Gå til innhold

Sodastream på skolen?

Anbefalte innlegg

Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Hei, vi kjøpte sodastream før sommeren, og stebarna drikker mye det. De pleier å ha med seg drikkeflaske med saft på skolen, typ fun light/zero. De vil ha kullsyre i, men får ikke lov. Jeg har egentlig ikke noen formening om de skal få lov eller ikke, hvorfor/hvorfor ikke. Hva syns dere? Blir det feil å sende dem på skolen med brus i sekken? Selv om det er den samme saften som de har med hver dag, bare med kullsyre i? Oppmuntrer det til en kultur i klassen der det er greit å ha med seg brus/drikke brus hver dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du sender med saft eller brus er jo det samme. Men jeg forstår ikke hvorfor barna får med seg saft/brus på skolen. Mine får vann, og en sjelden gang juice. 

Anonymkode: 65875...b31

• Liker 43
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du sender med saft eller brus er jo det samme. Men jeg forstår ikke hvorfor barna får med seg saft/brus på skolen. Mine får vann, og en sjelden gang juice. 

De liker ikke vann. Skolen har ikke noen regel ang saft, bare brus. De får sjokolademelk til lunsjen.

Skrevet

Spørsmålet er vel heller hvorfor de har med seg saft på skolen. 

Anonymkode: 817e7...069

• Liker 34
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel ikke spørsmålet

Anonymkode: 236fb...52f

• Liker 6
Skrevet

Vanskelig for folk å svare på det som er spørsmålet ser jeg

Anonymkode: 236fb...52f

• Liker 11
Skrevet

Noen ganger er reglene så dumme, for sukkerfri saft med eller uten bobler gjør den verken til det ene eller det andre. Det blir akkurat som at man foretrekker mineralvann i stede for vann. Hvem på skolen går å sjekker om de har bobler i flaska egentlig?

• Liker 10
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er vel heller hvorfor de har med seg saft på skolen. 

Anonymkode: 817e7...069

Fordi det er det de vil ha, så da får de det. Men nå vil de ha sodastream, men har foreløpig fått nei pga regelen til skolen ang brus (utenom på turdag/avslutning)

Skrevet

Sodestream har fabrikken sin på den okkuperte Vestbredden. 

Anonymkode: effeb...e48

• Liker 8
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
1 minutt siden, Hmmmmmm skrev:

Noen ganger er reglene så dumme, for sukkerfri saft med eller uten bobler gjør den verken til det ene eller det andre. Det blir akkurat som at man foretrekker mineralvann i stede for vann. Hvem på skolen går å sjekker om de har bobler i flaska egentlig?

Tror ikke noen sjekker, men antar de sier det til de andre, som barn gjør.

Jeg lurer egentlig bare på om det er verre enn bare saft. Ser ikke helt forskjellen, usunt/sunt. De vil jo uansett ha med saft, men ikke en boks cola. Ikke jeg som avgjør uansett, bare interessant  hva andre syns og mener

Skrevet
3 minutter siden, kruspersilletaco skrev:

Fordi det er det de vil ha, så da får de det. Men nå vil de ha sodastream, men har foreløpig fått nei pga regelen til skolen ang brus (utenom på turdag/avslutning)

Da er jo saken grei.

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sodestream har fabrikken sin på den okkuperte Vestbredden. 

Anonymkode: effeb...e48

Lurte et øyeblikk på om jeg hadde kommentert her i søvne. 

Anonymkode: 829bf...0fd

• Liker 5
Skrevet

Når skolen har en regel om at det ikke er lov med brus så vil den så klart gjelde for saft med kullsyre også.

Barna bør så absolutt venne seg til å drikke vann som tørstedrikk, men det er en helt annen diskusjon.

• Liker 24
Skrevet
Akkurat nå, kruspersilletaco skrev:

Tror ikke noen sjekker, men antar de sier det til de andre, som barn gjør.

Jeg lurer egentlig bare på om det er verre enn bare saft. Ser ikke helt forskjellen, usunt/sunt. De vil jo uansett ha med saft, men ikke en boks cola. Ikke jeg som avgjør uansett, bare interessant  hva andre syns og mener

Jeg ser ingen forskjell på de to tingene. Altså sukkerfri saft med bobler eller uten. Det hadde jeg sendt barnet mitt med om det var ønsket. Hadde jeg fått spørsmål ang det, så hadde jeg sagt at det er sukkerfritt. Ferdig snakka. Lager man sunne vafler, er de ofte sunnere en kneip feks. For andre kan det se ut som jeg sender ungen med noe usunt. Men det har ikke folk noe med. Så sånn er det. 

• Liker 5
Skrevet

Nå er kullsyre skadelig for emaljen på tenna. At barn skal drikke dette hver dag synd jeg er skremmende. Dere ødelegger jo tenna til barna. 

Anonymkode: ca0ad...6c1

• Liker 24
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saft i sekken og sjokomelk til lunsj? Ikke rart de ikke «liker» vann da🤪

Anonymkode: 20bd0...299

Dette. 

For meg handler det om holdninger til kosthold. 

• Liker 21
Skrevet
2 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Jeg ser ingen forskjell på de to tingene. Altså sukkerfri saft med bobler eller uten. Det hadde jeg sendt barnet mitt med om det var ønsket. Hadde jeg fått spørsmål ang det, så hadde jeg sagt at det er sukkerfritt. Ferdig snakka. Lager man sunne vafler, er de ofte sunnere en kneip feks. For andre kan det se ut som jeg sender ungen med noe usunt. Men det har ikke folk noe med. Så sånn er det. 

Så da mener du det er greit å sende med en boks Pepsi Max i matpakken? Den er jo sukkerfri...

Anonymkode: 57728...7b3

• Liker 22
Skrevet

Syns faktisk at det er veldig annerledes, det ser man godt hva er. Mens en vanlig drikkeflaske med sukkerfri saft derimot trekker ikke til seg noe oppmerksomhet. Så ganske stor forskjell. Blir som å drikke øl på gata i burken den kom i. Kontra helle innholdet i noe annet. Ingen ser hva du drikker. 

• Liker 2
Skrevet

Regelen på skolen sier ingen brus. Så da er det jo ingenting å diskutere egentlig. 

Saft uten kullsyre på skolen og saft med kullsyre hjemme. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...