Som sagt, det er politics i stor grad. 

Anonymkode: 317a1...eb7

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sa jo følgende:

Da sier du jo akkurat noe om andres valg og kan da ikke bli fornærmet når noen kritiserer deg tilbake..?

Anonymkode: 942ff...278

Hun skrev "jeg synes..."? Hvor står det om andres valg? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hun skrev "jeg synes..."? Hvor står det om andres valg? 

Enn man burde, da dømmer hun andre.

Anonymkode: 703ae...ba5

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes en UL rundt uke 12 også den ordinære. Dette blir vel praksis når ting kommer på plass her i Norge? Har ikke oppdatert meg så mye på den fronten så er litt usikker, men er jo fint å vite at alt er greit før man forteller det til alle samt at om det skulle være noe så er det bedre å vite i uke 12 enn uke 18.

Selv tok jeg i uke 7 pga blødning, uke 13 for å se at alt var ok før vi fortalte, ordinær, en rett etter ordinær for å se kjønnet også en i uke 33 da jeg var inne på kontroll på sykehuset. 

Jeg synes selv jeg har hatt sykt mange 😂 3 av dem er private og betalte, men absolutt verdt pengene for å få tryggheten! 

Anonymkode: 8d176...5f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...