Gå til innhold

Foreldrepenger når jeg har fast jobb + inntekt som selvstendig næringsdrivende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer litt på hvordan det blir når jeg er ansatt i 80% og det er en arbeidsplass som  betaler og får refundert fra NAV. Jeg ønsker gjerne å ha de sånn fordi det gir meg feriepenger året etterpå. Men så har jeg inntekt som selvstendig næringsdrivende ca 20000 brutto i mnd. Jeg vil jo gjerne ikke tape dette i permisjonspenger. Kan nav betale den delen som jeg har som selvstendig næringsdrivende og jobben jeg er ansatt i forskuttere lønna i den faste stillingen min? Prøvde å ringe nav, jeg ble ikke klok av svarene. 

Anonymkode: 9356d...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du kan få foreldrepenger for begge deler. Hatt det selv i andre permisjon. Du må selv dokumentere inntekt som selvstendig næringsdrivende, det kan være litt pes. 

Anonymkode: ede67...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja du kan få foreldrepenger for begge deler. Hatt det selv i andre permisjon. Du må selv dokumentere inntekt som selvstendig næringsdrivende, det kan være litt pes. 

Takk for svar. På hvilken måte var det pes? Er det nok å sende inn brutto inntjening i måneden feks det siste året? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. På hvilken måte var det pes? Er det nok å sende inn brutto inntjening i måneden feks det siste året? 

Kommer litt an på hvilken saksbehandler du får egentlig. Man skulle tro de hadde lik praksis, men nei 😅 mitt siste barn ble født i 2018 så det er mulig det er nye regler nå, men jeg måtte sende inn siste 3 års ferdige ligninger, pluss regnskap for siste året. Jeg har ikke regnskapsfører så jeg måtte bare lage et oppsett selv. Var mye frem og tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar med næringsinntekten i beregningen ja, send med det de spør om. Lurer på om samboeren min sendte inn for siste år bare..🤔 Jeg selv har to arbeidsgivere, en i 80 % stilling og en i 20 %. Fastlønn i begge. Fikk forskuttert fastlønna mi fra arbeidsgiver i 80 %-jobben, men siden heg hadde hatt en del merarbeid i tida før permisjonen, hadde jeg høyere grunnlag i foreldrepenger enn den faste lønna mi. Jeg fikk derfor vanlig fastlønn fra arbeidsgiver, mens Nav betalte ut mellomlegget mellom fastlønn og permisjonsgrunnlaget mitt (pluss permisjonspenger for den minste jobben). Husk at du uansett ikke får godkjent høyere grunnlg enn 6G. 

Anonymkode: bd65e...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym6789 skrev:

Totalen står vel på skattemeldingen? 

Man må likevel dokumentere inntekten som selvstendig næringsdrivende. Skattemeldingen alene holder ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dekket opp til 6 g. De dekker arbeidsforhold først og så evt det mellomliggende av det du har som selvstendig næringsdrivende.

Anonymkode: b1d63...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man velge selv å få foreldrepengene forskuttert fra arb.giver eller utbetalt fra NAV? 

Anonymkode: 4aa21...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man velge selv å få foreldrepengene forskuttert fra arb.giver eller utbetalt fra NAV? 

Anonymkode: 4aa21...0a2

Tror ikke det. Det er arbeidsgiver som bestemmer om de forskutterer eller ikke. Men det er mulig å spør arbeidsgiver  om å gjøre det på den måten 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Lurer litt på hvordan det blir når jeg er ansatt i 80% og det er en arbeidsplass som  betaler og får refundert fra NAV. Jeg ønsker gjerne å ha de sånn fordi det gir meg feriepenger året etterpå. Men så har jeg inntekt som selvstendig næringsdrivende ca 20000 brutto i mnd. Jeg vil jo gjerne ikke tape dette i permisjonspenger. Kan nav betale den delen som jeg har som selvstendig næringsdrivende og jobben jeg er ansatt i forskuttere lønna i den faste stillingen min? Prøvde å ringe nav, jeg ble ikke klok av svarene. 

NAV vil maksimalt dekke 6g årslønn (ca 600 000), tilsammen for begge jobbene dine

Anonymkode: d9e92...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...