Gå til innhold

Vi som leier! Hvor er det verste stedet du har bodd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ganske mange kandidater, men tror nok den verste må bli denne:

Måtte finne noe raskt og billig etter et samlivsbrudd. Endte opp i kjelleren hos en barnefamilie.

Var på visning der mens forrige leieboer fortsatt  bodde der og jeg syntes det luktet muggaktig og var veldig shabby men jeg tenkte det var sikkert bare sånn leieboeren bodde. Det så like jævlig ut der da jeg flyttet inn. Fant døde insekter i skuffene osv. Jeg tok bilder og viste til huseieren. Måtte vaske i dagesvis fordi han som bodde der tidligere tydeligvis bare hadde gått over med en tørr klut, fikk 1000 kr i avslag på første husleie pga det etter myyye om og men. Bare kjøkkenvifta alene kunne startet en heftig brann for den var så innsmurt i fett og dritt at det lignet ikke grisen.

"Badet" mitt var et stort kaldt kjellerrom med en gammel dusj og vask. Måtte dele vaskemaskin med huseierene og den maskina sto på dette badet. De hadde egen inngang til badet fra sin del av leiligheten. Dvs det hendte rett som det var at de stod der og tok inn og ut av vaskemaskina når jeg kom inn der og skulle ta meg en dusj på morgenen. Å sette seg på do der inne var et sjansespill sånn sett, for plutselig kunne døra rives opp. 

Leiligheten hadde ikke brannslukningsaparat eller røykvarslere, og dette lovte de skulle være fikset til jeg flyttet inn. Det var det ikke, og jeg purret veldig mange ganger. Til slutt sa jeg at jeg ønsket å flytte ut med en gang og ba om å få slippe oppsigelsestid siden jeg hadde bodd i en leilighet som er livsfarlig å  bo i og at de faktisk ikke hadde lov til å leie ut en leilighet uten brannvarsler. De sa til slutt ja til dette men ut ifra innstillingen deres så blir jeg ikke overrasket om de bare tok inn neste leietaker uten å gjøre en dritt med den leiligheten. Helt forferdelig at folk kan leie ut noe sånt.

Hva er deres verste historie?

Anonymkode: a9e42...d00

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var ansatt i min første jobb og fikk leie leilighet midlertidig av bedriften jeg skulle jobbe i. Huset var relativt gammelt så det å få inn vaskemaskin var ikke så lett (lurer på hva forrige beboer gjorde???). Den måtte inn på kjøkkenet. Det hadde selvsagt vært til å leve med hadde det ikke vært for at forlengelsen som måtte til for å få avløpsslangen bort til faktisk avløpsrør sprang lekk ved første gangs test av maskinen og det var bare plankegulv under maskinen for der hadde det tidligere vært et skap. Har aldri tørket opp vann så fort i mitt liv... (Installasjonen var for øvrig utført av rørlegger så det var ikke noe jeg selv hadde fomlet til.) 

Så kom høsten og i første høststorm så sprutet regnvannet inn under vinduene på både kjøkken og soverom... Tett much?Niks.

Det ble ikke mye  bedre på vinteren for da det ble skikkelig kaldt ville jeg fyre opp i parafinovnen som sto i stua og da var den også lekk så parafinen rant ut på gulvet. Heldigvis var vinteren generelt ganske mild så jeg klarte meg noenlunde med elektrisk oppvarming og ullgensere. 

Jeg flyttet året etter. Til ny leilighet med varmekabler i gulvet, plass til vaskemaskin på badet og tette vinduer.

Anonymkode: fc7f6...7a1

• Liker 2
Skrevet

Flyttet ut for første gang alene når jeg var 18, er nå 21. Flyttet til en «hybel» som var en del av det store huset som utleier bodde i. Ja hvor skal jeg starte? Hadde forresten 1 års bindene kontrakt

for det første var selve rommet og delen av huset jeg bodde i ikke godkjent. Ikke godkjent brannveier og masse andre greier. Så bodde der i utgangspunktet ulovlig. Utleier hadde tatt imot depositum og ikke opprettet depositumskonto. Utleier stjal posten min slik at fskturaer gikk til forfall, hun hadde en funksjonshemmet datter som skrek hele natten. Søppelbøttene ute var alltid fulle så hadde ingen sted å kaste søppelet. Hadde krav på egen postkasse som hun nektet å gi. Likevel klagde hun på at jeg hadde post der kår hun visste jeg var bortreist, og satte posten på trappa rett foran huset der hvem som helst kan komme å ta den. Nettet fungerte aldri og var inkludert i leien. Ringte telenor tusen ganger og de sa det ikke var noe problem med nett, men at utleier måtte sette en ruter inne hos meg. Det ville hun ikke og løy om at det var strømbrudd og diverse. Nektet kompensasjon. Så begynte det å lekke fra taket på badet en dag. Dama hadde stått i dusjen mens den var tett til det gikk gjennom. Vi avtalte at rørleggere skulle komme måtte da ut av huset med husdyrene. Disse bestemte seg da ikke for å møte opp gjentatte ganger. Hun claimet det ikke var noen rørleggere ledig i hele Oslo😅 men egt var det abee at hun ville få den billigste rørleggeren og han var ikke ledig. 
til slutt avtalte jeg med leieboforeningen å bryte kontrakten. Hadde en morsom samtale med dama som jeg tok opp. Jeg brøt da kontrakten og nektet å betale siste husleie, hun hadde da det ulovlige depositumet uansett som dekket leien. Ved utflytting kastet jeg en del søppel. Hun mente flyttesøppel som basically bare var tøy og ppir ikke var lov å kaste i søpla. Så hun tok det med til et avfallssted og så krevde penger for det🤣 tydeligvis vet hun ikke at det er ulovlig å gjøre et arbeid for noen uten å spørre først også senere kreve betaling. Hun sendte tusen forespørsler om penger på vipps så jeg blokkerte henne. Ble kalt for slem, og ondskapsfull fordi jeg tok henne for ting hun gjorde ulovlig. 
dette ble et langt innlegg haha.. kom meg unna til slutt

Anonymkode: bfaa1...a62

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flyttet ut for første gang alene når jeg var 18, er nå 21. Flyttet til en «hybel» som var en del av det store huset som utleier bodde i. Ja hvor skal jeg starte? Hadde forresten 1 års bindene kontrakt

for det første var selve rommet og delen av huset jeg bodde i ikke godkjent. Ikke godkjent brannveier og masse andre greier. Så bodde der i utgangspunktet ulovlig. Utleier hadde tatt imot depositum og ikke opprettet depositumskonto. Utleier stjal posten min slik at fskturaer gikk til forfall, hun hadde en funksjonshemmet datter som skrek hele natten. Søppelbøttene ute var alltid fulle så hadde ingen sted å kaste søppelet. Hadde krav på egen postkasse som hun nektet å gi. Likevel klagde hun på at jeg hadde post der kår hun visste jeg var bortreist, og satte posten på trappa rett foran huset der hvem som helst kan komme å ta den. Nettet fungerte aldri og var inkludert i leien. Ringte telenor tusen ganger og de sa det ikke var noe problem med nett, men at utleier måtte sette en ruter inne hos meg. Det ville hun ikke og løy om at det var strømbrudd og diverse. Nektet kompensasjon. Så begynte det å lekke fra taket på badet en dag. Dama hadde stått i dusjen mens den var tett til det gikk gjennom. Vi avtalte at rørleggere skulle komme måtte da ut av huset med husdyrene. Disse bestemte seg da ikke for å møte opp gjentatte ganger. Hun claimet det ikke var noen rørleggere ledig i hele Oslo😅 men egt var det abee at hun ville få den billigste rørleggeren og han var ikke ledig. 
til slutt avtalte jeg med leieboforeningen å bryte kontrakten. Hadde en morsom samtale med dama som jeg tok opp. Jeg brøt da kontrakten og nektet å betale siste husleie, hun hadde da det ulovlige depositumet uansett som dekket leien. Ved utflytting kastet jeg en del søppel. Hun mente flyttesøppel som basically bare var tøy og ppir ikke var lov å kaste i søpla. Så hun tok det med til et avfallssted og så krevde penger for det🤣 tydeligvis vet hun ikke at det er ulovlig å gjøre et arbeid for noen uten å spørre først også senere kreve betaling. Hun sendte tusen forespørsler om penger på vipps så jeg blokkerte henne. Ble kalt for slem, og ondskapsfull fordi jeg tok henne for ting hun gjorde ulovlig. 
dette ble et langt innlegg haha.. kom meg unna til slutt

