Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Girls, meg og typen planlegger graviditet nå i høst etter MA og medikamentell abort i april. Det var mye fram og tilbake og jeg fikk til utredning hos privatklinikk. Det ble funnet at jeg har blodsykdom som krever antikoagulanter ved graviditet og ikke nok med det så tok de GU og fant GBS, beta streptokokker. Jeg gikk melding fra gynekolog at jeg bør ta Dalacin kur. Ikke noe mer. Typen ble ikke anbefalt å sjekke seg, og heller ikke de kaller inn til ny GU og prøve.

Nå googlet jeg meg ihjel og leser at GBS er sykt farlig hos gravide. Bør jeg ringe gynekologen og mase om bedre oppfølging? Ønsker helst bli helt kvitt dritten før vi blir gravide. Ikke nok jeg er 39 med dårlige egg og høy fsh (11), så blodsykdom,  også denne dritten. Kjenner jeg blir frustrert her 

Endret av annelis
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sykt farlig hos gravide, det er veldig mange gravide som har det, rundt 30%. Ja, det kan være farlig for babyen under fødsel om babyen blir født vaginalt, men det er penicillinkur som er behandlingen. Det har da ingenting med mannen din å gjøre. Og nå skal du jo få penicillinkur, og du er ikke engang gravid enda, så problem solved. Du får sikkert beskjed om å sende urinen til dyrkning noen ganger i svangerskapet for å sjekke om du fortsatt har GBS. Jeg hadde det i forrige svangerskap, ikke i dette svangerskapet. 

Anonymkode: d63e0...309

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke sykt farlig hos gravide, det er veldig mange gravide som har det, rundt 30%. Ja, det kan være farlig for babyen under fødsel om babyen blir født vaginalt, men det er penicillinkur som er behandlingen. Det har da ingenting med mannen din å gjøre. Og nå skal du jo få penicillinkur, og du er ikke engang gravid enda, så problem solved. Du får sikkert beskjed om å sende urinen til dyrkning noen ganger i svangerskapet for å sjekke om du fortsatt har GBS. Jeg hadde det i forrige svangerskap, ikke i dette svangerskapet. 

Så jeg kan bli kvitt denne dritten nå? Takk for svar 

Skrevet

Du har plutselig type igjen? Dette er så ustabilt at jeg håper barnevernet står klar om du blir gravid igjen. 

Anonymkode: 21a6d...8da

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, annelis skrev:

Så jeg kan bli kvitt denne dritten nå? Takk for svar 

Noen har det kronisk. Men uansett så får du jo normal oppfølging, og om du ikke blir kvitt det får du antibiotika under fødsel for å forhindre at barnet får det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det og har nettopp gått gravid. Man får ingen kur under graviditeten siden det ofte kommer tilbake uansett. Du får antibiotika intravenøst under fødselen for å hindre smitte til baby. 

Så lenge jordmødrene vet om det så går det somregel helt fint :)

forstår at du er redd da. Jeg også ble veldig redd etter noen søk på google, men det har gått fint hos oss.

Anonymkode: 0cdd2...b93

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke sykt farlig, ikke for gravide og ikke for noen. Det kan være farlig for babyen, derfor får man tilbud om antibiotika under fødsel hvis man har påvist gbs. Det er ikke vits i å prøve å bli kvitt det nå for det vil sannsynligvis komme tilbake. Jeg har blitt veldig fort gravid med mine barn så det har ingenting å si for fruktbarhet heller hvis du er bekymret for det. 

Anonymkode: 8f979...04d

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, annelis said:

Girls, meg og typen planlegger graviditet nå i høst etter MA og medikamentell abort i april. Det var mye fram og tilbake og jeg fikk til utredning hos privatklinikk. Det ble funnet at jeg har blodsykdom som krever antikoagulanter ved graviditet og ikke nok med det så tok de GU og fant GBS, beta streptokokker. Jeg gikk melding fra gynekolog at jeg bør ta Dalacin kur. Ikke noe mer. Typen ble ikke anbefalt å sjekke seg, og heller ikke de kaller inn til ny GU og prøve.

Nå googlet jeg meg ihjel og leser at GBS er sykt farlig hos gravide. Bør jeg ringe gynekologen og mase om bedre oppfølging? Ønsker helst bli helt kvitt dritten før vi blir gravide. Ikke nok jeg er 39 med dårlige egg og høy fsh (11), så blodsykdom,  også denne dritten. Kjenner jeg blir frustrert her 

Hvorfor fikk du dalacin nå? GBS er vanligvis en del av normalfloraen når man har fått det påvist, og forsvinner ikke  for alltid av en pencilinkur.

Det er ikke sykt farlig for fosteret at du har gbs - men det kan bli veldig farlig for fosteret om det blir smittet under fødsel. Dette er sjeldent, men om du har mye gbs f.eks om du får påvist i urin i svangerskapet, så vil de gi deg pencilin under fødselen for å forebygge dette. 

Hilsen gbs-positiv som ikke trengte pencilin under fødselen.

Anonymkode: 9eaf1...6f1

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 8/23/2020 at 3:18 PM, AnonymBruker said:

Du har plutselig type igjen? Dette er så ustabilt at jeg håper barnevernet står klar om du blir gravid igjen. 

Anonymkode: 21a6d...8da

Helt syk i hodet du eller bare litt? 🤣

Endret av annelis
Skrevet
On 8/23/2020 at 10:34 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor fikk du dalacin nå? GBS er vanligvis en del av normalfloraen når man har fått det påvist, og forsvinner ikke  for alltid av en pencilinkur.

Det er ikke sykt farlig for fosteret at du har gbs - men det kan bli veldig farlig for fosteret om det blir smittet under fødsel. Dette er sjeldent, men om du har mye gbs f.eks om du får påvist i urin i svangerskapet, så vil de gi deg pencilin under fødselen for å forebygge dette. 

Hilsen gbs-positiv som ikke trengte pencilin under fødselen.

Anonymkode: 9eaf1...6f1

Gynekologen skrev at det er fordi at det var opphopping av gbs så derfor bør de roes ned. Det er slik jeg forstod det. 

Skrevet

Hadde i begge svangerskap. Fikk ikke annen antibiotikabehandling enn under fødsel for å beskytte barnet. Har fått beskjed at det ikke er noen vits i å behandle det da det uansett kommer tilbake. 

Anonymkode: c9eef...7c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...