AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #1 Skrevet 23. august 2020 Jeg skal straks begynne i en jobb, hvor jeg skal ha arbeidstrening på fulltid. Dette får jeg på grunn av mange år ute av arbeidslivet.. Men så langt begynner jeg å få en dårlig magefølelse av sjefen på stedet. Når jeg f.eks sender ei melding for praktisk info, opplever jeg å enten å bli ignorert, eller å få et kjølig svar hvor det ikke er rom for dialog.. Opp i gjennom årene mine har jeg bestandig hatt en god dialog med mine tidligere sjefer. Det er viktig for meg for trygghet og godt samarbeid på arbeidsplassen. Nå føler jeg at det kanskje kan bli uhyggelig.. Målet mitt er å gjøre en så god innsats som overhodet mulig, for å øke mine sjangser til å få fast jobb. Kjenner jeg stadig må si til meg selv at jeg bare må smile og vise meg sterk og tøff for å overbevise vedkommende. Til tross for hvordan jeg vil komme til å bli behandlet. Forstår egentlig ikke hvorfor enkelte arbeidsgivere tror at folk er søppel fordi dem kommer på arbeidstiltak. Jeg er fortsatt den samme personen som jeg var når jeg hadde arbeid før. Det står ikke i pannen min at jeg ikke er verdt skitlørva. Hvordan ble dere selv behandlet, og endte dere opp med å få noen vakter etter fullført arbeidstrening? Anonymkode: df017...990 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 Hvorfor driver du og maser på sjefen før du i det hele tatt er begynt i jobben? Det er en uting å sende meldinger hele tiden og forvente svar. Møt opp til rett sted og tid når du skal begynne i arbeidstrening, og så stiller du de spørsmålene du har da. Jeg kjenner flere som har hatt arbeidstrening, og vi har hatt noen som har hatt det på min arbeidsplass. De er alltid blitt ordentlig behandlet, men det er ofte sure miner for helt urimelige ting, som at man må møte presis, ikke alltid kan ta lunsj når man helst vil, ikke får de oppgavene man helst vil ha, må gi beskjed ved fravær (i starten av dagen, ikke utpå formiddagen en gang) o.l. Noen har fått fast jobb etter praksis, andre ikke. Du kommer med masse antakelser her kun basert på at du ikke får de svarene du vil ha på sms, legg fra deg offerkonspirasjonene og møt med et åpent sinn den dagen arbeidet faktisk starter, så skal du se det går mye bedre. Anonymkode: 3dede...677 15
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor driver du og maser på sjefen før du i det hele tatt er begynt i jobben? Det er en uting å sende meldinger hele tiden og forvente svar. Møt opp til rett sted og tid når du skal begynne i arbeidstrening, og så stiller du de spørsmålene du har da. Jeg kjenner flere som har hatt arbeidstrening, og vi har hatt noen som har hatt det på min arbeidsplass. De er alltid blitt ordentlig behandlet, men det er ofte sure miner for helt urimelige ting, som at man må møte presis, ikke alltid kan ta lunsj når man helst vil, ikke får de oppgavene man helst vil ha, må gi beskjed ved fravær (i starten av dagen, ikke utpå formiddagen en gang) o.l. Noen har fått fast jobb etter praksis, andre ikke. Du kommer med masse antakelser her kun basert på at du ikke får de svarene du vil ha på sms, legg fra deg offerkonspirasjonene og møt med et åpent sinn den dagen arbeidet faktisk starter, så skal du se det går mye bedre. Anonymkode: 3dede...677 Har sendt én melding. Og på den meldinga ønsket jeg å få avklart tidspunkt for oppstart.. TS Anonymkode: df017...990
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 Virker som du legger mye i denne ene meldingen. Kanskje sjefen var stresset på jobb den dagen og hadde mye å gjøre, og bare fikk svart deg kort. Har selv jobbet som butikkleder, og sleit veldig med å svare ordentlig og utfyllende på en SMS fra ansatte, da jeg hadde så mange andre ting å holde styr med. Var det noe som måtte oppklares var det mye mer effektivt å ta en telefon. Da får man svart ordentlig med engang. Prøv å ring neste gang! Og ring i arbeidstiden.. jeg har fått SMS av ansatte 2230 på kvelden om helt random ting som lett kan vente til neste dag. Det setter jeg ikke pris på (ble tatt opp i ettertid selvfølgelig), men enkelte eier ikke respekt for sjefens tid.. og det er selvfølgelig forskjell på «jeg har fått omgangssyke og kan ikke åpne butikken i morgen» og «kan du sjekke om noen kan ta vakten min om 4 uker» Anonymkode: 6059d...d58 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 Får ta det positive først; Jeg var på arbeidstrening to steder. Det første stedet var lederen og kollegaer helt fantastiske. En leder med mye omsorg, for alle. Ble godt opplært og det var et trivelig og trygt arbeidsmiljø der jeg fikk lære mye. Her fikk jeg utvidet kontrakt. På det andre stedet var det et veldig dårlig arbeidsmiljø, der jeg første dag ble møtt av kollegaer som baksnakket ledelsen. De var ikke interessert i å bli kjent med meg, det gikk i baksnakking om hvor dårlig ledelsen var og regelrett bare klaging og unødvendig sladder om ledelse og øvrige kollegaer. Personen som egentlig skulle lære meg opp var veldig krass. Ville ikke hjelpe meg i det hele tatt. Og om jeg fikk hjelp, ble det gjort med en svært sur mine med påfølgende huffing og klaging. Ble deretter videresendt til en allerede overarbeidet kollega, som fikk ansvaret for å lære meg opp istedenfor. Var veldig behjelpelig, men travel. Endte med at personen sykemeldte seg etter noen måneder, på grunn av alt arbeidspresset. Det var veldig stor skjevfordeling i arbeidsoppgavene, og det ble ikke gjort noe med, til tross for at det ble tatt opp flere ganger. Det var vanskelig å få hjelp andre steder også, de var en svært travel gjeng som egentlig ikke skulle fått ha ansvar for arbeidsmiljøtrening og opplæring i bedrift. Takknemlig for det jeg lærte, men taklet ikke arbeidsmiljøet der. Mye drama. Fikk spørsmål om jeg ønsket å jobbe videre, men jeg takket nei. Anonymkode: 29c40...762
AllahBallah Skrevet 23. august 2020 #6 Skrevet 23. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har sendt én melding. Og på den meldinga ønsket jeg å få avklart tidspunkt for oppstart.. TS Anonymkode: df017...990 Det kan være mange grunner til. Men det kommer da ikke frem i åpningsinnlegget at du bare har skrevet én melding. Da du sier han enten ignorerer, eller «svarer kaldt». Du har kanskje en tendens til å overdrive litt for å få mer sympati og forståelse for din sak? Tenker også at dette kanskje er en arbeidsplass der sjefen har mye å holde styr på? Da kan det fort bli forstyrrende å måtte svare på allslags små-detaljer som sikkert er avklart på forhånd. Husk at sjefen er der for å styre skuta / tjene penger. Ikke for å være støttekontakt for den enkelte ansatt. Tenker at du ikke skal ta måten han svarer på så personlig, heller tenke at dette er en gylden mulighet for deg til å ta ansvar / klare deg selv 9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #7 Skrevet 23. august 2020 Sjefen hadde kanskje dårlig tid den dagen eller kranglet med kona, eller sørger over en tapt sønn. Hva vet jeg. Uansett så handler det ganske sikkert ikke om deg, men hvis du selv føler deg underlegen fordi du tenker (bevisst eller ubevvist) selv at du bare en naver på arbeidstiltak så er det lett å tolke ting feil eller bli sår. Mitt tips er å ta på seg en maske, smile og være effektiv uansett hvor avmålte og lite interesserte kolleger måtte virke. Si hei selv om kontorets drage er potte sur. Tøff deg opp og gjør ditt beste. Det er det du vinner på og plutselig har du en jobb. Anonymkode: e8b12...70a 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #8 Skrevet 23. august 2020 Du har sendt én melding og blir enten ignorert eller møtt med kjølig svar? Må vel nødvendigvis være kun én av delene. Det kan jo hende du tolker meldingen litt vel negativt? Dersom sjefen har svart med saklig tone kan det jo høres litt kaldt ut i skriflig form. Ikke overtenk, bare møt opp og gjør en god jobb. Det er det eneste som kan rette opp eventuelle fordommer. Anonymkode: b1e30...1df 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #9 Skrevet 23. august 2020 Tror nok mange har dårlige erfaringer med arbeidstiltak, men man skal jo være åpen og behandle folk bra likevel. Anonymkode: 33572...8fa
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #10 Skrevet 23. august 2020 Vil ikke si svarene du har fått her er særlig hyggelig. De antar om deg og klager på at du antar om sjefen. Når det er sagt så stemmer det at mange sjefer er stresset/ har mye å gjøre og svarer kort/kaldt, og ikke får formidlet svar på en god måte. Jeg syns du gjør rett i å være skeptisk til om arbeidsplassen har god kommunikasjon. Det handler ikke om at de skal være støttekontakt men å svare på en ordentlig måte. Hvis de ikke kan ta ansvaret med å ha folk i arbeidpraksis så får de heller si nei. Men man får bare møte opp å se hvordan ståa er der. Håper de har tid å gi deg opplæring👍 Anonymkode: eda22...667 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 På 23.8.2020 den 11.12, AnonymBruker skrev: Jeg skal straks begynne i en jobb, hvor jeg skal ha arbeidstrening på fulltid. Dette får jeg på grunn av mange år ute av arbeidslivet.. Men så langt begynner jeg å få en dårlig magefølelse av sjefen på stedet. Når jeg f.eks sender ei melding for praktisk info, opplever jeg å enten å bli ignorert, eller å få et kjølig svar hvor det ikke er rom for dialog.. Opp i gjennom årene mine har jeg bestandig hatt en god dialog med mine tidligere sjefer. Det er viktig for meg for trygghet og godt samarbeid på arbeidsplassen. Nå føler jeg at det kanskje kan bli uhyggelig.. Målet mitt er å gjøre en så god innsats som overhodet mulig, for å øke mine sjangser til å få fast jobb. Kjenner jeg stadig må si til meg selv at jeg bare må smile og vise meg sterk og tøff for å overbevise vedkommende. Til tross for hvordan jeg vil komme til å bli behandlet. Forstår egentlig ikke hvorfor enkelte arbeidsgivere tror at folk er søppel fordi dem kommer på arbeidstiltak. Jeg er fortsatt den samme personen som jeg var når jeg hadde arbeid før. Det står ikke i pannen min at jeg ikke er verdt skitlørva. Hvordan ble dere selv behandlet, og endte dere opp med å få noen vakter etter fullført arbeidstrening? Anonymkode: df017...990 At sjefen er kort og konkret på Mail trenger da ikke å bety noe. Det er jeg også i skriftlig kommunikasjon. Det er bedre å ta ting muntlig. jeg var i arbeidstiltak. Fikk fast jobb og har jobbet her i 7 år Anonymkode: 654b3...315 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror nok mange har dårlige erfaringer med arbeidstiltak, men man skal jo være åpen og behandle folk bra likevel. Anonymkode: 33572...8fa Om arbeidsstedet har dårlig erfaring med arbeidstiltak så kan de si nei. Er ingen som tvinger dem til å ha folk på tiltak Anonymkode: 654b3...315
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #13 Skrevet 24. august 2020 Mener du at dere bør ha dialog om når oppstart er? Så er eksempelvis svaret «Oppstart er mandag kl 8:00» kort og kaldt? Sjefen din har sikkert mye annet å gjøre enn å sende (uprofesjonelle) smilefjes eller «gleder oss til å se deg». Møt opp til riktig tid, vær ryddig og blid, og dropp tankene på at du blir sett på som søppel før du i det hele tatt har møtt sjefen din. Anonymkode: 4c8fc...0cf 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #14 Skrevet 24. august 2020 Etter èn sms har du gjort opp din mening om denne sjefen? Føler du at du allerede nå blir "behandlet som søppel"? 🤔 Anonymkode: 03237...e67
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #15 Skrevet 24. august 2020 Hei! Bruk denne muligheten på best mulig måte. Det kan se ut som at du allerede har begynt å se etter årsaker til at dette ikke vil fungere? Prøv å snu tankesett og væremåte. Det blir mye enklere for deg å få en ordinær stilling, når du allerede er i jobb. Kanskje du til og med er heldig og får jobb der du har praksis? Lykke til! Anonymkode: d3bf0...816
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå