Gå til innhold

Er det noen som jobber i bank her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1) Jeg skal snart søke om å få boliglån av banken. Jeg har tittet litt på lånekalkulator på nettet, og ser at spørsmålet "har du bil?" går igjen. Det fikk meg til å tenke : Er det mulig å si til banken at man ikke har bil selv om man har det? Tar de svaret for god fisk, eller er dette noe de sjekker opp i? Jeg vet jo de sjekker skattemeldingen, men der står det jo ikke om man eier kjøretøy tror jeg. 

2) Man blir også spurt om man har har barn, og eventuelt hvor mange. Er dette også noe som er mulig å lyve om? Hvordan finner de eventuelt ut om man har barn eller ei? 

Håper noen som har kunnskap om dette kan svare :)

Anonymkode: 9f0ab...1db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, dem kan finne ut av det.

Og om de gir deg lån først, for å så oppdage at du har oppgitt uriktig informasjon, kan de trekke tilbake lånet.
Om du vinner budrunden basert på uriktig finansieringsbevis hvor lånet trekkes tilbake, så er du fortsatt bundet til budrunden, og må dekke eventuelle tap til selger.
Om du kjøper boligen, og banken deretter trekker tilbake lånet, så kan de kreve at du betaler tilbake øyeblikkelig, og da er det ditt ansvar å få tak i de pengene, ved for eksempel selge bolig og håpe du får inn nok til å dekke lånet.

Anonymkode: 7acd7...21e

Skrevet

Om du oppgir falske opplysninger til banken så slår dette kun tilbake på deg selv. Det er faktisk ulovlig.

Anonymkode: b8242...d69

• Liker 3
Skrevet

Du kan bli dømt for dokumentforfalskning. Og som nevnt over; oppdager banken dette, kan de trekke tilbake lånet på dagen. Og hva gjør du da, når du er skyldig en bank kanskje flere millioner?

På skattemeldingen står ting som fratrekk for betalte utgifter til barnepass (barnehage og SFO) og jeg mener også forsørgeransvar står der, for de barna som i folkeregisteret er registrert som dine. 

Jeg vet ikke om banken sjekker forsikringsselskapene, om det finnes et felles register, der de kan se om folk har bilforsikring? Forsikringsbyråene har i alle fall dette, for å unngå at én person f.eks skal forsikre bilen sin 3-4 steder og få utbetaling fra alle sammen om bilen blir kræsjet.

Anonymkode: 3eb32...21a

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Jeg skal snart søke om å få boliglån av banken. Jeg har tittet litt på lånekalkulator på nettet, og ser at spørsmålet "har du bil?" går igjen. Det fikk meg til å tenke : Er det mulig å si til banken at man ikke har bil selv om man har det? Tar de svaret for god fisk, eller er dette noe de sjekker opp i? Jeg vet jo de sjekker skattemeldingen, men der står det jo ikke om man eier kjøretøy tror jeg. 

2) Man blir også spurt om man har har barn, og eventuelt hvor mange. Er dette også noe som er mulig å lyve om? Hvordan finner de eventuelt ut om man har barn eller ei? 

Håper noen som har kunnskap om dette kan svare :)

"Dersom du eier en bil eller annet motorkjøretøy per 31. desember, skal verdien av den stå oppført i post 4.2.5 i skattemeldingen."

• Liker 3
Skrevet

selg bilen, problem løst. Ta bussen/trikken/toget. 

Anonymkode: 5837c...72b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hadde ikke oppgitt feil informasjon, hvis jeg var deg.

Endret av ti10
.
Skrevet

Takk for svar. Kommer ikke til å lyve på dette, vil ikke ta den sjansen! Bare lurte på hva de faktisk sjekker. Så det som sjekkes er skattemelding, folkeregister og kredittsjekk? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Kommer ikke til å lyve på dette, vil ikke ta den sjansen! Bare lurte på hva de faktisk sjekker. Så det som sjekkes er skattemelding, folkeregister og kredittsjekk? 

Og lønnsslipper. Typisk må man fremlegge lønnsslipper for siste tre måneder, for å dokumentere dagens inntekt (ligningen er jo gammel).

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli dømt for dokumentforfalskning. Og som nevnt over; oppdager banken dette, kan de trekke tilbake lånet på dagen. Og hva gjør du da, når du er skyldig en bank kanskje flere millioner?

På skattemeldingen står ting som fratrekk for betalte utgifter til barnepass (barnehage og SFO) og jeg mener også forsørgeransvar står der, for de barna som i folkeregisteret er registrert som dine. 

Jeg vet ikke om banken sjekker forsikringsselskapene, om det finnes et felles register, der de kan se om folk har bilforsikring? Forsikringsbyråene har i alle fall dette, for å unngå at én person f.eks skal forsikre bilen sin 3-4 steder og få utbetaling fra alle sammen om bilen blir kræsjet.

Det er veldig enkelt å søke opp om det er registrert bil på fødsels- og personnummer ja. 

Anonymkode: 15082...735

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og lønnsslipper. Typisk må man fremlegge lønnsslipper for siste tre måneder, for å dokumentere dagens inntekt (ligningen er jo gammel).

Ja, det også såklart 😊 

Skrevet

Disse spørsmålene og reglene er der for å beskytte deg ikke banken. Hvor lurt tror du det er å ta opp et lån som du ikke klarer å betjene?

Banken får alltid pengene sine. De bare tvangsselger boligen din, hvis det ikke er nok egenkapital til å dekke tapet blir det konvertert til et usikret lån med mye høyere rente. Hvis du ikke betaler blir det lønnstrekk.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, prt90 skrev:

Disse spørsmålene og reglene er der for å beskytte deg ikke banken. Hvor lurt tror du det er å ta opp et lån som du ikke klarer å betjene?

Banken får alltid pengene sine. De bare tvangsselger boligen din, hvis det ikke er nok egenkapital til å dekke tapet blir det konvertert til et usikret lån med mye høyere rente. Hvis du ikke betaler blir det lønnstrekk.

tull, disse drittreglene er laget for å blidgjøre imf. Hvis politikerne våre hadde ryggrad kunne vi fått lån med 0% egenkapital og uten inntekt. Se på USA hvor en stripper kan kjøpe hus uten dokumentert inntekt og uten egenkapital. 

Å beskytte meg selv, det gjør jeg selv. Trenger ikke en pensjonistkjerring til å styre mitt finansielle velvære.

Skrevet
46 minutter siden, ajarRun said:

tull, disse drittreglene er laget for å blidgjøre im

Det er for å sikre finansiell stabilitet i nedgangstider. Hvis boligmarkedet får seg en knekk går det ut over likviditetsgrad til bankene som har pantesikring i boligene. Så egenkapitalkravet er for å sikre bankene

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, newman01 skrev:

Det er for å sikre finansiell stabilitet i nedgangstider. Hvis boligmarkedet får seg en knekk går det ut over likviditetsgrad til bankene som har pantesikring i boligene. Så egenkapitalkravet er for å sikre bankene

Til helvette med dem. Ingen feller en tåre over en bank som går konkurs. 

De er kyniske lovbrytere, og fortjener det de får. Se på Danske Bank feks som gang på gang på gang blir dømt for hvitvasking. Er de ubrukelige til å være kriminell eller bedriver de masse kriminalitet? DnB bryter lover i hytt og pine, osv osv. 

Unge personer må få lov til å kjøpe boliger, at man skal ofre boliger for å beskyte noen kriminelle banker er absurd. Bankene får beskytte seg selv, det skal ikke gå på bekostning av menneskers mulighet til å skaffe bolig.

Skrevet

Når jeg kredittsjekk kunder får jeg opp om de eier bil samt fødselsdato på alle barn. I tillegg fremkommer bilen som regel på skattemeldingen, der står også fradraget du får hvis barnet går i barnehage/sfo og hvis barnet har en bankkonto i eget navn står den på din skattemelding. 

Anonymkode: b9f05...609

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg kredittsjekk kunder får jeg opp om de eier bil samt fødselsdato på alle barn. 

Kommer det opp fødselsdato på barn som er født samme år som man søker boliglånet? F eks at barnet er født i januar 2020 og man søker oktober 2020.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kommer det opp fødselsdato på barn som er født samme år som man søker boliglånet? F eks at barnet er født i januar 2020 og man søker oktober 2020.

Selvfølgelig, hvorfor skulle det ikke det? Kredittsjekken er koblet til folkeregisteret 

Skrevet

Når jeg søkte boliglån fant de ut om alt. Ikke bare overførte de masse opplysninger om lønn, etc, digitalt gjennom statlige løsninger, men fikk kredittvurdering tre år tilbake + vurdering av formue o.l. alt man kan bestille av vurderinger. Fikk dokumenter med hva som ble delt til banken fra forskjellige firmaer via Digipost.

De vet alt, og de finner f.eks. ut om du har tatt opp noe dyr forbrukslån for å skaffe deg egenkapital. Ikke oppgi feil informasjon til dem, det er ikke lurt.

Anonymkode: 677ba...6b0

Skrevet
5 hours ago, ajarRun said:

Til helvette med dem. Ingen feller en tåre over en bank som går konkurs

Du får spare penger og kjøpe bolig uten hjelp fra bankene da, hvis du misliker dem så sterkt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...