Glemte en ting til. Hun krevde ekstra penger hvis kjæresten min skulle bo der noe som ikke er lov. Ikke lov å nekte utleier å bo med partner, og det skal ikke komme tillegg. Kontrakten var heller ikke godkjent og hadde mange mangler. Alle naboer baksnakket henne fordi hun er syk i hodet. Så mente hun at hun skulle annmelde meg for sånn æreskrenkelse eller hva det heter. At jeg svekket hennes image. Hun kom ikke så langt med det. Fant også ut at de leietakerne hun hadde i kjelleren også var ulovlig

• Liker 5
Skrevet

Flyttet inn i 1 etasje hos et pensjonert ektepar. Jeg er en ganske åpen og smilende person, for smilende, for etter en kort stund begynte de å oppføre seg som om de var mine foreldre, spurte hvor jeg hadde vært og lurte på hvorfor jeg kom midt på natt,hvem jeg hadde på besøk osv. Måtte fort flytte, dessverre for leia var knall og det var nært alle de gode stedene. 

Anonymkode: f7c12...ced

• Liker 6
Skrevet

Der jeg kunne sitte på do, ha henda i vasken og beina i dusjen på likt. Så dårlig luft at når jeg dusjet der så klarte jeg ikke trekke pusten uten å hoste. 

Et sted jeg leide som det dukket opp små krypdyr på soverommet. Tok en kveld for å rydde vekk disse fra rommet og tok 25 stk rundt sengen. Store svarte med klypende haler. 

Leide annen etasje 40 kvm med ekstremt skråtak på begge sider. Vegg til vegg teppe overalt enn bad og kjøkken. Kjøkkenet var ca 1 kvm. Hver gang jeg hadde vinduet åpent hoppet huseiers katt inn. Greit i blant, men jeg var veldig allergisk og i blant hadde katten spydd på teppet. 

Anonymkode: 3ec4d...fc8

• Liker 5
Skrevet

Jeg har egentlig vært fornøyd med stedene jeg har leid, har vært heldig. Unntatt en gang jeg leide for (heldigvis) veldig kort tid, da jeg hadde fått sommerjobb i en annen del av landet enn jeg bodde til vanlig. Hadde et lite rom i et gammelt hus som var gjort om til kollektiv. Rommet var så innrøyka at alt jeg hadde lukta røyk etter å ha oppholdt meg der noen timer. Prøvde alt av kjerringråd for å få bort lukta, funka ikke. Huset lå også mer eller mindre rett under ei bru med tung trafikk, så ganske mye støy. Kjøkkenet bar preg av at det ble delt av mange, typisk småekkelt kollektivkjøkken. Og det var dyrt, hadde aldri betalt så mye i måneden hvis jeg skulle bodd der over tid.

Men alt i alt har jeg bodd greie steder, ikke alltid så pene farger på veggene og lignende, men funksjonelt og greit, og aldri psycho utleiere.

Anonymkode: dddcf...039

• Liker 2
Skrevet

Sjekk ut min_drittleilighet på Insta :)

Anonymkode: b5d88...349

• Liker 4
Skrevet

Leide en leilighet for noen år siden, i første etasje i en enebolig hvor huseier med familie bodde i andre etasje. De bråkte og dunket i gulvet og lot ungene løpe løpsk utenfor, tok null hensyn til at jeg bodde der. Ikke hadde de gitt beskjed om at de skulle pusse opp deler av boligen (sin del), og det var drilling og hamring daglig i månedsvis. 

Avtalen var at hagen som var foran min dør var til mitt bruk, så brukte de hagen på andre siden av huset. Ble selvsagt ikke overholdt. Oppussingsutstyr og materialer ble lempet på min plen. En trampoline ble satt opp like utenfor mitt kjøkkenvindu, hvor 10-15 av nabolagets barn samlet seg daglig i sommerhalvåret. Det ble dårlig stemning da jeg klaget, da jeg ikke burde blande meg i hva de gjorde på "sin eiendom". Hadde jeg noen venninner på besøk i hagen en lørdag kveld, for rolig prat og vin, fikk jeg sms klokka 21 fra huseier om at jeg måtte gå inn og helst sende besøket hjem, for vi forstyrret deres kveld. Og sånn gikk no dagan det året, til jeg endelig fant noe annet og kunne si opp. 

Akkurat dét er vel det typiske; at husleier tror h*n er "snill" som gir deg et sted å bo, og at din eneste oppgave som leietaker er å betale masse penger inn på deres konto månedlig, og ellers late som du ikke finnes og i hvert fall ikke har krav på noen grei standard. Jeg har også leid leiligheter hvor utleier ikke var så tilstedeværende, men hvor det var skitt og møkk og elendig vedlikehold. Likevel var det et salig pes å få igjen depositum, selv om jeg i praksis hadde nedvasket leiligheten deres gratis, skrubbet i alle kroker og til og med tatt et malingsstrøk på de verste områdene. 

Jeg er heldigvis ikke i samme situasjon nå, fikk samboer og kunne dermed kjøpe bolig. Men disse årene som singel på leiemarkedet åpnet virkelig øynene for hvor dårlig regulert det er her i Norge, og hvor dårlig behandlet man blir som leietaker. Det er psykisk utmattende over tid. Vi har et system som belønner folk kraftig for å være utleiere, og det tiltrekker seg alle slags idioter som ikke ser på leietakerne som mennesker, men som noen de kan suge penger ut av for å nedbetale egne boliglån. Kan ikke fatte og begripe at vi ikke gjør mer for å skape et rettferdig boligmarked i Norge. 

Anonymkode: f984b...669

• Liker 13
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut min_drittleilighet på Insta :)

Helt vanvittig 😳 Hvis man skal leie ut så må man først sørge for at alt er vedlikeholdt og i orden. 

• Liker 2
Skrevet

Seksuell trakassering og baksnakking om deg selv rundt hushjørnene er verst. Titting inn vinduer og generell drittslenging. Jeg ble rett og slett sykmeldt pga seksuell trakassering fra utleier. 

så har man leiligheter hvor halve senga ble våt når det regnet, edderkopper og kryp, mugg, utleiere som krangler og hyler og en rekke andre gale utleiere. Det aller verste kan jeg ikke nevne i fare for gjenkjennelse. Å leie er et rent helvete og økonomisk fattigsomsfelle. 

Anonymkode: b51f3...3b2

• Liker 6
Skrevet

Standarden på norske leieleiligheter er så lav at standarden er høyere i Hellas og Spania. 

Hjelper ikke å male et par vegger.

De som leier ut burde ha prøvd å bo selv en måned eller to i leiligheten de leier ut, så ville de sett selv hvor jævlig stand ting er i og hvor upraktisk ting er. 

Anonymkode: b51f3...3b2

• Liker 8
Skrevet

Leide en loftsleilighet da jeg studerte, og eierene bodde i 1 etg. Leiligheten var fin den, problemet var den hjemmeværende fruen som sang karaoke dag og natt, med høøøøyt volum. Ikke sang hun særlig pent heller🙈

Anonymkode: f518f...886

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Fikk skriftlig advarsel av huseier om at vi hadde det for rotete innendørs. Jeg syntes det var litt rart, for jeg er en sånn som alltid shiner hele huset når folk skal innom. Vi hadde på dette tidspunktet en ettåring, så det lå riktignok leker overalt til enhver tid, men ryddet også dett før han skulle komme innom. Jeg er også en sånn person som har litt støv på hjernen, så det er uansett rent under lekerotet. Tok husvask hver uke og støvsugde hver dag.

Så jeg spurte han hva han mente, for jeg slet oppriktig med å forstå hva han mente. Viste seg at det var lekene han reagerte på, for han pleide å stikke innom et par ganger i uken for å sjekke når vi var på jobb.

Jeg sa opp kontrakten muntlig der og da. 

Har også bodd i en flott frognereilighet, kollektiv, eneste problemet var at leilighetens dusj var plassert på det ene soverommet. Så den som bodde der måtte tåle nakne beboere på rommet sitt til enhver tid, og leve med store fuktproblemer. 

Anonymkode: bb784...191

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi leide et hus som ikke var isolert, det var gammelt og hadde sagmugg i veggene som for lengst var sunket ned og forsvunnet. Det var _iskladt_ om vinteren, vi satt med jakker inne, og vinduene hadde tykke lag med rim på innsiden. Vi prøvde å holde en lunk ved hjelp av vedovnen mellom stua og kjøkkenet, så lenge det brant i den. Alle de andre rommene var bikkjekalde, enkelte dager pustet man frostrøyk innendørs. De som senere kjøpte det og pusset opp sa de kunne ikke forstå at mennesker kunne bo der, når de rev kledningen var det bare tomt hulrom helt fram til innerveggene.

Anonymkode: 111e4...0d1

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bodde i et kollektiv der man måtte gå gjennom badet for å komme til et soverom. Måtte alltid dusje med døra åpen og ha et halvt gjennomsiktig dusjforheng som eneste «privatliv» når man dusja.

Over kjøkkenet hadde vi en balkong. En dag etter flere dager med kraftig regnvær åpnet taket på kjøkkenet seg. Altså, et stort hunn fra balkongen og ned på kjøkkenet, det regnet rett inn. Vi sa selvfølgelig i fra til huseierne, allikevel levde vi sånn i flere måneder (!!!!). Det var helt grusomt å bo slik. Vi som bodde der ba om husmøte der vi sa at vi ville ha redusert pris for de månedene vi hadde bodd slik. Fikk ingenting tilbake, betalte full pris for å bo i et kollektiv som så og si ikke var beboelig. Jeg og de andre jentene som bodde der flyttet ut før det ble fikset. Var et mareritt.

Anonymkode: 1f31c...138

Skrevet

Hull*

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bodde i et kollektiv der man måtte gå gjennom badet for å komme til et soverom. Måtte alltid dusje med døra åpen og ha et halvt gjennomsiktig dusjforheng som eneste «privatliv» når man dusja.

Over kjøkkenet hadde vi en balkong. En dag etter flere dager med kraftig regnvær åpnet taket på kjøkkenet seg. Altså, et stort hunn fra balkongen og ned på kjøkkenet, det regnet rett inn. Vi sa selvfølgelig i fra til huseierne, allikevel levde vi sånn i flere måneder (!!!!). Det var helt grusomt å bo slik. Vi som bodde der ba om husmøte der vi sa at vi ville ha redusert pris for de månedene vi hadde bodd slik. Fikk ingenting tilbake, betalte full pris for å bo i et kollektiv som så og si ikke var beboelig. Jeg og de andre jentene som bodde der flyttet ut før det ble fikset. Var et mareritt.

😳 Man har faktisk rett til å holde tilbake leie

Anonymkode: 111e4...0d1

• Liker 3
Skrevet

Nå leier jeg ikke lenger, men jeg leide mellom 2004 og 2016. Ingen av de 6 leilighetene jeg leide i var direkte ille, men om jeg utpeke en som den verste må det ha være leiligheten jeg bodde i noen måneder i 2005.

Skrevet
1 time siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Nå leier jeg ikke lenger, men jeg leide mellom 2004 og 2016. Ingen av de 6 leilighetene jeg leide i var direkte ille, men om jeg utpeke en som den verste må det ha være leiligheten jeg bodde i noen måneder i 2005.

Hvordan var den?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...