Måndagsbarn Skrevet 23. august 2020 #1 Skrevet 23. august 2020 Hei! Ønsker bare å høre andres erfaringer både nå under corona og også fra tidligere - angående første svangerskapskontroll med blodprøver, utfylling av helsekort osv. - når fikk du tilbud om første kontroll? Jeg spør fordi jeg fikk beskjed av fastlege om å bestille en time "etter uke 12", noe jeg personlig synes er ganske sent fordi jeg har noen risikofaktorer - flere vitaminer og mineraler på anemisk nivå, en autoimmun arvelig sykdom etc. Tok kontakt med jordmor som ga meg time uke 6 i stedet for å gå gjennom grunnleggende blodprøver, og hadde i bakhånd en privat time - men jeg lurer altså på når du ble kalt inn til første kontroll - enten du har en risikograviditet eller helt normal? Mitt inntrykk er at det er mye mer vanlig å komme inn mellom uke 7-8 første gang når den største risikoen for SA er over.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 Normalt svangerskap, første barn. Tok kontakt med helsestasjon/jordmor først og fikk time der uke 10 - dette var i mai. Fylte da ut helsekort og tok med urinprøve. Gikk gjennom hva som skjer videre og når og fikk bestilt time til OUL. Gikk til fastlegen etter uke 12 for blodprøver. Har fortsatt å gå til jordmor for svangerskapskontroller. Regner med jordmor evt henviser deg til tidligere blodprøver dersom hun ser det nødvendig? De går jo gjennom arvelige sykdommer når de fyller ut helsekortet. Anonymkode: a8ea0...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 Fikk time om første kontroll i uke 15... Anonymkode: 7a9cc...eb1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 Ser ingen risikofaktorer hos deg som krever time tidligere enn uke 12. Anonymkode: a48b2...18c
Måndagsbarn Skrevet 23. august 2020 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk time om første kontroll i uke 15... Anonymkode: 7a9cc...eb1 Det var veldig sent:O var det noen grunn til det?:)
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #6 Skrevet 23. august 2020 Uke 12 holder lenge. Anonymkode: b0cbb...045
Måndagsbarn Skrevet 23. august 2020 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ingen risikofaktorer hos deg som krever time tidligere enn uke 12. Anonymkode: a48b2...18c Nei, men du vet jo heller ikke hvilke autoimmun sykdom jeg har eller at jeg har hatt jernmangelanemi i 3 år med flere runder infusjoner pga lavt opptak:) Ønsker deg alt godt, håper du unner meg å få lov å ta noen blodprøver før uke 12 uavhengig av dine synske evner. Hvis du ikke unner meg det så, samme for meg 😘 3
Måndagsbarn Skrevet 23. august 2020 Forfatter #8 Skrevet 23. august 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Normalt svangerskap, første barn. Tok kontakt med helsestasjon/jordmor først og fikk time der uke 10 - dette var i mai. Fylte da ut helsekort og tok med urinprøve. Gikk gjennom hva som skjer videre og når og fikk bestilt time til OUL. Gikk til fastlegen etter uke 12 for blodprøver. Har fortsatt å gå til jordmor for svangerskapskontroller. Regner med jordmor evt henviser deg til tidligere blodprøver dersom hun ser det nødvendig? De går jo gjennom arvelige sykdommer når de fyller ut helsekortet. Anonymkode: a8ea0...aaf Uke 10 høres vel mer normalt ut så lenge alt er i orden ellers ja:) Ønsker deg masse lykke til videre med svangerskapet!:D Ja, jordmor sa vi går igjennom og tar noen prøver slik at alt ser bra ut^^ 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #9 Skrevet 23. august 2020 7 minutter siden, Måndagsbarn skrev: Det var veldig sent:O var det noen grunn til det?:) Ingen spesiell grunn for det. Anonymkode: 7a9cc...eb1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #10 Skrevet 23. august 2020 9 minutter siden, Måndagsbarn skrev: Nei, men du vet jo heller ikke hvilke autoimmun sykdom jeg har eller at jeg har hatt jernmangelanemi i 3 år med flere runder infusjoner pga lavt opptak:) Ønsker deg alt godt, håper du unner meg å få lov å ta noen blodprøver før uke 12 uavhengig av dine synske evner. Hvis du ikke unner meg det så, samme for meg 😘 Hadde du vært så syk, hadde det blitt tatt tak i. Hadde selv risikosvangerskap og nefrologen sendte henvisning til KK allerede i uke 5. Anonymkode: a48b2...18c
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #11 Skrevet 23. august 2020 Uke 14. Jeg ringte sent inn for å bestille, og da var første ledige time da. Ble oppdaget anemi på første kontroll, men har gått fint. hvis du ønsker før, og tenker at du trenger det før legen sier det, så hadde jeg bestilt vanlig legetime og tatt opp bekymringene der. Anonymkode: d1593...9c4
Gåsemor Skrevet 23. august 2020 #12 Skrevet 23. august 2020 Fastlege uke 13, jordmor uke 15. Har risikofaktor, og var veldig dårlig. Pga. Bemanning i kommunen og sommerferie var det ikke mulig før.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #13 Skrevet 23. august 2020 Uke 7 hos jordmor. Det var tidlig i mai. Deretter time i uke 10 og 12, også hos jordmor. Anonymkode: 3d9e6...645
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #14 Skrevet 23. august 2020 I første svangerskap fikk jeg i uke 10,men jeg ringte og sa jeg ikke ante når dette skulle være. De satte meg opp da i denne uka, men jordmora var litt sånn brysk og sa det var alt for tidlig og ikke vits å ta noe prøver eller noe som helst.. I andre svangerskap fikk jeg nå i uke 12. Tror det er mest vanlig 😊 Anonymkode: 1c129...288
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #15 Skrevet 23. august 2020 Fastlege uke 9, da tok vi blodprøver, urinprøve og fylte ut helsekort. Første jordmortime er nå om en ukes tid, da er jeg 16 uker. Vært på en privat ultralyd i mellomtiden. Anonymkode: 01403...564
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #16 Skrevet 23. august 2020 Første svangerskapskontroll hadde jeg ikke før rundt uke 13-14 om ikke enda senere, og det var strengt tatt av eget ønske. Hadde dog timer hos fastlege ift svangerskapet før den tid, på grunn av egen helse som kunne påvirket svangerskapet. Men anså og anser det ikke som svangerskapskontroll. Anonymkode: 86289...376
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #17 Skrevet 23. august 2020 Fikk første time hos lege i uke 8. Jordmor hadde ikke tid før i uke 24 og så fikk jeg en time i uke 32. Jordmor hadde ikke tid til flere timer. Fra uke 32 til uke 39 hadde jeg ingen oppfølging. Fødte i uke 39 Anonymkode: e3557...4c1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #18 Skrevet 23. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uke 7 hos jordmor. Det var tidlig i mai. Deretter time i uke 10 og 12, også hos jordmor. Anonymkode: 3d9e6...645 Enkelte trenger ekstra oppfølging. Anonymkode: a48b2...18c
snurk Skrevet 23. august 2020 #19 Skrevet 23. august 2020 Første svangerskapskontroll hos legen i uke 7. Jeg ringte til legekontoret for å høre når jeg burde ha første time og fikk beskjed om at det var fint å ta den så tidlig så mulig. Min 60 år gamle mannlige lege derimot himlet med øynene og mente det ikke var behov for å komme inn så tidlig, spesielt siden jeg var andregangs. Jeg er imidlertid glad jeg kom inn så tidlig for kvalmen var helt jævlig og jeg endte opp med kvalmestillende og sykemelding 🤢🤮
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #20 Skrevet 23. august 2020 8 hours ago, Måndagsbarn said: Hei! Ønsker bare å høre andres erfaringer både nå under corona og også fra tidligere - angående første svangerskapskontroll med blodprøver, utfylling av helsekort osv. - når fikk du tilbud om første kontroll? Jeg spør fordi jeg fikk beskjed av fastlege om å bestille en time "etter uke 12", noe jeg personlig synes er ganske sent fordi jeg har noen risikofaktorer - flere vitaminer og mineraler på anemisk nivå, en autoimmun arvelig sykdom etc. Tok kontakt med jordmor som ga meg time uke 6 i stedet for å gå gjennom grunnleggende blodprøver, og hadde i bakhånd en privat time - men jeg lurer altså på når du ble kalt inn til første kontroll - enten du har en risikograviditet eller helt normal? Mitt inntrykk er at det er mye mer vanlig å komme inn mellom uke 7-8 første gang når den største risikoen for SA er over. Da ville jeg ringt og bedt legekontoret om å få komme inn tidligere og henvist til anbefalingene på helsenorge om 6-12 uker eller innen 1 uke etter du ringer og bestiller time. https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller Anonymkode: 1589d...1ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå